Extremt beteende handlar om olovlig körning

gundj

New member
De som väljer att köra utan körkort, köra onyktra, drogpåverkade eller mentalt instabila skall bort från trafiken.
Nu har vi ett curlingsamhälle där det är synd om dessa personerna. Jag tycker inte det.
Väljer man att ge sig ut i trafiken och utgöra en fara för andra eller bidra till att man försvårar för andra att lagligt utöva sin hobby ska man tas om hand.
Det ska inte vara lättare för dessa att få körkort om förhoppningen är att de skall uppföra sig med körkortet i fickan.
Lättare ska det vara att gå mellan A-klasserna, ingen annan förenkling är nödvändig.

Min önskan är att SMC driver 2 linjer. Bort med de som inte har i trafiken att göra, dvs vård eller fängelse vid relativt enkla trafik/drog/våldsbrott och enklare regler för att utveckla sig genom A-klasserna. Det senare gärna med koppling till förmåner t ex lägre premier vid genomförd vidareutbildning.

Maru

New member
Japp - men, ett problem extra man kan få på halsen, kan bli att flera väljer att dra polisen..
Och då skapas ett extra problem - som vi inte än har löst i dagens läge..

Ta det endast som ett inspel i en konstruktiv diskussion..

Tror inte de som väljer att dra polisen blir fler om högre böter införs.
Finns inga alarmerade siffror på det i länder som t ex Finland och Schweiz.

Maru

New member
Kan tycka det är ofattbart att försäkringsbolag har självrisk om föraren saknar körkort.
Jag köper att de med körkortstillstånd ska täckas av försäkringen.

Om man skulle fråga alla som har en fordonsförsäkring:

Är det okej att din permie är högre för att vi försäkrar fordon som framförs av personer utan körkort?

Vem svarar ja på det?

Nej, men ärligt. Någon får gärna förklara när man på ett vettigt sätt kan använda den självrisken. Jag måste ha missat något. :)