Förslag

Katarina

Helt okej
Jag är en av dom som har svårt att få en ny tid för uppkörning hos Vägverket, det är fullbokat precis över hela landet (har roat mig med att ringa runt och kolla läget). Man säger att det skjutits till folk (t o m militärer) för att minska köerna vid uppkörningar men det känns ändå inte som att man jobbat riktigt fullt ut i alla fall. Det är fortfarande långa köer, man får vänta i minst ett par månader för uppkörning nr 2 om man blivit kuggad. Den tiden är alldeles för lång, man hinner bli rostig om man inte övar privat eller köper extra lektioner på trafikskolan under tiden.

Så jag satt och läste runt på Vägverkets hemsida i går för att försöka finna nån form av lösning eller idé hur man skulle kunna minska kön för uppkörningar ytterligare och hittar detta: ”Godkända examinatorer för moped”. Det finns alltså trafikskolor som är godkända för att få utfärda intyg för moped! :)
Min idé är att det skulle vara en stor hjälp och avlastning för Vägverket om trafikskolorna kunde bli godkända examinatorer även på mc! Den ringlande långa kön som finns nu skulle drastiskt minska.

Hur skulle detta kunna gå till?
Man har ju alltid en intern uppkörning strax innan den stora dagen när man ska köra upp hos Vägverket, då en annan instruktör kommer och grillar en och berättar för ens egen lärare om man är kapabel för uppkörning eller ej. Efter denna person skulle det kunna komma ytterligare en helt annan instruktör som man aldrig sett förut och grillar en precis som förrättningsmannen. Blir man kuggad skulle det förmodligen finnas tider för nästa försök mycket snabbare än minst 2 månaders väntetid. Trafikskolan skulle kunna ha en dag i veckan enkom för uppkörningar.

Alt. att man får köra upp i annan trafikskola. Man går i sin trafikskola och lär sig, får sin interna uppkörning + grillning där och sen slussas till en helt annan trafikskola för uppkörning.
De trafikskolor som släpper igenom vem som helst och hur lätt som helst blir av med sin ”uppkörningslicens” eller vad man ska kalla det (ungefär som att när man struntar i att betala sin räkningar får man en prick i registren och nya lån är bara att glömma).
Eller; det kommer en oberoende examinator till trafikskolan!

Vad tror ni om detta? Det skulle kunna fungera, om bara trafikskolorna får den lagenliga möjligheten. För jag tror nog Vägverket skulle behöva delegera ut lite ansvar om de inte vill öppna upp för längre arbetsdagar ända in på kvällarna (kanske över helger också?) samt ännu fler förrättningsmän. Med den ringlande kö som är just nu verkar de vara för få och har för korta arbetsdagar. Det är t o m kö hos trafikskolorna för de kan inte ta in fler pga Vägverket.

Bara min idé på en lösning av eländet. :)
 
Last edited:

Olsson

New member
Vad tror ni om detta?

Mycket bra förslag!

I USA har de sedan minst 20 år haft "Designated Examiners" för teoriskrivning och uppflygning till olika flygcertifikat. Bara att ringa och boka med byns lokala DE.

Om 20 år har vi något liknande för mc-körkort i sverige. Håll ut. :D
 

Esquire

New member
Det var ju funderingar (iaf för B-kort) för några år sedan på ett system som kallades "släcka tvåan".

Alltså: om en trafikskoleelev gjort en mindre miss som gjort att de inte klarade uppkörningen så skulle deras trafikskola kunna öva lite extra på det tills de ansåg att eleven klarade av det och var färdig för att få körkort.
 

Pettsson

New member
Problemen med alla såna här system är ju att körskolorna alltid har ett vinstintresse, och att i stort sett vilket system man använder så kan och kommer det utnyttjas.
 

Katarina

Helt okej
Nja, tanken var att det inte skulle utnyttjas på så vis men det hittas väl på kryphål förstås. Om trafikskolorna får en hållhake på sig kanske det kan fungera, t ex att de inte får sälja hur många lektioner som helst.
 

Marie

Banned
Nja, tanken var att det inte skulle utnyttjas på så vis men det hittas väl på kryphål förstås. Om trafikskolorna får en hållhake på sig kanske det kan fungera, t ex att de inte får sälja hur många lektioner som helst.

Jag har trafikskoleägare i släkten... så jag inser nog hur det kommer att bli...

Men ibland BEHÖVS det många lektioner. Jag har en lätt förståndshandikappad son och för hans B-körkort gick det åt fem teoriprov, tre uppkörningar och totalt c:a 35.000 kr..... (och ändå vill jag inte låna ut bil till honom...)
 

Pettsson

New member
jag förstår alla som måste stå ut med väntetiderna, att det är irriterande när man vill ut och köra, men jag anser nog att trafiksäkerheten får gå före och jag tror att alla system där körskolorna ska godkänna sig själva eller varandra kommer släppa igenom fler gränsfall än dagens system.
fler bedömmare ser jag som enda lösningen. eller gör som jag, övningskör i januari/februari/mars, då har köerna inte hunnit bli så långa till uppkörning i mars. kan kanske bli jobbigt för mer nordligt bosatta individer i och för sig...
 

mc-ist

New member
Provatisterna

Var någonstans kommer provatisterna in i systemet? problemet kvarstår ju för dessa och dom är ju trots allt ganska många, och kanske en del av orsakerna till problemet med de långa köerna, efter som jag tror att kuggningsprocenten är avsevärt högre hoss dessa.

Kanske är det dax att göra om körprovet, körningen bland koner leder mest till att göra mc-isterna till (cirkuskonstnärer-trial åkare) Jag anser att mer fokus bör ligga på hur hojen framförs i trafiken-där den hör hemma-inte bland en massa plastkoner i promenadfart och med båda fötterna på fotpinnarna.
Ps.ursäkta ämnet slirade iväg lite, halkade på en plastkon-..............
 

Gnask

New member
Kanske är det dax att göra om körprovet, körningen bland koner leder mest till att göra mc-isterna till (cirkuskonstnärer-trial åkare) Jag anser att mer fokus bör ligga på hur hojen framförs i trafiken-där den hör hemma-inte bland en massa plastkoner i promenadfart och med båda fötterna på fotpinnarna.

Det tror inte jag. Om du inte behärskar bågen i låg fart så blir du väl knappast säkrare på att hantera den när det går fortare? Om man tog bort manöverprovet så skulle nog ännu fler köra åt helvete.

Höj priset på uppkörningarna så fler kommer dit ordenklit förberedda
 

Katarina

Helt okej
Förslag HAR baksidor, javisst

Nu var det bara ett förslag på hur man eventuellt kan minska köerna på uppkörningarna och alla förslag har dessvärre en del baksidor, då får man försöka lösa dom också. :)
Helt klart verkar Vägverket vara en flaskhals, annars vore det inga enorma köer dit. Och jo, privatister kuggas i högre grad eftersom de anses haft sämre utbildning, jag skulle antagligen grillas hårdare om jag kom som privatist även om jag betalt en trafikskola för utbildningen. Och visst blev jag frustrerad för kuggningen när jag inte lyckades krypa i låg pensionärsfart! Nu har jag deppat klardigt och vässat hornen istället och kommer sätta lite press på min trafikskola nu. Betalar jag dom ska de också göra sitt jobb bättre så nu är kraven från min sida högre. Hellre överinlärd än lärd är mitt motto just nu, det kommer kosta lite till bara för det.

Men som sagt, det var bara ett förslag (tyvärr med baksidor) jag kom på att försöka minska köerna. Tycker de inte behöver bli så långa helt enkelt.
 
Top