ECU Unleashed

Har läst lite på nätet om motoroptimering i form av ECU Unleashed och var även in till min lokala yamahacenter som utför ovan nämnda ingrepp. De har förstås bara gott att säga om det och att det ökar vridmoment i låg och mellanregister. Däremot ökas inte antalet hästkrafter på topp. Så långt låter det ju bra och jag tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av detta och kan ge sin bild, positivt och negativt.

Funderar också på om någon har koll på vad försäkringsbolag, garrantigivare och besiktning tycker. Innebär ändringarna att det kan bli problem vid en eventuell olycka? Hur påverkas bränsleförbrukningen och utsläpp?

Jag som inte är så tekniskt kunnig funderar ju också på varför dessa strypningar finns. Det är inte enkom för att jäklas med mig som motorcyklist och kanske inte heller för att kunna sälja den här typen av uppdateringar. Har det med slitage att göra? Är det miljökrav eller något annat som ligger bakom den konfiguration som medföljer original?

Här finns gott om kunnigt folk vet jag. Hoppas någon eller några har svar även på dessa frågor, eller några av dem.
Magnus
 

CB_Tobbe

New member
Det motsvarar nog den motoroptimering som en powercommander gör externt.

Generellt är alla förändringar i motorstyrningen otillåtna eftersom det ofta påverkar avgasrening och bullerbekämpning negarivt. Maskinen uppfyller inte längre sitt heltypgodkännande som är en förutsättning för att vara helt gatlegal. Många av dom till synes löjliga åtgärder som tillverkaren vidtar syftar till att uppfylla regelverket kring buller och avgasrening.

Läser man produktbladet om åtgärden då framgår det nog att optimeringen bara får användas på motorbanor.

Sedan är frågan om någon bryr sig eller ens upptäcker det.
 
Som jag tänkte mig att det förhöll sig alltså. Du har nog rätt i att man kan ställa sig frågan om någon kommer att bry sig eller kunna upptäcka det. För min del måste jag dock fundera på om jag bryr mig och i någon mån gör jag väl det. Frågan är då om jag är beredd att kompromissa med mina ideal. Återstår att fundera lite mer på det...

Tack för infon CB_Tobbe.
Magnus
 

Hampe

Skriver massor!
Det motsvarar nog den motoroptimering som en powercommander gör.

Nej, så är det inte.

Yamaha XTZ 1200 Supertenere lider även mycket märklig elektronisk effektkastrering på sina 3 första växlar.
Man får helt enkelt bara halva hojen man betalt för fram till det att man nått styrfart.

Ett typexempel på vad klåfingriga programmerare kan åstadkomma, hand i hand med en förvirrad marknadsavdelning.
Det är ju inte så att 110 häst är speciellt dramatiskt ur en 1200...?
Vill man att den skall framstå som brutal och oberäknelig, att den måste 'tämjas' för att bli hanterbar?
Ha ha ha!
...eller ville man skapa en air av MTC - men landade pladask i viljamenintekunna-pölen?

ECU-unleash till XTZ 1200 rättar till en lapsus i motorstyrningen utan att höja toppeffekten.
Pinsamt att det skall behövas, och beklagligt att det ens går att lansera en hoj som är strypt på vissa växlar.

@ TS
Om du stör dig och tycker att hojen känns lam i starten så är det bara att installera.
Tror du dig själv kunna avgöra hur mycket som är lagom att gasa för att komma iväg så ser jag inga problem.

Kan du sedan handla en sådan återställning genom en auktoriserad Yamaha-handlare så bör du även en kunna få råd, dåd och stöd från dem om något mot förmodan skulle krångla. Så länge du inte står och torrbörnar varje dag så ser jag inga som helst risker med denna fix.


Hampe
 
Last edited:
Alltid värdefullt med fler åsikter Hampe.

Kan du förklara för mig vad du anser vara skälet till de begränsningar som finns? Att där inte är någon effektökning har du rätt i. Innebär det att ECU Unleashed därmed inte påverkar helfordonsgodkännande och liknande och att de begränsningar som finns inte har med utsläpp och buller över att göra huvud taget?
 

roffe_s

Active member
Alltid värdefullt med fler åsikter Hampe.

Kan du förklara för mig vad du anser vara skälet till de begränsningar som finns? Att där inte är någon effektökning har du rätt i. Innebär det att ECU Unleashed därmed inte påverkar helfordonsgodkännande och liknande och att de begränsningar som finns inte har med utsläpp och buller över att göra huvud taget?
Då jag inte är bekant med Din maskin men känner till ECUnleashed från andra maskiner och programmerat en hel del hojar via TuneBoy och TuneECU kan jag nog besvara en del av Dina frågor.

Det är som Hampe säger allt vanligare att vi ser begränsningar i prestanda via programmering i ECU på grund av ett antal olika omvärldsfaktorer som:
1 - Miljökrav. De flesta nyare cyklar är berörda av miljökrav när det gäller soppaförbrukning, buller- och utsläppskrav. Oftast verifieras dessa genom mätningar under ett standardiserat körprogram och tillverkarna anpassar sig helt sonika till dessa program. Det kan leda till sådana effekter som Avgasventiler (EXUP) där en motor ökar eller minskar arean i avgassystemet eller en väldigt mager bränsleblandning i mellanregistret (4-7k RPM, med åtföljande svacka i mellanregistret).
2 - Frivilliga begränsningar, t ex reduceras effekten på topp genom att tändning retarderas/bränsleblandningen magras ned eller elektronisk varvtalsbegränsning på högsta växlingar för att hojarna inte ska överskrida en viss hastighet.
3 - begränsningar på grund av rädsla för juridiska processer på vissa marknader. T ex har Kawasakis ZX-10 lägre effekt genom retarderad tändning/mager bränsleblandning på den amerikanska marknaden, sägs vara en konsekvens av rädsla för stämningar. Suzuki har begränsningar på de tre lägsta växlarna på tidigare sporthojar för att vi kunder inte ska stegra och slå över om vi inte själva förstår att hantera gasreglaget...

Det finns ett antal varianter och programvaror för att åtgärda detta, t ex kan man med TuneBoy eller TuneECU själv gå in i hojens ECU och läsa in, ändra och ladda upp den modifierade mappen efter eget önskemål. Det gäller många europeiska hojar med Sagem eller Keihin ECU, t ex modeller från KTM, Triumph, Aprilia och Ducati. De japanska modellerna är lite knepigare men det finns program för att t ex modifiera vissa modeller av R1.

Andra alternativ är att t ex lura ECU att Du alltid köp på t ex fyrans växel med hjälp av extern styrbox, ett sådant exempel är TRE-mod till Suzuki. För att modifiera soppamapp (och i vissa fall tändmapp) finns även eftermarknadsboxar som Powercommander eller Bazzaz, de kopplas in mellan ECU och tändspolar/insprutningsmunstycken och manipulerar signalen från ECU.

ECUnleashed gör i princip samma sak som tidigare nämnd programvara, enda skillnaden är att Du skickar iväg Din ECU för att få den modifierad.

De flesta moderna maskiner får ingen nämnvärd effektökning på topp, däremot påverkas ofta körbarheten positivt genom att man kan eliminera ryckighet vid övergångar mellan gasavdrag och pådrag, en jämnare vridmomentkurva och ett mer linjärt beteende hos motorn.

Inget av ovanstående är okey enligt helfordonsgodkännandet men är oerhört svårt att upptäcka. Vill någon gräva är det enklast att upptäcka tillbehörsboxarna, däremot går en omprogrammering inte att upptäcka med de normala servicedatorerna, det kräver att ECU diagnosticeras av fabriken genom att mappen läses ut ur ECU och sedan jämförs med originalet, matris för matris.

Jag vet inte om detta är Dig till någon hjälp men kanske kan det i någon mån förklara sambanden mellan de olika alternativen.
 
Last edited:

pellehbg

New member
Hej Tenaipetrus.
Min hoj har gjorts om o jag kan säga det är stor skillnad på den ,
Varvar ut på alla växlar samt bättre vrid är en annan positiv sak anser jag.
Kan snacka med Yamaha om du vill ??
Samt jag vet en som har en likadan som din o hans är ECuad så kan du ringa honom o kolla!

Tack för avrostningen förresten det var skoj!
 
Tack roffe_s det var mycket informativt. Nu har jag en betydligt bättre kunskap och förståelse för hur det fungerar. Får ta en funderare på hur jag ska göra med det.

Tack för tipsen Pelle. Jag ska funder på det också. Återkommer i så fall. Tack detsamma. Det var verkligen härliga dagar på ljungbyhed.
Magnus
 
Top