downsizing

Q_Ball_Racing

New member
turbo lag är inget som direkt existerar sen tillverkarna kom med turbos med variabel turbo geometri. visst helt utan turbo lagg blir man inte, men den är minimal.
 

SuperRetard

New member
turbo lag är inget som direkt existerar sen tillverkarna kom med turbos med variabel turbo geometri. visst helt utan turbo lagg blir man inte, men den är minimal.

Och "minimal" i dagens mått mätt är inte bra nog på en banhoj. Det går säkert att åka fort, men ska man byta volym mot turbo så kan man inte tappa gaskontroll på turbolag..

Har å andra sidan inte kört turbohoj, så det kanske inte är så farligt. Men vet hur bilen (och andra moderna bilar) med turbo är, och det hade inte varit ok på hojen på långa vägar. Fan, jag har svårt för förgasare :D
 

roffe_s

Active member
Turbolagg är inget som påverkar egentligen, de jag provat har funkar som en stor, fet sugmotor. Stor turbo för mjuk spoolup verkar vara det som gäller. Med laddtryck kring 0.6 funkar dessa motorer även på bana, om än 260-320 hk på slangen inger respekt...
 

SuperRetard

New member
Turbolagg är inget som påverkar egentligen, de jag provat har funkar som en stor, fet sugmotor. Stor turbo för mjuk spoolup verkar vara det som gäller. Med laddtryck kring 0.6 funkar dessa motorer även på bana, om än 260-320 hk på slangen inger respekt...


Respekt?

Jag skulle kissa på mig :-S

Men 150+ häst i ett 250-chassie, grrr...
 
Last edited:

Cyborg

New member
Jag tror att det är så här:

Inom bilvärlden har turbo fått en allmän acceptans då turbon inte ökar effekten så extremt, man ser mer turbon som en liten "rolig" sak.
Däremot så saknar stora motorer med mycket effekt och supersport bilar en allmänn acceptans (inom politiken det vill säga), så kompromissen är att de får existera om det är få som kan få tillgång till dem.

Inom mc-världen är det tvärtom, turbos accepteras inte då hojarna kan få på "tok" för mycket effekt men istället accepteras supersport hojar som lätt kan köpas av allmänheten. Detta tror jag beror på att mc-tillverkarna inte har brytt sig om politiken vad det gäller effekt, motorcyklar i regel inte är bruksfordon och den stora delen av allmänheten har inte mc-kort.

Så skulle hojar fortfarande accepteras med turbos? det tror jag inte, då skulle vi nog gå mot en allmän typ- och/eller kubikbegränsning.

Men jag skulle personligen som trådskaparen vilja se hojar med turbo, gärna små hojar men jag tror inte det skulle fungera ihop med politiken.
 
Last edited:

Sälen

New member
Jag tror nog att motorcyklar skulle bli avsevärt bättre ansedda om de sågs främst som ett bränslesnålt och trängselvänligt pendlarfordon som alternativ till bil.
Vad gäller argumenten om på tok för mycket effekt så tror jag att det också är en attitydfråga, en 750 kubiks glidare/tourer med turbo och runt 100 ganska miljövänliga hästkrafter är ju bra mycket tamare än en supersportmaskin med dubbla effekten oavsett om den har turbo eller inte.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Jag bara tänker lite så det är inget att bry sig om ........

Det finns ju motorcyklar med gasturbin, helikoptermotor med en massa effekt och som ger en oherrans fart på hojen. Men en liten gasturbin på kanske 60 - 80 hp. i en lätt och fin ram. Kunde bli en hoj som väger under 150 kg klar för landsvägstouring. Kan köras nästan på all soppa i vätske- eller gasform.

Kanske dags för lite nytänk inom motorcykelvärlden? :tummenupp
 

Cyborg

New member
:confused: Jag bara tänker lite så det är inget att bry sig om ........

Det finns ju motorcyklar med gasturbin, helikoptermotor med en massa effekt och som ger en oherrans fart på hojen. Men en liten gasturbin på kanske 60 - 80 hp. i en lätt och fin ram. Kunde bli en hoj som väger under 150 kg klar för landsvägstouring. Kan köras nästan på all soppa i vätske- eller gasform.

Kanske dags för lite nytänk inom motorcykelvärlden? :tummenupp

Problemen med dessa är:
De drar rätt mycket bränsle
De måste ha ett värmeutblås där det kommer extrem värme
Deras ljud liknar en jetmotor, det vill säga extra högt
De är extra farliga om de går sönder

Men det skulle vara klart häftigt att åka runt på en sån ändå :tummenupp
 

Ove 60+

Active member
Problemen med dessa är:
De drar rätt mycket bränsle

Har ingen aning om vad dom drar i jämförelse, bara gissar. Gasturbinen har ju mer eller mindre konkurrerat ut kolvmotorn i tex flygsammanhang och det beror väl inte bara på vikten?

De måste ha ett värmeutblås där det kommer extrem värme

:confused: Kanske kunde ledas till handtag och sits?

Deras ljud liknar en jetmotor, det vill säga extra högt
De är extra farliga om de går sönder

Mja det går nog att dämpa ner bullret en hel del och riskerna vet jag inte så mycket om. Men som sagt, bara lite fria tankar. Bättre att tänka fel än inte alls. ;)

:wink: Varför jag har dessa hädiska tankar - att lägga gamla Ottomotorn på hyllan: Det har gått väldigt långsamt framåt med utveckling av MC;n. Sen Honda kom på att lägga skarven i vevhuset horisontellt så att inte oljan rann ut så har det väl bara handlat om kubik, effekt och design.
I bilsammanhang så har man kommit så långt att det finns bilar på gatan med olika motoralternativ. Beträffande mc så är det bara lite trevare typ elmoppar som rullar.

Lite nya - gärna vilda idéer efterlyses!
 
Last edited:

Sälen

New member
Jag har en ny vild ide, tja någon har säkert haft den innan mig men jag har inte sett den diskuteras nånstans.
Vad sägs om en etenoldriven motorcykel? Har kört bil på etanol och kan ärligt säga att det verkar fungera minst lika bra som bensin.
Nu är jag inte jätteinsatt men hört att många som trimmar bilar mer extremt också kör på etanol för att det har högre oktantal än bensin eller nåt sånt. Vilket kanske kan vara en bra ide till sportmotorcyklar. Har jag fattat det rätt så är enda skillnaden mellan en bensinmotor och en etanolmotor att etanolmotorn måste tåla en högre temperatur och att det går att bygga om en bensinmotor till att gå på etanol utan större ingrepp.
Bränsleförbrukningen lär ju öka men det är ju "ett grönt bränsle" så många ser ju inte det som ett problem. Räckvidden minskar ju på motorcyklarna självklart men inte alls så drastiskt om man jämför med elmotorer.
 

Tommi

New member
Din idé om etanol-mc är inte särskilt vild, det finns folk här på forumet som framgångsrikt provat det redan.

/ Tommi
 

iceaway

New member
Har ingen aning om vad dom drar i jämförelse, bara gissar. Gasturbinen har ju mer eller mindre konkurrerat ut kolvmotorn i tex flygsammanhang och det beror väl inte bara på vikten?

Det beror till stor del p.g.a. effekttätheten. För att få ut samma effekt ur en kolvmotor som en gasturbin blir kolvmotorn mycket större och tyngre. Ett problem med gasturbiner (för bruk i vägfordon) är att deras verkningsgrad varierar väldigt mycket med varvtalet, dvs dom har hög verkningsgrad inom ett smalt varvralsområde (tänk dig att du bara effektivt kan köra din motorcykel mellan t.ex. 2000 och 2500 varv). Gasturbiner jobbar även vid mycket högre varvtal än kolvmotorer, vilket kräver kraftig nedväxling för att passa på t.ex. en motorcykel.
 

Ove 60+

Active member
Det beror till stor del p.g.a. effekttätheten. För att få ut samma effekt ur en kolvmotor som en gasturbin blir kolvmotorn mycket större och tyngre. Ett problem med gasturbiner (för bruk i vägfordon) är att deras verkningsgrad varierar väldigt mycket med varvtalet, dvs dom har hög verkningsgrad inom ett smalt varvralsområde (tänk dig att du bara effektivt kan köra din motorcykel mellan t.ex. 2000 och 2500 varv). Gasturbiner jobbar även vid mycket högre varvtal än kolvmotorer, vilket kräver kraftig nedväxling för att passa på t.ex. en motorcykel.

:tummenupp Tack för bra svar! Snävt varvtalsområde är ett stort problem om man tänker sig mekanisk transmission. Kanske elektrisk kraftöverföring är möjlig? Ett lätt batteripaket och en liten turbin med automatisk start- stoppfunktion. Motor i hjulet, kanske själva hjulet kan ingå som motordel (linjärstator tror jag det heter)?

Mja, det är visst sånt man har ingenjörer till. :)
 

iceaway

New member
:tummenupp Tack för bra svar! Snävt varvtalsområde är ett stort problem om man tänker sig mekanisk transmission. Kanske elektrisk kraftöverföring är möjlig? Ett lätt batteripaket och en liten turbin med automatisk start- stoppfunktion. Motor i hjulet, kanske själva hjulet kan ingå som motordel (linjärstator tror jag det heter)?

Mja, det är visst sånt man har ingenjörer till. :)

Javisst, det är ju så man gör på seriehybridbilar. Där har man ju en traditionell motor men den är inte kopplad direkt till drivhjulen utan till en generator som laddar batterierna. Batterierna driver i sin tur elektriska motorer. Då har man fördelen att man alltid kan köra motorn med i princip samma varvtal och last, och därmed alltid köra i dess bästa verkningsgradsområde. Dessvärre blir det fler energikonverteringssteg än om man driver hjulen direkt, vilket gör att förlusterna blir något högre.
 

tersan

New member
Steglös transmission finns ju redan på t ex snöskotrar, ATVer och en del scooters. Så att hantera ett snävt varvtalsområde borde inte vara nåt jätteproblem.
 

Ove 60+

Active member
Steglös transmission finns ju redan på t ex snöskotrar, ATVer och en del scooters. Så att hantera ett snävt varvtalsområde borde inte vara nåt jätteproblem.

Jovisst! Ett sätt vore att motorn går med konstant varv och man med gashandtaget påverkar variatorlåda och koppling via lämplig databox. Såna finns ju överallt så möjligt är det. :victorious:

:confused: Frågan är hur många som kan tänka sig att köra en hoj som låter som en hundpipa. Många föredrar ju det trista brötandet från lågvarvad V-twin. :confused:
 

tersan

New member
Jovisst! Ett sätt vore att motorn går med konstant varv och man med gashandtaget påverkar variatorlåda och koppling via lämplig databox. Såna finns ju överallt så möjligt är det. :victorious:

:confused: Frågan är hur många som kan tänka sig att köra en hoj som låter som en hundpipa. Många föredrar ju det trista brötandet från lågvarvad V-twin. :confused:
Man låter förstås elektroniken skicka ut ett lämpligt motorljud till en högtalare (alternativt hörlurar i hjälmen så att man slipper reta omgivningen...). Nivån på ljudet avgörs av hastighet i kombination med vridningen på gashandtaget. :wink:

För de som kör custom och Ducce får givetvis ljudet styras enbart av vridningen på gashandtaget, som bekant saknar dessa fordon korrelation mellan buller och fart. :p
 
Last edited:
Top