Försäkringsskada - vilka verkstäder är bra?

Mirre

New member
Jag bromsade omkull mig på en SMC-avrostning för snart 3 veckor sen. Diverse skrap på kåpa, blinkers, styrände, etc, samt fotpinne och växelspak av. Jag själv blev blåslagen och fick lite skarpsår, stukad tumme och sänkt självförtroende förstås... :(

Nu står hojen på verkstad. Bemötandet och hanteringen från Bilsport & MC har än så länge varit mycket bra - men på verkstaden är det lite segare... Ännu ingen offert - utan den kan inte reparationen påbörjas. Smådrygt bemötande från personal och en känsla av att de egentligen inte vill göra jobbet. Jag funderar nu på att flytta hojen till en annan verkstad och undrar om någon kan rekommendera en bra sådan?! Jag har en Suzuki och verkstaden bör ligga i Södermanland, Stockholm eller Västmanland.

Jag är också nyfiken på era erfarenheter och upplevelser i samband med liknande situationer, dvs försäkringsskador, försäkringsbolag och verkstäder.
 

jan-olovj

New member
Jag gjorde en groda för ett par år sedan, glömde bromsskivelåset. Verona MC i Ljungby fixade bromsen akut en lördag så att jag kunde köra tills alla prylar var hemma. sedan lämnade jag den över dagen, endast självrisken 3000. Mycket bra service.
 

Pisken

New member
Jobbar själv som skadereglerare på ett bilföretag , normalt sett så skickar man in offerten digitalt till det berörda försäkringsbolaget samma dag (beroende på arbetsbelastning) och får svar samma dag eller dagen efter (mycket beroende av försäkringsbolag , tänker inte gå in på "segisar" men Moderna(Bilsport/MC) är generellt sett ganska snabba på att svara)

Antingen har verkstaden du lämnade din hoj hos väldigt mycket att göra , alternativt att dom är ovana vid skador och kontakter med försäkringsbolag ....har det inte hänt någonting på nån vecka så plocka bort din hoj och lämna hos någon annan...förutsatt att din del är helt klar med anmälan och skadenummer (har man skadenummer som skadereglerare så BÖR handläggningen gå fort)
 

Ellex

New member
Gjorde nåt liknande ifjor och kan bara säga, byt firma om det inte händer nåt. Ring skaderegleraren å kolla med honom/henne, ibland kan det va att dom inte hunnit kika på hojen. Verkstan får inte ta egna beslut ang rep, men om sr har godkänt rep ska det gå ganska snabbt. Har bara bra erfarenhet av bilsportmc, hade en mindre skada -08 tog knappt 3v från inlämning till färdig hoj. Ifjor klota jag så att hojen blev inlöst å de tog mindre än 3v från inlämning till utbet av ersättning.
 

Mirre

New member
Har en bra dialog med försäkringsbolaget via både mail och telefon. Besiktningsmannen var ute för 2 veckor sedan så det är inte där det bromsar. Men hur mycket reparation som ska göras kan inte bestämmas förrän verkstaden lämnar offert och där står det som sagt stilla nu. Sist jag var på verkstaden och kollade läget fick jag dessutom smådryga kommentarer till svar på frågor om aktuell status. Har inget hänt på måndag så ska jag definitivt flytta hojen - frågan är nu vart??
 

cub

New member
Jag blev påkörd i maj förra året. Verkstaden dit jag skickade bärgaren lämnade offert till försäkringsbolaget samma dag. Besiktningsmannen åkte ut nån dag efter och arbetet påbörjades omgående efter det. Sedan fick vi vänta på delar ett tag iofs men allt det andra gick fort.
 

Mirre

New member
Aktuell status:
* Verkstaden lämnade offert i fredags (närmare 3 veckor efter inlämning av mc:n). En mycket dyr offert!
* Försäkringsbolaget gick igår med på att jag lagar själv och ger mig den ersättning jag begär.
* Verkstaden vill när jag ska hämta hojen, ha betalt av försäkringsbolaget för 4 timmars jobb, vilket de inte får.
* Hojen står nu i mitt garage och jag har påbörjat reparation och letar och beställer grejor.
Slutsats vid olycka: var noga med val av verkstad, håll dig väl med försäkringsbolaget och ha tålamod...!
 
Top