Det här med blinkers

puttepj

New member
Har rullat runt nästan 65 mil sedan jag hämtade hem min Honda Innova i mitten av Januari.
Trots många års uppehåll, känns det som jag på de här milen börjat få tillbaka lite känsla för motstyrning, blivit lite ledigare i kroppen och den värsta osäkerhetskänslan börjar försvinna.
Nu är kanske en plastskoter som gör knappa 90 inte är så hårresande svårt att köra och modellen är som de flesta som provat den skriver - förlåtande.

Men jag har ett problem som jag stör mig hejdlöst på och som självklart kan ställa till det för mig - Jag glömmer att stänga av blinkersen..... och tyvärr är det ganska ofta. Skitjobbigt och det enda jag kan göra, är att koncentrera mig och bygga upp rutin.
Tänker jag på det hela tiden går det självklart bra, men så fort jag tappar koncentrationen, är jag där och glömmer att slå av den.

Idag så åkte en bil ut från en sidoväg och när han insåg att jag inte skulle svänga blev han inte så glad och jag skulle blivit precis lika störd om jag suttit på hans säte.

Vad säger man, bara att skärpa sig innan det är försent....

/putte
 

GuzziKungen

New member
Som du skriver ,det är bara träning som gäller.
Ett tipps kan vara att titta över instrumenten lite oftare ,så
ser du ju om den "lille" lampan blinkar :D
Ha dé
 

puttepj

New member
Som du skriver ,det är bara träning som gäller.
Ett tipps kan vara att titta över instrumenten lite oftare ,så
ser du ju om den "lille" lampan blinkar :D
Ha dé

Jepp. Jag förstår själv att det handlar om träning och jag försöker hålla så mycket koll jag kan. Det är lite surt, för jag kan inte säga att det beror på att jag är för koncentrerad på att köra i början eller så, det är snarare att många års bilkörning med automatisk återgång ställer till det.

Nej det blir att helt enkelt att koncentrera sig lite extra på den här 'dumheten' för det är ju inte direkt ofarligt heller.

Nu tuffar jag iofs mycket lungt och cykeln med sina 9,5hk gör mig knappast till någon 'räcer', men det är ändå både obehagligt och pinsamt.

/putte
 

Marie

Banned
Vaaa? Har ni inte automatavstängning av blinkern, ni som kör nya maskiner???

Det har jag ju på alla tre av mina gamla 80-talare! ?????
 

P-O Noren

New member
Ja det där med blinkers...

Jag glömmer det ibland själv, inte lätt alla gånger om man har hörselproppar och alla ljuden blir dämpade. Tror det händer de flesta, kör man i grupp får man ofta en blinkning eller en handsignal som påminner en.

Av någon anledning så är jag så van BMW's blinkerskonstruktion, trots att det var ett bra tag sedan jag sålde den. BMW's lösning på blinkersreglaget är bäst anser jag. Ergonomiskt och logiskt. Givetvis inser jag nu att alla kommer att dumförklara mig för det påståendet...
:D
 

Marie

Banned
Ja det där med blinkers...

Jag glömmer det ibland själv, inte lätt alla gånger om man har hörselproppar och alla ljuden blir dämpade. Tror det händer de flesta, kör man i grupp får man ofta en blinkning eller en handsignal som påminner en.

Av någon anledning så är jag så van BMW's blinkerskonstruktion, trots att det var ett bra tag sedan jag sålde den. BMW's lösning på blinkersreglaget är bäst anser jag. Ergonomiskt och logiskt. Givetvis inser jag nu att alla kommer att dumförklara mig för det påståendet...
:D

Även om jag är BMW-ägare hör jag trots allt till dem som protesterar, för en mera tillkrånglad och fjantig konstruktion än BMWs treknappsystem är det svårt att fundera ut. Japansk standard med en knapp fyller samma funktion och är mer eller mindre "branchstandard" med allt vad det innebär av bekvämlighet när man ofta skiftar mellan olika hojar.

Till och med BMW själva har ju insett detta och infört "japanstandard" på blinkersreglagen från årsmodell -09!!!!
 

puttepj

New member
Vaaa? Har ni inte automatavstängning av blinkern, ni som kör nya maskiner???

Det har jag ju på alla tre av mina gamla 80-talare! ?????

Nope :-(
Innovan är inte annat en en tai-moppe med lite plastkåpor på (fast världens mest tillverkade om man får tro reklamen). Trevlig, men enkel och prestanda som en trimmad moppe...., så jag får nog stänga av blinkersen själv, när jag kommer ihåg det.

/putte
 

Pegaso

New member
en summer, eller liknande på kabeln från relät borde funka. då får du en liten ljudsignal som talar om att det blinkar

tror det finns färdiga lösningar att köpa
 
Last edited:

HighfidelitY

New member
Ett litet tips som funkat för mig, håll kvar tummen på blinkersknappen tills du har svängt.

Efter att ha gjort det ett tag så kom jag ihåg den ändå!:cool:
 

puttepj

New member
Tack för alla tips.
Får jag inte ordning på min egen logistik blir det nog en självavstängning. Idén är strålande och ett bevis på att det lönar sig att posta även en dylik fundering...

Men initialt prövar jag nog med HighfidelitY:s råd med att hålla kvar med tummen. Idag när jag gjort min första jobbpendling med Innonvan har jag - ta i trä - lyckat att stänga av blinkersen varje gång. Hoppas att jag kan fortsätta i samma stil.

/putte
 

stefanw

New member
Putte, det kommer! (Vanan alltså:)
Själv köpte jag hoj i höstas, och glömde den titt som tätt (efter typ 30 års uppehåll från hojandet). Men redan då blev det bättre och bättre. Sedan kom ju vintern, och nu har jag väl åter glömt den ett par gånger (rodnande), men känner redan efter 100-talet mil att det snart är tillbaka i ryggen. Jag ser ju också när jag är ute och åker att du långt ifrån är ensam! Alla är vi nog lite "vinterstela", och vet man bara om det så lär det lösa sig.
 

MC tanten

New member
Hej
Jag hade grymmaproblem med blinkersen när jag skulle ta lappen i fjol... men kom på ett knep som fungerat för mig.
Varje gång jag växlar upp så trycker jag på återställning... oavsett om jag blinkat eller ej... efter ett tag blir det en vana... och problemet med glömd blinkers är ett minne blott =D
 

Sun King

New member
...
Men jag har ett problem som jag stör mig hejdlöst på och som självklart kan ställa till det för mig - Jag glömmer att stänga av blinkersen...

Omoget kanske men...
Plocka bort de fula gula eller strunta i att använda dem och använd armar och händer som körriktningsvisare istället.

Jag körde mina första sju år utan och det gick alldeles utmärkt.
Idag sitter de kvar för att jag är för bekväm för att ta bort dem... Men de är fortfarande lika fula.

Eller en kombination av de bägge. Då kan du själv välja telnik efter situation.
Det här är ett sätt som jag använder lite olika beroende på trafikintensitet, hastighet och mörker.
 

Cyborg

New member
Omoget kanske men...
Plocka bort de fula gula eller strunta i att använda dem och använd armar och händer som körriktningsvisare istället.

Jag körde mina första sju år utan och det gick alldeles utmärkt.
Idag sitter de kvar för att jag är för bekväm för att ta bort dem... Men de är fortfarande lika fula.

Eller en kombination av de bägge. Då kan du själv välja telnik efter situation.
Det här är ett sätt som jag använder lite olika beroende på trafikintensitet, hastighet och mörker.

Jag skulle inte rekommendera detta, hur gör du i korsningar när du har ena handen på kopplingen och den andra på gasen? just det du kan inte visa vart du ska vilket kan bli förvirrande för dom andra trafikanterna, över huvudtaget fungerar inte detta i städer.
 

puttepj

New member
Det har gått bättre och bättre med blinkersen den sista tiden, mycket pga att jag koncentrerar mig och delvis för att jag hakade på HighfidelitY's förslag att hålla kvar tummen på blinkersen tills jag stängt av den. Tror inte att det är helt fel med MC tantens tips heller, men att ha kvar fingret har fungerat i alla fall där jag inte blivit störd av något.
Tack för alla tips. Det är självklart att det ger med sig med tiden men det skulle vara obehagligt om man gör bort sig vid fel tillfälle för att man signalerar att man skall svänga och sedan kör rakt fram.

/putte
 

Sun King

New member
Jag skulle inte rekommendera detta, hur gör du i korsningar när du har ena handen på kopplingen och den andra på gasen? just det du kan inte visa vart du ska vilket kan bli förvirrande för dom andra trafikanterna, över huvudtaget fungerar inte detta i städer.

"Det här är ett sätt som jag använder lite olika beroende på trafikintensitet, hastighet och mörker."

Första hojen jag hade var en ´76:a och hade den varit bara ett år äldre så hade jag inte behövt ha blinkers och då hade det varit ok :confused:

Jag sitter inte fipplar efter knapparna när trafiken är som intensivast. :eek:
Min erfarenhet är att vid filbyte så är ögonkontakt med medtrafikanterna mer värd än ett gul ljussken.

Visst, med en indragen koppling är det svårt att visa en vänstersväng men det är då samtidigt då fipplandet efter knappen till blinkersen skall till. (alla hojar har inte japanska reglage på styret).
Däremot så är högerhanden fri med en indragen koppling...

Jag upplever inte att jag har problem i korsningar med kopplingen/körriktningsvisning. Det är vid få tillfällen jag "har ena handen på kopplingen och den andra på gasen" körande i korsningar. I Göteborg så är de flesta större korsningar filindelade och står du i filen för att svänga vänster så tycker inte jag att du behöver ha körriktningsvisaren påslagen. Jag förstår att du skall svänga. Nu är ju Göteborgare erkännt dåliga på att använda blinkers men det är ingen ursäkt att inte visa vart man ska, vilket jag gör. Efter 26 med mc-kort och 19 år på tung hoj så har jag aldrig haft en körriktningsvisande/icke blinkers relaterad incident.

Ride On.
 

Sun King

New member
"Det här är ett sätt som jag använder lite olika beroende på trafikintensitet, hastighet och mörker."

Första hojen jag hade var en ´76:a och hade den varit bara ett år äldre så hade jag inte behövt ha blinkers och då hade det varit ok :confused:

Jag sitter inte fipplar efter knapparna när trafiken är som intensivast. :eek:
Min erfarenhet är att vid filbyte så är ögonkontakt med medtrafikanterna mer värt än ett gul ljussken.

Visst, med en indragen koppling är det svårt att visa en vänstersväng men det är då samtidigt då fipplandet efter knappen till blinkersen skall till. (alla hojar har inte japanska reglage på styret).
Däremot så är högerhanden fri med en indragen koppling...

Jag upplever inte att jag har problem i korsningar med kopplingen/körriktningsvisning. Det är vid få tillfällen jag "har ena handen på kopplingen och den andra på gasen" körande i korsningar. I Göteborg så är de flesta större korsningar filindelade och står du i filen för att svänga vänster så tycker inte jag att du behöver ha körriktningsvisaren påslagen. Jag förstår att du skall svänga. Nu är ju Göteborgare erkännt dåliga på att använda blinkers men det är ingen ursäkt att inte visa vart man ska, vilket jag gör. Efter 26 med mc-kort och 19 år på tung hoj så har jag aldrig haft en körriktningsvisande/icke blinkers relaterad incident.

Ride On.

edit: felstavning, som inte skulle bli ett citat...
 
Last edited:
Top