Drivmedel och oljor

bubbas

New member
Vitsip: Den hojen du har kan köras på 87 oktan och med olivolja i motor/växellåda. Låg effekt, lågt kompressionsförhållande, lågt högsta varvtal.
Körs den inte för hårt, klarar olivolja flanktrycket på dreven i lådan.
Det blir lite sjukt att man måste veta precis allt, makroekonomi, organisk kemi osv.
 

Vitsip

New member
Vitsip: Den hojen du har kan köras på 87 oktan och med olivolja i motor/växellåda. Låg effekt, lågt kompressionsförhållande, lågt högsta varvtal.
Körs den inte för hårt, klarar olivolja flanktrycket på dreven i lådan.
Det blir lite sjukt att man måste veta precis allt, makroekonomi, organisk kemi osv.

Ditt inlägg skall väl ändå uppfattas som ett skämt?
Evert
 

bubbas

New member
Ditt inlägg skall väl ändå uppfattas som ett skämt?
Evert

Ja, och nej.
Nej p g a att det spårat ut lite.

Här kommer iaf min seriösa inställning:

V-power är bortkastade pengar. Ger ingen effektökning och att etanol skulle ge beläggningar kan väl knappast vara sant. Förhållandet är det omvända.

När det gäller olja;
Kör helsyntet om du vill det och i vilket viskositetsintervall du vill.
Jag rekommenderar dock 10w-40. Växellådan opereras smidigare än med 15W.

Själv körde jag alltid delsyntet på mina tidigare cyklar med våtkoppling.
 

Vitsip

New member
Motortekniker som är väl insatta i ämnet vet ju att etanol ger beläggningar och bl a insugningsrören kan bli helt igensatta. Att inte problemen blir större än dom är beror på att de flesta s k miljöbilar ofta körs på bensin. Så några belägg för dina idèer kan du väl knappast ha.
Vad gäller olja så kan man givetvis köra på vad skräp som helst, men här var det fråga om vilken olja som är bäst och mest lämpad för de olika maskinerna. Debatten blir lite seriösare om vi har detta som utgångspunkt.
Evert
 

Newlund

New member
Motortekniker som är väl insatta i ämnet vet ju att etanol ger beläggningar och bl a insugningsrören kan bli helt igensatta. Att inte problemen blir större än dom är beror på att de flesta s k miljöbilar ofta körs på bensin. Så några belägg för dina idèer kan du väl knappast ha.
Evert
Jag har efterlyst belägg för de idèer du för fram. Kan din kompis prestera någon dokumentation så vore det intressant.
Här är ett litet bidrag som säger motsatsen: http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
Var och en får bilda sin egna uppfattning..... // Micke
 

Vitsip

New member
Etanolen lämnar vatten i systemet. Därav de dubbla oljebytena. Vatten ger korrosion och alltså rost i etanolmotorn.Här sticks en haka ut, men jag vill uppmana de som enbart kör på E85 att lyfta på spridarna och kontrollera. Sök annars upp någon motorrenoverare så har han säkert intressanta saker att berätta. Bensinens
avlagringar elimineras i stort sett av tillsatser.
Sedan vet jag mycket väl svagheten i ett påstående som inte riktiga bevis lämnas fram för. I ett annat inlägg har jag försökt förklara detta och ber om tålamod. Så får vi väl bli saliga på var sin tro.
Sedan vad gäller halvsyntetoljan så delar man något inte så bra med något bra och detta blir aldrig ens halvbra. Och vad gäller 10-oljan så har jag själv enbart mindre bra erfarenhet. Bl a slirande koppling på femte växeln.
Evert
 

Newlund

New member
Hej Evert
Tack för att du engagerar dig för att belägga det du skriver om och kritiskt granskar påståenden. Många för bara vidare det dom "läst någonstans" eller "har hört en bilmek berätta".
Visst är det bra att vara eftertänksam men man måste ibland överväga om allt som sägs verkligen har någon påverkan.
Motortekniker som är väl insatta i ämnet vet ju att etanol ger beläggningar och bl a insugningsrören kan bli helt igensatta. Att inte problemen blir större än dom är beror på att de flesta s k miljöbilar ofta körs på bensin.
Påståendet är sant om man lägger in ett "kan" innan "ger beläggningar" och stryker det där med att "insugningsrören kan bli helt igensatta". Dessa beläggningar uppstår av ett stabiliseringsmedel i den bensin (ca 15% sommartid och tyvärr 25% vintertid) som ingår i E85. Bensinens stabiliseringsmedel kan reagera med etanol och fälls då ut i spridarna eller flottören på en förgasarmotor. Detta i sig är inget som ger någon skadlig påverkan eftersom denna beläggning oftast sköljs bort av sig själv. Detta har jag bara "drabbats" en gång. Hittills har jag dock bara kört 5-6000 mil med en konverterad 850, hundratals timmar med min KTM (3,5 år) samt 4-5 år en gräsklippare på 100% E85.
Då jag drabbades berodde det på att min MC stått oplanerat "vinterförvarad" utan att jag dränerat förgasaren. Även om jag bara hade haft bensin i förknasaren skulle jag givetvis också behövt dränera den.
Etanolen lämnar vatten i systemet. Därav de dubbla oljebytena. Vatten ger korrosion och alltså rost i etanolmotorn.
Nja, vart skulle vattnet komma ifrån? E85 i sig är väl så "torrt" som bensin är. Vid förbränning av både bensin och etanol bildas vatten men det försvinner ut ur motorn i gasform. Detta gäller även om det skulle bindas vatten i oljan om bara motorn körs ordentligt varm då och då. Dvs. om bilen eller mc´n inte alltid körs väldigt korta sträckor så den aldrig får bli varm. Några invändigt rostiga etanoldrivna motorer har jag aldrig hört talas om och tills motsatsen bevisats får det inte mig att återgå till att tanka bensin.
Även vid bensindrift under sådana förhållanden bör man ju byta olja oftare.
Sedan vet jag mycket väl svagheten i ett påstående som inte riktiga bevis lämnas fram för. I ett annat inlägg har jag försökt förklara detta och ber om tålamod. Så får vi väl bli saliga på var sin tro.
Jag ser, som sagt, fram emot uppvisade motordelar eller liknande som belägger de risker som förts fram.
För övrigt kan jag rekommendera er att läsa under "Risker" på www.etanol.nu. Det som diskuteras där är inte alls så färgat av "frälsta etanolister" som man kan tro. Ingen kan ju vara intresserad av att skada sin motor på grund av omedveten inkompetens. Visst skall man även ta vissa debattörers inlägg i det forumet med en viss nypa salt men det gäller ju i alla andra sammanhang också.

Lev väl // Micke
 

Vitsip

New member
Hej Micke
Har gått bakåt och läst vad jag påstått och skrivit. Är väl inte helt stolt över vissa luddiga formuleringar men skall försöka rätta till något. Man får ju inget gratis när man diskuterar med dej.
T ex vad gäller vattnet. Vid förbränning avges vatten som bränns bort bättre vid bensindrift. Detta beror på att E85-motorer går kallare. Etanol bör ju då passa fint i varmare länder. Dina kallstarter måste väl ändå ge Dig problem ner mot -15 grader. Jag vet att nya FFV-bilar från fabriken utrustas med motorvärmare just för att etanol ger problem vid starter i kyla. Här uppstår ett annat problem. Bensinen som är flyktigare än etylenen fösvinner i stort sett ur cylindern vid startsvårigheter. Så inte E85, vilket ännu mer försvårar vid kallstart.
Så: känner Du igen något av detta?
har Du någon gång lyft blocket?
problem med bränslepumpen? (ökat trycket?)
kollat bränslespridarna framtill?
Om Du kört en KTM (sporthoj?) med etanol, utan att använda trollstav, måste Du berätta mer om detta. l/mil, effekt, acceleration osv.

Lev väl själv
Evert
 

Newlund

New member
Tjena igen
Kallstarter:
Visst kan kallstarterna ställa till det något vid konvertering. När det gäller min MC är det inga problem ner till +/- 0 och jag kör sällan när det är -15 GrC. :) Bilen har jag däremot fått fixa ett kallstartmotstånd till, vilket funkar utmärkt. (Se www.newlund.com under "Volvo 850 konverterad" om du är intresserad.)
Bränslepumpen:
Min KTM har ingen bränslepump. Innan nuvarande elektroniska konvertering av bilen använde jag en ställbar bränsletryckregulator (=ökat tryck). Volvo har inga problem med detta, men visst kan en underdimensionerad pump i vissa Japanska bilmodeller få förkortad livslängd vid Btr-konvertering.
Min konverterade KTM:
Nä, något trollspö behövs inte. Bara en enkel ombestyckning vilket alla motorcyklister ändå borde göra när dom byter skorsten, oavsett bränsle. Jag har bytt huvudmunstycke, flyttat upp nålen ett par hack och vridit på luftskruven. För säkerhets skull valdes munstycke efter maxeffekt på rullande landsväg. Kostnad = 1/3 av vad en ny "häftig" och bullrande skorsten. Ökar man trimningsgraden så är det ju intressant att E85 har ett oktantal på 104, vilket gör att mer effekt kan tas ur en motor än vid bensindrift. Eftersom jag inte "behöver" dessa extra hästar har jag dock inte gjort detta.
Lyft blocket eller kollat spridarna:
Detta har jag aldrig haft behov av. Andra som kör på etanol har dock gjort det och jag har hittills aldrig hört/sett någon motor som varit skadad pga. etanolen. Det är därför jag är intresserad av att ta del av dina belägg för dessa skador.

Det går om man vill // Micke
 

Vitsip

New member
Hej Micke.
Utan att ännu redovisa underlaget för min absoluta uppfattning har jag stor behållning av Dina inlägg, som tidigare sagts, och som ger mig mycket arbete med kontroll av Dina uppgifter.
Ökad trimningsgrad? Oktantal=tändningsvillighet kan ju utnyttjas endast med hjälp av ökad kompression. Har Du utfört detta?
Lång erfarenhet av gasdrift (LPG) lärde mig att även med ett högt oktantal räckte inte ökad kompression för att nå bensinens effekt.
Varför använder man inte i Formel 1 etanol? Med Ditt sätt att resonera borde väl detta vara det perfekta drivmedlet.
Istället har man med Shell tagit fram V-power 99 oktan helt fri från etanol.
Sedan anger Du att jag talat om skador på motorn. Känner inte igen detta. Vad jag angivit är beläggningar och för all del också korrosion.
Skall försöka att senare komplettera mina funderingar på Dina senaste inlägg. Vad jag än tycker om etanol så är Dina påståenden och erfarenheter intressant framförda så jag avvaktar Ditt svar.
Med mc-hälsning
Evert
 

Newlund

New member
Ökad trimningsgrad? Oktantal=tändningsvillighet kan ju utnyttjas endast med hjälp av ökad kompression. Har Du utfört detta?
Helt rätt. Visst behövs det mer åtgärder än ökat komp. Som sagt i ovanstående inlägg: "Eftersom jag inte "behöver" dessa extra hästar har jag dock inte gjort detta."
Varför använder man inte i Formel 1 etanol? Med Ditt sätt att resonera borde väl detta vara det perfekta drivmedlet.
Detta kan jag inte någonting om för att uttala mig men jag antar det beror på regelverket för vad det är tillåtet att köra på. Vem vet? Kanske kommer även förändringens vindar att nå F1? Se ex. STCC och WTCC där det nu är tillåtet och tydligen framgångsrikt. http://www.stcc.se/index.php?id=3&tx_ttnews[tt_news]=3782&tx_ttnews[backPid]=81&cHash=acf545b391
Sedan anger Du att jag talat om skador på motorn. Känner inte igen detta. Vad jag angivit är beläggningar och för all del också korrosion.
Ok.
Hälsningar // Micke med MC abstinens mitt i "vintern"
 

totte_kott

New member
Varför använder man inte i Formel 1 etanol? Med Ditt sätt att resonera borde väl detta vara det perfekta drivmedlet.

Varför F1 inte använder etanol vet jag ej, men Indycar gör det och de tycker att det är det perfekta drivmedlet.

http://www.indycar.com/tech/ethanol.php

The long-term message is clear: If 650-horsepower IndyCar Series cars that cover the length of a football field in 1 second can run safely and effectively on 100 percent fuel-grade ethanol, so can your vehicle (either 90 percent gasoline/10 percent ethanol blend or an E85 vehicle) with reduced emissions as an add-on benefit.
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Varför F1 inte använder etanol vet jag ej, men Indycar gör det och de tycker att det är det perfekta drivmedlet.

Svaret är tvådelat.

Dels för att ren etanol brinner med osynlig låga och det skulle innebära en helt annan typ av utrustning i depå och för brandpersonal.

Det är också orsaken till varför vi har E85 och inte ren etanol i våra personbilar. Det ska helt enkelt synas när det brinner.

Dels för att om du körde en F1-motor på etanol så skulle de kunna utveckla så in i h-vete mycket kraft så det vore löjligt. Indie-motorerna är rena stenåldern i jämförelse med F1-motorer.
 

OH-

Member
............
Ökad trimningsgrad? Oktantal=tändningsvillighet ..........

Varför använder man inte i Formel 1 etanol? Med Ditt sätt att resonera borde väl detta vara det perfekta drivmedlet.
Istället har man med Shell tagit fram V-power 99 oktan helt fri från etanol. .........

Lite fakta istället för fantasier, kanske?

Oktantal = motstånd mot knackningar. Starkt kopplat till lägre förbränningshastighet.
Tändvillighet däremot är främst en funktion av hur stor del av bränslet som verkligen förgasas innan tändning. I praktiken bestäms detta av hur stor del mycket lättflyktiga ämnen som ingår i blandningen. Den vanligaste komponenten i "vanlig" bensin som bidrar till tändvillighet är butan.
Baksidan med att ha en massa lättflyktigt i soppan är att den förorenar via avdunstning så man begränsar detta. Gränsen är olika sommar och vinter.

Ingen F1-bil kör på den svenska varianten av V-power, nej inte på någon V-power som kan köpas på bensinstation någonstans. Och andra team än Ferrari väljer andra leverantörer än Shell.
Reglerna 2007 gick, enkelt uttryckt, ut på att F1-bränsle skulle vara nästan samma som standardiserad EU-bensin. Det man använder sträcker givetvis denna regel till det yttersta utan någon hänsyn till kostnaden. Så dyr bensin går inte att sälja till vanliga konsumenter.

Och, det blir "värre" om nu nedanstående citat från http://www.sidepodcast.com/2007/11/26/biological-fuel/ stämmer.

"I’ll have to save that for later discussion though, because today I’m mostly interested in their interview with Renault’s head engine boffin, Rob White.
The interview was conducted during the course of the British Grand Prix weekend, so even without my palpable attempts at time management, it’s still a little out of date. The detail I’m most interested in is the discussion relating to next years fuel regulations.
It came of something of a surprise to learn that next year the FIA technical regulations state that 5.75% of an F1 cars fuel must be derived from biological sources. Actually that’s oversimplifying it a little. Here’s what the 2008 Technical Regulations state:
19.4.5 A minimum of 5.75% (m/m) of the fuel must comprise oxygenates derived from biological sources. The percentage that each component is considered to originate from a biological source is calculated from the relative proportion of the molecular weight contributed by the biological starting material.
19.4.6 Synthetic hydrocarbons or mixtures of synthetic hydrocarbons, which have been produced from biomass, will be considered for future inclusion into Formula One fuel, provided that a suitable analytical procedure is available to verify their biological origin.
According to Rob, the changes specified won’t require any major work, beyond simple engine remapping.
I did a little research and discovered that Auto Industry recently reported Williams were the first team to run their car using bioethanol elements and the fuel was manufactured using sources such as crop waste. Auto Industry also report that:
The new rules are consistent with one of the latest EU directives which will require all road cars to use the same bio-content blend of fuel by 2010."
 
Top