Extremt beteende handlar om olovlig körning

VBK

New member
Vid morgondagens session 61 på Transportforum presenterar SMC spritt ny statistik i ämnet. Läs mer här. I slutet finns en kort skrift i ämnet - där finns statistik, underlag och SMC:s förslag på åtgärder.
Tyck gärna till i frågan!
www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor...t-beteende/Olovlig-korning-ett-stort-problem/


Kommer SMC att göra en kungspudel eller ;) flåt..

Jag är så djävla glad att jag slog mig blodig och blå när extremfrågan kom upp, har skaffat mig många hatare pga det men så många fler vänner.
 
Last edited:

Maru

New member
Ja hur löser man det här.
Av statistiken att dömma är den tunga gruppen de som saknar körkort så jag fokuserar på den.
Där tror jag att det som SMC redan är inne på är en bra lösning, att tidigt i skolan ha trafikantutbildning och jag tror att redan när man är i moppeåldern påvisa riskerna med att åka fort på två hjul. De bilderna som jag fick se, på olyckor, där en hojåkare varit inblandad fick mig att tänka till. Att få den tankeställaren när man är i den åldern när man känner sig odödlig kanske ger en tankeställare. Att en person som själv varit med om en olycka förmedlar budskapet kan förstärka bilden ytterliggare.

I de fall där man kan påvisa att man lånat ut hojen ligger ju ansvaret hos den som lånar ut hojen. För mig är det ofattbart att låna ut en hoj till någon som saknar körkort... är den dessutom påverkad...
Men de som stjäl och kör påverkade... ja, den är tuff. (Frågan alltså)
 

Skye

Kör Mycket!
Jag får inte ihop siffrorna..


Dödade 2011-2012 med och utan körkort

Utan körkort antal (%)Med körkort antal (%)
Antal 28 (40 %42 (60 %)
Medelålder33,3 38,9
Alkohol14 (50 %)3 (7%)
Promille, snitt1,331,66
Droger9 (32 %)1 (2%)
Både alkohol och droger 4 (14 %)0
Totalt alkohol och/eller droger18 (64%)4 (9%)
Utan hjälm 5 (28%)0
Ägare av MC 13 (46 %)35 (83 %)
Oregad/avställd/oförsäkrad17 (60%)1 (2%)
Cross/enduro5 (18%)0
Supersport13 (46%)21 (50%)
Singel13 (46%)12 (28%)
Kollision15 (54%)27 (64%)
Vilt03 (7%)

Av 42 st som har dött utav de som har körkort så har:
21 på en supersport
12 Singel
27 kollision
3 Vilt
63 olyckor..
 

Skye

Kör Mycket!
Stämmer nog efter som supersport 21 är 50% av totala 42.
Läste lite som supersport var på bana och cross/enduro på deras banor.

Så resten körde custom antar jag.. :D
 

Maru

New member
I Finland blir du alltid åtalad för mordförsök om en polis i tjänst behöver slänga sej undan ett fordon som inte stannar frivilligt,sen är det ju annan sak vad benämningen blir i rätten men åtalsnamnet är från början mordförsök.

Ni har andra straffskalor i Finland.
Det här med att böter är i förhållande till inkomst, det gillar jag. Då "svider" det lika mycket hos alla. :)

Konstigt att vi inte infört det ännu... vi som är så för att allt ska vara så rättvist... ;)
 

enhjuling

New member
dagböter har vi ju i Sverige och det är kopplat till inkomsten. Det kanske inte slår lika hårt som i Finland men det finns i alla fall här också.
 

Hampe

Skriver massor!
Det här med att böter är i förhållande till inkomst, det gillar jag. Då "svider" det lika mycket hos alla. :)

Konstigt att vi inte infört det ännu... vi som är så för att allt ska vara så rättvist... ;)


Finns en jobbig bieffekt bara:
sådana som helst inte skall köra för fort alls - tex unga med färskt körkort har ju ofta ännu en ganska låg inkomst, och får därigenom minimala böter.
Skumögda pensionärer känns inte dom heller som om dom skall ha någon rabatt på sina fortkörningar...

Mellan dessa åldersextremer finns sedan ett antal udda existenser som drar på sig mängder av rapporterade trafikförseelser - utan att kunna eller vilja betala för sig. Skall dom ha rabatt för att dom inte vill betala? Inte kan betala? Aldrig tänkt betala?

Det är svårt det där. Man vill gärna tro att det handlar om "rättvisa" när man lackar ur på en fläskmerca som laddar förbi och önskar honom dagsböter när han blir rapporterad. Men som synes - det blir liksom bara en "annan sorts rättvisa" av det hela.
...å dessutom kan det mycket väl vara så att snubben ordnat sitt liv på ett sådant vis att han inte framstår som rik varken i skattetabellen eller taxeringskalendern. Är det då inte en dubbel orättvisa när han går loss med bara en slags expeditionsavgift för sitt gasande...?




Hampe
 

påK-en

New member
Finns en jobbig bieffekt bara:
.......................
Skumögda pensionärer känns inte dom heller som om dom skall ha någon rabatt på sina fortkörningar...

...........

Vi pensionärer tillhör tydligen per automatik till gruppen extrema i trafiken!
 

stefan.

New member
Finns en jobbig bieffekt bara:
sådana som helst inte skall köra för fort alls - tex unga med färskt körkort har ju ofta ännu en ganska låg inkomst, och får därigenom minimala böter.
Skumögda pensionärer känns inte dom heller som om dom skall ha någon rabatt på sina fortkörningar...

Förstår faktiskt inte hur du tänker där, och vad denna "jobbiga bieffekt" skulle vara. Rabatt? Hur blir det en rabatt?
Ja, det blir mindre att betala om du har en låg inkomst, men i förhållande till din ekonomi blir det ju lika kännbart.
Då är det väl värre idag om någon med väldigt hög inkomst bara behöver betala de säg ~3000 kronorna, något som denne bara rycker på axlarna åt, medans det för en låginkomsttagare är ett hårt slag mot ekonomin.
Grundtanken är väl att det ska vara lika kännbart och avskräckande för alla, oavsett inkomst/ekonomi?
 

Maru

New member
Finns en jobbig bieffekt bara:
sådana som helst inte skall köra för fort alls - tex unga med färskt körkort har ju ofta ännu en ganska låg inkomst, och får därigenom minimala böter.
Skumögda pensionärer känns inte dom heller som om dom skall ha någon rabatt på sina fortkörningar...

Mellan dessa åldersextremer finns sedan ett antal udda existenser som drar på sig mängder av rapporterade trafikförseelser - utan att kunna eller vilja betala för sig. Skall dom ha rabatt för att dom inte vill betala? Inte kan betala? Aldrig tänkt betala?

Det är svårt det där. Man vill gärna tro att det handlar om "rättvisa" när man lackar ur på en fläskmerca som laddar förbi och önskar honom dagsböter när han blir rapporterad. Men som synes - det blir liksom bara en "annan sorts rättvisa" av det hela.
...å dessutom kan det mycket väl vara så att snubben ordnat sitt liv på ett sådant vis att han inte framstår som rik varken i skattetabellen eller taxeringskalendern. Är det då inte en dubbel orättvisa när han går loss med bara en slags expeditionsavgift för sitt gasande...?




Hampe

Ser inte riktigt problemet...

Unga har i regel en låg inkomst, men om bötrarna blir i procent så blir svidandet lika stort. Eller?
Min erfarenhet av pensionärer är att de inte tillhör den stora massan av fortkörare. Risken är nog större att det får parkeringsböter på motorvägen... ;)

Det finns alltid grupper som på något sätt kan hitta kryphål.

Som Stefan nämner ovan: En böter på ca3000kr slår ju betydligt hårdare mot den som tjänar 15000kr/mån än den som tjänar 50000kr/mån.
 

flex

New member
Snacka om svida i plånboken. Den 37-årige svensken togs på bar gärning när han körde sin Mercedez SLS AMG i 300 km/h på en motorväg söder om Bern i Schweiz.

För den som undrar var den tillåtna farten 120 km/h.

- Jag tror att hastighetsmätaren, som är ny, inte fungerar som den ska, sade svensken till polisen enligt Telegraph.

- Vi har har aldrig noterat en bil som har färdats fortare i landet, säger en taleperson för polisen till Telegraph.

Straffet blev 300 dagsböter på sammanlagt 7,5 miljoner kronor.

Att fortkörningsboten blev så hög beror på att i Schweiz baseras fortkörningsböterna efter hur mycket man tjänar i kombination med hur mycket föraren kört för snabbt. Hämtat från www.affarsvarlden.se
 
Last edited:

Maru

New member
Snacka om svida i plånboken. Den 37-årige svensken togs på bar gärning när han körde sin Mercedez SLS AMG i 300 km/h på en motorväg söder om Bern i Schweiz.

För den som undrar var den tillåtna farten 120 km/h.

- Jag tror att hastighetsmätaren, som är ny, inte fungerar som den ska, sade svensken till polisen enligt Telegraph.

- Vi har har aldrig noterat en bil som har färdats fortare i landet, säger en taleperson för polisen till Telegraph.

Straffet blev 300 dagsböter på sammanlagt 7,5 miljoner kronor.

Att fortkörningsboten blev så hög beror på att i Schweiz baseras fortkörningsböterna efter hur mycket man tjänar i kombination med hur mycket föraren kört för snabbt. Hämtat från www.affarsvarlden.se

Exakt, för en person som tjänar så bra är ju ett par tusen som en piss i kosmos...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Exakt, för en person som tjänar så bra är ju ett par tusen som en piss i kosmos...

Japp - men, ett problem extra man kan få på halsen, kan bli att flera väljer att dra polisen..
Och då skapas ett extra problem - som vi inte än har löst i dagens läge..

Ta det endast som ett inspel i en konstruktiv diskussion..
 
Top