Ducati service i Stockholm

I texten i din länk står, som jag tolkar det, att det är okej att utföra arbetet själv men DU måste kunna styrka att du gjort arbetet fackmannamässigt och enligt tillverkarens anvisningar.

Nej så är det inte, det är den som utfärdar garantin som måste bevisa att jobbet inte är fackmannamässigt utfört.

Se här, från sidan jag länkade till:
"Även om det vid ett eventuellt garantianspråk är den som står för garantin som har bevisbördan vid en tvist..."

Det betyder att den som står för garantin måste visa att jobb inte gjorts enligt serviceboken. Att visa det är nog inte helt lätt om kunden har dokumenterat det som har gjorts, visar att man har en servicebok, har nödvändiga verktyg, dragit med rätt moment, använt rätt material och delar av originalkvalitet (det behöver alltså inte vara märkesdelar) etc.

Det betyder också att köparen måste vara beredd och ha möjlighet att driva saken till domstol för att hävda sin rätt i händelse av en tvist.
I tvistemål så täcks kostnaderna ofta av rättsskyddet i hemförsäkringen.

Att saken sedan hamnar i domstol tror jag är rätt osannolikt om inte parterna och/eller deras advokater är idioter; Domstolskostnaderna blir snabbt mer än vad en reparation av en hoj kostar (utom i exceptionella fall kanske).

Mvh,
Ingvar
 

Alexander76

Member
Nej så är det inte, det är den som utfärdar garantin som måste bevisa att jobbet inte är fackmannamässigt utfört.

Se här, från sidan jag länkade till:
"Även om det vid ett eventuellt garantianspråk är den som står för garantin som har bevisbördan vid en tvist..."

Ja men det står också bokstavligen detta: "du måste kunna styrka att du gjort arbetet enligt tillverkarens anvisningar"

Texten är uppenbarligen för lång och brödtextig för att den ska vara värd nånting, det är lätt att hitta bitar i den som styrker vilken ståndpunkt som helst.

Så kontentan är alltså detta: Ja, om du orkar hålla på bråka om saken kan du säkert få igenom garantiärenden trots egna servicar. Men är det värt ett par tusen för obehaget och stressen runt allt bråk som kommer uppstå? Det skulle i så fall vara för den rena principens skull man orkar dra det.
 

F800ST

Member
Ja men det står också bokstavligen detta: "du måste kunna styrka att du gjort arbetet enligt tillverkarens anvisningar"

Texten är uppenbarligen för lång och brödtextig för att den ska vara värd nånting, det är lätt att hitta bitar i den som styrker vilken ståndpunkt som helst.

Så kontentan är alltså detta: Ja, om du orkar hålla på bråka om saken kan du säkert få igenom garantiärenden trots egna servicar. Men är det värt ett par tusen för obehaget och stressen runt allt bråk som kommer uppstå? Det skulle i så fall vara för den rena principens skull man orkar dra det.

Skitlätt, kvitton på delarna. Skriv ned och fyll ett textdokument om vad du gjort och ev hur, bäst är om man laddar ned serviceschemat från nätet, skriver ut och kryssar för allt man gör och vid vilket datum och miltal, sparas tillsammans med kvitton.

det rör sig om mer än ett par tusen, ta en 3 årig garanti, första service/årlig 5000 kr, gör själv spara 3000kr minst, ta detta x3, sen har du säkert en stor service därimellan och kansek i samband med en årlig. vi pratar tiotusentals kronor på 3 år.

Men du får tolka som du vill, flera domstolar har gjort den tolkning vi gör och de har därmed satt praxis för vad lagen betyder och hur den ska tolkas.

och den ska tolkas som att du och ducati har fel, olagligt fel tom.
 
Ja men det står också bokstavligen detta: "du måste kunna styrka att du gjort arbetet enligt tillverkarens anvisningar"

Texten är uppenbarligen för lång och brödtextig för att den ska vara värd nånting, det är lätt att hitta bitar i den som styrker vilken ståndpunkt som helst.

Så kontentan är alltså detta: Ja, om du orkar hålla på bråka om saken kan du säkert få igenom garantiärenden trots egna servicar. Men är det värt ett par tusen för obehaget och stressen runt allt bråk som kommer uppstå? Det skulle i så fall vara för den rena principens skull man orkar dra det.

Vilket var precis det jag sa, att kunden ska dokumentera det som har gjorts, visa att man har en servicebok, har nödvändiga verktyg, dragit med rätt moment, använt rätt material och delar av originalkvalitet (det behöver alltså inte vara märkesdelar) osv

Om du har den dokumentationen så kommer vilket vettigt företag som helst att medge garantin därför att de fattar att de kommer att förlora om saken går till domstol.

/Ingvar
 

Styrman_jansson

New member
Jag har haft ögonen på supersport rätt länge men om servicekostnaderna hos ducati ligger på 10 papp kan dom ta sina hojar och stoppa upp dem. Har aldrig hört på maken till fräcka priser.

Ny eller gammal? Tror de gamla (90-200X) är rätt enkla att serva själv och finns ju en enorm eftermarknad för delar. Själv kör jag ST2 (som delar rätt mycket komponenter med SS) och service är rätt enkelt och delarna för det mesta billiga. T.ex. nya kamremmar kosta en 500ing och bytet går på 1-1,5h (varav 30min är för att ta av kåporna).

De nya har jag ingen aning om. Troligtvis lite mer mekkigt.
 
Top