ingvarolsson
Member
I texten i din länk står, som jag tolkar det, att det är okej att utföra arbetet själv men DU måste kunna styrka att du gjort arbetet fackmannamässigt och enligt tillverkarens anvisningar.
Nej så är det inte, det är den som utfärdar garantin som måste bevisa att jobbet inte är fackmannamässigt utfört.
Se här, från sidan jag länkade till:
"Även om det vid ett eventuellt garantianspråk är den som står för garantin som har bevisbördan vid en tvist..."
Det betyder att den som står för garantin måste visa att jobb inte gjorts enligt serviceboken. Att visa det är nog inte helt lätt om kunden har dokumenterat det som har gjorts, visar att man har en servicebok, har nödvändiga verktyg, dragit med rätt moment, använt rätt material och delar av originalkvalitet (det behöver alltså inte vara märkesdelar) etc.
Det betyder också att köparen måste vara beredd och ha möjlighet att driva saken till domstol för att hävda sin rätt i händelse av en tvist.
I tvistemål så täcks kostnaderna ofta av rättsskyddet i hemförsäkringen.
Att saken sedan hamnar i domstol tror jag är rätt osannolikt om inte parterna och/eller deras advokater är idioter; Domstolskostnaderna blir snabbt mer än vad en reparation av en hoj kostar (utom i exceptionella fall kanske).
Mvh,
Ingvar