Färger och olyckor

DearHunter

New member
Det diskuteras ju hit och dit (mest dit) ifall man ska bära varselväst eller om färgvalet på fordonet har ngn betydelse för ökad olycksrisk. I många länder så är det obligatoriskt att ha med sig varselväst i bilen, tex.

Här har vi en undersökning som visar (återigen sunda förnuftet ?) att det finns samband (surprise :D) mellan val av fordonsfärg och olyckor. Kan ju vara intressant för den som vill välja färg på hojen eller den där drömbilen på Nisses bil... Nåja.. en vit hjälm är nog ett gott val ;) :

http://campusglobal.com/muarc/reports/muarc263.pdf
 

Klas2k

New member
Den där rapporten tyckte jag var lite dålig faktiskt :(
Dels oklar, dels dåligt skriven (bara en sån sak som att slutsatserna borde stå längst upp och vara mer framträdande) - jag fick aldrig klart för mig om man tvättat bort statistik för tex antal bilar inom varje färgkategori, eller om vissa färger ägs av vissa förarkategorier, tex kanske vita bilar är populärare bland barnfamiljer, kvinnor eller liknande grupepr som normalt har lägre kraschbenägenhet, medans rött och svart dominerar hos yngre män ?)

När det gäller reflexväst och vit hjälm så tror jag att det i af i Sverige signalerar "Polis" hos många förare, som därför blir extra uppmärksamma :)

/K
 

LC4ever

New member
Tyvärr kör alldeles för många svenska MC-förare med reflexväst och tror att de syns.
Har under denna sommar försökt kolla om denna reflexväst tillför något och jag kan tyvärr säga att den inte gör det.
Jag har mött många förare som sitter totalt skymda bakom en stor kåpa. Många gånger custom, guldwinge och BMW förare.
Samtidigt har de valt en silvergrå eller svart motorcykel:confused:
Om man nu vill synas, varför inte köpa en orange, gul eller röd MC?
Kan garantera att jag syns bättre med min KTM (orange) än en BMW-förare med väst.
Så nästa gång ni skall köpa en MC, tänk på att den skall synas ;)
 

jan-olovj

New member
Alla har ingen möjlighet att köpa nytt så färgen anser jag inte kan få bestämma val av hoj. Där emot håller jag med dig att västen inte har stor betydelse för att synas, kanske i en stad men inte på landsvägen där skymmer kåpor och strålkastarljuset.
 

Hasse-VTX

New member
Dom som påstår att dom inte ser motorcyklar borde omedelbart få lämna ifrån sig sitt körkort.
Innan dom får tillbaka det borde dom gå igenom ögonkontroll ock en Cat Scan på egen bekostnad. (av vilken kroppsdel får ni skälva räkna ut) ger dom sig bara tid att stanna ock titta vid väjningsplikt så ser dom nog våra motorcyklar oavsett viken färg dom har.
 

Marie

Banned
Dom som påstår att dom inte ser motorcyklar borde omedelbart få lämna ifrån sig sitt körkort.
Innan dom får tillbaka det borde dom gå igenom ögonkontroll ock en Cat Scan på egen bekostnad. (av vilken kroppsdel får ni skälva räkna ut) ger dom sig bara tid att stanna ock titta vid väjningsplikt så ser dom nog våra motorcyklar oavsett viken färg dom har.

Jag tror nog att de flesta SETT hojen, men eftersom de inte varseblivit den som ett hot mot dem själva så ignorerar de undermedvetet vad de sett...
 

HåkanP

New member
Tyvärr kör alldeles för många svenska MC-förare med reflexväst och tror att de syns.
Har under denna sommar försökt kolla om denna reflexväst tillför något och jag kan tyvärr säga att den inte gör det.
Jag har mött många förare som sitter totalt skymda bakom en stor kåpa/QUOTE]

Det där kan jag knappast hålla med om även om jag själv inte gillar att köra med reflexväst. Tycker de fladdrar. Å andra sidan syns de än bättre om de just rör på sig. Ögat uppfattar rörelse. Visst på vissa typer av jättekåpor-mc-bilar försvinner personen med reflexväst också, men annars syns de allt. Se bara på instruktörer på bandagar... Sedan finns det studier som visar att reflextejp o.d. på mc inte minskar olyckorna, men det är nog just det att folk inte tittar över huvudtaget, men nog syns man alltid med reflexväst.

Ett annat tips mot att köpa ny hoj i annan färg är att köpa hjälm med till hojen kraftigt avvikande färg, typ knallröd hjälm till blå hoj. Då syns du bättre. Det är nämligen kontrasterna som ögat reagerar för. Rött är sedan också särskilt bra, eftersom röd är i vårt undermedvetna en signalfärg, som vi särskilt tidigt iakttar genom ögats försorg.
 

eha

New member
ur en kognitionsvetares perspektiv

Rätt så Marie. Sållningen sker först och snabbast på undermedveten nivå och är man ett hot är det fler ställen i hjärnan på bilisten som signalerar varning och som även påverkar motoriken.

Pröva att inte rycka till av en verklighetstrogen leksaksorm på ett oväntat ställe (typ jordgubbslandet där den även håller fåglarna borta). Fast jag vet om att "ormen" ligger där så reagerar man. Ish om någon kul typ flyttat den så man inte hittar den med en gång.. Om man lokaliserar den först slipper man för det mest ifrån ryckningsreflexen. Men man blir varse om att den ligger där den ligger varje gång den kommer i synfältet. Detta för att det undermedvetet (amygdala) signaleras för (potentiellt) hot.

En polis-lik utstyrsel, som är det närmaste ett hot vi MC-åkare kan bli för en bilist, uttolkas högre upp i strukturerna. Vi har ingen nedärvd rädsla för poliser (än) som för t ex reptiler och spindlar och reagerar inte instinktivt på ett sådant "hot". Däremot har vi i samspelet i storhjärnan (enkelt; occipitallob-syncentra, parietallob-minne och frontallob-bearbetning på högnivå närmast medvetandet) strukturer som uttolkar och identifierar objekt i synfältet utan att vi behöver koncentrera oss på det. Alla normala kan ta sin hatt (keps?) från hatthyllan och sätta den på huvudet utan att se på vad de gör eller fånga något (en boll?) som kommer farande mot oss. Att vi blir varse att något kommer farande in i synfältet och att vi reagerar är omedvetet givet att objektet uppfyller rätt kriterier. Ett mindre objekt försöker vi fånga och ett större värja eller hoppa undan ifrån. Inget av alternativen funkar i bilkörning (även om jag tror många höjer sina händer värjande och ryggar en smula innan de får MC:n infarandes i vänstersidan).

Då ingen passande reaktion finns propageras signalen vidare till medvetandet och vi får ta ställning till lämpligt agerande. Piece of cake kan tyckas om det inte vore för vår tämligen dåliga förmåga att göra flera saker samtidigt i realtid - och att det är mycket som konkurrerar om uppmärksamhet från medvetandet. Stress minskar förmågan.

På andra sidan i medvetandet jobbar färdigheter i form av inövade procedurer som på konceptuell nivå är medveten men i många delar utförs omedvetet efter initiering. Svänga, bromsa osv. I många fall motoriska färdigheter alltså, men även de intellektuella tolkande uppgifterna sker halvautomatiskt - på rutin. Däribland uppsikt där "titta efter andra fordon" ingår. När man t ex närmar sig en korsning behöver man inte tänka på varje enskilt moment utan det räcker med att tolka att en korsning kommer i sb med att vi kör så kommer det inövade schemat per automatik. (Jfr med att sitta i passagerarsätet fram - då krävs mer medvetet tankearbete för att man ska hamna i samma tankespår - agera snarlikt som när man kör. Morfar satt iofs och stampade i golvet när han åkte med - men gångerna han åkt bil utan att köra själv var lätträknade. :p Han hade alltså inte lärt sig åka bil - bara köra. Mormor åkte fö hellre med mig i förarsätet än med honom..:cool:)

I denna mer eller mindre automatiska procedur tänker vi inte medvetet på att titta om det kommer någon. Vi tittar och kör om vi inte upptäcker något. Resurserna ("tanketiden") som läggs på att "upptäcka något" beror på hur mycket annat som ska dela fokus av medvetandet (se tredje stycket neråt). Dessa inövade procedurer kan avbrytas medvetet och även störas pss att hopp sker i momenten. Stress är en väldigt stark fokusbrytare. Man tror att man utfört alla steg när man utfört sista momentet. Har då ingen signal höjts för ytterliggare medvetet ställningstagande tror vi att inget hinder finns för nästa handling - här att köra ut i korsningen. Ett hot signalerar högre, på fler sätt och har större genomslagskraft vilket gör att man oftare missar en MC än en bil än en lastbil än en.. Återkommer med resultatet av eget tänkande kring detta i ett annat inlägg.

Lägger man sedan till att den individuella kvalitén på dessa procedurer skiljer och inte alltid följer det som körskolan lär ut som optimalt, utan någon med tiden tillförskansat slarvigare slentrianvariant, så är det kanske underligt att inte mer olyckor sker. Det borde vara allmänt känt, även av TV, att uppsikt och körförmåga hos en del av förarkollektivet är undermålig. Men man gör inget för att åtgärda problemen utan (bilanpassad) passiv säkerhet och sänkt hastighet ska förmå den uslaste förare att inte orsaka allvarligare olyckor.

I övrigt hänvisas till läkarkåren - där enbart medicinska hinder (borde) granskas map körfärdighet. (Men många läkare på sjukhusen struntar i detta då det ligger utanför vårdandet av patienten och rentav försvårar densamma. Lagen har ett kryphål för att slippa anmäla om olämplighet "om man antar att patienten inte kommer köra bil". Jag har förstahandsinsyn i detta.) Den stora mängden som tappat bort tillräcklig körfärdighet men som inte kommer i kontakt med vårdapparaten är olyckor som väntar på att

Därutöver konkurrerar och begränsar mobiler, talböcker, radio, medpassagerare, vardagsproblem och ffa stress osv vår förmåga till medveten uppmärksamhet hos en fullt frisk människa. Att man nu avstår att undanröja så många faktorer som bara går och duckar för t ex mobilförbud i sb med körning med motivering att andra attiraljer är lika illa är ett tankefel och frukten av ett infantilt resonemang. Som när barn försöker rättfärdiga dåligt uppträdande med att andra gör annat som är minst lika dumt. Sandlådenivå således. Eller för att beslutsfattarna inte vill inskränka sin egen bekväma handlingsfrihet. Tills de drabbas själva.. Samma duckande och veka ryggrad även här. Ja, jag vet att jag sagt det förut..
 
Last edited:

Mimmi

New member
Hej!

Synlighet är ett svårt ämne som debatteras flitigt inom mc-världen. Jag har ingen som helst vetenskaplig grund för mina uttalanden, men jag tycker inte att man skall kamouflera sig mer än nödvändigt.

Beträffande färgen på mc:n så är det ju så som någon redan sagt, att alla köper inte nya motorcyklar, då kan det vara svårt att välja. Men är det inte en allt för ovanlig mc man söker, så kan man ju sålla bort vissa färger om man så önskar. Jag för min del skulle inte komma på tanken att köpa en svart mc, såvida det inte är fråga om en Velocette, Matchless eller liknande, för de skall vara svarta enligt min mening, och var det även nästan undantagslöst från fabrik.

Min nuvarande mc, BMW K1100LT, "Wolfgang", har inte direkt någon bjärt kontrastfärg om man så säger. Men ändå var det just en sådan tvåfärgad jag sökte länge. Jag tycker nämligen att han är SÅ snygg och fin! Min drömhoj helt enkelt.

Men för att, åtminstone i min fantasi råda bot på hans relativa diskretion så har jag klistrat på några bitar varselfärgad dekalplast. (vilken jag för övrigt köpt här hos SMC Shop) Det var ett litet tidsödande men roligt pyssel att tillverka mallar så att jag fick bitarna så snyggt jag kunde.
Resultatet blev åtminstone enligt mig, och många andra som kommenterat det, bra.

Han syns väldigt bra nu, framifrån och bakifrån eftersom jag även klistrat på dylika bitar på sidoväskornas bakre gavlar. Flera av dessa dekaler syns faktiskt även från sidan.

Men, om synligheten resulterar i en ökad trafiksäkerhet vet jag inte. Vissa undersökningar pekar ju på att så icke är fallet.
Men vad jag märkt och kan verifiera det är att jag märker att folk reagerar på min närvaro i trafiken på ett annat sätt än de gjorde innan jag gjorde detta "klipp o klistra" arbete.

Det har nu i höst förstärkts ytterligare genom att jag köpte en ny hjälm, och valde en vit.
Vita hjälmar har enligt min erfarenhet ett högt uppmärksamhetsvärde, de syns på l å n g t håll.

Nu frågar sig säkert någon " hon är väl en sådan där typisk BMW-människa som dessutom använder varselväst".

Svaert på den frågan är: Ja oftast. Men jag upplever det åtminstone på sommaren i ordentlig värme som ett otäckt extra lufttätt överdrag på kläderna, och jag blir tillräckligt varm ändå. Så nästa sommar tänker jag nog lägga av den. Om jag inte finner en luftigare variant i mesh exempelvis.

Men jag kan inte riktigt förlika mig med dessa varselvästar, jag tycker dels att det ger ett litet "dagisintryck" och att man först köper snygga mc-kläder som man sedan döljer bakom varselvästen känns lite konstigt.

Men helst så skulle jag inte vilja vara helsvart klädd heller, jag saknar de snygga kläder som fanns på sjuttio-åttio-nittiotalet. Det var ofta, enligt min åsikt, väldigt snygga skinnkläder med olika färg på olika delar av plagget.
Det enda som i färggrannhet liknar det numera, är skinnoveraller av racingtyp, men det är inget sådant jag vill ha.

Sedan finns det ju en tradition av att man "skall" ha vissa kläder till en viss mc-typ. Fransar, nitar, ryggmärkesvästar ser man inte ofta på en BMW-förare, lika lite som dessa sällan kör med öppen hjälm.

Å andra sidan skulle vi som är klädda enligt den traditionella BMW codexen (som förövrigt ofta är exakt så som "fördomen", schablonbilden, av BMW-folk bland andra knuttar säger att den är) se bortkomna ut på en HD eller annan custom-maskin.

Som avslutning lägger jag in några bilder på Wolfgang, så kan Ni själva avgöra om hans syns eller inte. Om någon kanske är intresserad skall jag se om jag har någon bild på "före" som jämförelse.
 
Last edited:
Top