Extraljus på V-Strom DL1000

Camel

Member
Har monterat extraljus på min DL1000 -16. Det blev billiga extraljus från Biltema som jag utrustat med LED G8 H7 (Cree XHP50) 6000K. För att montera extraljusen på motorbågarna använde jag klammer för hydraulrör med samma diameter som motorbågarna. Det blev mycket stabilt. Inget fladder alls fast stabiliseringsstag inte monterats. Passade även på att byta heljuset från halogen H9 till LED G8 H9 (Cree XHP50) 5500K och halvljuset från halogen H7 till Xenon H7 35W 4300K. Alla ljus (inkl. halv- och helljus) matas med reläer som monterats extra. För att slippa att xenonhalvljuset tänds och släcks vid körning med startmotor finns separat relä med självhållning efter att man har bromsat en gång. Har även monterat DRL som jag har tända på dagtid tillsammans med halvljuset. Hoppas på att man syns lite bättre.

Mycket nöjd med ljuset. Nu ser man ordentligt inför höstens körningar.


extraljus.jpg

Extraljusen samt DRL

faste.jpg

Fäste för hydraulrör samt ett plattjärn för att fästa extraljusen på motorbågarna

halvljus.jpg

Halvljus (35W xenon 4300K)

helljus.jpg

Helljus+Extraljus (3xLED)
 

mikaelj

New member
Snygg! Har själv blivit med DL1000 och funderar på extraljus också. Vad menar du med ”tänds och släcks med körning med startmotor”? Förstår inte vad det betyder, samt vad det är du vill uppnå.

Vad har du kopplat de olika reläerna till? Särskilt helljuset är väl redan kopplat rätt i hojen?
 

Camel

Member
Original finns det inga ljusreläer alls på min nuvarande V-strom DL1000 och inte heller på den förra (DL650).

Halvljuset matas från tändningslåset, via startknappen på höger styrhalva, bakåt genom en säkring under sadeln framåt till lampan.
Helljuset matas från tändningslåset, via startknappen på höger styrhalva, via ljusomkopplaren på vänster styrhalva bakåt genom säkring under sadeln framåt till lampan.

Detta innebär lång ledningssträcka och ledningarna är ganska tunna. Detta orsakar ganska högst spänningsfall. På min förra DL650 förvann ca 2 volt från batteriet till lamporna (dubbla halogen H4). På min nuvarande DL1000 försvinner inte fullt lika mycket pga att det endast finns en lampa för halvljuset samt att strömmen till halvljuset inte passerar ljusomkopplaren. Jordningen till alla förbrukare fram är gemensam i en ledning som också är ganska tunn. Jag anser inte att full lampström ska gå genom tunna ledningar och omkopplare med onödigt högt spänningsfall som följd. Därför har jag installerat reläer. På DL650/DL1000 med dubbla halogen H4 är det dessutom vanligt att omkopplarna bränns av den höga lampströmmen. Ytterligare ett skäl att installera reläer.

Original tänds halvljuset direkt när tändningen slås till på min DL1000. Vid körning med startmotorn bryts samtidigt strömmen till halvljuset i startknappen (dubbla kontakter, 1 slutande+1 brytande). Då jag har konverterat halvljuset till xenon vill jag inte att uppstarten (initieringen) ska avbrytas varje gång jag kör startmotorn. Jag valde då att se till att halvljuset inte tänds förrän jag tänt bromsljuset en gång med tändningen tillslagen. På så vis undviker jag att halvljusets xenonballast startar om när jag kör startmotorn. Helst ville jag känna av att jag startat själva förbränningsmotorn. Men jag kom inte på något enkelt sätt så det fick bli denna variant.

Summa 3 reläer:
1 relä för självhållning av styrström för relä till halvljus efter bromsljuset tänts en gång med tändningen tillslagen
1 relä för halvljus och DRL samt värmehandtag+övriga extra förbrukare (GPS, uttag)
1 relä för helljus+extraljus
 

mikaelj

New member
Original finns det inga ljusreläer alls på min nuvarande V-strom DL1000 och inte heller på den förra (DL650).

Halvljuset matas från tändningslåset, via startknappen på höger styrhalva, bakåt genom en säkring under sadeln framåt till lampan.
Helljuset matas från tändningslåset, via startknappen på höger styrhalva, via ljusomkopplaren på vänster styrhalva bakåt genom säkring under sadeln framåt till lampan.

Detta innebär lång ledningssträcka och ledningarna är ganska tunna. Detta orsakar ganska högst spänningsfall. På min förra DL650 förvann ca 2 volt från batteriet till lamporna (dubbla halogen H4). På min nuvarande DL1000 försvinner inte fullt lika mycket pga att det endast finns en lampa för halvljuset samt att strömmen till halvljuset inte passerar ljusomkopplaren. Jordningen till alla förbrukare fram är gemensam i en ledning som också är ganska tunn. Jag anser inte att full lampström ska gå genom tunna ledningar och omkopplare med onödigt högt spänningsfall som följd. Därför har jag installerat reläer. På DL650/DL1000 med dubbla halogen H4 är det dessutom vanligt att omkopplarna bränns av den höga lampströmmen. Ytterligare ett skäl att installera reläer.

Original tänds halvljuset direkt när tändningen slås till på min DL1000. Vid körning med startmotorn bryts samtidigt strömmen till halvljuset i startknappen (dubbla kontakter, 1 slutande+1 brytande). Då jag har konverterat halvljuset till xenon vill jag inte att uppstarten (initieringen) ska avbrytas varje gång jag kör startmotorn. Jag valde då att se till att halvljuset inte tänds förrän jag tänt bromsljuset en gång med tändningen tillslagen. På så vis undviker jag att halvljusets xenonballast startar om när jag kör startmotorn.

Summa 3 reläer:
1 relä för självhållning av styrström för relä till halvljus efter bromsljuset tänts en gång med tändningen tillslagen
1 relä för halvljus och DRL samt värmehandtag+övriga extra förbrukare (GPS, uttag)
1 relä för helljus+extraljus

Tack för det utförliga svaret! Det låter sannerligen inte som en bra koppling. Dumt att bli av med ljusstyrka i onödan.

Min kunskap om elektronik är tyvärr begränsad så jag kommer inte underfund med hur du har kopplat in halvljusreläet. Det jag kan tänka mig är ett bistabilt(?) relä där bromsljuset är kopplat till PÅ och tändningen är kopplad via en inverterare till AV. Skulle du kunna beskriva den kopplingen samt relätyp du valde?

Helst ville jag känna av att jag startat själva förbränningsmotorn. Men jag kom inte på något enkelt sätt så det fick bli denna variant.

Skulle en tidsfördröjningskrets kopplat till varvräknaren fungera? (med någon sorts filter som tar bort den första spiken när man vrider om tändningsnyckeln)
 

Camel

Member
Min kunskap om elektronik är tyvärr begränsad så jag kommer inte underfund med hur du har kopplat in halvljusreläet.

Här är en snabbskiss på hur jag kopplat halvljusreläerna. Hoppas det går att läsa och förstå. På hojen har xenon i halvljuset. På schemat är det ritat en glödtrådslampa. Men reläkopplingen är samma.

elschema.jpg



Eftersom hojen är ny tyckte jag det var synd att göra alltför omfattande åverkan i elsystemet. Därför gjorde jag en ny separat kabelstam för alla nya funktioner som tillägg till hojens befintliga. Det gör att hojens elsystem i princip är opåverkat och går att återställa till original.

kablage.jpg
 

Camel

Member
Varför inte använda D+ från generatorn som signal? Då generatorn laddar brukar det betyda att förbränningsmotorn går.
Jag antar att du menar anslutning 61+ som finns på växelströmsgeneratorer på bilar? Ja, det går alldeles utmärkt och detta utnyttjade man förr i bilar så att husvagnens batteri bara var ihopkopplat med bilens när generatorn laddade. Men det är inte många hojar som har sådan generator tyvärr. På de flesta hojar är det en oreglerad trefas växelströmsgenerator med separat likriktare/regulator. Det går sannolikt att koppla in ett relä (med likriktare) på växelströmssidan. Då uppnås funktionen att reläet drar när generatorn ger spänning. Men denna spänning varierar kraftigt och kan bli betydligt högre än systemspänningen i hojen. Det finns andra lösningar också, tänkte t.ex. man kunde ju utnyttja oljetryckskontakten. Men det blev sent i garaget och jag ville bli färdig så jag kunde ut och köra. Så det fick bli lösningen i inlägget ovan. Det var det jag kom på som snabb lösning.
 
Top