Ett integrationsprojekt

Oldbiker

New member
Under hösten kom jag i kontakt med människor som bor på ett asylboende, eller har gjort det. Jag ställde helt enkelt frågan om det fanns någon som var intresserad av bilar och motorcyklar. En kille nappade och sedan dess har han vid en rad tillfällen varit med i mitt garage och pulat med ett par gamla hojar. Nu går vi vidare och an av hojarna ska ställas i ordning så den kan funka för övningskörning till våren. Killen får göra jobbet själv och jag övervakar det hela. Han har kastat sig över detta med stor entusiasm och jobbar som tusan med detta.

För mig har det varit en fantastisk upplevelse att göra detta och på detta kan vi få fler motorcyklister ut på vägarna, samtidigt som de människor som av olika anledningar kommit till vårt land, lär känna de människor som de ska leva med.

Detta är verkligen något som jag kan rekommendera, det ger mig så otroligt mycket tillbaka och bara den glädjen som finns hos den är killen är obetalbar, han längtar till våren när vi ska ut och åka hoj....
 

mbj

New member
Härligt att läsa! Själv skall jag i kväll träffa ett gäng killar i liknande situation och träna fotboll.
 

Ove 60+

Active member
Bra med olika initiativ. Själv är jag på ett trevande stadium med att gå på cafékvällar för att prata och samla idéer. Dom människorna jag träffat har alla varit trevliga och positiva människor som så fort som möjligt vill komma in i samhället och kunna göra rätt för sig. :tummenupp
 

Ove 60+

Active member
Är du tveksam?

:confused: Det är många som är tveksamma och det grundar väl sig mest i en rädsla för allt som är okänt. De som kommit hit är faktiskt riktiga kämpar och dom förtjänar att tas emot på bästa sätt. Att komma in i gemenskap som ger dom möjlighet att bara tala med svenskar är viktigt för att komma vidare in i samhället så att dom kan fungera som dom helst vill - som medborgare som gör rätt för sig.

Risken med utanförskap är att det bildas getton där folk vantrivs och i ren leda skapar aktiviteter av ett slag som vi helst inte vill se. Alltså - drar alla sitt strå till stacken på ett positivt sätt så tjänar vi alla på det. :angel:
 

jan-olovj

New member
Vist är det så att många är tveksamma, men även rädsla för att jag själv skall drabbas på något sätt. Se bara på SD som breder ut sig som en farsot, vi borde skämmas som en hel nation för att detta förekommer. Vi måste hjälpa folk som har det svårt genom krig och annat elände, sedan kan inte lilla Sverige bära hela bördan men vi måste göra vad vi kan.
 

roffe_s

Active member
Klokt, bra och medmänskligt agerat Oldbiker, att både ge killen något att pyssla med i nuet och något att se fram emot måste vara guld värt :) Jag såg tidigare i höst att en klubb skjutsat asylsökande vilket glädjer mig och visar det stora hjärta vi motorcyklister har men som inte alltid uppfattas av allmänheten.

Ibland kan jag fascineras av att människor i min närhet och bekantskapskrets förefaller tro att samhällsutveckling kan hejdas och att något de gör eller röstar på skulle kunna garantera status quo när det gäller fördelning av jordens resurser. Så tossigt, så inskränkt och så naivt! Någonstans hörde jag för några år sedan en rapport att om varje människa i världen förbrukade resurser som medelinvånaren i ett U-land skulle det åtgå 0.7 jordklot för att försörja den dåvarande befolkningen. Om varje människa däremot förbrukade resurser som medeleuropen behövdes sju jordklot för att föda samma mänsklighet. Om förbrukningen per capita skulle uppgå till normalinvänaren i USA skulle det erfordras tolv (12! ) jordklot för att tillhandahålla resurserna.

Hur kan man tro att den situationen kommer att tillåtas råda fortsättningsvis? Hur kan man etiskt och moraliskt motivera sig själv att kämpa för att bibehålla den rådande samhällsordningen? Samhället är i ständig förändring och det går kanske snabbare och snabbare. Det vi kan göra är att underlätta förändringarna, ta hand om de som kommer på bästa vis och försöka inkludera de nyanlända i vår samhällsordning. Det är en relativt smärtfri väg om man beaktar alternativen...

Men det är mer politiskta reflektioner och säkert inte något Du vill se i Din tråd Oldbiker, därför lämnar vi det spåret nu.

Att vara inkluderande i praktiken och inte bara på forum är att göra något på riktigt, i min bok. Så jag ber att få önska Dig och Din kamrat ett gott nytt år och lycka till med skruvandet :)
 
Last edited:

Scotsman

New member
Under hösten kom jag i kontakt med människor som bor på ett asylboende, eller har gjort det. Jag ställde helt enkelt frågan om det fanns någon som var intresserad av bilar och motorcyklar. En kille nappade och sedan dess har han vid en rad tillfällen varit med i mitt garage och pulat med ett par gamla hojar. Nu går vi vidare och an av hojarna ska ställas i ordning så den kan funka för övningskörning till våren. Killen får göra jobbet själv och jag övervakar det hela. Han har kastat sig över detta med stor entusiasm och jobbar som tusan med detta.

För mig har det varit en fantastisk upplevelse att göra detta och på detta kan vi få fler motorcyklister ut på vägarna, samtidigt som de människor som av olika anledningar kommit till vårt land, lär känna de människor som de ska leva med.

Detta är verkligen något som jag kan rekommendera, det ger mig så otroligt mycket tillbaka och bara den glädjen som finns hos den är killen är obetalbar, han längtar till våren när vi ska ut och åka hoj....

Ett bra och medmänskligt initiativ av dig Oldbiker!
 

bluewonk

New member
:confused: Det är många som är tveksamma och det grundar väl sig mest i en rädsla för allt som är okänt. De som kommit hit är faktiskt riktiga kämpar och dom förtjänar att tas emot på bästa sätt. Att komma in i gemenskap som ger dom möjlighet att bara tala med svenskar är viktigt för att komma vidare in i samhället så att dom kan fungera som dom helst vill - som medborgare som gör rätt för sig.

Risken med utanförskap är att det bildas getton där folk vantrivs och i ren leda skapar aktiviteter av ett slag som vi helst inte vill se. Alltså - drar alla sitt strå till stacken på ett positivt sätt så tjänar vi alla på det. :angel:
Det grundar sig nog inte i rädsla för det okända utan för det kända som vi läser i tidningar m.m.
Som tjej är det en väldigt tråkigt läsning
 

Ove 60+

Active member
Det grundar sig nog inte i rädsla för det okända utan för det kända som vi läser i tidningar m.m.
Som tjej är det en väldigt tråkigt läsning

Ja, det var just det som jag syftade på, att med dålig ingång i det nya landet vet dom (ett fåtal) inte hur man ska bete sig. Om många tillsammans hjälper till att lotsa de nyanlända in i vår kultur och våra värderingar så slipper vi en massa skit. I deras medhavda kultur kanske det ses som "manligt" att ta för sig precis som det tyvärr även gör i vissa kretsar i gamla Sverige. Får dom bra förebilder och bra kontakter i det svenska samhället kan mycket bli bättre..

Jodå, många är rädda om dom blir tilltalade eller bara kommer nära någon som kommer utomlands ifrån. Några överreagerar på olika sätt som att vägra låta sina barn gå i en skola som tar emot invandrarbarn, vägrar invandrare i bostadsområde o.s.v. Jag vet inte vem som har störst problem - den rädde eller den invandrade?
 
Last edited:

GS1000E

New member
Farsot?

Vist är det så att många är tveksamma, men även rädsla för att jag själv skall drabbas på något sätt. Se bara på SD som breder ut sig som en farsot, vi borde skämmas som en hel nation för att detta förekommer. Vi måste hjälpa folk som har det svårt genom krig och annat elände, sedan kan inte lilla Sverige bära hela bördan men vi måste göra vad vi kan.

Ja demokrati är ett riktigt elände och nu finns det tom helt vanligt folk som röstar på något annat än den vanliga röd-blå-gröna röran Men den största farsoten är alla som inte begriper att demokrati betyder folkstyre.Detta är verkligen något att skämmas för:victorious:
 

jan-olovj

New member
Men för att vi har en demokrati så får vi inte glömma att ha självkritik och inte glömma medmänskligheten.
 
Top