Encylindriga gatmotorcyklar - samlingstråd

Pledians

New member
Ett MC köp kan åter bli aktuellt och jag sneglar lite på encylindriga gatmotorcyklar, vilket i stort sätt är allt förutom rena offroads. Kubiken ska ligga mellan 250 och 650, hojen skall ej vara äldre än 80-tal.

De jag känner till för närvarande är Yamaha SR 400/500 samt Honda FT 500. Finns det fler med liknande stuk? Om någon har erfarenhet av någon av dessa hojar så skriv gärna några rader.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det finns ockå en större modell av yamaha sr som heter srx 600. Sen finns det ockå honda xbr 500.

Tänk om det kunde dyka upp sprillans nya hojar av detta slag?:rolleyes::cool:

Jag har kört både sr 400 och sr 500 och ägt yamaha sr 250 special.

Yamaha sr 400 är lättare att kicka en sr 500 för att den har lägre slaglängd. Bägge har dekompventil men jag upplevde sr 500 som mer manlig hoj.

Det som slog mig var att den var väldigt följsam i kurvorna.

Yamaha sr 250 special är en skön cykel som nästan är en riktig cykel ur min synvinkel, saknar kick. Den drar 2,7 dl vid lung körning och 4 dl med skjuts och aktivare körning.

Honda dominator har jag också kört. En bra allroudcykel tycker jag. Tyvärr passade inte ihop med min axlar så det blev inget köp. Annars hade jag köpt en sån.

//Amir
 
Last edited:

mcmannen

New member
Encylindriga gatmotorcyklar

Själv så kör med en Suzuki freewind med landsvägsdäck istället för
offroaddäck. Passar mig perfekt.:)
 

Pledians

New member
Ja det är väldigt tråkigt att det kommer så få stånkor till den svenska marknaden! Suzuki TU 250 X är hyfsat ny, dessa såldes slutet av 90-talet.

Har märkt att vissa hojar är högt prissatta med tanke på vad man får för pengarna, inte minst gb500 (40 papp på blocket!!)

Av det som finns känns SR400 samt XF650 freewind mest aktuella, trotts att det är två helt skilda motorcyklar (finns inga FT500 till salu nära mig just nu).

Tog en titt på recensionerna för SR400 på bike.se, och den hojen var mer eller mindre hyllad av kärlek och åkglädje..
 
H

honda cbf 500

Guest
Har du tittat på hondas supermotard hoj honda fmx 650 ?

//Amir

Ja det är väldigt tråkigt att det kommer så få stånkor till den svenska marknaden! Suzuki TU 250 X är hyfsat ny, dessa såldes slutet av 90-talet.

Har märkt att vissa hojar är högt prissatta med tanke på vad man får för pengarna, inte minst gb500 (40 papp på blocket!!)

Av det som finns känns SR400 samt XF650 freewind mest aktuella, trotts att det är två helt skilda motorcyklar (finns inga FT500 till salu nära mig just nu).

Tog en titt på recensionerna för SR400 på bike.se, och den hojen var mer eller mindre hyllad av kärlek och åkglädje..
 

Pledians

New member
Har upptäckt att vi verkar ha en till modell på den svenska marknaden:
Kawasaki z 250 c. Någon som vet något om den modellen?
z250c.jpg
 

Bansaie

New member
Ft500

Av det som finns känns SR400 samt XF650 freewind mest aktuella, trotts att det är två helt skilda motorcyklar (finns inga FT500 till salu nära mig just nu).
.
Hade en kille som kontaktade mig förra veckan och undrade om jag ville byta den DR-Z'a jag har på Blocket just mot en FT500 + pengar. Jag avböjde dock.
Är du intresserad så PM'a mig så kan du få mejladressen och du kan höra om FT500'an är till salu utan byte. Vet dock inte hur nära dig den är.
 

Hellman

New member

Fy f*n vilken ripoff av Norton och BMW när det gäller designen. Men när det gäller japanska tillverkare förvånas jag inte längre.

Suzuki Dr 800 - Dr BIG, det blir inte manligare än så.

Så manlig är jag inte... :D
Men jag tänkte iaf rekommendera samma hoj, har en själv som andrahoj. Den gör verkligen inte bort sig när det gäller asfalt om man skor den med gatdäck. Driftsäkra och billiga är de också. Bara man inte ska ta några högfartsrekord...:)
 
Top