EL-tråd (ljusslinga) i jacka?

Cherno

恋 ≠ 鯉
Hej på er! En nykomling här :)
För det första är jag inte helt säker på om jag postar på rätt ställe.

För det andra:
Jag är på g att skaffa mig en reflexjacka, och för ett tag sen hittade jag s.k. EL-tråd (EL = ElectroLuminescent) som, enligt vissa uppgifter jag hittat, kan synas på ett par hundra meter.
Och eftersom jag är, och alltid varit, en TRON-fantast, så tänkte jag att man kanske kan sätta dit sådan tråd intill reflexerna för att synas bättre på kvällar/nätter.
Det tycker i alla fall jag verkar vara en lysande idé ;), men för inte så länge sen läste något om att t.ex. ventilhattar med ljus inte får användas i trafik, så jag blev en aning fundersam över om man får ha en lysande jacka, eller om farbror Blå blir arg...

Vore tacksam för ett svar, gärna ett enkelt, hjärnan är just nu på lågvarv.
Är det okej att ha en sådan jacka, eller finns det risk för böter eller liknande p.g.a. fler korkade lagar? :)

Tack på förhand!
Cherno/Rikard

PS. Färgen jag tänkt mig på tråden är grön-gul. Släckt ser den ut att vara fluorescerande gul.

tersan

New member
Hej på er! En nykomling här :)
För det första är jag inte helt säker på om jag postar på rätt ställe.

För det andra:
Jag är på g att skaffa mig en reflexjacka, och för ett tag sen hittade jag s.k. EL-tråd (EL = ElectroLuminescent) som, enligt vissa uppgifter jag hittat, kan synas på ett par hundra meter.
Och eftersom jag är, och alltid varit, en TRON-fantast, så tänkte jag att man kanske kan sätta dit sådan tråd intill reflexerna för att synas bättre på kvällar/nätter.
Det tycker i alla fall jag verkar vara en lysande idé ;), men för inte så länge sen läste något om att t.ex. ventilhattar med ljus inte får användas i trafik, så jag blev en aning fundersam över om man får ha en lysande jacka, eller om farbror Blå blir arg...

Vore tacksam för ett svar, gärna ett enkelt, hjärnan är just nu på lågvarv.
Är det okej att ha en sådan jacka, eller finns det risk för böter eller liknande p.g.a. fler korkade lagar? :)

Tack på förhand!
Cherno/Rikard

PS. Färgen jag tänkt mig på tråden är grön-gul. Släckt ser den ut att vara fluorescerande gul.
Haha, kul idé! Lysande, som sagt...

När det gäller om det är tillåtet eller inte... ett fordons belysning är noga reglerat i lagen, det är därför man inte får montera extra ljuspunkter hur som helst. Men trafikanters klädsel är mer fritt... en sur polis kan nog hitta på ett sätt att bötfälla ändå, men det känns lite långsökt.

Och avslutningsvis, glöm inte att posta bilder när du är klar! ;)

Cherno

恋 ≠ 鯉
Haha, kul idé! Lysande, som sagt...

När det gäller om det är tillåtet eller inte... ett fordons belysning är noga reglerat i lagen, det är därför man inte får montera extra ljuspunkter hur som helst. Men trafikanters klädsel är mer fritt... en sur polis kan nog hitta på ett sätt att bötfälla ändå, men det känns lite långsökt.

Och avslutningsvis, glöm inte att posta bilder när du är klar! ;)

Tack för svar!
Antar att om jag blir stoppad av en sur polis så kan jag ju alltid stänga av ljuset :)
Lägger upp bilder när jackan är klar. Kan dock ta en liten stund... men det kommer.

När det gäller att sätta dit ljus och dekaler och liknande på hojen, så är det enda jag satt dit en tankpad med en varg som motiv :)
Orsaken till att jag valde just varg där är p.g.a. regnumret (WLF)

Tack igen :)

Triumph int

New member
Kanske är de vanliga reglerna för belysning under färd.

Om det är vitt framåt och rött bakåt borde det inte bli några problem.

Halvljus på hjälmen, det borde vara nått att fundera på.

Triumph int

New member
Jag vet att det är en ändurå grej.

Tänk vad bra vi skulle synas då vi kollar rakt på
den där bilisten om han verkligen har sett mig.

Om det är godkänt för enduro så kanske man ska ta
och enduro-regga hojen och på med pannlampan.

Pisken

New member
Jag vet att det är en ändurå grej.

Tänk vad bra vi skulle synas då vi kollar rakt på
den där bilisten om han verkligen har sett mig.

Om det är godkänt för enduro så kanske man ska ta
och enduro-regga hojen och på med pannlampan.

Fasen , ingen dum ide dedär , en fastsatt LED lampa av lite mindre modell fastsatt på hjälmen , dom lyser skitbra och "tittar"man(vrider huvvet) mot bilisten i fråga så blir man garanterat sedd , nackdelen är nog att är man för nära så kan man kanske blända.

Tillbax till tråden ... du kan montera ljus i jackan/västen ... som någon tidigare sade vitt framåt,rött bakåt ABSOLUT inte blått åt något håll , gult bör funka åt alla håll (om det inte lyser för starkt)

Cherno

恋 ≠ 鯉
Fasen , ingen dum ide dedär , en fastsatt LED lampa av lite mindre modell fastsatt på hjälmen , dom lyser skitbra och "tittar"man(vrider huvvet) mot bilisten i fråga så blir man garanterat sedd , nackdelen är nog att är man för nära så kan man kanske blända.

Tillbax till tråden ... du kan montera ljus i jackan/västen ... som någon tidigare sade vitt framåt,rött bakåt ABSOLUT inte blått åt något håll , gult bör funka åt alla håll (om det inte lyser för starkt)

Nej, blått förstår jag att jag inte kan ha.

Efter en lite närmre titt så såg jag att tråden som jag tittat på lyser grönt, men ser ut att ha samma färg som jackan (fluorescerande gul).

Det största problemet med att fästa den verkar vara att det i princip inte går (på ett smidigt sätt) att fästa en färg fram och en bak, utan det är nog mycket lättare att fästa höger/vänster alternativt en enda färg.

Jag hade tänkt att svänga in hos närmaste polis nästa vecka för att kolla med dem vad de säger. (vågar nästan lova att de kommer att säga att jag inte får ha blått ;) )

Kan skicka länk till eBay om ni vill kolla (annars är det bara söka på EL-wire).
Finns även som paneler/ark, vilket användes till dräkterna i filmen TRON: Legacy.

/Rikard

Last edited:

Hellman

New member
Se det som så här:

Är bilisten på väg mot dig lyser hans halvljus på dig, dvs en reflex funkar väldigt bra.

Vill du synas är nog den där reflexvästen som är en "polislookalike" väldigt bra. Folk ser det de behöver/vill se.

Cherno

恋 ≠ 鯉
Hej!

Det var jättefräckt!:)

Visst är det? :)
De på bilden är antingen Daft Punk eller några klädda som dem.
Daft Punk gjorde musiken till TRON: Legacy. :)
De är även med i filmen.

Är bilisten på väg mot dig lyser hans halvljus på dig, dvs en reflex funkar väldigt bra.

Vill du synas är nog den där reflexvästen som är en "polislookalike" väldigt bra. Folk ser det de behöver/vill se.

Ett par nackdelar jag ser med att bara ha reflexer är att det (tyvärr) finns vissa idioter (brist på mindre nedlåtande ord...) som av någon dum anledning inte använder lyktorna på bilen.
Och sen behöver ljuset färdas med rätt vinkel från lyktorna för att träffa reflexerna, vilket skulle kunna betyda att bilen/ljuskällan behöver vara tillräckligt nära i och med att lyktorna är en aning vinklade nedåt, medan ljusslingan inte reflekterar utan strålar ut ljus, därför skulle man synas tidigare..
Nu börjar det låta som en uppsats i Fysik :)

/Rikard

Rickar

New member
...men för inte så länge sen läste något om att t.ex. ventilhattar med ljus inte får användas i trafik, så jag blev en aning fundersam över om man får ha en lysande jacka, eller om farbror Blå blir arg...

Hej Rickard.

En väst / jacka med ljuspunkter möter inget hinder lagstiftningsmässigt eftersom lagen endast reglerar Fordons utrustning i trafik, inte förares klädsel (därför får man inte ha ljuspunkter på ventilhattarna bl.a.).

Att ha ljuspunkter i västen kanske inte är en dum idé...

/ Rickar

Cherno

恋 ≠ 鯉
Tack för svar!
Var in hos polisen för någon dag sen, de sa att de som polis inte skulle bry sig mycket om ljus i jackan, men också att jag skulle kontakta trafikpolis om detta ärende, då en väldigt bokstavlig trafikpolis kan ha vissa synpunkter på det.

Jag har tänkt kontakta trafikpolis och kolla med dem också, för att vara 110% säker, men just denna vecka har jag lite jobb.
Det är inte för att jag inte litar på de svar jag fått av er, utan mer för att jag har väl en antydan till tvångstanke att jag måste vara helt säker... :)

Tack igen
/Rikard

Cherno

恋 ≠ 鯉
Nu så är det äntligen dags för en uppdatering här :D

Efter ett samtal med trafikpolis verkar det som att det kan gå bra,
men att det kan finnas risk för att poliser som tror sig veta bäst kan starta en onödig diskussion om det hela.

Trafikpolisen nämnde också "vitt fram, rött bak", och absolut inte blått.
Men det är fordonens utrustning som reglerats i lag, och inte förarens.
Och vi har ju fastställt sedan tidigare att blått är tabu.

Det jobbigaste skulle väl vara att om jag skulle få böter eller liknande för fel färgval (och att jag borde ha vitt fram och rött bak)..
Ja, då skippar jag väl ljus ett tag och försöker tänka ut något bättre sätt att fästa tråden.*
(Att tänka brukar jag kunna vara bra på ibland :rolleyes:)

Jackan är för övrigt snart färdigsydd (hittills en totaltid på ett par timmar) :)

Bilder kommer när jackan är klar, med enbart reflexer och sedan med EL-tråden när jag får hem (och fast) den.

* Det är inte helt lätt att använda sig av en enda tråd i fram p.g.a. blixtlåset. Det är orsaken till att jag vill ha en färg, eftersom jag då kan dra den på en sida per tråd och slipper tre alternativt onödigheter för att få till det på ett snyggt sätt i fram.
Ryggen blir i alla fall lättare.

Ha det bra så länge
/Rikard

Cherno

恋 ≠ 鯉
Har nu fått hem EL-tråden jag beställt.
En veckas leveranstid ungefär, men bra pris (65kr för 2st 3m)
Snart kan jackan bli färdigställd :)

/Rikard

swischmc

New member
Det låter verkligen spännande! Jag ser fram emot bilder.
Kanske får du massproducera och sälja till hela mc-kollektivet. :)

Jag ser klara fördelar när man kör på vägar utan belysning och trafik i båda riktningarna. Som bilist ser man inte reflexer när man samtidigt är bländad av mötande trafik. Tycker i alla fall jag.

Dessutom är det alltid kul att sticka ut lite mot alla andra... ;)