Drivmedel och oljor

Vitsip

New member
Hej alla
Har en HONDA Deauville som jag nu kört i c:a 2 år. Tankade som vanligt med 95-oktanig bensin, men uppfattade motorns gång som lite fladdrig.
Prövade med 98-oktan och upplevde en märkbar skillnad.
De senaste tankningarna har jag fyllt på med Shells nya V-Power 99-oktan. Någon ytterligare förbättring i prestande märks inte, men denna soppa borde passa bättre på våra moderna motorer då man slipper inbladningen av den lite konstlade etanolen med dess beläggningar.
När det gäller olja är det enligt min uppfattning helsyntet som gäller och då 15-40 eller 15-50 för vattenkylda motorer och absolut 15-50 för luftkylda.
Skulle vara intressant att få ta del av eventuellt andra åsikter.
Evert
 

OH-

Member
När det gäller olja är det enligt min uppfattning helsyntet som gäller och då 15-40 eller 15-50 för vattenkylda motorer och absolut 15-50 för luftkylda.

Som engelsmannen säger, Läs den Jävla Handboken. Men, det är klart, vad vet Honda (Yamaha, Triumph, .... ) om sina motorer? Varje teknologie garagetrimmare vet ju att tjockare olja är bättre.

Tjockare olja än rekommenderat ger fel strömning i oljesystemet, fel oljefilm i lager, mer värme och kostar hästkrafter.
 

Tyrannosaurus

New member
Hej alla
Har en HONDA Deauville som jag nu kört i c:a 2 år. Tankade som vanligt med 95-oktanig bensin, men uppfattade motorns gång som lite fladdrig.
Prövade med 98-oktan och upplevde en märkbar skillnad.
De senaste tankningarna har jag fyllt på med Shells nya V-Power 99-oktan. Någon ytterligare förbättring i prestande märks inte, men denna soppa borde passa bättre på våra moderna motorer då man slipper inbladningen av den lite konstlade etanolen med dess beläggningar.
Deauvillen är ju inte en speciellt hårdtrimmad motor så den borde kunna gå på 95 utan vidare. Men som OH säger: "Read the f-ing book" ;)
Det kan ju finnas en möjlighet att Honda rekommenderar 98 av en eller annan anledning. Men om den ska gå på 95 kan det bero på något justeringsfel på tändningen eller förgasare/insprutningen.

När det gäller olja är det enligt min uppfattning helsyntet som gäller och då 15-40 eller 15-50 för vattenkylda motorer och absolut 15-50 för luftkylda.
Skulle vara intressant att få ta del av eventuellt andra åsikter.
Varning för oljetråd :eek:
Vad man ska köra på för olja finns det ungefär lika många synpunkter om som det finns hojåkare och oljesorter.
Men grundregeln är följande:
- Tjockare olja ger högre tryck och ligger kvar bättre.
- Tunnare olja komma ut snabbare med kall motor men rinner av snabbare.

- Syntetoljor är ofta tunna (även de med högre viskositet) men har väldigt stark film och tål extrema temreraturskillnader.
- Mineraloljor har bättre bärighet och trycks därför inte undan lika lätt.
- Med båda bör man välja en högkvalitetsolja av känt märke. Viktigare med mineralolja eftersom billiga sådana är rena skiten, medan bra är minst lika bra som de bästa synteterna.

Vill man vara säker på att få en bra olja, oavsett mineral eller syntet ska man välja en där oljebasen kommer från USA (Pennsylvania) som har långa molekyler.

Viskositet? Tja, 10W-40, 15W-40, 10W-50, 15W-50, 20W-50 duger gott. 10 olja behöver man knappast i en hoj som körs mest under den varma årstiden.
Idag finns det ju ner till 5W och t.o.m. 0W (= samma tjocklek som vatten) vilket är overkill så det heter duga och knappast behövs såvida man inte planerar att åka till Nordpolen. Snarare är risken med så tunna oljor att lagrena som oftast är glidlager i moderna motorer och behöver ett oljelager för att fungera inte får det utan bara en tunn film på någon my.

Själv kör jag på ren mineral Pennsylvania-olja (Pennzoil/Quaker State) 20W-50 av högsta kvalitet. Nackdelen är att den kan vara lite svår att få tag på (finns inte i alla butiker).
 

Vitsip

New member
Hej Robban
Innan jag övergick till 98-oktan fick en erkänt duktig mekaniker noggrant gå igenom maskinen och ansåg då att den gick som en klocka. Här var vi inte helt överens och förändringen var påtaglig med den "nya" bensinen samtidigt som bensinförbrukningen minskade något.
Sedan vad gäller oljan. Som Du anger så finns det ett otal olika uppfattningar om bästa val av produkt. Det är precis därför jag ville starta denna diskussion.
Vi kan vara överens om det mesta Du säger, men på en punkt vill jag vara lite "motvalls".
Enl. Din mening är en bra mineralolja lika bra som en syntetisk. Som Du skriver så står mineralen som bas för alla oljor. Men vad är då skillnaden?
Bristen i basoljan är ju att molekylerna är olika långa och därför "greppar" sämre. Meningen med den syntetiska behandlingen är att få dessa molekyler lika långa och med en bättre smörjning som följd. Därför är helsyntet bäst och den bästa oljan smörjar väl bäst.
Trevligt att diskutera med någon som verkar insatt men Ditt val av mineralolja med viskositeten 20 skulle jag inte ens våga prova. Rätta mig om jag har fel.
Evert
 

Vitsip

New member
Hej Micke
Med konstlad menar jag att Etanol är ett ersättningsmedel och, som väl är bevisat, ger beläggningar i bränslesystemet. I annat fall behöver väl inte de s k miljöbilarna då och då köras på "ren" bensin för att i någon mån rensa systemet.
Bättre blir det väl inte av att den påtvingade blandningen av etanol i den 95- och 98-oktania bensinen skall öka från 5 till 10%. Av denna anledning kommer jag i fortsättningen
enbart köra cykeln på Shells V-Power (99-oktan).
Evert
 

Newlund

New member
Hej Micke
Med konstlad menar jag att Etanol är ett ersättningsmedel och, som väl är bevisat, ger beläggningar i bränslesystemet. I annat fall behöver väl inte de s k miljöbilarna då och då köras på "ren" bensin för att i någon mån rensa systemet.
Bättre blir det väl inte av att den påtvingade blandningen av etanol i den 95- och 98-oktania bensinen skall öka från 5 till 10%. Av denna anledning kommer jag i fortsättningen
enbart köra cykeln på Shells V-Power (99-oktan).
Evert
Detta är mina erfarenheter:
Alla bränslen ger beläggningar i bränslesystem. Detta upptäcker man bla. vid etanolkonvertering av en bil och då är det stora mängder av bensindriftens beläggningar som löses upp och släpper. Men efter ett bränslefilterbyte är det problemet avklarat.
Det stämmer att E85 i vissa motorer ger en avlagring i form av en rosa massa. Själv har jag aldrig drabbats av detta trots flera tusen mil på 100% E85 i en konverterad bränsleinsprutad 850 samt 3 år med samma bränsle i min KTM, som har förgasare. Tvärt om upplever jag förbränningen som mycket renare. Jag har inga sotbeläggningar i toppen och på tändstiften tex.

Därför är jag helt övertygad om att 5 eller 10% etanol i bensin inte gör någon skillnad för dig. Häll i lite till vetja, så höjer du oktantalet och rensar ur ditt bränslesystem. :) //Micke
 
Last edited:

Vitsip

New member
Min avsikt var att provocera och jag tycker mig ha lyckats. Ditt intressanta inlägg tyder på det. Med samlade erfarenheter kommer man kanske sanningen närmast. (Om det nu finns någon sanning). Men jag stöder mig också på uppgifter från tekniker inom bilindustrin som inte bara kan ta hänsyn till politikers önskedrömmar.
Din egen erfarenhet låter betryggande, men Du kan väl hålla med om att en produkt som nära nog kräver lika mycket energi i framställningen som den ger tillbaka, är lite svår att ta på allvar.
Evert
 

Newlund

New member
men Du kan väl hålla med om att en produkt som nära nog kräver lika mycket energi i framställningen som den ger tillbaka, är lite svår att ta på allvar. Evert
Bra provocerat igen. ;) Den skrönan kommer leva kvar länge till, tyvärr, eftersom det antagligen finns dom som tycker det vore bra om det var sant.
Visst kan biobränsle produceras mer eller mindre bra, precis som att fulsoppa kan kräva mer energi/pengar att exploatera än vad marknaden är beredd att betala. (Jan 07: 58 $/fat, Nu: 96,32 $/fat)

Textklipp från: http://www.baff.info/faq.cfm#33:
Vissa påstår att det är går åt mycket fossil energi för att framställa etanol – är det sant?
Nej, det är inte sant. På 50-60 talet fanns det produktionsanläggningar i USA som hade väldigt dåligt energiutbyte. Sådana anläggningar finns inte längre. Det finns dem som påstår att man måste tillföra mer energi än vad man får ut av etanolen. Så fungerar det inte. I dag tillverkas etanolen på kommersiella villkor. Det finns inga subventioner i tillverkningen. Om man t.ex. ska sälja etanol för 5 kr/liter så ska den summan täcka kostnader för; råvara, energi, kapitalkostnader ev. vinst osv. Då fårstår var och en att den tillförda energin till processen måste vara väldigt liten och ha så låg kostnad som möjligt.

Vid framtida storskalig etanolproduktion från cellulosa räknar de svenska forskarna en energieffektivitet på 75% till 85%. Detta beror på att etanol är bara en av flera produkter som man får ifrån cellulosa som råvara. Lignin är en annan produkt som används i tex. värmeverk. Man kan jämföra tillverkningsprocessen med ett oljeraffinaderi, in kommer råolja och ut många olika produkter. Samma sak sker med cellulosaprocessen in kommer skogsråvaraoch ut kommer en mängd olika produkter.


Eventuellt fortsatt etanoldiskussion kanske ska hållas i ny tråd? Det avgör du själv eftersom du var trådskapare. Själv var jag mest intresserad av om du visste något mer än jag då du skrev om "den lite konstlade etanolen med dess beläggningar". // Micke
 

Tyrannosaurus

New member
Till att börja med är det naturligt att man kan få lite lägre förbrukning med 98. Den är visserligen något svårare att antända (kräver högre tryck för att självantända, spika) men innehåller mer energi och brinner därför bättre/effektivare när den väl har tänt och ger därför lite lägre förbrukning.

Enl. Din mening är en bra mineralolja lika bra som en syntetisk. Som Du skriver så står mineralen som bas för alla oljor. Men vad är då skillnaden?
Bristen i basoljan är ju att molekylerna är olika långa och därför "greppar" sämre. Meningen med den syntetiska behandlingen är att få dessa molekyler lika långa och med en bättre smörjning som följd. Därför är helsyntet bäst och den bästa oljan smörjar väl bäst.
Trevligt att diskutera med någon som verkar insatt men Ditt val av mineralolja med viskositeten 20 skulle jag inte ens våga prova. Rätta mig om jag har fel.
Evert
Stämmer, grundidén med syntetolja är att göra en dålig olja bra/bättre (det finns även dåliga syntetoljor).

Därför är det lite kaka på kaka att göra en bra grundolja syntetisk. Exempelvis Pennsylvania oljorna har redan långa molekyler från början, och dom blir nog inte längre... Utan för de oljemärkena handlar det nog mest om att möta kundefterfrågan.
- VA?! Har ni ingen syntetolja?
- Nej, vår mineral är lika bra eller t.o.m. bättre.
- Men jag vill ha syntet, för alla säger att den är så bra...
- Ok då.

20W olja klarar temperaturer ner till ca. -10, och jag har då aldrig kört då ;)
Tidigare när jag hade luftkylda hojar brukade jag köra på singel 30, men då var multioljorna inte lika bra som idag.

Modernare hojar har mindre toleranser och ska/kan därför köras på tunnare oljor. "Beats me" :confused:
 

Mimmi

New member
Etanol...

...Eventuellt fortsatt etanoldiskussion kanske ska hållas i ny tråd? Det avgör du själv eftersom du var trådskapare. Själv var jag mest intresserad av om du visste något mer än jag då du skrev om "den lite konstlade etanolen med dess beläggningar". // Micke


Hej!

Jag vet inte om detta är rätt tråd, kanske skulle jag postat i "SMC och miljö"-tråden:confused:

Men etanolframställning är som sagt ett omtvistat ämne. Läste följande i dagens BT. Intressanta och tänkvärda synpunkter, tycker i alla fall jag...

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=277508
 
B

Bellman

Guest
Quaker State - Pennsylvaniaolja...???

Hej,
Ledsen att göra Dig bevisken Tyrannosaurus - QS är sedan ett antal år tillbaka en Nordsjö-olja och tillverkas i Schweiz. Fick den informationen av generalagenten med anledning av att jag reagerade då de bytte från quarter-flaskor (ca 0,95 L) till 1L-flaskor....

Det finns få Pennsylvania-oljor på svenska marknaden och jag har övergett QS till förmån för 76 Lubrication. Bästa 20-50 mineralen enligt "The Oil Bible". The Oil Bible kan Du hitta här. Där finns mycket nyttig information om oljor. Jämförelsen mellan oljor och då om 20-50 börjar på sid 174 - 175.

Det viktigaste är nog att man känner sig trygg med sitt oljeval och att valet är gjort på bästa möjliga faktagrund.

Hälsn
Bellman



Deauvillen är ju inte en speciellt hårdtrimmad motor så den borde kunna gå på 95 utan vidare. Men som OH säger: "Read the f-ing book" ;)
Det kan ju finnas en möjlighet att Honda rekommenderar 98 av en eller annan anledning. Men om den ska gå på 95 kan det bero på något justeringsfel på tändningen eller förgasare/insprutningen.


Varning för oljetråd :eek:
Vad man ska köra på för olja finns det ungefär lika många synpunkter om som det finns hojåkare och oljesorter.
Men grundregeln är följande:
- Tjockare olja ger högre tryck och ligger kvar bättre.
- Tunnare olja komma ut snabbare med kall motor men rinner av snabbare.

- Syntetoljor är ofta tunna (även de med högre viskositet) men har väldigt stark film och tål extrema temreraturskillnader.
- Mineraloljor har bättre bärighet och trycks därför inte undan lika lätt.
- Med båda bör man välja en högkvalitetsolja av känt märke. Viktigare med mineralolja eftersom billiga sådana är rena skiten, medan bra är minst lika bra som de bästa synteterna.

Vill man vara säker på att få en bra olja, oavsett mineral eller syntet ska man välja en där oljebasen kommer från USA (Pennsylvania) som har långa molekyler.

Viskositet? Tja, 10W-40, 15W-40, 10W-50, 15W-50, 20W-50 duger gott. 10 olja behöver man knappast i en hoj som körs mest under den varma årstiden.
Idag finns det ju ner till 5W och t.o.m. 0W (= samma tjocklek som vatten) vilket är overkill så det heter duga och knappast behövs såvida man inte planerar att åka till Nordpolen. Snarare är risken med så tunna oljor att lagrena som oftast är glidlager i moderna motorer och behöver ett oljelager för att fungera inte får det utan bara en tunn film på någon my.

Själv kör jag på ren mineral Pennsylvania-olja (Pennzoil/Quaker State) 20W-50 av högsta kvalitet. Nackdelen är att den kan vara lite svår att få tag på (finns inte i alla butiker).
 
Last edited by a moderator:

Vitsip

New member
Drivmedel och ljor

Du Micke
Ditt förslag att byta tråd köper jag gärna men tar mig friheten att avsluta här med följande:
Under en period på 50- och 60-talet ansvarade jag för
bl a maskinparken på en av våra största industrier. Här fick jag noggrant lära mig vad val av produkt och kvalitet betydde för driftsäkerheten.
Fick också previlegiet att introducera gasdrift på arbetsmaskiner och blev genom detta den första privatföraren (tillsammans med några taxi) att köra på den aktuella LP-gasen. Härifrån har det stora intresset för dessa
frågor kommit. Genom åren har jag sedan läst allt jag kommit över om utvecklingen av drivmedel och oljor, och då även artiklar som behandlat det Du tar upp om etanolen.
Satt under några timmar i helgen och samtalade med tre herrar som alla var berörda av det vi nu håller på att diskutera. En är ägare till en bilförsäljning med två kända märken och som innefattar ett flertal miljöbilar. En motortekniker inom bilindustrin och en mångårig amatörförare inom bilracing, som också bygger sina bilar själv.
Bilförsäljaren gjorde alla tummar ner för etanolen och påtalade dessutom att etanolbilarna hade dubbla serviceintervaller. 1500-de mil mot 3000 mil för bensinbilar. Motoringenjören nämnde att en nerplockad etanolmotor var en "olustig syn".
Tävlingsföraren hade idel lovord för etanolen då den, som Du också nämner, har stor okänslighet för tryck och låt gå för ett högre oktantal. För en motor med så extrema arbetsförhållanden är höga oktantal ett måste, men etanolens sämre effekt skall ju då kompenseras av en större mängd. Du förbrukar väl också en större mängd etanol per mil än vid körning med bensin. SÅ höga oktantal har vi inte användning för i våra standardmotorer.
Du kallar uppgiften och etanolens kostnadseffektivitet för skrönor. Vill därför uppmana Dig att läsa Professor Torbjörn Rydbergs artikel "ETANOL ÄR INTE HÅLLBART". Professorn arbetar inom lantbruksstyrelsen i Uppsala och anses vara en auktoritet på området. Han redovisar de samlade och reella kostnaderna för biobränslet, och med detta som bakgrund hoppas jag att skrönorna blir långlivade. Detta bränsle som vi inte har kapacitet att framställa själva, utan får importera från Brasilien där skogar skövlas för att framställa bl a etanol. En storskalig miljökatastrof blir enligt expertisen följden, så detta är väl miljörörelsens stora självbedrägeri
Så innan Din sida kan övertyga mig om annat så tankar jag min mc också fortsättningsvis med bränsle så långt från etanol som möjligt.
Är tacksam för Dina inlägg som varit engagerande och välformulerade och tvingat mig att tänka till.
Nu skall det bli trevligt att få snacka vidare om oljor och mc.
Evert
 

bubbas

New member
En syntetolja handlar inte om att ha så långa kedjor som möjligt, utan att ha så lika långa som möjligt.
När det gäller olja. Kolla oljetråden del 1 & del 2 på sporthoj.com
Där utreds saken ordentligt.
 

jan-olovj

Active member
För oss som endast kör 500 mil om året och inte på bana duger det inte med den kvaliten som föreskrivs i instuktoinsboken. Alla dessa svindyra oljor som säljs är det inte ren överkurs att slå i sådana i luftkylda lågvarvade hojar.
Har jag fel som tycker så.

Jan-Olov
 
Top