Får man köra hur f-n somhelst?

Linjus

New member
Körde till Åhus igår för att titta på beachhandboll. Det var fint väder och ovanligt tät och tuff trafik. Vid fem olika tillfällen, var det otroligt nära till olyckor, varav dom två var obehagligt nära wireräcket. Bilar med överlast och fullt av skit i rutorna och en förb-nnad telefon uppstucken i örat på föraren och ett helt vansinnigt filbyte utan någon större anledning gör en annan mörkrädd. Bilister som kör ända upp i arslet så man kan höra kylarfläkten väsa är inte bättre.
Och så påstår dom kloka att nummerskylt fram på Mc gör trafiken säkrare.....
Jag börjar nästan fundera på att lägga av för säsongen nu.
Det är inte roligt längre

Mathias

Active member
Blir nog fasiken till att skaffa en sån där "båttuta" på burk och sätta fast den lättillgängligt på styret.

Katarina

Helt okej
Blir nog fasiken till att skaffa en sån där "båttuta" på burk och sätta fast den lättillgängligt på styret.

Det var en bra idé! Var hittar man såna? Lokala båtbutiken? Synd att inte hojar har tryckluft, då skulle man kunna sätta på en rejäl tuta på 130 dB. Om man inte hörts och synts innan så lär man göra det sen. ;)
...och en och annan bilist fara ut i terrängen, tycker inte det är mer än rätt. MC-förare åker ut ofrivilligt allt som oftast så det är inte mer än rätt om vi ”hojister” delar med oss av erfarenheterna. :p

Marie

Banned
Det var en bra idé! Var hittar man såna? Lokala båtbutiken? Synd att inte hojar har tryckluft, då skulle man kunna sätta på en rejäl tuta på 130 dB. Om man inte hörts och synts innan så lär man göra det sen. ;)
...och en och annan bilist fara ut i terrängen, tycker inte det är mer än rätt. MC-förare åker ut ofrivilligt allt som oftast så det är inte mer än rätt om vi ”hojister” delar med oss av erfarenheterna. :p

Vaddå?
Jag har monterat riktiga italienska komressorhorn på hojen. DET låter minsann inte moped om den längre... :D

Katarina

Helt okej
Marie, det lät intressant. Hur har du fått dit dom? Jag har fått uppfattningen att du mekar själv med dina hojar, stämmer det? :)

Marie

Banned
Marie, det lät intressant. Hur har du fått dit dom? Jag har fått uppfattningen att du mekar själv med dina hojar, stämmer det? :)

Javisst mekar jag själv. Var förresten idag och köpte en sats kompressorhorn som jag skall montera på BMWn (Den jag utrustat tidigare är Yamaha XJ-900:an). Monteringsanvisning följer med i förpackningen. Pris 188:- hos Harald Nyborg. Det var bara att klura ut var jag ville montera de båda "trumpeterna" och var jag kunde sätta kompressorn, sen var det ett ganska enkelt jobb.

Jag grunnade lite på att vara olaglig och köpa en sats horn (5 st) som spelar ledtemat ur "Bron över floden Kwai", men jag sansade mig....;)

Last edited:

jan-olovj

Active member

Tutan finns på Harald Nyborg för 98 kr.
Jag hittade den av en slump men den blir bökig att montera och att använda, men det finns långa snygga elektriska båthorn på tex. Biltema. Den bör gå att sätta längst fram på en cyckel med vaggram. Testa.
Jan-Olov