Eftermonterad automatchoke?!?

Mathias

Active member
Går det??

Har idag en Suzuki GSX 750-F -01 som har vajerchoke. För ca 2 år sedan bytte jag vajer pga att den satt fast i höljet, mest troligt fast rostad. Men nu 2 år senare med en annan vajer (dock orginal) så har den nya vajern fastnat. Jag har inte gjort några större ansträngningar än på att få loss den (har köpt en stor flaska WD40).

Hojen har stått i kallgarage, senast jag använde hojen är nog ca 1 månad sedan och då funkade choken ganska felfritt, lite trög men inte värre än vanligt.

Nu kom jag att tänka på att de flesta hojar i dag har automatchoke så nu är frågan om man kan eftermontera sådan??

Var kan man då köpa?
Namn på den? bild?

Mimmi

New member
Hej!

Är Du verkligen säker på att det är mc med förgasare Du sett som har automatchoke?

Jag tror att det är så att allteftersom allt fler mc får bränsleinsprutning så bortfaller choken. Detta uppfattas då som "automatchoke" om man inte vet att det är en insprutningsmotor. Kallstartupprikningen sköts ju helt automatiskt på ett sådant system, och choken i den traditionella bemärkelsen bortfaller.
På vissa mc med insprutning finns ett reglage som många tror är ett chokereglage, men som i själva verket enbart är ett reglage för snabbtomgång. Bland annat har BMW ett sådant reglage på många insprutade modeller.

jan-olovj

Active member
Varaderon (05) är utrustad på samma sätt, sedan tro jag att du har rätt Mimmi angående insprutningen.

tersan

New member
Går det??

Har idag en Suzuki GSX 750-F -01 som har vajerchoke. För ca 2 år sedan bytte jag vajer pga att den satt fast i höljet, mest troligt fast rostad. Men nu 2 år senare med en annan vajer (dock orginal) så har den nya vajern fastnat. Jag har inte gjort några större ansträngningar än på att få loss den (har köpt en stor flaska WD40).

Hojen har stått i kallgarage, senast jag använde hojen är nog ca 1 månad sedan och då funkade choken ganska felfritt, lite trög men inte värre än vanligt.

Nu kom jag att tänka på att de flesta hojar i dag har automatchoke så nu är frågan om man kan eftermontera sådan??

Var kan man då köpa?
Namn på den? bild?

Som andra redan påpekat så har dagens hojar i regel insprutning, och ska du eftermontera det så är det nog enklare att byta hoj...

Min erfarenhet av automatchoke på div bilar är annars att det oftast är mer krångel än en manuell choke.

Du har inte funderat på att smörja vajern lite mer regelbundet? Kanske motionera choken lite då och då också...

H

honda cbf 500

Guest
Jag har en cbf 500 från 2007. Den är utrustad med elektroniska förgasare och har choke. Hans hoj är från 2001.Var det vanligt med insprutning på den tiden?

// Amir

Som andra redan påpekat så har dagens hojar i regel insprutning, och ska du eftermontera det så är det nog enklare att byta hoj...

Min erfarenhet av automatchoke på div bilar är annars att det oftast är mer krångel än en manuell choke.

Du har inte funderat på att smörja vajern lite mer regelbundet? Kanske motionera choken lite då och då också...

H

honda cbf 500

Guest
Jag menar att det är inte som gamla förgasare som inte hade så mkt elektronik.
Ungefär som bilförgasare runt årsmodell 88-89 innan man gick över till insprutning.

Det var en snik variant man drog för att få vettiga avgaser i kombination med katalysatorn.

// Amir

Elektronisk förgasare :confused: Hur menar du då?

CB_Tobbe

New member
Jag menar att det är inte som gamla förgasare som inte hade så mkt elektronik.
Ungefär som bilförgasare runt årsmodell 88-89 innan man gick över till insprutning.

Det var en snik variant man drog för att få vettiga avgaser i kombination med katalysatorn.

// Amir

Jag inte säker på att det är elektroniska förgasare. Det är nog TPS (trottelpositionssensor) som är monterad för att ge info till tändboxen om trottelns läge.

Last edited: