Hampe, jag är inte så haj på teknik, förstår att du är ironisk, men vad menar du? Är ledningen strömförande (så kan det väl knappast vara) eller är det själva fordonet eller är det något som händer mellan fordon och skena?
Jag vet att det finns järnvägsspår i lite här och var och det fungerar ju hyfsat i städer där hastigheten är (relativt) låg. Vägen de testar på nu är en 70-väg och önskan finns att testa på E4. Tittar man på hur mycket de fräst upp och hur bred metallen ser ut att vara så tror jag att järnvägsrälsen är en droppe i havet i jämförelse.
Japp, skenan är strömförande, och lär dessutom ha både en plus- och en minuspol för att fungera.
Så här skriver DN i artikeln:
Elvägen fungerar ungefär på samma sätt som en bilbana som barn leker med. Lastbilarna får sin ström genom ett litet spår i marken som är strömförande.
Som en bilbana alltså, eller en uppochnerpåvänd trådbuss. Inget direkt nyskapande, alltså.
Eller om man hellre vill: som ett tunnelbanetåg. Dom matas underifrån genom strömskenor. Sådana man dör av om man kliver fel på...
På sin hemsida
www.elways.se berättar dom mer om vad som är så unikt med just deras sätt att föra över strömmen.
Upplägget fodrar i vilket fall som helst schakt mitt i körbanan med kontaktyta i ledande material för att något skall hända - och det lär det göra, för oss motorcyklister...
"
Konduktiv" överföring som det talas om här fodrar
kontakt, medans
Induktiv överföring jobbar lite mer "intuitivt" genom att en mottagare plockar upp energin i det strålande kraftfältet från en stömledare och återvandlar det till användbar energi i fordonet.
Ingen direkt kontakt med induktiv överföring alltså, men en del andra problem att tackla...
Vulgärt uttryckt kan man säga att historiskt handlar om man skall dö direCkt när man har otur och träffar bägge ledarna på en gång, eller på sikt i cancer genom det (påstått farliga) elektromagnetiska spänningsfältet som omger alla ledare. Strömledare, alltså.
Ironisk, moi...? Klarare nu?
Hampe
Edit!
Ha, dom har en FAQ-sida, där första frågan är:
Vanliga frågor
Är det inte farligt för motorcyklar och cyklar med spår i vägen?
Spårens bredd är så valt att till och med tävlingscyklar kan passera längs dem utan att fastna. Vad gäller motorcyklar är spårets ovansida så utformad att friktionen är ungefär densamma som asfalten varför risken för att halka ej ökar för en cykel eller motorcykel.
http://elways.se/vanliga-fragor/