Tengaipetrus
Member
Har läst lite på nätet om motoroptimering i form av ECU Unleashed och var även in till min lokala yamahacenter som utför ovan nämnda ingrepp. De har förstås bara gott att säga om det och att det ökar vridmoment i låg och mellanregister. Däremot ökas inte antalet hästkrafter på topp. Så långt låter det ju bra och jag tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av detta och kan ge sin bild, positivt och negativt.
Funderar också på om någon har koll på vad försäkringsbolag, garrantigivare och besiktning tycker. Innebär ändringarna att det kan bli problem vid en eventuell olycka? Hur påverkas bränsleförbrukningen och utsläpp?
Jag som inte är så tekniskt kunnig funderar ju också på varför dessa strypningar finns. Det är inte enkom för att jäklas med mig som motorcyklist och kanske inte heller för att kunna sälja den här typen av uppdateringar. Har det med slitage att göra? Är det miljökrav eller något annat som ligger bakom den konfiguration som medföljer original?
Här finns gott om kunnigt folk vet jag. Hoppas någon eller några har svar även på dessa frågor, eller några av dem.
Magnus
Funderar också på om någon har koll på vad försäkringsbolag, garrantigivare och besiktning tycker. Innebär ändringarna att det kan bli problem vid en eventuell olycka? Hur påverkas bränsleförbrukningen och utsläpp?
Jag som inte är så tekniskt kunnig funderar ju också på varför dessa strypningar finns. Det är inte enkom för att jäklas med mig som motorcyklist och kanske inte heller för att kunna sälja den här typen av uppdateringar. Har det med slitage att göra? Är det miljökrav eller något annat som ligger bakom den konfiguration som medföljer original?
Här finns gott om kunnigt folk vet jag. Hoppas någon eller några har svar även på dessa frågor, eller några av dem.
Magnus