downsizing

Q_Ball_Racing

New member
inom bilvärlden just nu är ju downsizing på modet. alltså motorer med mindre cylindervolym men då oftast med överladdning.
detta för att då få ner bränsleförbrukningen men behålla effekten eller öka effekten och behålla låg bränsleförbrukning eller i bästa fall öka effekt och minska förbrukning samtidigt.

inom mc världen syns ej alls detta, inom mc världen verkar det vara tvärt om idag. cylindervolymen blir större och bräsnleförbrukningen oförändrad eller ökar.

varför används ej överladdning (turbo/kompressor) på mc motorer och mindre cylindervolym.

kanske är helt ute och (motor) cyklar, men borde inte det gå att tillverka 400-600 kubikare med överladdning???.
känns ju lite som att en t.ex 500 cc med turbo boprde kunna ge 180-200 hk som en supersporthoj har idag. fast bränsleförbrukningen borde bli mycket lägre.

förstår ej och tycker nästan det är pinsamt att min mc 2008 års gsxf 650 tar mer bränsle än min 1300 kilos kombi bil.
kan ju även vara en ekonomisk "morot" för att få fler att köra mc/ta mc kort om det är billigare att köra mc.

detta är något jag funderat på och input från andra är mycket välkommet....
 
Last edited:
Tycker att utvecklingen går framåt på MC sidan.

Man tar ju ut maxeffekt vi betydligt högre varvtal (det dubbla) i en modern MC motor än en motsvarande bil med eller utan turbo. De vassaste sporthojarna ligger på c:a 200 hk per liter utan turbo. Motsvarande med turbo på personbilssidan får inte ut mer.

På MC sidan har man vad det gäller sporthojar fått ner vikten för varje ny modell. På personbilsidan har det till nu varit tvärtom. Vissa märken har börjat sänka vikten på sina senaste versioner, i alla fall VW Audi som använder mer aluminium samt andra åtgärder. Andra märken har jag inte lika bra koll på.

Bränsleförbrukningen är det sämre med. Aerodynamiken är nog det största problemet när det gäller MC. Dock så är förbrukningen inget jag bryr mig om vad det gäller MC:n, mer än att det begränsar räckvidden.

/Peter
 

Q_Ball_Racing

New member
visst går utvecklingen frammåt på mc sidan, men höga varvtal är kanske inte det man bör eftersträva med en allmänhet som blir mer och mer anti mc. dessutom så 200hk ser jag ingen anledning till att ha i en mc för gata, men förstår dom som vill ha det och tycker att det ska finnas sådana mc så den som vill ha kan köpa det han/hon vill ha. och 200hk får du ej ut ur en mindre motor idag utan överladdning, det är på grund av detta med cylindervolym kontra effekt som biltillverkarna tar fram mindre motorer med överladdning.........men det borde ju gå att få samma effekt i en mindre motor med överladdning. och med dom turbo aggregat som finns idag som har vnt/vgt (variabel turbogeometri) så går det ju dessutom att få samma karraktär på motorerna med överladdning som man har på en sugmotor. och plusset blir ju då att du får en lägre bränsle förbrukning.

bryr mig inte heller om förbrukningen när jag kör mc då det är ett nöjesfordon för mig. försöker dock använda den som ett nytto fordon så mycket som möjligt, och då är ju bränsleförbrukningen mer intressant.
 

Lenchris

New member
bryr mig inte heller om förbrukningen när jag kör mc då det är ett nöjesfordon för mig. försöker dock använda den som ett nytto fordon så mycket som möjligt, och då är ju bränsleförbrukningen mer intressant.

Oj, det finns visst lite för miljövännerna att göra på mc-sidan. Kanske högre bränsleskatt för motorcyklister. Eller nån sorts kilometerskatt. Eller hög koloxidskatt. Så länge förbrukningen inte är en faktor för oss nöjesåkare.:confused:
 
.........men det borde ju gå att få samma effekt i en mindre motor med överladdning. och med dom turbo aggregat som finns idag som har vnt/vgt (variabel turbogeometri) så går det ju dessutom att få samma karraktär på motorerna med överladdning som man har på en sugmotor. och plusset blir ju då att du får en lägre bränsle förbrukning.

Som du säger så borde det gå. En stor del av MC-skiktet skulle kunna vara föremål för dylik downsizing.

På en sporthoj så tangerar man nu vad som är hanterbart avseende effekt. 180-200 hk kan man bara använda då och då, knappast under fullt nedlägg…. Det behövs inte mer kraft.

En tourer typ Kawasaki ZZR 1400 är ju mer kraftfull än det mesta, dock med ganska hög vikt. De som kör denna hojtyp åker ju ofta långt. Här vore det kanske intressant med mindre volym + turbo.

/Peter
 
Last edited:
Oj, det finns visst lite för miljövännerna att göra på mc-sidan. Kanske högre bränsleskatt för motorcyklister. Eller nån sorts kilometerskatt. Eller hög koloxidskatt. Så länge förbrukningen inte är en faktor för oss nöjesåkare.:confused:

Som ansvarfull medborgare vill jag bara komma med ett litet inlägg.

Om jag förbrukar 0,5 eller 0,8 l /mil på c:a 300 mil om året har nog ingen större betydelse. Jag kör med egen frivillig ”grön” skatteväxling – trampcyklar till och från jobbet för det mesta som väl kompenserar eventuellt vidlyftigt MC åkande:eek: . Som jag påpekat i annan tråd bästa sättet att hålla ner miljöpåverkan är att köra mindre ;)!

/Peter
 

Robbie

New member
Är inte Hondas nya hoj där man använder samma ram och motor till tre olika modeller ett steg ditåt. Där är väl varvtalet Max 6000 eller om det var 7000.

Det är väl ett steg i riktning mot bränsleekonomi ialllafall. Sen är det ju i de varvtalen man håller sig på gatan så det är ju ingen begränsning i 95% av fallen. Åtminstone inte för en som pendlar eller touringkör.
 

Q_Ball_Racing

New member
Oj, det finns visst lite för miljövännerna att göra på mc-sidan. Kanske högre bränsleskatt för motorcyklister. Eller nån sorts kilometerskatt. Eller hög koloxidskatt. Så länge förbrukningen inte är en faktor för oss nöjesåkare.:confused:



det är bland annat därför jag tog upp denna diskussion, för tro inget annat än att jag bryr mig om miljön. men som sagt var ca 300 mil om året med 0,5 eller 0,8 liter milen i förbrukning gör varken till eller från.

tror mer på en win win situation för miljön och mc åkarna/kollektivet/trängsel i staden med mera om tillverkarna tar fram mindre motorer med överladdning med mindre förbrukning. om man jämför bilar vad som hänt med deras förbrukning sedan downsizing började så har den nästan halverats (kanske att ta i jag vet), så tänk då mc.... 180 hk sporthoj/touring/vad som hellst som tar 0,2-0,3 liter milen...
 

Skye

Kör Mycket!
Skulle oxå vilja få ner förbrukningen så det är lönt att pendla med hoj. Har inte problem ännu med köer och trängselskatt och bilen drar mindre än hojen trots 300cc mer i motorvolym och 4 x tyngre.
Att sedan dra på sig skyddskläder och hoppas det inte regnar eller fryser på vägbanan kontra att öppna dörren och dra på sig bältet är ingen direkt tidsvinst heller.

Kul tråd, snart kommer väl även dieselsnacket igång här och samma länkar på var tredje sida =o)
 

Marie

Banned
Förstår inte detta gnällande om soppaförbrukningen.
Man vill väl ha en rejäl rova, och definitivt ingen stressfläktad moppemotor.
Att köra är nöje, och då skall man ha ordentlig valuta för investeringen. Det är därför jag har en bil som väger drygt två ton, och som är motoriserad med en rejäl trettitvåventilers vinkelåtta. Häller gärna i sig minst 1½ liter per mil - men än sen?
Man lever bara en gång, och det finns ingen innerficka i svepningen.
 

Skye

Kör Mycket!
Tur att en del har det gott ställt som klarar soppapriset på 20 spänn/liter.
Ju mindre jag förbrukar på jobbresan desto mer kan jag använda till utflykter med hoj på fritiden. Den ekvationen följer jag
 
.....................vad som hellst som tar 0,2-0,3 liter milen...

Tittar man i dieseltråden så ser man att det är väldigt svårt att komma ner i 0,2 – 0,3 l/mil, verkar kräva kaross av något slag. Luftmotståndet måste vara den största faktorn som påverkar förbrukningen uppåt. Själv har jag dålig koll på vad andra hojtyper drar än den jag åker själv, men minst 0,5 liter verkar ju de flesta förbruka.

MC som nyttofordon har sina begränsningar, men som nöjesmaskin dess då roligare!!

/Peter
 

SuperRetard

New member
Som tråden verkar luta åt står jag också på nöjesbenet i mc-världen.


För mig räcker det i princip om räckvidden räcker för 20-30 minuter fullt spjut på en sporthoj. Effekten får gärna övergå 200 hk men den måste vara hanterbar (vilket är en svår ekvation). Turbo på en räser är nästan uteslutet vad jag förstått.


För de som tourar däremot ser jag inte volymhetsens syfte. Jag har 2 liters turbodiesel i bilen som ger 300 nm vid 1500 rpm, det räcker gott och lite till för normal körning. Drar 0,4 landsväg och man kan ligga på 6an på motorväg även i de värsta uppförsbackarna utan att tänka på att växla ned trots varv runt 1800..

Sen resonerar jag också runt miljöfrågan som att jag växlar lite. Cyklar mkt, åker kollektivt till vardags och när jag kör bil är det miljödiesel med halvlitern/mil.. Jag har "råd" att låta hojen dra nära litern/mil och komma 80 mil på ett bakdäck. Det blir bara 2-500 mil / säsong iaf. Jämfört med tidigare när jag körde 6000 mil per med bensinare så tycker jag att jag verkligen tar "ansvar" idag.
 

Marie

Banned
Ansvar?

Är det någon som tar ansvar är det väl jag?

Jag betalar gladeligen skatten på bortåt fem kubikmeter bensin varje år enbart för nöjeskörning, så jag tar väl ett stort ansvar för statens finanser? :angel:
 

SuperRetard

New member
Ju längre man kommer på en liter drivmedel är en vinst för alla

Iofs inte sant. Ju mindre man gör av med på ett år är en vinst för alla, möjligtvis.

Om ditt intresse är att åka på europatouring, så går det åt en hel del soppa. Om mitt intresse är roadracing så går det förmodligen åt betydligt mer soppa per mil, men betydligt mindre på ett år.

Så, ju roligare man har av en liter sås = vinst för alla ;)
 

choken

New member
Jag kör mellan 1500 till 2000 mil MC/år vilket inte är så märkvärdigt mycket, men jag vill absolut att utvecklingen leder till lägre förbrukning och det av flera anledningar.
För det första för att framhäva MC som ett miljöalternativ och därigenom få Trafikverket att acceptera oss som trafikanter, värda att värna om.

För det andra skulle man slippa stanna och tanka så ofta. Jag kommer 45 mil på en tank, men det är i teorin det. På långturer blir det att tanka tätare ifall det inte kommer nå'n mer mack. Det är ju inte alltid man åker på kända rutter.

För det tredje, och här är jag ute och gissar, kanske en motor som tar ut effekten på lägre varv inte behöver 3 servicebesök/säsong vilket blir följden med mina mil.
 

Chopperbyggarn

New member
Låg bränsleförbrukning är välkommet på alla typer av fordon.
Jag skulle dock när det gäller motorcyklar aldrig byta bort mina halv antika Harry spisar mot något bränslesnålare...här är det hjärtat som styr, samma sak gäller min hobby veteranbil (som ännu inte kommit i bruk).

När det gäller rena transport fordon som "bruksbilar" så spelar soppa förbrukningen in i valet men även skillnaden inköpspris, vägskatt, försäkring och kontentan av det hela hittills är att nya bränslesnålare "bruksbilar som fyller mina behov är på tok för dyra i inköp för att det ska bli lönsam affär med dom bränslesnålare (bilar/småbussar med sort lastutrymme).

Anders.J:)
 

Sälen

New member
Jag tycker att det vore en väldigt bra ide med bränslesnålare motorcyklar.
Som ett alternativ i alla fall, dom som vill köra supersport får gärna fortsätta med det men oss pendlare och säkert en del som kör långresor hade uppskattat lägre förbrukning.
En turbo i stora glidare eller touringmaskiner kan nog vara en bra möjlighet.
Men oavsett överladdning eller ej så tycker jag nu i och med de nya A2 reglerna att vi borde börja ta in fler mindre motorcyklar.
Kör ju själv en gammal 400 men vill man köpa nytt finns det inte lika mycket att välja på. Om man inte vill köra scoter så klart ;)
Finns väl ett par små 250 kubiks sporthojar som kan vara intressanta men de är väl på runt 20KW, sen finns inte så mycket innan man kommer upp i 600 kubikarna och då har man oftast passerat 35KW för länge sedan.
Hondas tre nya 700 med den bränslesnåla motorn tycker jag är ett bra steg i rätt riktning för den som vill ha en bränslesnål pendlare och för oss som inte fyllt 24 än.
Nästa år hoppas jag på att få se fler mindre motorcyklar å marknaden.
Som någon nämnde ovan kanske även diesel med eller utan överladdning kan vara intressant i stora glidare som redan lever på sitt bottenvrid och ogillar att varvas eller stora touringmotorcyklar som ska hålla motorvägsfart länge och inte är så fokuserade på statskörning.
 

SuperRetard

New member
Ååhh... Dreggelfaktor!

400cc
Litet tight supersport-chassie
130 Kg
TURBO :D
110 hk

*Hojbyggartankar*

Nåt liknande Bimota V-due kanske, det porrigaste på 2 hjul ävörr.

-----------
Förlåt urspårningen :D

Jo, turbo gör susen oftast. Frågan är väl hur väl de lirar i små motorer (mindre än bilar typ) i fordon (hojar) som är så känsliga för gaskontroll. Turbo-lag är inte riktigt ok på 2 hjul.
 
Top