Dubbla halvljus

Bob Sweden

New member
Instämmer med föregående talare.
Utan att bli för teknisk och tala om avstånd och siktvinklar (får nog av det på dagarna ändå...) så fördes en liknande diskussion i den här tråden för en tid sedan.


Vill minnas att när "dubbelljus-hojarna" kom så där på sena 80-talet så var det inte tillåtet med två halvljus på MC.
I dag är det tillåtet så modda på bara!

/B
 

Hagbard

New member
= eller <20cm mellan centrum på strålkastarna så är det ok enligt regelboken. Om jag nu minns rätt...
 

Bob Sweden

New member
Tänk bara på att båda strålkastarglasen isf behöver vara asymmetriska. Om det är en gammal gsxr, med de dubbla runda strålkastarna, så gissar jag att bara ena glaset är asymmetriskt och andra (som endast lyser helljus) är symmetriskt.

Om båda strålkastarna är H4 har jag svårt att tro att man använt två olika varianter.
Det finns ju knappast någon kostnadsfördel i att ha en symmetrisk H4 och en assymetrisk H4.
 
Om båda strålkastarna är H4 har jag svårt att tro att man använt två olika varianter.
Det finns ju knappast någon kostnadsfördel i att ha en symmetrisk H4 och en assymetrisk H4.
Nja, om hojen såldes då dubbla halvljus inte var tillåtet så är det inte helt otänkbart att halvljusdrivningen till ena strålkastaren är bortkopplad och glaset bytt till ett symmetriskt av generalagenten/importören - för att få hojen godkänd i Sverige.
 

Marie

Banned
Ett minimiavstånd för att de skall räknas som två, vilket frågeställaren förutsatte.
 

Madkoffe

New member
Provar väl att köra med båda, det är ju bara att dra ut kontakten från den ena ifall polisen skulle börja klaga :victorious:
 

Kalle B

New member
Om lyktorna sitter max 20 cm från varandra så räknas de som en strålkastare.
Vill man montera på extra varsellyktor så ska de, om det är två stycken, monteras i en triangelformation ihop med huvudstrålkastaren.
På dagen så får dessa vara tända ihop med halvljuset, men vid gryning, skymning eller mörker så ska de vara släckta.
 
Top