Fadder vid övningskörning??

Autolycus

New member
Vet inte om jag är i rätt forum och skriver men är jag inte det så är väl tråden lätt att flytta.

Är medlem i SMC sedan länge och har kört MC mer än halva livet, och älskar verkligen att köra motorcykel.
Nu läste jag för ett tag sedan (tror det var i MC-folket) om "fadder" vid övningskörning, dvs att man som erfaren MC åkare hjälper någon (ung eller gammal) som vill ta MC-kort med övningskörningen och kanske även med att förklara lite praktiskt...
Ämnet och SYFTET tycker jag är fantistiskt och jag vill med den här tråden (finns flera i ungefär samma kategori) verkligen starta en diskussion i det här ämnet, nästa år blir det ännu krångligare och ännu dyrare att ta MC-kortet så vill man ha nån vidare återväxt så kanske man få ta sitt ansvar som MC-fantast och hjälpa unga att få sitt kort.
Vi är säkert flera som känner likadant och vi finns nog runt om i hela sverige eller??
Kan inte SMC försöka sätta ihop nån typ av forum/tråd där vi som vill/kan hjälpa till med att vara "fadder" kan anmäla oss.
Sedan gärna en lite blänkare i MC-folket så vi når ut till så många som möjligt.

Jag är själv "bara" 31 år men har redan hjälpt ett flertal av mina kompisar och släktingar med MC kortet, jag har övningskört med dom och dom har kunnat låna ställ och hjälm (ibland även MC) av mej.

Det finns mkt att diskutera i kring det här ämnet både för och nackdelar så jag hoppas jag har satt igång en (livlig) diskussion iom det här postandet.
 

adrian_vg

New member
Nu läste jag för ett tag sedan (tror det var i MC-folket) om "fadder" vid övningskörning, dvs att man som erfaren MC åkare hjälper någon (ung eller gammal) som vill ta MC-kort med övningskörningen och kanske även med att förklara lite praktiskt...

Handledare tror jag du menar! Ska guida en kollega på arbetsplatsen till våren, som äntligen kommit till skott och ska ta mc-kort. 8-D

Kommer att börja från grunden, med start och stopp, då kollegan aldrig kört mc förut, om man bortser från lånade turer i tonåren medelst moped och skoter. Ska bli intressant för båda parterna tror jag. :cool:
 

Autolycus

New member
Ja, handledare eller fadder vad man vill kalla det :)
Syftet är ju detsamma: Flera unga hojåkare på vägarna.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Detta är ett bra initiativ. Jag är själv handledare för två ungdomar som ska ta A respektive A1 under 2012. Jag kommer att hänvisa personer som söker men inte har privat handledare hit. Det finns inga krav på att handledare för A-utbildningar ska genomföra handledarutbildning.
Privat övningskörning ger mängdträning som i kombination med kör- och teorilektioner på trafikskola ger en bra grundutbildning för blivande motorcyklister.
 

Skye

Kör Mycket!
Det finns inga krav på att handledare för A-utbildningar ska genomföra handledarutbildning.

Vad som kan vara krångligt är att registrera sig som handledare och att det kostar 170Kr, samt att man max får ha 15 elever. Kan oxå ta tid att få detta.

Vad som hade underlättat är om elev redan har Körkort på alla behörigheter över AM skulle klara sig utan handledardokument. De kan bevisligen redan trafikregler och klarar sig själv i trafiken. Handledaren ska ju bara hjälpa till att öva in det nya fordonet.

Det är lite luddigt formulerat vad som gäller vid övriga behörigheter än B
http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/Ansokan-om-handledarskap-steg-1/

Gäller att passa på nu för ger mig "fläkt" på att Tingvall "lurkar" detta forum och kommer på jävelskap.

Exempel på jävelskap är att det inte går att bli handledare för motorcykel eftersom handledaren inte kommer åt elevens broms och att privat övningskörning ej får förekomma. Sedan kommer körskolorna installera en speciell bur över motorcykeln som går att fjärrbromsa via radiostyrning.. :slagen:
 

Chopperbyggarn

New member
Om eleven som man ska övningsköra med redan har ett giltigt B-körkort, krävs det då KÖRKORTS TILLSTÅND för A-kort innan eleven får börja att övningsköra?

Anders.J

Råkade nog ha någon gammal regel i bakhuvudet när jag skrev frågan. Körkortstillstånd med hälsodeklaration+ syntest krävs innan övningskörning får påbörjas även i ovan nämda fall.:eek:

Anders.J
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om man ska ansöka om handledare gör man det för alla körkortsformer eleven är intresserad av samtidigt. Då gäller 170 kronor samtliga. Igår blev jag imponerad över att Transportstyrelsen skickat godkännande om handledare till mig för A1, A begränsad, A och B. Ansökan skickades 2 februari, kom i brevlådan 8 februari. Handledarkursen (obligatorisk för B men inte för A) genomfördes 31 januari. Självklart måste vi ut och övningsköra med bil igår kväll för att fira denna händelse.

Det finns ett aber som jag bett Transportstyrelsen titta närmare på. När man ansöker idag för en ung tjej/kille som ska börja med A1och gå vidare saknas A2 i deras blankett och system. A2 är den körkortsklass som kommer nästa år fr o m 18 år. Jag utgår från att handledarskap och körkortstillstånd som sökts för A begränsad och A motsvarar den nya körkortsklassen A2 och hoppas att Transportstyrelsen instämmer i detta.
 

jobbarkompis

New member
Ett av problemen är väl att nå ut till 15-åringarna som längtar efter mc-kort och inte har någon som kan hjälpa dom att det finns folk som gärna ställer upp som handledare har själv varit handledare åt sonen och kompisar till hans kompisar har faktiskt fått förklara för ungdomarnas föräldrar att jag mer än gärna gör detta så att brist på handledare inte ska bli ett argument vid diskussionen hemma vid köksbordet angående körkort eller inte.Detta forum är väl inte det bästa att nå ut med detta budskap tror inte att så många tonåringar har koll på SMC,men SMC som organisation kanske kan hitta bra vägar kanske via trafik-grund-gymnasieskolor för det finns säkert många här som ställer upp som handledare för det är riktigt roligt när ungarna börjar få grepp på mc-körningen och man tar med dom ut på sin egen favoritsträcka och dom frågar med ett stort leende om vi inte kan ta den rundan en gång till.Givetvis kan det vara ett problem att skaffa handledare om man är äldre och vill ta mc-kort men då har man oftast ett annat kontaktnät och har lite lättare att ta för sig än en tonåring.Snart är det vår och då vill vi se fler 125:eek:r på vägarna.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns ingen statistik i Sverige över hur olycksdrabbade personer är som går från moped till motorcykel. Det finns däremot i Frankrike där den visar att de som börjar med moped och sedan går över till MC är säkrare och därmed mindre skadedrabbade. Det är alltså en fördel att börja med moppe i tidiga år och byta upp sig till motorcykel utifrån körkortsklasserna!
Jag har efterlyst denna typ av statistik i Sverige.
 

Autolycus

New member
Man har berört lite det som jag ville få fram med den här tråden, jag vet att det här forumet inte är ett optimalt sätt att nå ut till unga MC intresserade som vill ta körkort. Men jag hoppas att SMC är det, SMC som organisation är stor och borde kunna nå ut till flera, genom diverse olika media.

Vore väl bra om vi som kan/vill och är intresserade av att hjälpa MC intresserade att ta sitt körkort kunde anmäla sig till nån typ av register (helt frivilligt givetvis).
Skriv ditt namn och vad du kan/vill bistå med. Om du har hoj och eller kläder att låna/hyra ut etc etc...
Givetvis bör man skriva var i sverige man finns och (om man vill) kan man ju lämna sin mail eller telenr så personer som är intresserade av hjälp kan höra av sig.

När/om man inte kan/vill vara med i registret längre så går man bara in och raderar sig.

I teorin låter det rätt enkelt men i praktiken...??

Nått sånt här borde väl SMC kunna hjälpa oss med, kan ju i längden ge oss flera medlemmar ;-)
 

Chopperbyggarn

New member
Jag har träffat på massor av män och kvinnor under åren som varit intresserade av att skaffa mc men det brukar falla på körkortet.
Flera har pratat om att skaffa A-kort men kommer inte till skott pga kostnaden och kanske ännu mer på tiden och engagemanget som det innebär att ta ett A-kort.
En vanlig ursäkt för att inte ta tag i detta som jag hört är " har ont om tid eller tänk om det visar sig att motorcykel inte är min grej när jag väl lagt ner all tid o pengar på A-kort till ingen nytta".

Om det gäller någon nära anhörig så kan man göra en fuling och ansöka om att få vara handledare åt denna person samt beställa ansökan om körkortstillstånd och betala hela kalaset på detta stadiet vilket bara handlar om några hundralappar. Sedan puffa på lite så att personen/personerna kommer iväg på synundersökning och fyller i blanketterna o skickar in dom.

Har man kommit så långt så kan denna/dessa peson/personer få känna på att övningsköra ihop med handledare som dom känner sig trygga ihop med och därmed även känna på om detta är tillräckligt kul för att sedan motivera att gå vidare till Trafik skola och fullfölja det hela.

Problemet som jag ser det är tillgång till lämlig övningskörnings hoj inom ramen för regelverket för övningskörnings/uppkörnings hoj som kanske endast kommer att användas till just övningskörning/uppkörning.

Svårt att motivera sig själv samt den som velar att köpa en hoj enbart för detta ändamål när om det väl blir ett A-kort kanske vill ha en helt annan typ av hoj än den som lämpar sig bäst för övningskörning....detta ser jag som det största problemet med privat övningskörning för att få igång dom som velar/tvekar.

Anders.J
 
Det finns däremot i Frankrike där den visar att de som börjar med moped och sedan går över till MC är säkrare och därmed mindre skadedrabbade. Det är alltså en fördel att börja med moppe i tidiga år och byta upp sig till motorcykel utifrån körkortsklasserna!
Jag föreställer mig dessvärre att den statistiken kan användas tvärtom också. Även om en motorcyklist som tidigare kört moped är mindre olycksbenägen än en som inte kört moped, så är högst sannolikt den allra minst olycksbenägne den som antingen kört moped eller cyklat för att sedan inte gå vidare till motorcykel utan åker kollektivt eller kör bil...
 

kmv

New member
Det är en bra ide A kort är dyrt och att hitta en Handledare är svårt!
Söker nu handledare till min fru har postat i olika hoj forum.

Jag tog mitt A kort för ett år sedan, har minst funderat på det i 10 år.
jag körde cross som ung
Tack vare det kunde jag ta A kortet till rimligt pris.
 
Top