Enkät om framtidens motorcyklar

jan-olovj

Active member
Jag var inne och försökte fylla i men det funkar inte. Frågorna var fel ställda helt vinklade till det resultat man vill uppnå samt saknar fler alternativ. Jag har inga pendlingsresor och det är obligatoriskt. Gör om gör rätt.
 

Lottafia

Member
Ja, jag saknar det självklara alternativet "skiter i korkade beslut, och kör ändå tills de låser in både mig och hojen"
 

Ove 60+

Active member
Jag var inne och försökte fylla i men det funkar inte. Frågorna var fel ställda helt vinklade till det resultat man vill uppnå samt saknar fler alternativ. Jag har inga pendlingsresor och det är obligatoriskt. Gör om gör rätt.

:confused: Instämmer! Omöjligt att besvara frågorna på ett vettigt sätt. Som sagt - gör om och gör rätt....
 

Järnet60

New member
Det är för få alternativ att klicka på.
Antar att alla motorcyklister vill fortsätta att köra, oavsett vad myndigheterna beslutar. Men att förbjuda gamla motorcyklar... korkat.
De som finns ska vara kvar och ska få köras överallt.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Bansaie

New member
Nu ha jag inte kollat på enkäten eftersom den fått hård kritik både här och på sporthoj, men nått som jag reflekterat över i alla såna här utsläppssammanhang är att man missar hela livscykeltänket och bara tittar på utsläpp här och nu.

Att man säger att fr.o.m. årsmodell X så ska alla fordon uppfylla euro 10 eller vara elfordon är väl OK krav, men att kräva att alla fordon äldre än årsmodell Y ska bytas ut kan bli en miljömässig katastrof.
Inte sällan är miljöbelastningen för att producera det nya fordonet högre än den miljöbelastning som det gamla fordonet har under sin resterande livslängd.

Utöver det har vi den ekonomiska biten för den enskilde, för jag kan inte tänka mig att det kommer nån inlösningspremie för att byta en äldre MC mot en nyare och miljövänligare, vilket kommer att resultera i ren kapitalförstöring då de äldre hojarna blir helt värdelösa på marknaden.

Istället för att se helheten snuttifierar man och petar i detaljer. Jag ser den tendensen även på jobbet vilket resulterar i märkliga suboptimeringar.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har framfört synpunkterna till Fema som dock inte velat ändra den. Enkäten är översatt till en massa språk. Frågorna handlar om de som kör MC i städerna. Det är i städerna man vill förbjuda äldre motorcyklar helt eller delvis, införa strafftullar eller liknande. Det är utifrån detta Fema vill veta hur Europas MC-ägare ställer sig till att välja en annan typ av MC för att köra in och ut ur stadskärnorna. Det är därför enkäten är utformad som den är. Självklart finns det massor av andra aspekter utöver avgaskrav och tidpunkt för registrering.
 

Chopperbyggarn

New member
Nu ha jag inte kollat på enkäten eftersom den fått hård kritik både här och på sporthoj, men nått som jag reflekterat över i alla såna här utsläppssammanhang är att man missar hela livscykeltänket och bara tittar på utsläpp här och nu.

Att man säger att fr.o.m. årsmodell X så ska alla fordon uppfylla euro 10 eller vara elfordon är väl OK krav, men att kräva att alla fordon äldre än årsmodell Y ska bytas ut kan bli en miljömässig katastrof.
Inte sällan är miljöbelastningen för att producera det nya fordonet högre än den miljöbelastning som det gamla fordonet har under sin resterande livslängd.

Japp! Dessa uppgifter dyker upp allt oftare i media och andra sammanhang. Vi kan inte skrota ut gammalt bara för att fabrikanterna vill tjäna pengar på nytt... i vart fall inte i miljöns namn.

Anders.J
 

Tyrannosaurus

New member
Jag var inne och försökte fylla i men det funkar inte. Frågorna var fel ställda helt vinklade till det resultat man vill uppnå samt saknar fler alternativ. Jag har inga pendlingsresor och det är obligatoriskt. Gör om gör rätt.
Håller helt och fullt med. Jag var också inne och svarade även på frågorna att jag skulle fortsätta köra hoj. Men det självklara alternativet fanns ju inte med, nämligen...

Ja, jag saknar det självklara alternativet "skiter i korkade beslut, och kör ändå tills de låser in både mig och hojen"
Alldeles riktigt! :tummenupp

Jag skulle däremot mycket väl kunna tänka mig att börja tanka vätgas. Det är faktiskt fullt möjligt med en enkel ombyggnad och en annan typ av tank. Därav kan man fråga sig varför vätgas inte har slagit igenom? Det är billigt, en gammal och beprövad teknik, säkert (om man inte använder ballonger som Hindenburg eller trycktub) och betydligt renare än etanol, biogas och andra dumheter eftersom de enda emissionerna är vattenånga och därmed 100% rent. Det har dessutom högre energiinnehåll än både bensin och diesel och ger därmed lägre förbrukning till skillnad mot t.ex. etanol som har betydligt lägre energiinnehåll och ökar förbrukningen.

Dessutom behövs det inga tankbilstransporter eftersom bränslet kan produceras lokalt på mackarna (om man nu väljer den tekniken), alternativt hemma i garaget eller på närmaste P-plats med elstolpe, det är bara att ha en elektrolyt och vattentank ombord (kanske svårare på hoj). Solceller funkar också. Alternativen och variationerna är många.

Så varför satsas det inte på detta geniala bränsle som både är absolut rent och aldrig kommer att ta slut?
Till att börja med vill jag avliva en myt. Det beror nämligen inte på att bil- och hojtillverkarna skulle motsätta sig det. De bryr sig inte vad vi har i tanken, utan är bara intresserade att sälja fordon.

Nej, svaret är betydligt enklare än så, men inte desto mindre sorgligt, nämligen:
1. Det är svårt att ta ut 300+% skatt på vatten.
2. Profit- och makthungriga hycklare som bl.a. har hittat på klimatavgifter, utsläppsrätter och liknande dumheter för att pungslå medborgarna ytterligare och slå sönder världens ekonomier blir ledsna.
3. Oljeshejkerna och IS (som man ju måste hålla sig väl med - fråga Obama :wink: ) blir ledsna.
 
Last edited:
Top