Första hojen - Yamaha R1?

Henk

New member
Hej!

Jag har nyligen tagit mc-kort och är nu på jakt efter en hoj. En dröm sedan länge har varit att ha en R1. Nu har jag fått frågan från en släkting om jag vill köpa hans. Årsmodell 01 som gått lite över 3k mil.

Hur är hojen att köra? Nog för att det är en sporthoj men är den bekväm att glida runt lagligt på lite skönare vägar med? Är den dyr i underhåll?

Tar gärna emot alla tankar och tips ni har!

Ha det gött!
/H
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har aldrig kört en R1:a. Mitt tips är att du tittar på försäkringskostnaden innan du bestämmer dig för att köpa en.
 

Alexander76

Member
Jag har inte heller provat en R1 men den är garanterat inte bekväm på något som helst vis. Ett riktigt helvete förmodligen. Men det är inte det motorcyklar handlar om! Köp genast, om du har råd med försäkringen :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Det är en grym hoj, men som absolut förstahoj är dessa äldre R1or med förgasare och ingen ABS rätt brutala då för mycket gas = problem. Speciellt då vid vått underlag.

Dom ÄR bekväma om du är rätt längd för hojen. Är själv 180 och funkar fint, men långfärd så är ingen riktig sporthoj bekväm. :)
 

Henk

New member
Tack för alla svar!

Jag har hittat en ganska rimlig försäkring så det är nog ganska lugnt. Däremot ser man ett gäng på blocket som säljer sina R1 med motiveringen att de går för snabbt. Som ny vill jag ju inte sitta och vara nojig att ett misstag kommer sluta illa utan kanske ha en mer snällare och förlåtande hoj. Jag har även varit inne på en gsx-r men där försöker jag hitta en 750 istället.

Får se vad det slutar med! :)
 

Alexander76

Member
En "blocketmotivering" ska alltid räknas som osann, tex "nu måste jag sälja min pärla eftersom jag tyvärr inte får plats med den i garaget nu när vi köpt ny bil" betyder egentligen "ventilerna e paj jag orkar inte". Se upp säger jag bara :)

edit: Haha "för snabbt". Det är inte hojen som bestämmer hastigheten eller?
 
Last edited:
Top