påK-en
New member
Det här är mycket intressant!! går det att utveckla detta lite mer? Var det likadant när dessa var unga?
Om inte, hur många års bilkörning krävdes eller vid vilken ålder (undgefär) blev denna grupp lika säkra från mc- olyckor som gruppen som kört upp och gjort teoriprov för A-kort ?
Kanske man kunde få A-kort på köpet efter en viss ålder eller X antal år med B-kort om det nu var skillnad när dessa var unga jämfört med nu..om inte varför inte återinföra AB körkort?? Det är väl olyckorna det hela handlar om eller är allt detta "nya" krångel bara politiskt dravel som ligger i tidsandan????
Anders.J
Mc-behörighet på bilkortet var nog ok när jag var ung med tanke på den trafik och de maskiner man hade tillgång till på den tiden.
Jag körde inte många mil med mc från 18-års ålder till dess att jag var över 50.
Från början efter "omstarten" tyckte jag att det gick bra att bara börja köra igen, men under en avrostning så upptäckte jag vad otroligt lite jag i själva verket kunde, gjorde bla en asfaltsyning i samband med bromsprov, det gick bra eftersom det ju inte var ute i trafiken med möten och övriga hinder som kan finnas.
I dag kan jag lite mer efter ett antal kurser.
Kontentan av mina erfarenheter är att det inte bara är att sätta sig på en hoj och åka - man behöver utbildning. Jag har inte koll på om dagens utbildningskrav är vettiga eller inte, har nog fått intrycket av att man krånglat till det och kanske inte alltid fokuserat på rätt saker, men som sagt var - vad vet jag.