Ducati service i Stockholm

Hejsan! Jag skulle behöva lite tips om vart jag kan ta min Ducati Hypermotard 796 för 1200mil servicen. Det är min första service som jag behöver göra här i Stockholm och jag har inte så bra koll på vad som är ett rimligt pris. Jag har frågat Desmo Center och de gav mig ett pris på 10 000kr men det känns väldigt dyrt tycker jag. Har ni några förslag eller tips på ställen som ni använder? Tack!

Daniele


Inviato dal mio LON-L29 utilizzando Tapatalk
 

F800ST

Member
service är så dyrt att det inte lönar sig bara för att ha stämpeln i boken, lusläs istället villkoren för garanti och om inget hinder föreligger så serva själv, kolla upp din cykel som beggad, jämför en aukt.servad med full historik och stämplar med en milmässigt egenservad och sen jämför priserna.

I slutändan har du inte tjänat något på att betala hemska verkstadspriser.
De enda som tjänar på dylikt är handlare som sen ska sälja din hoj med serviceboken som argument.



Själv kör jag enbart beggade cyklar men sköter servicar och noterar enligt bok, köper verkstadsmanualer till dom så är det lekande lätt, servicescheman finns oftast på nätet.
 

gundj

New member
Jag frågade på några ställen om en ventilkontroll och justering på min gammelmulti.
Det varierade från 7000:- + ev schims till 3000:- inkl mtrl.
Så det lönar sig att kolla med några olika verkstäder.
Gäller det service inom garanti så är ju stämpeln värd en del om något händer, därefter tycker jag man kan välja efter intresse och plånboksstorlek om man vill göra det själv.
Som F800ST skriver, en bok eller excelark med datum och åtgärder är bra nog för mig.
 
Last edited:

Alexander76

Member
Jag har haft ögonen på supersport rätt länge men om servicekostnaderna hos ducati ligger på 10 papp kan dom ta sina hojar och stoppa upp dem. Har aldrig hört på maken till fräcka priser.
 

F800ST

Member
Jag frågade på några ställen om en ventilkontroll och justering på min gammelmulti.
Det varierade från 7000:- + ev schims till 3000:- inkl mtrl.
Så det lönar sig att kolla med några olika verkstäder.
Gäller det service inom garanti så är ju stämpeln värd en del om något händer, därefter tycker jag man kan välja efter intresse och plånboksstorlek om man vill göra det själv.
Som F800ST skriver, en bok eller excelark med datum och åtgärder är bra nog för mig.

ja, en bok med vad som är gjort funkar för mig, OM de även varit smarta nog att spara alla kvitton så man verkligen vet att de gjort och inte bara skrivit att de gjort det.
Jag notera i serviceboken samt på ett separat dokument där jag även häftar fast kvitton på alla delar jag använt.

Inom garantitid är det bara att läsa villkoren, de får inte tvinga dig att bruka aukt. verkstad för att garantin ska gälla, men de kan stipulera villkor som ska uppfyllas om du brukar oberoende, har de aj angett dylikt är det fritt fram att serva själv så länge allt görs enligt tillverkarens plan.

Så bara för att du har garanti är inte stämpeln värd något mer så länge du kan visa att allt gjorts som skall göras med material av rätt specifikationer.

den enda som tjänar på att folk slänger 10,000kr på en service är den handlare du byter in hos när denne sen ska sälja vidare.
 
Last edited:

F800ST

Member
Jag har haft ögonen på supersport rätt länge men om servicekostnaderna hos ducati ligger på 10 papp kan dom ta sina hojar och stoppa upp dem. Har aldrig hört på maken till fräcka priser.
Bmw K1300s ligger väl 1000mil/1 År på ca 5000kr, 3000 mil på mellan 10,000-15,000kr.
Den stora vid 3000 mil kan jag delvis förstå kostnaden, men bara delvis. den lilla är rent ocker, det enda som görs är olja + filter samt kontroll av resten. Luftfilter byts bara vid stora så inte ens det är med för 5000kr.

jag har köpt en reprom dvd hos bmw för 990kr och sköter hojen helt själv, datajobbet gör jag med motoscan och en obd läsare, är det något inte den fixar kopplar jag upp till pc och startar INPA och NCS, de program Bmw använder i fabriken då hojen byggdes, sen har jag en wizard i tyskland att göra programmeringen/uppdateringen, allt finns på nätet numer.
behöver mao aldrig besöka en Bmw handel för mer än delar som inte finns annorstädes.
 

Alexander76

Member
Bmw K1300s ligger väl 1000mil/1 År på ca 5000kr, 3000 mil på mellan 10,000-15,000kr.
Den stora vid 3000 mil kan jag delvis förstå kostnaden, men bara delvis. den lilla är rent ocker, det enda som görs är olja + filter samt kontroll av resten. Luftfilter byts bara vid stora så inte ens det är med för 5000kr.
Jag skulle kunna ta en femtusing om året, det är ju "bara" att lägga undan en extra femhundring i månaden så har man planerat bort det. Men att det plötsligt skulle smälla till med 15 000 vet jag inte om jag skulle klara haha. Jag kanske har levt bland molnen, mina servicar med Versus 650, T120 och nu Vespan har kostat 2000-3500kr och jag har tänkt att det känts helt ok... men då har jag alltså antagligen inte haft dem så länge att dom dyra servicarna kommer in. Dom pengarna har jag i och för sig tappat många gånger om i och med nyköp.
 

F800ST

Member
Du skulle kunna ta att betala 5000kr för olja och filter samt byte? bytet tar på min omständiga hoj ca 1 timme pga hur den tappas. Oljan och filtret kostar mig med moms och frakt 562kr.

För en verkstad innebär det att olja och filter blir ca 350kr som mest. 1 timmes arbete säger jag max 1500kr om du skulle fråga verkstaden om deras timkostnad. Så säg 1850kr totalt eller 2000kr med lite vinst på materialet.

Det ger minst 3000kr för vad? inget annat än ren och skär ocker.

Stora servicen på min tar en aukt verkstad iaf 8 timmars arbete och det är mycket skruva för att nå ventilerna och lika mycket bara för tändstiften. Sen ska den ihop och värst av allt kylsystemet återmonteras 100% korrekt annars går den ej att fylla då det krävs vakumfyllning och helt läckfritt, annars kokar hojen och toppen ryker obönhörligen, de är notoriskt jobbiga vad gäller kylsystemet.

Så där har jag faktiskt förståelse till viss del för priset.
 

Alexander76

Member
Du skulle kunna ta att betala 5000kr för olja och filter samt byte? bytet tar på min omständiga hoj ca 1 timme pga hur den tappas. Oljan och filtret kostar mig med moms och frakt 562kr.
Ja alltså, om jag vill behålla garantin så måste man betala vad det kostar. Nu anser jag att 5000 är dyrt till och med för vad en lättluring som jag är redo att betala men min poäng är att när man köper en ny hoj så "måste" den servas på verkstad och 5000 om året fixar jag - men 15000 fixar jag INTE, det är helt klart på fel sida om gränsen till vansinne.
 

gundj

New member
Servicekostnad på verkstad är nog en spegling av inköpspris.
En avancerad V4s kostar massor och är dyr i underhåll.
En Scrambler med luftkyld gammelmotor är billig att köpa och inget dyrt underhåll alls, om man jämför lite olika ställen.
Och så finns allt där emellan och så en V4r överst, om vi nu håller oss till Ducati som TS frågade om.
 

F800ST

Member
Ja alltså, om jag vill behålla garantin så måste man betala vad det kostar. Nu anser jag att 5000 är dyrt till och med för vad en lättluring som jag är redo att betala men min poäng är att när man köper en ny hoj så "måste" den servas på verkstad och 5000 om året fixar jag - men 15000 fixar jag INTE, det är helt klart på fel sida om gränsen till vansinne.

Det är olagligt att ha dylika krav för att garanti ska gälla. Inom hela EU.
 

Alexander76

Member
Det är olagligt att ha dylika krav för att garanti ska gälla. Inom hela EU.
Vadå olagligt, har du inte servat enligt boken på godkänd ducce-verkstad så gäller inte garantin. Du får gärna experimentera med lagar och försöka hävda att saker är olagligt inom EU, helt seriöst? Om så vore fallet hade det väl inte varit något snack om hela märkesverkstadsgrejen och dom skyhöga priserna. Finns inget som heter fri konkurrens i denna branch.
 
Vadå olagligt, har du inte servat enligt boken på godkänd ducce-verkstad så gäller inte garantin.

Nja så är det inte enligt vad jag hittar på nätet t ex denna sida:
https://www.bike.se/nyheter/garantier-vad-galler-egentligen/

Serva enligt boken måste göras men det måste inte ens göras på verkstad, du kan göra det själv om du vet vad du gör och har nödvändig utrustning. Du behöver heller inte använda delar från tillverkaren, det går bra att använda delar av motsvarande kvalitet från vilken tillverkare som helst.

Sen kan det kanske finnas risk för att tvister uppstår men det är en annan sak.

Mvh,
Ingvar
 

Alexander76

Member
Sen kan det kanske finnas risk för att tvister uppstår

Detta håller jag med om helhjärtat. Uppkommer det ett fel som du anser ska täckas av garantin och dom öppnar serviceboken och ser att det är tomt på stämplar och signaturer och du säger "nämen asså jag gjorde själv hemma i garaget, jag är asagrym på sånt jag lovar" så kommer nog definitivt en sån "tvist" att uppstå :)

I texten i din länk står, som jag tolkar det, att det är okej att utföra arbetet själv men DU måste kunna styrka att du gjort arbetet fackmannamässigt och enligt tillverkarens anvisningar. Jag skulle säga att i många fall räcker det med att du har gjort något som helst ingrepp på hojen själv så kommer det bli en hel värld av problem när garantin måste åberopas.
 

F800ST

Member
Vadå olagligt, har du inte servat enligt boken på godkänd ducce-verkstad så gäller inte garantin. Du får gärna experimentera med lagar och försöka hävda att saker är olagligt inom EU, helt seriöst? Om så vore fallet hade det väl inte varit något snack om hela märkesverkstadsgrejen och dom skyhöga priserna. Finns inget som heter fri konkurrens i denna branch.

Det är olagligt av en ducati att kräva att du ska serva hos en ducativerkstad för att garantin ska gälla. De kan kräva att du ska serva enligt plan och att du måste bevis med hjälp av kvitton osv att rätt specifikationer på vätskor osv har brukats samt att jobbet gjorts korrekt, men att den måste utföras av en ducativerkstad är olagligt. Helt seriöst? har du noll koll på lagarna inom sverige och eu?

Lagarna har skapats just pga att det råder fri konkurrans, senaste som fick på pälsen var Kia som krävde märkesverkstad för garanti, de fick backa i både svensk och eu domstol för de fick på pälsen. Nu står b ara att den ska servas enligt plan och att om du använder oberoende måste du visa vilka saker som brukats och hur de gjort.

Läs på om lagarna men främst, som jag sa tidigare några gånger: LÄS GARANTIVILLKOREN!!
Villkoren bestämmer vilken väg man tar, där ska de säga ditten eller datten, men de får INTE skriva att garantin enbart gäller om märkesverkstad använts.
 

F800ST

Member
Detta håller jag med om helhjärtat. Uppkommer det ett fel som du anser ska täckas av garantin och dom öppnar serviceboken och ser att det är tomt på stämplar och signaturer och du säger "nämen asså jag gjorde själv hemma i garaget, jag är asagrym på sånt jag lovar" så kommer nog definitivt en sån "tvist" att uppstå :)

I texten i din länk står, som jag tolkar det, att det är okej att utföra arbetet själv men DU måste kunna styrka att du gjort arbetet fackmannamässigt och enligt tillverkarens anvisningar. Jag skulle säga att i många fall räcker det med att du har gjort något som helst ingrepp på hojen själv så kommer det bli en hel värld av problem när garantin måste åberopas.

Du tror mycket...

Läs villkoren, följ reglerna de satt där, bevisbördan vid en tvist ligger isf på ducati. Nekar de vänder man sig till ARN och då får de förklara och BEVISA att de har rätt, att då bara peka i en bok och säga att stämpeln fattas kommer de ungefär lika långt med som rymdfärjan gör om den tankas på grispiss.
 

F800ST

Member
Nja så är det inte enligt vad jag hittar på nätet t ex denna sida:
https://www.bike.se/nyheter/garantier-vad-galler-egentligen/

Serva enligt boken måste göras men det måste inte ens göras på verkstad, du kan göra det själv om du vet vad du gör och har nödvändig utrustning. Du behöver heller inte använda delar från tillverkaren, det går bra att använda delar av motsvarande kvalitet från vilken tillverkare som helst.

Sen kan det kanske finnas risk för att tvister uppstår men det är en annan sak.

Mvh,
Ingvar

Kia har ju kringått domen dock, vill man ha garantin kvar måste man till dom. De kräver att bilens programvara uppdateras vid service, eftersom data inte går under garantin och även rör immateriell rätt så hjälper inte domen mot deras krav. Man kan få den gratis uppdaterad vid service eller åka in separat men då kostar det några lusentappar.

Ett beteende som lett till att EU har i krokarna att alla dataprogram i ett fordon skall vara fritt tillgänglig från tillverkaren, OOPS! den tänkte inte tillverkarna på....fint om alla tillverkare skulle behöva släppa programmen att läsa och programmera bilen fri pga Kia's girighet.
 
Top