Monsterdiggaren
New member
Sv650s
Tjenare!
Kände mig manad att göra debut här på forumet när jag läste din fråga och de svar du fått.
Jag är själv 33 och skaffade A-kort när jag var 30. Jag ville ha en hoj att öva körning och köra upp med så jag var tvungen att ha mer än 700 kubik. Om du redan har kortet så kan du ju bortse från den begränsningen. En modern 650 har gott flås. Du funderade på en Monster 600. Jag har själv ett monster S4R och gillar min hoj jättemycket men jag skulle inte skaffa en 600, den är i klenaste laget, däremot gärna en 900. Det finns andra skäl att köra Ducati också. Om du som jag tycker att det är värt något att köra en lite mer ovanlig motorcykel som dessutom har en intressant historia, ett märke som har framgång inom banracing och sådant. Ducatiklubben har en massa arrangemang och du som bor i sydsverige har tillgång till bankörningsdagar om du är intresserad.
Jag skulle inte köpa en stor tung billig gammal glädjedödare som Yamaha FJ. Märkligt hur människor kom dragandes med förslag på allehanda järnspisar även när jag tog körkort. Vad ska man med dom till? Ofta var det någon som hade flera varav någon var till salu också
Min flickvän har en SV650S (modellen med halvkåpa) av den äldre generationen, tror hon har en '99, ev '00. Den har 650 cc men 72 Hk, dvs ungefär som en ducati 900 cc. Hojen är lätt och motorn drar friskt redan från mellanregistret, den har som du kanske vet en V-twin. Den kostade 40000 kr i augusti '05 med typ 1500 mil på mätaren och är närmast underhållsfri. Hon har den helförsäkrad året runt i Bilsport och MC med en låg premie på 3-4000 kr/år. Du kan själv räkna ut vad du skulle få för premie på bolagets hemsida.
Det finns flera liknande 2-4 cylindriga allroundhojar som kommer nu. Kawasaki ER6 har gjort succé och nu vill alla tillverkare erbjuda något liknande med ett nypris kring 65000 kr. Jag tror att det är mest kul för pengarna att satsa på en fin begagnad sådan om man har smal budget. Observera att man inte kan jämföra miltal på motorcyklar i samma storleksordning som för bilar, en hoj som har gått 5000 mil har rullat rätt långt och kan ha behov av renovering. Kom också ihåg att köpa bra och snygg skyddsutrustning som du kan tänka dig att ha i många år.
Tjenare!
Kände mig manad att göra debut här på forumet när jag läste din fråga och de svar du fått.
Jag är själv 33 och skaffade A-kort när jag var 30. Jag ville ha en hoj att öva körning och köra upp med så jag var tvungen att ha mer än 700 kubik. Om du redan har kortet så kan du ju bortse från den begränsningen. En modern 650 har gott flås. Du funderade på en Monster 600. Jag har själv ett monster S4R och gillar min hoj jättemycket men jag skulle inte skaffa en 600, den är i klenaste laget, däremot gärna en 900. Det finns andra skäl att köra Ducati också. Om du som jag tycker att det är värt något att köra en lite mer ovanlig motorcykel som dessutom har en intressant historia, ett märke som har framgång inom banracing och sådant. Ducatiklubben har en massa arrangemang och du som bor i sydsverige har tillgång till bankörningsdagar om du är intresserad.
Jag skulle inte köpa en stor tung billig gammal glädjedödare som Yamaha FJ. Märkligt hur människor kom dragandes med förslag på allehanda järnspisar även när jag tog körkort. Vad ska man med dom till? Ofta var det någon som hade flera varav någon var till salu också
Min flickvän har en SV650S (modellen med halvkåpa) av den äldre generationen, tror hon har en '99, ev '00. Den har 650 cc men 72 Hk, dvs ungefär som en ducati 900 cc. Hojen är lätt och motorn drar friskt redan från mellanregistret, den har som du kanske vet en V-twin. Den kostade 40000 kr i augusti '05 med typ 1500 mil på mätaren och är närmast underhållsfri. Hon har den helförsäkrad året runt i Bilsport och MC med en låg premie på 3-4000 kr/år. Du kan själv räkna ut vad du skulle få för premie på bolagets hemsida.
Det finns flera liknande 2-4 cylindriga allroundhojar som kommer nu. Kawasaki ER6 har gjort succé och nu vill alla tillverkare erbjuda något liknande med ett nypris kring 65000 kr. Jag tror att det är mest kul för pengarna att satsa på en fin begagnad sådan om man har smal budget. Observera att man inte kan jämföra miltal på motorcyklar i samma storleksordning som för bilar, en hoj som har gått 5000 mil har rullat rätt långt och kan ha behov av renovering. Kom också ihåg att köpa bra och snygg skyddsutrustning som du kan tänka dig att ha i många år.