Dubbdäcksregler för mc i Europa

OH-

Member
Lycka till med att få ett tillförlitligt svar på den frågan!

Om man försöker svara på den lite mindre frågan: Vad gäller för regler i Sverige angående MC-däck så kör man fast i en labyrint av författning om ändring i författning, med ändrade myndighetsnamn och nya revirgränser, beroenden av om och hur hojen är typgodkänd, skilda regler för typning och återkommande besiktning bla bla bla etc etc osv osv. Många tror att dom vet nåt men ber man om källan (den gällande förordningen) så brukar mumlandet börja.
Så skall man reda ut detta för flera länder så skall man nog ha väldigt mycket fritid och gedigna språk- och juridikkunskaper.

Skulle jag (vilket knappast kommer att hända) ge mig ut i vintereuropa på hoj så skulle jag sula efter det förväntade väglaget och strunta i reglerna. En bot, ett däcksbyte eller en ändring i resplanen känns mindre smärtsamt än att råka ut för en olycka.

V Saarela

New member
Neeeeh OH-. Regellabyrinten är väl ganska enkel i Sverige nuförtiden, dvs det finns ingen. För några år sedan fanns det en regel där man beskrev var och man skulle ha mest dubb, att man var tvungen att ha dubb fram och bak samt att det var förbjudet att användanda dubbtyp av sk rördubb.

Det där med Tyskland är ju intressant. Dom är ju benhårda vad gäller bil, men eftersom dubbade hojar är väl inget vanligt där så tror jag att någon speciell regel för hoj finns nog inte? Däremot kan dom väl kanske ha vrängt till regeln till att inte kalla det för bilar utan fordon....vad vet jag :)

Istället. Vart ska du? Genom Tyskland?
Jag är ju ingen vän av skruvdubbar, men.......Om det blir mycket köra på dom tyska landsvägarna(som är asfalt o nöter upp dubben ganska snabbt) för att komma till en snöområde, så torde väl ändå vara lämpligt att montera skruvdubb. Laddningsbar skruvdragare. Dubbarna kan du sen montera av och på......

Kanske höra med deltagana på Elefantträffen hur dom gör. Snökedjor, dubbat?

Edit: kikar man på bilderna från Elefantträffen så verkar det vara mest sidovagnar och tvåhjulingar på sommardäck.
Gillar dock denna konstruktion :)
http://www.vincenthrd.se/bilder/elefanter/ELEPHA36.JPG

Last edited:

V Saarela

New member
Jisses. Fastnade bl a på lite länkar och dylikt via Elefantträffen. Verkar vara ett mysterium, bla diskussioner om att är förbjudet att köra motorcykel om inte dom är M+S märkta. Problemet är väl att det inte finns mycket däck att välja på då.

Tolkar också när man bläddrat att dom visst brytt sig om lagstiftningen vad gäller hojar....och lagstifningen verkar vara densamma som för bil.

Enklast/lämpligast är väl att fråfa via advrider.com(finns även elefanttrådar där) eller att SMC slänger in en förfrågan till motsvarigheten där?

Alltså....jag har ändrat mig och tror att lagen är såsom för bilar :)

Bob Sweden

New member
Jag gissar också att reglerna generellt är samma som för bil, alltså M+S märkta däck vintertid / vid vinterväglag.
Skulle man ha oturen att orsaka en olycka kan o vart fall ingen hävda att du kört direkt olagligt åt det hållet...

M+S märkt finns det gott om, t.ex. Karoo om jag minns rätt samt många normala och udda dimensioner från http://www.reifenwerk-heidenau.de/

Angående dubbfrågan kan jag bara svara för sverige baserat på egen erfarenhet av SBP.
Februari 2012 besiktade jag landsvägsreggad 125cc hoj med endurodubbat crossdäck fram och skruvdubbat M+S märkt Heidenau bak. Inga kommentarer alls.

Skulle jag åka hoj söder om DK i vinterväglag (välkommen till salthelvetet...) skulle jag köra som Saarela skriver, bra m+s däck, skruvdubb och en schysst skruvdragare. Men att dubba tar tid, inget man gör i snögloppet på macken, snarare i ett garage i samband med övernattning.

Men å andra sidan har jag sett dubbad tyskreggad hoj parkerad utanför flygplatsen i Stuttgart.
Lagligt eller inte vet med andra ord inte jag heller.

/B

Chopperbyggarn

New member
Funderar på lite olika ideér om hojtur i vinter , Sverige ,Norden, Europa, utanför Europa...sen om det blir något av detta beror mest på plånboken.

Blir det söderut verkar det bäst att ta hojen på släpkärra till södra Europa.

Pratade med Motormännen idag och dom menade på att dubbförbudet gäller alla fordon i Tyskland...även Spanien har dubbförbud enligt motormännen så om det blir dit så är det nog bäst att hålla sig ifrån bergsområdena där det kan råda vinterväglag.

Han tillade att Tyskland har lag på odubbade vinterdäck när det råder "vinterväglag" och rekommenderade att köra med sommardäcken genom Tyskland och stanna om det blir tillfälligt vinterväglag tills det åter blir snö/isfritt på vägarna om man nu inte vill invenstera i dubbfria vinterdäck.

Anders.J

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ska fråga mina kamrater i de europeiska MC-organisationerna. Vi ska faktiskt ha nästa FEMA-möte på Elefantentreffen så då kan jag med egna ögon undersöka vilka däck man använder. Men, jag är inte säker på att få svar på denna fråga.

Maria Nordqvist

Super Moderator
The Scandinavian Tire & Rim organisation, STRO, har en förteckning över dubbdäcksregler i Europa, var och när är det tillåtet, även under vilka tider och andra regler. Läs här: http://www.stro.se/studded.pdf
Jag ska kolla med tyskar och holländarna om det finns andra regler för MC eller om dubbdäcksförbudet inkluderar MC.
Vad gäller i Sverige? Trafikförordningen kap 4, § 18 A: 18 a § Personbil klass I, personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och lätt buss samt släpvagn, som dras av sådant fordon, ska vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december– 31 mars när vinterväglag råder.
Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen (2002:574) för besiktning, eller
2. om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

Lokala dubbdäcksförbud omfattar även MC och moped klass I. I remissvar till regeringen ansåg SMC att dessa fordon inte bör omfattas av dubbdäcksförbud.

OH-

Member
The Scandinavian Tire & Rim organisation, STRO, har en förteckning över dubbdäcksregler i Europa, var och när är det tillåtet, även under vilka tider och andra regler. Läs här: http://www.stro.se/studded.pdf
Jag ska kolla med tyskar och holländarna om det finns andra regler för MC eller om dubbdäcksförbudet inkluderar MC.
Vad gäller i Sverige? ............

Lokala dubbdäcksförbud omfattar även MC och moped klass I. I remissvar till regeringen ansåg SMC att dessa fordon inte bör omfattas av dubbdäcksförbud.

Ja, som sagt, det här är ganska grumliga vatten. STRO ger ut en ganska virrig tabell som dessutom inte över huvud taget anger vilka fordon den gäller. Maria, du förvirrar dom lättledda ytterligare genom att redovisa regler för andra fordon än MC (men du skriver åtminstone att det bara gäller bil).

Så det enda vi lyckats reda ut är att i Sverige kan lokala myndigheter införa dubbförbud som omfattar MC. Nu återstår bara resten, suck!

Bob Sweden

New member
Krångla inte till det i onödan.
I många länder är dubbdäck en ickefråga. Dubbdäck på motorcykel alltså en ännu mindre...

Utgå från att de länder som enligt STRO listan tillåter dubb också tillåter dubbdäck på motorcykel.
Att gräva vidare i detaljer och jaga paragrafer tycker i vart fall jag inte känns konstruktivt.

Lägg istället tid och kraft på att hitta vettiga däck med vintergummi, alltså M+S märkta.
Sedan kan det också vara värt att fundera över, och även praktiskt prova de olika typer av dubbning som kan bli aktuellt.
Grepp och livslängd är mycket svårt att kombinera i ett dubbat motorcykeldäck.
Troligen minst lika svårt som att få fram de exakta paragrafer som styr användningen av dubbade motorcykeldäck i olika länder...

/B

OH-

Member
Tyskland är ju ett land det ofta är svårt att köra runt om man skall söderut. Nu har jag hittat lite om deras situation.
BVDM (SMC-liknande) http://www.bvdm.de/257.html och http://www.bvdm.de/22.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=91&cHash=993643f5362180ad3b2f047c2d94944f
Samt ADAC (Bilorganisation) http://www.adac.de/infotestrat/moto...axis/saisonstart-ende/tipps/winterreifen.aspx

Enkel sammanfattning: Vid vinterväglag skall MC ha vinterdugliga däck d v s M+S märkning, snöflinga eller intyg från tillverkaren att däcket är vinterdugligt.
BVDM stretar emot eftersom det helt enkelt inte finns vinterdäck till dom flesta MC och om dom finns så får man (som tysk) oftast inte montera dom eftersom dom har väldigt tetiga regler på området.

V Saarela

New member
Tyskland är ju ett land det ofta är svårt att köra runt om man skall söderut. Nu har jag hittat lite om deras situation.
BVDM (SMC-liknande) http://www.bvdm.de/257.html och http://www.bvdm.de/22.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=91&cHash=993643f5362180ad3b2f047c2d94944f
Samt ADAC (Bilorganisation) http://www.adac.de/infotestrat/moto...axis/saisonstart-ende/tipps/winterreifen.aspx

Enkel sammanfattning: Vid vinterväglag skall MC ha vinterdugliga däck d v s M+S märkning, snöflinga eller intyg från tillverkaren att däcket är vinterdugligt.
BVDM stretar emot eftersom det helt enkelt inte finns vinterdäck till dom flesta MC och om dom finns så får man (som tysk) oftast inte montera dom eftersom dom har väldigt tetiga regler på området.

Bland många andra så läste jag dom sidorna också(tur att google translate finns)

än så länge har jag inte hittat ett endaste ord/regel som behandlar själva dubben. Då förutom att jag har tolkat att mc har samma som regel som bil, dvs dubbförbud?

Chopperbyggarn

New member
Har beställt landsvägsdubbade Pirelli MT21F samt MT21 R , letat fram mina gamla militärskidor + börjat invenstera i lite vinterutrustning. Har funderingar på eluppvärmda kläder att ha under men dom är dyyyra + att detta kräver alternatorbyte som även det kostar en bra slant.

Dom 6 vintrar jag kört motorcykel tidigare lärde mig att kylan biter igenom efter några mil med dåtidens lager på lager kläder.

Har kört med både skidor och dubbar: Skidor utan dubbar funkar suveränt på snö/is med någorlunda lätt motorcykel, men bromssträckan var mycket låååååång samt att skidorna slets ut ganska fort på asfalt/grus.

Med dubb var det precis som med bil dubbarna slits på asfalt i undgefär samma takt.

(Mina erfarenheter är från kortare turer/pendling i början av 80-talet samt mitten av 90-talet)

Om det blir någon lite längre tur denna vintern där det råder/kan råda vinterväglag så vill jag köra med både skidor och dubbdäck, annars får det vara. Vill inte gå ikull på isfläck i 70-90 km/h med 250 kg hoj + packning + kanske passagerare, det är det inte värt!!!!

Anders.J

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu även fått svar från BVDM i TYskland. Nej, dubbdäck är inte tillåtet på motorcykel heller. Snökedjor tillåtet istället!

V Saarela

New member
Nu även fått svar från BVDM i TYskland. Nej, dubbdäck är inte tillåtet på motorcykel heller. Snökedjor tillåtet istället!

....en rysk bekräftar(me lite utvecling)

Studded tires on cars or motorcycles are not allowed on public roads in Germany (unlike Austria, Switzerland, and Italy). M&S tires are required on motorcycles for insurance purposes when winter conditions are present, however the winter tire requirement doesn't specify motorcycles. I doubt that you would get pulled over on your motorcycle for a tire check while it is snowing. The good news is that you can use snow chains (but don't exceed 50 KMH).

V Saarela

New member
Har beställt landsvägsdubbade Pirelli MT21F samt MT21 R , letat fram mina gamla militärskidor + börjat invenstera i lite vinterutrustning.
Anders.J

MT21 verkar inte hålla för -25 iallafall.
Mina såg ut såhär efter 75 mil.........
080324b1.jpg

Chopperbyggarn

New member
MT21 verkar inte hålla för -25 iallafall.
Mina såg ut såhär efter 75 mil.........
080324b1.jpg

Hmm ser inte så bra ut. Vill minnas att dubbdäcken på min WR 125 i unga år såg undgefär likadana ut.

Har redan beställt och förbetalt däcken hos ddp.nu så vi får se hur det funkar.

Har varit mc-freak sedan tidiga tonåren och är fortfarande, mår inte bra av dom långa vinter uppehållen här i Norden så detta är lite av ett experiment för min del att prova längre turer vintertid trots att jag avskyr kyla för att se om jag kan få vintrarna lite roligare utan allt krångel o alla pengar som krävs för att förflytta sig till varma breddgrader vintertid.:)

Anders.J