Första hojen. Vilken?

Monsterdiggaren

New member
Sv650s

Tjenare!

Kände mig manad att göra debut här på forumet när jag läste din fråga och de svar du fått.

Jag är själv 33 och skaffade A-kort när jag var 30. Jag ville ha en hoj att öva körning och köra upp med så jag var tvungen att ha mer än 700 kubik. Om du redan har kortet så kan du ju bortse från den begränsningen. En modern 650 har gott flås. Du funderade på en Monster 600. Jag har själv ett monster S4R och gillar min hoj jättemycket men jag skulle inte skaffa en 600, den är i klenaste laget, däremot gärna en 900. Det finns andra skäl att köra Ducati också. Om du som jag tycker att det är värt något att köra en lite mer ovanlig motorcykel som dessutom har en intressant historia, ett märke som har framgång inom banracing och sådant. Ducatiklubben har en massa arrangemang och du som bor i sydsverige har tillgång till bankörningsdagar om du är intresserad.

Jag skulle inte köpa en stor tung billig gammal glädjedödare som Yamaha FJ. Märkligt hur människor kom dragandes med förslag på allehanda järnspisar även när jag tog körkort. Vad ska man med dom till? Ofta var det någon som hade flera varav någon var till salu också :rolleyes:

Min flickvän har en SV650S (modellen med halvkåpa) av den äldre generationen, tror hon har en '99, ev '00. Den har 650 cc men 72 Hk, dvs ungefär som en ducati 900 cc. Hojen är lätt och motorn drar friskt redan från mellanregistret, den har som du kanske vet en V-twin. Den kostade 40000 kr i augusti '05 med typ 1500 mil på mätaren och är närmast underhållsfri. Hon har den helförsäkrad året runt i Bilsport och MC med en låg premie på 3-4000 kr/år. Du kan själv räkna ut vad du skulle få för premie på bolagets hemsida.

Det finns flera liknande 2-4 cylindriga allroundhojar som kommer nu. Kawasaki ER6 har gjort succé och nu vill alla tillverkare erbjuda något liknande med ett nypris kring 65000 kr. Jag tror att det är mest kul för pengarna att satsa på en fin begagnad sådan om man har smal budget. Observera att man inte kan jämföra miltal på motorcyklar i samma storleksordning som för bilar, en hoj som har gått 5000 mil har rullat rätt långt och kan ha behov av renovering. Kom också ihåg att köpa bra och snygg skyddsutrustning som du kan tänka dig att ha i många år.
 

OH-

Member
Hej!

Köp nåt gammalt mög! Gärna nån inte alltför tung halvtouring eller "allvägsmaskin".

Varför? Jo, ni som just skall inleda er lysande framtid som motorcyklister har inte en aning om vad som är kul. Du kanske "måste" ha en motivlackad HD eller en Hozuki XXXYXRRR men så nästa år har du sett ljuset och skall plötsligt korsa Sahara eller släpa med frun och halva bohaget på långsemester.
Skrotet du köper först kommer inte att göra nånting särskilt bra men duger för att ge lite inspiration och sen säljer du den med måttlig förlust. Passa på och tappa omkull skabbhojen ett par gånger oxå innan du investerar i det du behöver för att göra "din grej" på MC.

Skall jag nämna en modell så blir det Honda Transalp. Det finns inte mycket MC-körning som inte går att testa på en sån!
 

Transalp

New member
Varför inte provköra en Transalp XL650V.
Det är en kul cykel som fungerar både på asfalt och grus.
Den har inte så dyr försäkring.


Lycka till med ditt val.

Kenneth
 

sporTlovER

New member
Hej,
purfärsk på detta forumet och letar efter tips på första cykeln.
Snart klar med kortet, tung MC och vill ha något kul, hyfsad försäkring. Letar inte efter en renodlad sportcykel och man måste kunna sitta två på den. Kollade på Kawa ER-5 men lagt ner det då den inte lär vara speciellt rolig. Hur är det med tex BMW Funduro och liknande? Den får gärna se lite bra ut också. Kör "Sevenfifty" i körskolan och den är lite för retro för min smak. Tänkte landa på en 600-650 cc. Ducati Monster, Yamaha Bulldog, Honda Hornet är också tänkbara objekt men något för dyra. Vill landa under 40.000.- och inte allt för gammal, har inte lärt mig meka ännu:) Kawa ER-6 lär vara grymt trevlig men försäkringen är det som sätter stopp för mig, 29 år, man i Göteborg. Mycket tacksam för hjälp och funderingar.
Tack på förhand.

Det beror på vad du skall nyttja hojen till, själv skaffade jag en Kawasaki offroad som första hoj, men insåg snart att den var hopplöst tråkig att åka landsväg så man blev trött i rumpan, samt att chassiegenskaperna inte var det bästa. Så jag bytte redan första året. Nu kör jag ofta på bana och mest slingriga fina asfaltsvägar, så jag kör cbr 929 en 00:a, visst skulle jag vilja ha en ny fin hoj i litersklassen, men jag har inte råd, då försäkringen på en ny hoj blir samma per månade vad jag ger per år för mig..SÅ mycker roligare har jag inte på den.. samt att jag har "nästan" lika roligt på min hoj, man blir inte "snabbare" som många tror för man har en ny potentare mc, det är forfarande 20% hoj och 80 % förare som gäller..

Allt beror på vad DU vill göra, vill du åka små krokiga sämre asfaltsvägar kanske t om grus? Vill du åka längre sträckor, pendlar du till jobbet några mil per dag, drar du ner till Italien på hojsemester:confused:
El kanske en allitallo som vill ha en hoj med många olika kvalitéer så den blir den bästa kompromissen för dig?.
Är ER6 dyr att försäkra? Kanske i Göteborg tyvärr..? Jag vet en som har en iofs på mindre ort, med rätt nytaget kort och 21 år, den är överkomlig dock 25 kw reggad. För under 40 000 kr får du MASSOR av hoj, köp en lite äldre cbr 600 annars då 1997-1998 ca, då får du en riktigt erkänd av motortidningar/mc kvalitétshoj som går bra med suveräna chassigenskaper och rolig underhållande motor som slår monster och bulldog, även hornet lätt på fingrarna. Samt att de börjar nog bli överkomliga i försäkringen. Så mycket mek är det är det inte att tala om med hoj om man inte har otur och något går sönder, byta lite olja och filter årligen och då och då lite bromsolja, bromsbelägg och däck, drivpaket, och mer sällan någon ventiljustering.
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Okej, flikar in jag också med tips. Såg att du hade funderingar på en BMW Funduro. Jag får låna en BMW F650 GS (Funduro-modell) när jag övar privat och den kan jag rekommendera. Lättkörd och relativt billig i försäkring, priserna ligger runt 40.000 kr på dom. Med BMW:n kan jag köra praktiskt taget överallt som gropiga grusvägar, asfaltsvägar, kurviga vägar… You name it. :)
Den andra BMW-modellen som heter Dakar har högre sitthöjd, annars är de väl rätt lika varann.
 

ZiP

New member
Med BMW:n kan jag köra praktiskt taget överallt som gropiga grusvägar, asfaltsvägar, kurviga vägar… You name it. :)
Den andra BMW-modellen som heter Dakar har högre sitthöjd, annars är de väl rätt lika varann.

Kul o se att du redan nu har kommit underfund med BMW's GS-modeller, det brukar annars ta många sesonger för knuttar/knuttinnor innan de fattar värdet av att inte behöva bry sig om underlaget eller vilken suverän kontroll du har när du sitter "rakt upp".

Försäkringskostnaden är också en del av ägandekostnaderna, jag betalar
ca:
2400:-/år för 1200'an
750:-/år för frugans 650 (halva priset, andra BMW'n i hushållet)

Lycka till med kortet.:)
 

MiniSumo

New member
Jag fick ett gott råd för inte så länge sedan som kan komma till använding här. Egentligen handlade det om att köpa havskajak men kan översättas till att köpa hoj. Nåja, så här var det;

En nybörjare vill köpa en kajak och frågar försäljaren vilken han rekommenderar. Försäljaren säger:
- Köp antingen den billigaste eller den dyraste.
- Varför då? undrar köparen.
- Jo för om du köper något där emellan så kommer du alltid bli besviken.
Om du fastnar för kajaking [här kan läsaren putta in ordet hojåkning] då är du nöjd att du köpte den dyraste.
Köpte du den billigaste är det inte så dyrt att byta upp dig till en dyr.
Fastnar du inte för hojåkning är du glad om du köpte den billigaste (och den dyraste kan du lättre kränga begagnad).
 

Bansaie

New member
Driftsäker

Jag var i din situation 2005 när jag skulle återuppta mitt hojåkande efter mer än 20års uppehåll. Jag fick välja hoj eller kärleken en gång i tiden, men nu har hon nog tröttnat på gubben :D för hon gick med på att jag införskaffade hoj våren 2005

Jag fick i.a.f. tipset att skaffa en TransAlp. Lättmanuvrerad, driftsäker och billig försäkring. Dessutom hyfsat lätt att sälja senare då den är populär.
Jag köpte en -94 för ca 30000:-. Den hade då gått knappt 4000mil och jag har nu snart kört den 1500mil (bl.a. till o från jobbet varje dag) och den har inte klickat en enda gång.
Transalpen anses ofta som näst intill outslitlig och en bekant till mig hade nys på en Transalp som gått 22000mil utan motorrenovering vilket visar lite på vilken slitvarg det är. Så 5000 mil på mätaren på en sån är inget problem. Kanske inte värdens mest upphetsande hoj dock, men jag har varit nöjd även om jag nu börjar kolla runt efter annat.

Andra tips jag fått är Yamaha TDM. Lite sportigare och motorstarkare än Transalpen. Skall tydligen vara en lite underskattad motorcykel, men jag har tyvärr ingen erfaremhet av den.

En bra sida om du vill kolla försäkringspriser är Bilsport Och MC's försäkringskalkylator. Fyll i dina uppgifter, sen kan du labba med olika hojar och se ungefär var de hamnar i försäkringskostnad beroende på hoj och försäkringsalternativ.
http://www.bilsport-mc.com kalkylatorn finns uppe till höger.
Dessutom har du nått att jämföra med när du hör dig för hos andra bolag.

Det kanske dyker upp en -94 Transalp i mycket fint bruksskick och ca 5500 mil på Blocket i en nära framtid ;)

Lycka till med hojköpet.
 
M

magne

Guest
Ta en titt på Yamaha FZS 600 Fazer, någon årsmodell från 2000-nu. Både sport och touring lättkört. Allt i ett, därför är den en av europas mäst solda hoj. Förutom allt det, även driftssäker.
 

Danielsson

New member
Nu har jag lusläst blocket och det finns nog inte "den perfekte" hojen. Klart, jag är nybörjare men det betyder inte att jag måste ha en renodlad nybörjarhoj visserligen. Ingen har nämt Suzuki GSX600F, verkar vara en reko hoj. Den är nämligen i rätt prisläge, under 30000.- för en 98-99 låter väldigt bra. Försäkringen är runt 5500.-/år på Trygghansa. På Motorsport så får jag ingen försäkring under 10000.- nästan. Tittat mycket på VFR men tycker de är för dyra i jämförelse, och kanske för stor? Att jag inte sneglar så mycket på Monster är väl att det är som en sport hoj utan kåpor och kommer kanske bli jobbig i mycket stadstrafik. En touring får det bli av något slag. Sedan får man se om det är touring eller offroad som väcker mest intresse. Sport blir det inte, vill sitta mer upprätt. Kommer bli en cykel innan kortet. Måste ha lite insporation. CBR är för dyr för mig att försäkra, annars verkar det vara en mäkta populär hoj.
Tack för allas svar, hoppas på mer läsning, tips, råd och kommentarer:)
 

Esquire

New member
Ingen har nämt Suzuki GSX600F, verkar vara en reko hoj. Den är nämligen i rätt prisläge, under 30000.- för en 98-99 låter väldigt bra. Försäkringen är runt 5500.-/år på Trygghansa. På Motorsport så får jag ingen försäkring under 10000.- nästan. Tittat mycket på VFR men tycker de är för dyra i jämförelse, och kanske för stor? Att jag inte sneglar så mycket på Monster är väl att det är som en sport hoj utan kåpor och kommer kanske bli jobbig i mycket stadstrafik. En touring får det bli av något slag. Sedan får man se om det är touring eller offroad som väcker mest intresse. Sport blir det inte, vill sitta mer upprätt.
GSX600F är en bra hoj. Som du själv säger så går det att hitta en fräsch sån hoj från sent -90tal för ett hyfsat pris. Skulle du vilja ha en liknande hoj fast utan helkåpa så finns ju även GSF600 Bandit. Den finns både som kåplös och med halvkåpa. Varken en Bandit 600 eller GSX600F passar dock särskilt bra vid långtouring med passagerare och massor av packning, annars så torde de fylla de flestas behov.

En hoj som är ganska lik Suzuki GSX600F är Kawasaki ZZR600.

Vad skulle vara för stort med en VFR? Vikten skiljer inte särskilt mycket mot GSX600F och storleksmässigt så är det nog inga gigantiska skillnader.

Nej, en Ducati Monster är inte en sporthoj utan kåpor. Bland annat så har den betydligt lägre motoreffekt och högre styre än vad en sporthoj har.
 

Katarina

Helt okej
…Ingen har nämt Suzuki GSX600F, verkar vara en reko hoj.

Jag använder en Suzuki GSX750 i trafikskolan, den är ganska bra och skön att köra, väldigt lättkörd och låg (80 hkr, 6-växlad låda, kedja). Suzuki verkar vara ganska stryktålig eftersom en del trafikskolor har såna och med tanke på hur många olika talanger som hanterar dom.
Men ska man köra grusvägar med Suzukin är den rätt hård och stötig i jämförelse med BMW F650 GS som känns bättre anpassad för den typen av vägar och därför roligare att köra grusvägar med (om man skulle vilja köra på grus lite oftare än vanligt vill säga). :D
 

v95mka

New member
Andra hojen?

Hej!

Jag hoppas det är okej att använda tråden för egna syften. Jag letar efter min andra hoj, efter ett års uppehåll.
Hoppas kunna hitta hoj med bra fartvindsskydd, bottendrag & hyfsat upprätt körställning, som passar ickemekande person, för 30-40'.
Har hittills tänkt Yamaha TDM. XJ900 verkar bli lite för dyr om jag ska ha nyare och känns inte sådär supersmidig direkt. BMW R1100RS är en annan tanke.
Förslag/synpunkter emottas tacksamt.

mvh,
Markus Karumo
 

Jåke

New member
Hoppas kunna hitta hoj med bra fartvindsskydd, bottendrag & hyfsat upprätt körställning, som passar ickemekande person, för 30-40'.
TDM850, så ny du tycker dig ha råd med. Skulle rekommendera en -98 men den kan vara svår att hitta för 40. Är stora servicen gjord på en sån behöver den bara olje- och filterbyte de närmaste 4000 milen.
 

Kent@

New member
Jag tror inte heller att du hittar den perfekta nybörjarhojen. Har du ingen riktig drömhoj från början så får du nog prova dig fram.
Jag vet att de flesta börjar med en lite mindre hoj och byter ganska snart upp sig. Efter ett tag vill man utnyttja hojen bättre och upptäcker då att den kanske var i klenaste laget.

Det kostar oftsat väldigt lite att köpa en billigare hoj från början och prova sig fram lite grann. Man säljer sedan hojen med ngn tusenlapp i förlust men med MYCKET mer erfarenhet av vad man egentligen vill. Med den erfarenheten i bagaget vet man vad man vill köra några år framåt...En del byter sedan segment och andra blir sitt segment trogen.

Såå....Titta på en hoj i mc-butikerna. Provsitt och kläm ordentligt. Åk hem och kolla blocket eller på begangat i mc-butiken och köp någon hyfsad billig hoj som du säljer nästa år. :)
 

hakanbrakan

New member
Hej,
purfärsk på detta forumet och letar efter tips på första cykeln.
Snart klar med kortet, tung MC och vill ha något kul, hyfsad försäkring. Letar inte efter en renodlad sportcykel och man måste kunna sitta två på den. Kollade på Kawa ER-5 men lagt ner det då den inte lär vara speciellt rolig. Hur är det med tex BMW Funduro och liknande? Den får gärna se lite bra ut också. Kör "Sevenfifty" i körskolan och den är lite för retro för min smak. Tänkte landa på en 600-650 cc. Ducati Monster, Yamaha Bulldog, Honda Hornet är också tänkbara objekt men något för dyra. Vill landa under 40.000.- och inte allt för gammal, har inte lärt mig meka ännu:) Kawa ER-6 lär vara grymt trevlig men försäkringen är det som sätter stopp för mig, 29 år, man i Göteborg. Mycket tacksam för hjälp och funderingar.
Tack på förhand.


Någon har tidigare nämnt VFR 750F, och detta tips delar jag om det är mer touring du är ute efter. Ett annat tips är CBR 600 f från -99 -> -02.
Jag körde en -01:a i olika sammanhang, och den var imponerande bekväm på landsvägen samt vass på bana. Dessutom kostade den mig 5300 kr hel/hel hos Tennant.
Du kommer antagligen att "växa ur" båda dessa val med tiden, men som startobjekt räcker de långt.
Offroad-modeller har jag aldrig prövat.
 

OH-

Member
Hej!

Jag hoppas det är okej att använda tråden för egna syften. Jag letar efter min andra hoj, efter ett års uppehåll.
Hoppas kunna hitta hoj med bra fartvindsskydd, bottendrag & hyfsat upprätt körställning, som passar ickemekande person, för 30-40'.
Har hittills tänkt Yamaha TDM. XJ900 verkar bli lite för dyr om jag ska ha nyare och känns inte sådär supersmidig direkt. BMW R1100RS är en annan tanke.
Förslag/synpunkter emottas tacksamt.

För 30 - 40 tusen är det ju TDM850 som är aktuell och den har jag lite erfarenhet av. Det är en på många sätt bra hoj. Motorn är väldigt harmonisk men nåt "bottendrag" i meningen att den känns bra att köra på låga varv har den inte. Däremot har den ett brett användbart register vilket ger vilsam körning.

Värsta trycket på kroppen håller kåpan borta men om man är lite längre än en japan så kommer huvudet ut i fartvinden.

Bekväm upprätt körställning har den och långslagig fjädring som klarar svensk vägstandard med god komfort.

Min har varit väldigt problemfri och ute på nätet är det väldigt få rapporter om fel och haverier. Kanske skall man undvika -95 och äldre (men det är väl givet med ditt prisintervall) för att växlingen var ännu mer stenkross än på dom senare.
 

Danielsson

New member
Nu har jag kollat lite på Suzuki, GSXR 600F. Helt ok sitthöjd för mig (180). Känns riktigt sportig. Sport touring är vad det lutar åt. Hur är Yamaha XJ 600 ? FÖR slö eller? Som sagt, första hojen och det skadar inte att den ser lite tuff ut också. Men man ska kunna sitta två på den. Är nere under 30.000.- strecket, kortet kostar ju sin beskärda del. CBR är för dyr, kryper ner på årsmodellerna 92 i såfall. Känns lite gammalt. Så, XJ 600, GSXR, möjligtvis Honda CB 500 ? Detta är cyklar som ligger under 30.000.- från årsmodell -94 och frammåt. Kommentarer?
 

Danielsson

New member
föressten.. "vad är" Hysung för märke? Modellen "Comet" ser rätt tuff ut, men kanske en anledning till det låga priset begagnade? Kvallitet?
 

lime

Skriver inte
Nu har jag kollat lite på Suzuki, GSXR 600F. Helt ok sitthöjd för mig (180). Känns riktigt sportig. Sport touring är vad det lutar åt. Hur är Yamaha XJ 600 ? FÖR slö eller? Som sagt, första hojen och det skadar inte att den ser lite tuff ut också. Men man ska kunna sitta två på den. Är nere under 30.000.- strecket, kortet kostar ju sin beskärda del. CBR är för dyr, kryper ner på årsmodellerna 92 i såfall. Känns lite gammalt. Så, XJ 600, GSXR, möjligtvis Honda CB 500 ? Detta är cyklar som ligger under 30.000.- från årsmodell -94 och frammåt. Kommentarer?

Av de du räknar upp skulle jag gå på GSXR-600F. Om du kollar på Yamaha så titta isf hellre på XJ900.
 
Top