Färg på hjälm

martinegon

New member
Hej
Ska köpa ny hjälm och tänkte mig en färg som syns bra i trafiken denna gång. Frågan är vit eller gulfluoriserande? Någon som har kunskaper i ämnet?
 

IvarS

New member
Personligen köper jag nog en hjälm med åtminstone gula detaljer nästa gång.
Fast viktigare är ju hur man lägger sig i trafiken. Se till att gör dig själv synlig, förvissa dig om att du synes i backspeglarna på bilen före osv.
Själv monterade jag DRL ljus på min hoj o jäklar vad bilane hajar till. Märker STOR skillnad på beteende av andre trafikanter när jag har dom på.
Det är mitt bästa tips dock måste man ha brytare på dom så man kan släcka dom i mörke och få dom godkända vid besiktning.
 

gundj

New member
Vit, av någon anledning tycks vit hjälm tända polisvarningsreflexen hos andra i trafiken.
 

Webbie

New member
Hej
Ska köpa ny hjälm och tänkte mig en färg som syns bra i trafiken denna gång. Frågan är vit eller gulfluoriserande? Någon som har kunskaper i ämnet?
Hej. Senaste forskningen visar att också svart hjälm kan vara synlig. Allt beror på bakgrunden, och kontrasten... Du kan säkert läsa mer på www.svmc.se Själv köpte jag en neongul för två år sedan...
Stefan Dangardt

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag har körd med svart, vitt, och massvis med neon gul florerande...
Jag har rumsterar runt på vägen med svarta klädor, olika färgkombi´s och varselväst..
Även vita handskar har oxå!

I ärlighetens namn, är min erfarenhet att jag varken har mera eller mindre problem med bilister som ser eller inte ser mig - beroende av min påkörnings färger. Nu svär jag nog i kyrkan..

Det som spelar roll, upplever jag är hur jag placerar mig så den som skal se mig - kan se mig. Och kanske mest viktigt att denna får tid att se mig. Jag hjälper aktivt med tiden, vid ganska enkelt att sänka mig hastighet - och lika viktigt tar jag plats och placerar mig vart jag synas maximal tid - vara sig till höger eller vänster eller i mitten..

Några tipsa rom att blinka med ljuset - DONT DO IT - det finns booster som tror att du signalerar att du håller dig tillbaka och vill dom ska köra på!

Lycka till (årets hjälm blir en kombo av svart med vitt)..
 

Alexander76

Member
Det poängterades under riskettan att det var högst osäkert huruvida färgglad utrustning ger någon fördel. Jag brukar klä mig så att jag inte fryser, då kan jag i alla fall ägna min fulla uppmärksamhet till att undvika bilar som inte sett mig :p

edit
och i dessa fall är det oftast mitt fel pga placering/hastighet osv (som galne dansken påpekade)
 
Top