Förslag om hastighetskameror som tar bild bakifrån

smcrobot

New member
Trafikverket har bett en konsult att göra en förstudie om hur man kan få motorcyklister att bli bättre på att hålla hastighetsbegränsningarna. Målet är att reducera antalet döda och skadade motorcyklister. Igår, på Tylösandsseminariet, presenterades förstudien för en samlad trafiksäkerhetsexpertis. Det som föreslås i rapporten är bland annat att göra ett pilotprojekt med att anpassa...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Forslag-om-hastighetskameror-som-tar-bild-bakifran/
 

soderholm

New member
hej,
När man försöker på att ta motorcyklar måste man också se till att man tar lastbilar, på allmänväg skall de framföras i 80 men kör i 90, alltså 10 över för att kamerorna ej har en algoritm som ser om det är en bil eller lastbil, då ser inte lagen detta som att samma lag skall gälla alla när det gäller fartkameror och då skall man istället försöka jaga motorcyklar för de kan tydligen mäta upp hastigheten, detta måste gälla alla motorfordon att hålla sina hastigheter för de olika typerna som kör på våra vägar,
 

Alexander76

Member
I indien har alla MC även regskylt fram. Det är rätt fult.

Men vad är poängen med detta om man inte samtidigt inför ägandeansvar?

"En förändring av lagstiftningen, så vi får ägaransvar eller upplysningsplikt för ägare av motorcyklar, är inte ett realistiskt alternativ."
 

gundj

New member
Inte bara lastbilar som kör för fort, husvagnsdragare, bilar med vanliga släpvagnar, trimmade mopeder, kan bli en lång lista över potentiella inkomstbringare.

hej,
När man försöker på att ta motorcyklar måste man också se till att man tar lastbilar, på allmänväg skall de framföras i 80 men kör i 90, alltså 10 över för att kamerorna ej har en algoritm som ser om det är en bil eller lastbil, då ser inte lagen detta som att samma lag skall gälla alla när det gäller fartkameror och då skall man istället försöka jaga motorcyklar för de kan tydligen mäta upp hastigheten, detta måste gälla alla motorfordon att hålla sina hastigheter för de olika typerna som kör på våra vägar,
 

HkanB

New member
Ägaransvar medför vissa problem...

I indien har alla MC även regskylt fram. Det är rätt fult.

Men vad är poängen med detta om man inte samtidigt inför ägandeansvar?

"En förändring av lagstiftningen, så vi får ägaransvar eller upplysningsplikt för ägare av motorcyklar, är inte ett realistiskt alternativ."

Ägaransvar medför vissa problem och det på mer än ett sätt.
Dels för att det öppnar för det samma på andra områden och användningar.
Framförallt dock för att det enligt svensk rättspraxis hitills ansetts grundläggande att det är den begår brottet som skall straffas, ingen annan. Visserligen går det förstås att ändra lagen men en väg runt det vore att stöpa om fortkörning till att bli som parkeringsböter, en avgift helt enkelt. Det skulle sannolikt göra att man skulle tvingas skrota kopplingen mellan fortkörning och körkort och det vill nog inte våra myndigheter göra då det är snudd på omöjligt att bli av med kortet för något annat än just fortkörning. Påföljder för t.ex vårdslöshet i trafik och en del annat är snudd på lika sällsynt idag som en Raphus cucullatus [Dodo].

Ett nytt område med ägaransvar öppnar också för att det införs på flera områden, om man liksom klättrat över tröskeln en gång så känns det bättre nästa gång. Ägaransvar för vapen, fordon i allmänhet, verktyg med "potential" m.m. Det kan bli riktigt kul. T.ex bli av med körkortet för att någon ställt till det med bilen någonstans utan att du varit med.

Utökat ägaransvar är ett sluttande plan som lutar mot elände...
 

HkanB

New member
hej,
När man försöker på att ta motorcyklar måste man också se till att man tar lastbilar, på allmänväg skall de framföras i 80 men kör i 90, alltså 10 över för att kamerorna ej har en algoritm som ser om det är en bil eller lastbil, då ser inte lagen detta som att samma lag skall gälla alla när det gäller fartkameror och då skall man istället försöka jaga motorcyklar för de kan tydligen mäta upp hastigheten, detta måste gälla alla motorfordon att hålla sina hastigheter för de olika typerna som kör på våra vägar,
Skulle inte tro att det händer. De fordon och dess framförare är inte försedda med samma sociala stigma som vi förare av motorcyklar är. Börjar man någonstans så är det förstås med oss...
Någons gamla faster i Åmål eller Bakvattnet ser inga som helst problem med det. Och röststarkare grupper petar man ogärna på, i alla fall initialt. Det gäller ju att först etablera fakta och få igång tillvänjningen, sen så. :wink:
 

Alexander76

Member
Ägaransvar medför vissa problem och det på mer än ett sätt.
Dels för att det öppnar för det samma på andra områden och användningar.
Framförallt dock för att det enligt svensk rättspraxis hitills ansetts grundläggande att det är den begår brottet som skall straffas, ingen annan. Visserligen går det förstås att ändra lagen men en väg runt det vore att stöpa om fortkörning till att bli som parkeringsböter, en avgift helt enkelt. Det skulle sannolikt göra att man skulle tvingas skrota kopplingen mellan fortkörning och körkort och det vill nog inte våra myndigheter göra då det är snudd på omöjligt att bli av med kortet för något annat än just fortkörning. Påföljder för t.ex vårdslöshet i trafik och en del annat är snudd på lika sällsynt idag som en Raphus cucullatus [Dodo].

Ett nytt område med ägaransvar öppnar också för att det införs på flera områden, om man liksom klättrat över tröskeln en gång så känns det bättre nästa gång. Ägaransvar för vapen, fordon i allmänhet, verktyg med "potential" m.m. Det kan bli riktigt kul. T.ex bli av med körkortet för att någon ställt till det med bilen någonstans utan att du varit med.

Utökat ägaransvar är ett sluttande plan som lutar mot elände...

Men då är det lönlöst att plåta plåten om man inte samtidigt förbjuder hjälm :)

De kommer nog på något sätt att fixa till det ska vi se. Jag hoppas dom hittar på nånting tillfredsställande (för dom) annars ligger hela MC-åkandet i farozonen.
 

soderholm

New member
då har vi ett annat problem iochmed att vi är oskyddade, bilarna, lastbilar ligger för nära då ökar vi automatiskt hastigheten, för det finns inga poliser som ser beteeendet och det ser inga kameror i världen,
polska lastbilar som runt om Ystad de bryr sig inte om att vi sitter oskyddade utan de kör ända in i....
Då måste poliser ut och lugna ner hastigheten och beteendet, men visst hastigheten är avgörande i många situationer igentligen för alla,
man saknar ingen förrän de är borta....
 

Cyborg

New member
Det här är egentligen ingen idé speciellt riktad mot motorcyklister, det här är mer en tanke att man ska kunna få tag i fler bilister som saknar skylt fram. Däremot lägger man upp det ungefär som att detta är ju för att man måste ju kunna försöka fånga motorcyklister också.
För varför skulle polisen göra sig besväret att söka upp ägare till en motorcykel för att få honom/henne att erkänna fortkörning utan några som helst bevis över vem som kört? detta är så dumt.
 

IvanBoring

New member
SUCK! Blir så trött på hela den här diskussionen och "hstighetstalibanismen". Det är så enkelt att det finns bara två ord som är det största problemet i trafiken: Attityd och beteende. Får man inte bukt med dessa två så spelar hastighetsbegränsningar ingen som helst roll. De som har "fel" attityd och "fel" beteende skiter nämligen i hastigheten. Så enkelt är det. Men att få de som "bestämmer" att begripa detta verkar lönlöst.

Det är bara att konstatera att det sunda förnuftet försvann för länge sedan och lär aldrig komma tillbaka.
 

HkanB

New member
Fast det där gäller väl alla, även bilister. Frågan i detta fallet är ju hur man rimligen kan ställa motorcyklister till svars på samma villkor som bilister.
På lika villkor blir det inte förräns ägaransvar införs och det vill inte vi och sannolikt ingen annan förnuftig vill ha. Fast det det finns ju en och annan oförnuftig politiker.
Att på fråga ange sig själv tror jag nog kommer att fungera bara sådär bra.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 

gundj

New member
Jag har bott rätt länge i ett land som har ägaransvar, och fått böter :-(
När man fastnat på bild får man hem ett brev med bild på bil och förare, precis som här hemma.
På baksidan står det att om det inte är jag som är ägare som kör på bilden så kan jag välja att berätta vem det är eller ta böterna själv.
Vad som händer om den utpekade nekar vet jag faktiskt inte, det var tyvärr jag själv var gång.
Jag kan faktiskt inte tycka att det är så hemskt, fast visst är det skönt att veta att jag inte åker på några böter om jag råkar passera en kamera i lite för hög fart på hojen.
 

Alexander76

Member
Jag har bott rätt länge i ett land som har ägaransvar, och fått böter :-(
När man fastnat på bild får man hem ett brev med bild på bil och förare, precis som här hemma.
På baksidan står det att om det inte är jag som är ägare som kör på bilden så kan jag välja att berätta vem det är eller ta böterna själv.
Vad som händer om den utpekade nekar vet jag faktiskt inte, det var tyvärr jag själv var gång.
Jag kan faktiskt inte tycka att det är så hemskt, fast visst är det skönt att veta att jag inte åker på några böter om jag råkar passera en kamera i lite för hög fart på hojen.

Jag kan bara hålla med, håll koll på vem du lånar ut hojen till eller ta konsekvenserna. Blir den stulen gäller det att polisanmäla illa kvickt, precis som med försäkringsärenden och andra brott.

Det är det bästa alternativet innan de kommer på nånting bättre, så länge de inte tvingar mig att ha plåten fram. När jag hör argumentet att ägaransvar "inte tillhör det svenska rättsmodellen" eller liknande får jag direkt en känsla av att man bara försöker smita undan så länge man bara kan istället för att bara ta sitt ansvar som MC-förare. Ungefär som när man utgår från att MC ska ha specialrättigheter vad gäller parkeringsavgifter hehe *duckar* :angel: (sorry vill inte starta nåt här)
 

Hampe

Skriver massor!
När jag hör argumentet att ägaransvar "inte tillhör det svenska rättsmodellen" eller liknande får jag direkt en känsla av att man bara försöker smita undan så länge man bara kan istället för att bara ta sitt ansvar som MC-förare. Ungefär som när man utgår från att MC ska ha specialrättigheter vad gäller parkeringsavgifter hehe *duckar* :angel: (sorry vill inte starta nåt här)

Du startar ingenting. Vi upplever att det borde vara positivt för samhället att vi får parkera gratis i städerna eftersom vi är utrymmeseffektiva och upplever oss som en viktig del för att lösa framkomlighetsproblemen i och omkring städerna.

Säger samhället något annat så får vi väl acceptera det - men att vi skall straffas bort ur stadsmiljön genom att betala ett högre kvadratmeterpris än bilar och att staden skall tjäna mer pengar på oss än bilar är helsjukt.
Speciellt i ljuset av att vi riskerar få våra hojar undanknuffade när dom ställs på de bilparkeringar staden anser att vi skall använda.
En MC per P-ruta är en fet jävla provokation mot en bilist som cirkulerar för att hitta någon plats att ställa sig på, medans stressen bara ökar.
Det minsta som händer är att irritationen skapar ytterligare en slitning mellan bilist och motorcyklist - istället för mellan trafikant och politiker/tjänstemän där konflikten egentligen borde ligga.


När det gäller fartkamerorna är debatten lika gammal som övervakningsmetoden.
...och ja - att haffa ägaren istället för den som verkligen gjort brottet är sannerligen så långt ifrån svensk rättsmodell man kan komma.
Har du funderat på konsekvenserna?
De politiker som med regelbundenhet motionerar om än det ena, än det andra kring fartkameror har då INTE gjort det.
Läs här och fundera kring hur du ser på det hela när du läst:

http://forum.svmc.se/showthread.php...om-regskylt-fram&p=92884&viewfull=1#post92884

Frågan är väldigt mycket större än man först tror. Våra lagkunniga inser vilken burk med mask det handlar om - det skriver dom i utlåtande efter utlåtande. Hur länge kan de som förstår stå emot politikerna? Som inte förstår...




Hampe
 

gundj

New member
Jag inser att det låter som om jag gillar fartkameror och böter och slumpmässiga fällande domar, så är det inte, men, jag tycker att det är en felaktig bild som ges av ägaransvar i / på motorfordon.
"När det gäller fartkamerorna är debatten lika gammal som övervakningsmetoden.
...och ja - att haffa ägaren istället för den som verkligen gjort brottet är sannerligen så långt ifrån svensk rättsmodell man kan komma.
Har du funderat på konsekvenserna? "
Ja, jag har som jag skrev tidigare levt med systemet i många år. I länder som nog de flesta av oss anser vara lika rättssäkra som Sverige. (som väl inte är 100%-igt).
Bara för att du har ägaransvar för fordon vid fortkörning och rödljuskörning betyder det inte att du har det för att grannen slår ihjäl frugan med din kratta han stal hos dig hösten -67.
 

Alexander76

Member
Vilken är maskburken? Om din MC kör för snabbt eller har ihjäl någon blir det du som ägare som får ta konsekvenserna, det blir upp till dig att hålla koll på ditt potentiellt dödliga vapen, dig och ingen annan hur mycket du än skyller ifrån dig. Jag hajar inte vad motargumentet egentligen är, att det skulle kunna vara någon annan än ägaren som kör? Synd för dig, du skulle ha anmält din hoj stulen. En MC = en ägare = en förare. Eller blir det jobbigt sen om man måste införa samma system för bilar, som man faktiskt låter andra köra oftare? Då får man börja med MC och fundera på hur man gör med bilsituationen efter det. Jag har faktist inte alla svaren, vilket inte gör nånting för det är inte upp till mig att spika alla detaljerna.

Grejen är att det just nu inte finns några alternativ. Eller finns det? Vilka skulle det kunna vara? En fin liten lista jag kan komma på:
1) Förbjud heltäckande hjälmar, i kombination med att ha plåten fram.
2) Operera in ett personligt ID-chip som kamerorna kan läsa av i samband med fotograferingen, eller att både MC och förare har nån GPS-pryl på sig som spelar in var man är och hur fort man kör.
3) Ökad polisnärvaro.
4) Ökat förstånd hos motorcyklister.

Tredje och fjärde punkterna i listan är minst töntiga men tyvärr också väldigt osannolika. Jag sitter verkligen inte och är avsiktligt dryg utan jag, precis som de oförstående politikerna, fattar på riktigt inte hur man annars kan komma runt problemet. Den dagen MC-förare i allmänhet tar sitt förnuft tillfånga och frivilligt håller hastigheterna på grund av "riktiga" anledningar istället för rädslan att torska kortet är den dagen jag äter upp min hatt och joggar naken till jobbet mitt i vintern.

Det blir svårt att såga det enda just nu (halvt) gångbara alternativet för att det är lite (ganska) obekvämt, och tro att det går att bränna på som vanligt. Om inte någonting görs snart kommer det bli öppet mål för dom verkligt trista åtgärderna - som tex att strypa motorcyklar till en viss effekt/hastighet. DET blir skoj, inte.
 
Top