Får alla trikes köras med B-kort?

RobotScooter

New member
Hej

Får alla trehjuliga MC och MC-scootrar, sk trikes, köras på bara B-kort, jag har hört och läst att så fort ett fordon har mer än 2 hjul så räknas detta som bil och då räcker vanligt AM eller B-kort, gäller detta varenda trike, det finns ju trikecyklar också men för att köra en 3-hjulig elcykel behövs ju inget kort alls?
 
Last edited:

Pricken

New member
Nej, den räknas fortfarande som en motorcykel men har du behörigheten A eller B får du framföra en tre- eller fyrhjulig motorcykel oavsett slagvolym.

På behörighet AM får du dock inte köra något annat än en moped klass I.

På behörighet A1 och A2 får du framföra lätta två eller trehjuliga motorcyklar.

För en cykel, som inte är registrerad och drivs med pedaler eller el och pedaler, behövs inget körkort.
 
Last edited:

Pricken

New member
Jo men nu handlade ju frågan om trehjuliga motorcyklar (MC)..... inte mopeder...

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
 

OH-

Member
En trehjulig MC får köras med B-behörighet om hjulen är symmetriskt placerade, och så brukar det ju se ut när fordonet kallas "trike". En MC med sidvagn har visserligen tre hjul men dessa sitter ju absolut inte symmetriskt och man får inte köra den på enbart B-kort.
 

TMax500

Member
Utan att orka leta bland bestämmelserna.... (är ju inte riktigt min fråga) så är det säkerligen skillnad i regelverket för vad man traditionellt kallat "trike" och de nya hojarna. Den traditionella "triken" baserades förr (typ 1970-tal) ofta på en kombo av mc och VW-motor. Och konstruktionen är styv. Dvs lutar inte inåt i kurvorna.

Se bilderna på en Victory trike och en Can Am trehjuling. Som är "styva" (finns det något mer lämpligt begrepp?).
Och jämför med MP3 och Yamahas nya 900. Som lutar.
Skulle förvåna mig om de har exakt samma regelverk, med tanke på att konstruktionerna är olika. Men, nån annan får Googla detta! :)

View attachment 8026 View attachment 8029

View attachment 8027 View attachment 8028
 

OH-

Member
Från Transportstyrelsens webplats:

Trehjulig motorcykel

Motorfordon med tre symmetriskt placerade hjul, med en vikt i körklart skick av högst 1 000 kg och som har större motor, högre effekt eller är konstruerad för en högre hastighet än vad som gäller för en moped.



Särskilda regler för trehjuliga motorcyklar

Körkort med behörigheterna A1 eller A2 ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av högst 15 kW.
För att köra trehjuliga motorcyklar med mer än 15 kW nettoeffekt, krävs det körkort med behörighet A eller B samt att körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.
 

Alexander76

Member
Från Transportstyrelsens webplats:

Trehjulig motorcykel

Motorfordon med tre symmetriskt placerade hjul, med en vikt i körklart skick av högst 1 000 kg och som har större motor, högre effekt eller är konstruerad för en högre hastighet än vad som gäller för en moped.

Men samtidigt får man inte köra tex Yamaha Tricity på B-kort. Jag gissar att det är ordet "symmetriskt" som är problemet, när man lutar fordonet så är inte hjulen symmetriskt placerade längre. Så MP3 och Tricity faller i själva verket inte in i kategorin "trehjulig MC" som beskriven ovan. MP3:an däremot kommer undan med B-kortet tack vare kryphål i lagen (tex fotbroms och sitt minimumavstånd mellan hjulen).
 
Top