Farliga farthinder.

erli

New member
Har haft sådana på en väg jag passerat dagligen och de har inte varit något problem då jag åker motorcykel - de ligger på ställen där man ändå måste köra långsamt och det går oftast att åka mellan dem.
 

Envägskorsning

New member
Farthinder överlag känns inget vidare när man glider med hojen... Försöker undvika vägar där jag vet det finnes sådana.
 

Zopilote

New member
Farthinder överlag känns inget vidare när man glider med hojen... Försöker undvika vägar där jag vet det finnes sådana.

Farthinder finns ju (oftast) av en anledning och inte på en plats där det är berättigat att köra för fort. Jag är själv inget helgon när det gäller hastighetsbegränsningar, men 30-sträckor respekterar jag och det är ju där man oftast hittar guppen. På en 990 Adventure är ju dessutom ett fartgupp inte direkt någon anledning att släppa av ;)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
I en när framtid, med själv körande bilar som styrs av ISA (Intelligent Speed Adaption) vart biilarnas hastighet styrs via satelit eller annan typ av externa system, behövas inga fart gubb längre för att hålla bilarnas hastighet!!!

Och då är problemet löst för oss på gamla MCs.. (som det är vi själva som kör).. ;)
 

Hampe

Skriver massor!
Och då är problemet löst för oss på gamla MCs.. (som det är vi själva som kör).. ;)


Det där skulle man kunna tolka som att det verkligen blir tvingande, fjärrstyrda hastighetsregulatorer på (nya) MC...?
Brave New World i så fall.
Något att skåla till. I en bägare med soma...



Hampe
 

challe

Member
Farthinder finns ju (oftast) av en anledning och inte på en plats där det är berättigat att köra för fort.

Precis. Om man nu måste lägga all uppmärksamhet på att passera farthindret istället för att titta efter de lekande barnen finns det ett grundläggande feltänk med fartgupp.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det där skulle man kunna tolka som att det verkligen blir tvingande, fjärrstyrda hastighetsregulatorer på (nya) MC...?
Brave New World i så fall.
Något att skåla till. I en bägare med soma...

Hampe

Tilläggskommentar:

ISA system, var uppe till ett större test runt om i världen runt millenie skiftet - härunder var även flera SMC medlem utrustad med dessa framtidens vidundertrafiksäkerhetsmedicinlösningar. Dvs att det är ca. 15 år sedan att MC kollektivet testade och bl a konkluderade att en MC skal gassa i kurvorna och här var systemet livsfarligt om man nu redan var på hastigheten! Så här har vi haft en öppen i ställning och vi har testat och konkluderad.
Det som händ under dessa 15 år sedan då, är egentligen endast att det idag finns höjer MC hos handlaren som har "Fartpilot" som kan hålel en given hastighet. Precis som i flertalet bilar är detta en extra lux (tycker somliga) som man kan köpa som extra tillbehör.
Idag, är det flera som önskar sig adaptive fartpiloter, dvs en som själv anpassar hastigheten efter trafiken runt om..

Men, dom riktiga ISA system, där vart hastigheten styrs av nått/någon annan - det är där vart man prater i diverse globala trafiksäkerhets grupperingar, i maktens trafik politiske centre. Ex. ETSC hade ett intressant möte i Göteborg i veckan, http://etsc.eu/19-april-what-is-the-way-forward-on-improved-speed-management-goteborg/ med en del svenska talare. (såklart när man är i Sverige)..

Nu är det så att FIM är medlem i ETSC, och därmed är SMC i en sits vart vi är med att påverka från insidan.
Det jag fant signifikant under sessionen i Göteborg, är det vanliga mönster i al sin enkelhet:

Man glömmer MC, eftersom det är en så liten trafikant grupp att den i princip inte spelar någon roll i den stora bild!

Mera komplicerad är det inte, faktisk!
Jag noterade detta intressante fenomen veckan innan när det var möte i United Nations Road Safety Collaboration
Arbetsgruppen för "Säker Väg" har ett antal olika indikatorer som man använder att mäta hur bra olika länder har sin sin trafiksäkerhet (det finns tror jag ca. 60-70 indikatorer, spritt över 5 olika grupperingar; Säker, Väg, Föraren, etc..).

Jag lyfte i gruppen att vi har en stor utmaning, eftersom indikatorerna runt "Säker Väg" inte fungerar efter hänsikten i en fortsättning. det är ju sådan att en säker väg, idag är baserad på att den är säker för bil. Och ju mera säker vägan är för en bil, ju större är risken att vägen är dödlig för en motorcyklist!
I en världen vart vi för första gång 2015, hade samma produktion volym av personbil och MC (PTW - Powered Two Wheelers) är det logisk att vi måste anpassa alla indikatorer för att ta hand om denna nya verklighet. T. ex. i Vietnam är antal körde mil i trafiken till 95%´s del PTW´s. Och det är inte ett enastående exempel.
Professoren som leder denna viktiga grupp - Sa´förvånad med ett med ett stort smil på läppen och ett allvarsamt blick; Jesper, du har fullkomligt rätt - det måste vi se över, det kan vara mycket viktigt.
Hela gruppen var nyktert överens om att detta måste adresseras i arbetet - mera komplicerad var det inte.
Det signifikante i min personliga åsikt, är att vi - motorcyklisterna, måste var med i dessa samband - annars kan vi inte påverka.

Och ja - "fortkörning / Speeding", är numera nått man pratar om som Trafiksäkerhetens virus - och då är det inte som i Sverige nått som man endast knyter upp med MC. Men, ett problem för samtliga trafikant grupper..


Och ja - Sverige har ett NATIONELLT problem med hastighets efterlevnad, när över hälften av trafiken kör för fort. Att det sedan skiljer enstaka procent mellan trafikant kategorier, tar inte bort faktumet att problemet är hela trafiken. Och om lösningen, då är elektronisk styrde begränsade fordon, pay as drive lösningar på försäkringen, höjda hastighets gränser, säkrare fordon / vägar, eller nått så enkelt som fler poliser - får diskussionerna visa..

Om jag var samhälls byggaren - skulle jag investera i fler poliser, och glädja mig över allt annat som det sku ge på köpet av bättra ordning i nutidens samhälle som betyder att antal flera utmaningar, än endast trafik..
Teknologi använd som en ingrep i människors dagligdag, hackas fortare än det programmeras. Teknologi, som vi tar till oss, ser fördelar i och som ger oss fördelar sprids extremt fort och används. Tänk på hur kort tid vi haft datorn, smart telefonen, endast för att ge enstaka exempel..

Och sen ses vi lördag förmiddag i Stockholm - fast utan MC, för den har vi parkerad på någon tråkig bilparkering nån stans...
 

Envägskorsning

New member
Precis. Om man nu måste lägga all uppmärksamhet på att passera farthindret istället för att titta efter de lekande barnen finns det ett grundläggande feltänk med fartgupp.

Där håller jag helt och fullt med dig. Samma problematik går även att applicera på fartkameror.

Jag vet och förstår ju rent intellektuellt varför farthinder finns. (Och jag vill inflika att jag inte kör som en stolle) Men jag tror verkligen att de skapar ytterligare en distraktion från att hålla koll på små barn eller andra fordon.
 
Top