Hej Evert
Tack för att du engagerar dig för att belägga det du skriver om och kritiskt granskar påståenden. Många för bara vidare det dom "läst någonstans" eller "har hört en bilmek berätta".
Visst är det bra att vara eftertänksam men man måste ibland överväga om allt som sägs verkligen har någon påverkan.
Motortekniker som är väl insatta i ämnet vet ju att etanol ger beläggningar och bl a insugningsrören kan bli helt igensatta. Att inte problemen blir större än dom är beror på att de flesta s k miljöbilar ofta körs på bensin.
Påståendet är sant om man lägger in ett "kan" innan "ger beläggningar" och stryker det där med att "insugningsrören kan bli helt igensatta". Dessa beläggningar uppstår av ett stabiliseringsmedel i den bensin (ca 15% sommartid och tyvärr 25% vintertid) som ingår i E85. Bensinens stabiliseringsmedel kan reagera med etanol och fälls då ut i spridarna eller flottören på en förgasarmotor. Detta i sig är inget som ger någon skadlig påverkan eftersom denna beläggning oftast sköljs bort av sig själv. Detta har jag bara "drabbats" en gång. Hittills har jag dock bara kört 5-6000 mil med en konverterad 850, hundratals timmar med min KTM (3,5 år) samt 4-5 år en gräsklippare på 100% E85.
Då jag drabbades berodde det på att min MC stått oplanerat "vinterförvarad" utan att jag dränerat förgasaren. Även om jag bara hade haft bensin i förknasaren skulle jag givetvis också behövt dränera den.
Etanolen lämnar vatten i systemet. Därav de dubbla oljebytena. Vatten ger korrosion och alltså rost i etanolmotorn.
Nja, vart skulle vattnet komma ifrån? E85 i sig är väl så "torrt" som bensin är. Vid förbränning av både bensin och etanol bildas vatten men det försvinner ut ur motorn i gasform. Detta gäller även om det skulle bindas vatten i oljan om bara motorn körs ordentligt varm då och då. Dvs. om bilen eller mc´n inte alltid körs väldigt korta sträckor så den aldrig får bli varm. Några invändigt rostiga etanoldrivna motorer har
jag aldrig hört talas om och tills motsatsen bevisats får det inte
mig att återgå till att tanka bensin.
Även vid bensindrift under sådana förhållanden bör man ju byta olja oftare.
Sedan vet jag mycket väl svagheten i ett påstående som inte riktiga bevis lämnas fram för. I ett annat inlägg har jag försökt förklara detta och ber om tålamod. Så får vi väl bli saliga på var sin tro.
Jag ser, som sagt, fram emot uppvisade motordelar eller liknande som belägger de risker som förts fram.
För övrigt kan jag rekommendera er att läsa under "Risker" på
www.etanol.nu. Det som diskuteras där är inte alls så färgat av "frälsta etanolister" som man kan tro. Ingen kan ju vara intresserad av att skada sin motor på grund av omedveten inkompetens. Visst skall man även ta vissa debattörers inlägg i det forumet med en viss nypa salt men det gäller ju i alla andra sammanhang också.
Lev väl // Micke