Det här med blinkers

swischmc

New member
Jag hade samma problem som du, glömde blinkersen stup i kvarten, när jag övningskörde. Passade då på att se hur trafikskoleläraren gjorde. Han slog av blinkersen redan i svängen, så när han sedan var på rak väg igen kunde gasa på utan att fundera på blickers.
Sedan dess har jag gjort samma sak och det fungerar för mig. Numera sitter det hyftsat bra i ryggmärgen, men visst dubbelkollar jag instrumentpanelen titt som tätt. ;)

raz

New member
Att åka med blinkers på utan att veta om det kan vara direkt livsfarligt, det blir rimligen avsevärt större risk att nån bil åker rakt ut framför en i en korsning när de tror man ska svänga. Och så säger vi sen att bilisten var dum i huvet och blind och körde rakt ut. Undrar hur många såna fall som händer per år.

Jag har nästan motsatt problem, jag trycker in knappen (för nollställning) lite nu och då bara för att vara säker. Och kollar ned på indikeringslampan löjligt ofta i nån slags blinkerparanoia. Det löjliga är att den aldrig någonsin är på för jag har i ryggmärgen att slå av precis i slutet av svängen. Men det är väl bättre än motsatsen :eek:

der Anders

New member
Jag hade en läskigt stor (tjock) mc-instruktör vid namn Pete i England. Han brukade kommentera om man glömde att stänga av sina blinkers genom att sjunga julsånger över radion: "jingle bells, jingle bells..."

Det funkade inte helt bra, han fick sjunga många gånger tills han sade över radion: "Look mate; if you forget to turn off your indicators again I will fail you."

Det slog skruv och jag glömde dem inte på igen på hela kursen.

Bänkad o Klar

New member
Att åka med blinkers på utan att veta om det kan vara direkt livsfarligt, det blir rimligen avsevärt större risk att nån bil åker rakt ut framför en i en korsning när de tror man ska svänga........

Jag har varit med om det 1 gång :eek: och man lär sig snabbt att bli extra uppmärksam efter en så'n upplevelse, och visst: Jag dubbelkollar indikeringslampan jag också :eek: