Jag var inne och försökte fylla i men det funkar inte. Frågorna var fel ställda helt vinklade till det resultat man vill uppnå samt saknar fler alternativ. Jag har inga pendlingsresor och det är obligatoriskt. Gör om gör rätt.
Håller helt och fullt med. Jag var också inne och svarade även på frågorna att jag skulle fortsätta köra hoj. Men det självklara alternativet fanns ju inte med, nämligen...
Ja, jag saknar det självklara alternativet "skiter i korkade beslut, och kör ändå tills de låser in både mig och hojen"
Alldeles riktigt! :tummenupp
Jag skulle däremot mycket väl kunna tänka mig att börja tanka vätgas. Det är faktiskt fullt möjligt med en enkel ombyggnad och en annan typ av tank. Därav kan man fråga sig varför vätgas inte har slagit igenom? Det är billigt, en gammal och beprövad teknik, säkert (om man inte använder ballonger som Hindenburg eller trycktub) och betydligt renare än etanol, biogas och andra dumheter eftersom de enda emissionerna är vattenånga och därmed 100% rent. Det har dessutom högre energiinnehåll än både bensin och diesel och ger därmed lägre förbrukning till skillnad mot t.ex. etanol som har betydligt lägre energiinnehåll och ökar förbrukningen.
Dessutom behövs det inga tankbilstransporter eftersom bränslet kan produceras lokalt på mackarna (om man nu väljer den tekniken), alternativt hemma i garaget eller på närmaste P-plats med elstolpe, det är bara att ha en elektrolyt och vattentank ombord (kanske svårare på hoj). Solceller funkar också. Alternativen och variationerna är många.
Så varför satsas det inte på detta geniala bränsle som både är absolut rent och aldrig kommer att ta slut?
Till att börja med vill jag avliva en myt. Det beror nämligen inte på att bil- och hojtillverkarna skulle motsätta sig det. De bryr sig inte vad vi har i tanken, utan är bara intresserade att sälja fordon.
Nej, svaret är betydligt enklare än så, men inte desto mindre sorgligt, nämligen:
1. Det är svårt att ta ut 300+% skatt på vatten.
2. Profit- och makthungriga hycklare som bl.a. har hittat på klimatavgifter, utsläppsrätter och liknande dumheter för att pungslå medborgarna ytterligare och slå sönder världens ekonomier blir ledsna.
3. Oljeshejkerna och IS (som man ju måste hålla sig väl med - fråga Obama :wink: ) blir ledsna.