Gamla stället: Dainese Tattoo jacka, Dainese Sydney byxor, Dainese Safetyjacket skyddsjacka, billiga namnlösa skinnhandskar och Gaerne stövlar. Jackan och byxorna är från -98, skyddsjackan från -02, stövlarna är nog från ca -95 och handskarna har jag avverkat ca ett par om året från -00.
Jackan och byxorna har varit av god kvalitét och hållit väder och vind utanför. Nu har dock grensömmen i byxorna börjat lossna och hängslena har nog gjort sitt.
Skyddsjackan är fortfarande i bra skick förutom att kardborren på njurbältet tappar greppet. Mycket bra kvalitét till skillnad mot det UFO Downhill jag först köpte. Det vart jag tvungen att lämna tillbaka redan efter ett par veckor eftersom att sömmarna hade börjat släppa i det och ett spänne lossnade.
Stövlarna har hållit ganska bra som jag redan har skrivit i en annan tråd.
Handskarna hittade jag billigt på en höstutförsäljning hos en mc-handlare. Redan efter att jag använt dem den första korta lilla turen så åkte jag tillbaka och köpte några par till. Jag har använt dem både sommar och vinter i ur och skur och därför så har varje par bara hållit i cirka ett år, men har man inte större utgifter per år för handskar än någon hundralapp så är det värt det.
Nya stället: Till i år så blev det en nästan helt ny utrustning. SiniSalo Enduro jacka, SiniSalo Enduro byxor, SiniSalo skyddsjacka, EVS knäskydd, Halvarsson State handskar och Oxtar Infinity Gore-Tex stövlar (inte nya för året).
Jackan fungerar bra. Men byxorna tar in mera vatten än Titanic, mest beroende på en lite felaktig konstruktion av gylfen som gör att vattnet kommer in där.
Skyddsjackan har jag hittills inget att anmärka på. Förutom att det kanske inte ser så fräscht ut när svetten konsenderas på insidan av de genomskinliga hårda skydden.
Knäskydden sitter bekvämt och är lätta att sätta på sig.
Handskarna skulle jag kunna kasta i en gödselbrunn utan att sakna dem det allra minsta. Anledningen till att jag köpte dem var att mitt sista par av de gamla billiga handskarna börjat sjunga på sista versen. Då tänkte jag att "en lite längre handske med membran kan ju inte vara helt fel att ha om man ska på semester". Jag var en idiot. Visst, membranet håller vatten ute riktigt effektivt, men har man vatten på händerna när man tar på sig handskarna så stannar vattnet i handskarna ganska länge. Så jag hade mina gamla nötta namnlösa handskar större delen av semestern medan de fina handskarna med membran låg genomblöta i tankväskan.
Dessutom är de pillriga att få på sig. Och jag har aldrig riktigt gillat handskar med hög krage. Låg krage och tunnfodrat ska det vara. Idag köpte jag ett par MP-ASU Flex som verkar ganska lovande, men om någon vet en liknande handske av skinn med hårda skydd så är jag inte främmande för att köpa ett par till.
Stövlarna verkar riktigt bra och håller fortfarande vattnet ute efter ett par säsonger.
Hjälmar: Har det blivit ett par stycken. Mestadels crosshjälmar. Helt enkelt för att jag tycker att det är lättare att andas i en crosshjälm än i en integralhjälm.
På semestern lånade jag en integralhjälm, och visst var det riktigt trevligt på motorväg och när det regnade. Dessutom passade mitt hjälmheadset till mobilen bra i den hjälmen. Men jag trodde att jag skulle avlida när vi fastnade i en tvåtimmars bilkö genom Glasgow när det var sisådär 25 grader ute.
Förutom detta så har det blivit en hel del annat som jag har testat och använt. Tillexempel så har jag alltid försvarets gröna snusnäsduk runt halsen när jag är ute och kör, men eftersom att alla redan vet att den är bäst (
) så har jag inte känt mig tvungen att nämna den förens nu.
På önskelistan just nu: En rak enkel skinnjacka med kort krage, ett par zip-off crossbyxor som inte är kamouflage- eller neonfärgade och ett par kortkragade tunnfodrade skinnhandskar med hårda knogskydd. Allt för att vara så snygg som möjligt när man tar sig en liten söndagstur genom stan.
Jag får se på mc-mässan i Stockholm om jag hittar något jag kan tänka mig att köpa.