Q_Ball_Racing
New member
turbo lag är inget som direkt existerar sen tillverkarna kom med turbos med variabel turbo geometri. visst helt utan turbo lagg blir man inte, men den är minimal.
turbo lag är inget som direkt existerar sen tillverkarna kom med turbos med variabel turbo geometri. visst helt utan turbo lagg blir man inte, men den är minimal.
turbo lag är inget som direkt existerar sen tillverkarna kom med turbos med variabel turbo geometri. visst helt utan turbo lagg blir man inte, men den är minimal.
Turbolagg är inget som påverkar egentligen, de jag provat har funkar som en stor, fet sugmotor. Stor turbo för mjuk spoolup verkar vara det som gäller. Med laddtryck kring 0.6 funkar dessa motorer även på bana, om än 260-320 hk på slangen inger respekt...
Jag bara tänker lite så det är inget att bry sig om ........
Det finns ju motorcyklar med gasturbin, helikoptermotor med en massa effekt och som ger en oherrans fart på hojen. Men en liten gasturbin på kanske 60 - 80 hp. i en lätt och fin ram. Kunde bli en hoj som väger under 150 kg klar för landsvägstouring. Kan köras nästan på all soppa i vätske- eller gasform.
Kanske dags för lite nytänk inom motorcykelvärlden? :tummenupp
Problemen med dessa är:
De drar rätt mycket bränsle
De måste ha ett värmeutblås där det kommer extrem värme
Deras ljud liknar en jetmotor, det vill säga extra högt
De är extra farliga om de går sönder
Har ingen aning om vad dom drar i jämförelse, bara gissar. Gasturbinen har ju mer eller mindre konkurrerat ut kolvmotorn i tex flygsammanhang och det beror väl inte bara på vikten?
Det beror till stor del p.g.a. effekttätheten. För att få ut samma effekt ur en kolvmotor som en gasturbin blir kolvmotorn mycket större och tyngre. Ett problem med gasturbiner (för bruk i vägfordon) är att deras verkningsgrad varierar väldigt mycket med varvtalet, dvs dom har hög verkningsgrad inom ett smalt varvralsområde (tänk dig att du bara effektivt kan köra din motorcykel mellan t.ex. 2000 och 2500 varv). Gasturbiner jobbar även vid mycket högre varvtal än kolvmotorer, vilket kräver kraftig nedväxling för att passa på t.ex. en motorcykel.
:tummenupp Tack för bra svar! Snävt varvtalsområde är ett stort problem om man tänker sig mekanisk transmission. Kanske elektrisk kraftöverföring är möjlig? Ett lätt batteripaket och en liten turbin med automatisk start- stoppfunktion. Motor i hjulet, kanske själva hjulet kan ingå som motordel (linjärstator tror jag det heter)?
Mja, det är visst sånt man har ingenjörer till.
Steglös transmission finns ju redan på t ex snöskotrar, ATVer och en del scooters. Så att hantera ett snävt varvtalsområde borde inte vara nåt jätteproblem.
Man låter förstås elektroniken skicka ut ett lämpligt motorljud till en högtalare (alternativt hörlurar i hjälmen så att man slipper reta omgivningen...). Nivån på ljudet avgörs av hastighet i kombination med vridningen på gashandtaget. :wink:Jovisst! Ett sätt vore att motorn går med konstant varv och man med gashandtaget påverkar variatorlåda och koppling via lämplig databox. Såna finns ju överallt så möjligt är det. :victorious:
Frågan är hur många som kan tänka sig att köra en hoj som låter som en hundpipa. Många föredrar ju det trista brötandet från lågvarvad V-twin.