Enklare A-kortsförfarande?

påK-en

New member
Det här är mycket intressant!! går det att utveckla detta lite mer? Var det likadant när dessa var unga?

Om inte, hur många års bilkörning krävdes eller vid vilken ålder (undgefär) blev denna grupp lika säkra från mc- olyckor som gruppen som kört upp och gjort teoriprov för A-kort ?

Kanske man kunde få A-kort på köpet efter en viss ålder eller X antal år med B-kort om det nu var skillnad när dessa var unga jämfört med nu..om inte varför inte återinföra AB körkort?? Det är väl olyckorna det hela handlar om eller är allt detta "nya" krångel bara politiskt dravel som ligger i tidsandan????

Anders.J

Mc-behörighet på bilkortet var nog ok när jag var ung med tanke på den trafik och de maskiner man hade tillgång till på den tiden.
Jag körde inte många mil med mc från 18-års ålder till dess att jag var över 50.
Från början efter "omstarten" tyckte jag att det gick bra att bara börja köra igen, men under en avrostning så upptäckte jag vad otroligt lite jag i själva verket kunde, gjorde bla en asfaltsyning i samband med bromsprov, det gick bra eftersom det ju inte var ute i trafiken med möten och övriga hinder som kan finnas.
I dag kan jag lite mer efter ett antal kurser.
Kontentan av mina erfarenheter är att det inte bara är att sätta sig på en hoj och åka - man behöver utbildning. Jag har inte koll på om dagens utbildningskrav är vettiga eller inte, har nog fått intrycket av att man krånglat till det och kanske inte alltid fokuserat på rätt saker, men som sagt var - vad vet jag.
 

Paerhc

New member
Jag anser att det bara behövs ett teoriprov och ett körprov för att få köra EU-moped, lätt- eller tung motorcykel. Det är fullt tillräckligt. Det går bra att upprätthålla god säkerhet med dessa två prov. Man kan köra upp med en lätt motorcykel vid 16 års ålder och sedan få A-kort för tung motorcykel automatiskt när man fyllt 18, utan att behöva avlägga ett ytterligare kör- eller teoriprov.

Detta räcker för att fortfarande ha en mycket god säkerhet för framförande av tung motorcykel, lätt motorcykel eller EU-moped precis som idag. För att få framföra en EU-moped gäller samma prov som för lätt motorcykel. Detta borde inte vara några problem och det finns dessutom ingen statistik, som talar för det motsatta.

Riskutbildningarna kan fasas ut för att sedan ingå som ett naturligt inslag i teori- och körutbildningen.

Den statistik som finns har förändrats till det bättre eftersom det blir färre och färre motorcyklister på våra vägar. Den statistiken har inte förändrats på ett positivt sätt på grund av att dagens krångliga och dyra körkortssystem infördes. Dessutom är sannolikheten stor att MC-olyckor med förare som inte innehar A-kort kommer att minska med det här förslaget. Den statistik som finns, när det gäller just olyckor bland dem som framför motorcykel utan A-kort, belastar den övriga statistiken negativt.

Det här är ett fullt tillräckligt körkortssystem för att vi även fortsatt ska ha en god säkerhet bland motorcyklister.

Om detta förslag kunde finnas på plats som ett EU-direktiv eller ännu hellre en EU-lagstiftning, som ska föras in i medlemsländernas lagrum, vore det bra. Det är säkrare för motorcyklister om hela EU har samma regler för förvärvande av körkort för lätt- och tung motorcykel samt EU-moped. Samtidigt är det bra om det inte finns några kryphål i direktivet eller lagstiftningen. Det är bra om medlemsländerna i EU inte får göra några speciella undantag från det. Det är viktigt för säkerheten!
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bra idé. SOm sagt, MC-organisationerna inom FEMA måste enas om en gemensam ståndpunkt. Vi måste hitta statistik som ligger till grund för våra påståenden. Är den som börjar med moped och fortsätter med A1, A begränsad och A är mindre olycksbenägen? Det vet jag inte men ska försöka ta reda på via Trafikverket och försäkringsbolag. Vår franska systerorganisation FFMC som har ett eget försäkringsbolag har statistik som säger just detta.
 

Paerhc

New member
Ur statistik kan man nog få fram i princip vad som helst. Det gäller bara att ställa frågorna på ett sätt som styrker den egna uppfattningen, och sedan skriva mycket om hur säkert det är för framförande av motorcykel.

De olika utredningar som görs i politiken brukar alltid komma fram till ett resultat som går i linje med de tankegångar som de som beställt utredningen har. Det borde inte vara något problem om man vill ha hjälp att få fram siffror som stödjer den egna uppfattningen, men då alltså ställa frågorna så att svaren blir som man vill ha det.
 
Last edited:

Paerhc

New member
Jag ställde dessa frågor till Claes Tingvall och fick följande svar:

Ser du liksom jag att motorcykeltrafiken är säker idag?
På vilket sätt anser du att säkerheten kan bibehållas med ett ett enklare, billigare och mindre komplicerat system för att ta A-kort?


"Hej.

Jag tror inte man bör beskriva motorcyklism som säker, men det har blivit bättre och det kommer att bli ännu bättre. Dock varierar det kraftigt mellan individer och körvanor, och det finns sannolikt grupper som åker med låga risker.

Vad gäller utbildning, kompetens och erfarenhet så spelar i alla fall erfarenhet stor roll. Att just nu sänka tröskeln verkar inte aktuellt men visst har det blivit svårare och dyrare.

Hälsningar.

Claes"
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

New member
Jag ställde dessa frågor till Claes Tingvall och fick följande svar:

Ser du liksom jag att motorcykeltrafiken är säker idag?
På vilket sätt anser du att säkerheten kan bibehållas med ett ett enklare, billigare och mindre komplicerat system för att ta A-kort?


"Hej.

Jag tror inte man bör beskriva motorcyklism som säker, men det har blivit bättre och det kommer att bli ännu bättre. Dock varierar det kraftigt mellan individer och körvanor, och det finns sannolikt grupper som åker med låga risker.

Vad gäller utbildning, kompetens och erfarenhet så spelar i alla fall erfarenhet stor roll. Att just nu sänka tröskeln verkar inte aktuellt men visst har det blivit svårare och dyrare.

Hälsningar.

Claes"

gott att dom/han är medvetna om att det blivit svårare och dyrare/för svårt och för dyrt........sen är ju bara frågan om han/dom bryr sig om det eller skiter i det....
 

Paerhc

New member
"SMC förutsätter att prognosen där motorcyklar och mopeder saknas inte innebär att Trafikverket tror att fordonen försvunnit från det svenska vägnätet 2030 och 2050".

Detta är taget från SMC:s remissvar till kapacitetsutredningen. Är det så att trafikverket har som målsättning att motorcyklar kommer att vara borta i framtiden? Är det något nollvisionen har lagt på sitt altare? Jag undrade just vad Claes Tingvall menade med att det att motocyklism inte är säker men att det ska bli ännu bättre.

Det är kanske så att nollvisionen har sin prestige i fråga om motorcyklar. Det får mig att inse vilka rävar de kan vara. Det förklarar vad de menar med att inte inkludera MC och mopeder i kapacitetsutredningen. Men är det någon politiker som vill ståta med att ha det på sin agenda inför nästa val? Man undrar ju...
 
Last edited:
Top