Det duger inte med bara Facebook!

Diversion

New member
Låt mig se...

Direkt SMS-betalning var bättre än WyWallet och liknande skitlösningar vi nu påtvingats.

På 90-talet blev datorspelen mer och mer komplicerade och det fanns en genre för alla, en del var rena simulationer. Nu har vi ett fåtal genrer som tilltalar ADHD generationen som endast kan kommunicera med konsonanter..

Bilarna förr var byggda för att hålla och när de väl gick sönder, repareras. Dagens bilar kan inte repareras ens av utbildade mekaniker för ingen, inte ens tillverkarens ingenjörer vet hur de fungerar.
Som bonus krävde gamla bilar också att man faktiskt körde dem vilket gjorde att man i högre grad slapp idioter i trafiken som inte kunde häva en sladd och som idag tycker det är viktigare att statusuppdatera än koncentrera sig på körningen.

Dagens Ingenjörsstudenter fixar inte de diagnostiska proven när de börjar sin utbildning. De klarar alltså inte av den matte som de skall ha lärt sig redan första året på gymnasiet. Tack vare nya och förbättrade undervisningsformer är de alltså hästlängder efter sina motsvarigheter 60 och 70-talsmotsvarigheter.

Webb 1.0 innehöll primitiva men intressanta sidor om allt mellan himmel och jord. Webb 2.0 kontrolleras av ett stort företag som använder nya och bättre lösningar för att förfölja dig med reklam som är relevant och ge dig skräddarsydda söksvar som är relevanta för att du skall få en relevant upplevelse vilket är en illusion förstås. Allt verkligt relevant har försvunnit och ersatts med selfies av fjortisar eller folk som är i fjortisars mentala ålder.

etc. etc.

Niklasinorr

New member
Låt mig se...

Direkt SMS-betalning var bättre än WyWallet och liknande skitlösningar vi nu påtvingats.

På 90-talet blev datorspelen mer och mer komplicerade och det fanns en genre för alla, en del var rena simulationer. Nu har vi ett fåtal genrer som tilltalar ADHD generationen som endast kan kommunicera med konsonanter..

Bilarna förr var byggda för att hålla och när de väl gick sönder, repareras. Dagens bilar kan inte repareras ens av utbildade mekaniker för ingen, inte ens tillverkarens ingenjörer vet hur de fungerar.
Som bonus krävde gamla bilar också att man faktiskt körde dem vilket gjorde att man i högre grad slapp idioter i trafiken som inte kunde häva en sladd och som idag tycker det är viktigare att statusuppdatera än koncentrera sig på körningen.

Dagens Ingenjörsstudenter fixar inte de diagnostiska proven när de börjar sin utbildning. De klarar alltså inte av den matte som de skall ha lärt sig redan första året på gymnasiet. Tack vare nya och förbättrade undervisningsformer är de alltså hästlängder efter sina motsvarigheter 60 och 70-talsmotsvarigheter.

Webb 1.0 innehöll primitiva men intressanta sidor om allt mellan himmel och jord. Webb 2.0 kontrolleras av ett stort företag som använder nya och bättre lösningar för att förfölja dig med reklam som är relevant och ge dig skräddarsydda söksvar som är relevanta för att du skall få en relevant upplevelse vilket är en illusion förstås. Allt verkligt relevant har försvunnit och ersatts med selfies av fjortisar eller folk som är i fjortisars mentala ålder.

etc. etc.

Suck, var ska jag börja...

1. Direkt SMS-betalning försvann fort eftersom det var väldigt enkelt för "kreativa" människor att använda tekniken för bedrägerier i ganska stor skala. I en värld där det inte finns skurkar så skulle SMS-betalning vara en utmärkt lösning men en sådan värld finns inte. SMS i sig tillhör iofs också en gammal teknik som i praktiken inte används längre för att den inte klarar av dagens krav på att kunna skicka krypterad information och mer än bara text...

2. Alla genrer av datorspel finns fortfarande kvar men eftersom du tydligen bara läser primitiva webbsidor så får du bara se det som serveras dig och eftersom mängden information som finns på internet idag vida överstiger det som fanns på 90-talet så har ju kravet på den som är intresserad av annat än springa-skjuta-spel också ökat. Läser man bara lättnyheter såsom Aftonbladet så serveras men ju den bilden av att det bara finns panga-spel med avancerad grafik. Söker man lite bättre så hittar man snabbt de som spelar annat, inklusive en oerhörd mängd simulatorer som finns där fortfarande, tro mig... Själv ledsnade jag på PacMan redan 1981... ;)

3. Dagens bilar motsvarar de krav som ställs idag på miljö, komfort, funktion, ekonomi, säkerhet och så vidare. Att jämföra en gammal Amazon eller Merca från -70 är ju knappast relevant sett till hur mycket soppa de drog samt hur mycket avgaser de vräkte ut. Ej heller så tror jag DU skulle vilja se din familj åka omkring i en bil som har en kaross gjord av pansarplåt, utan krockzoner och krockkuddar med fasta bälten. Kolla hur många som körde ihjäl sig på 70-talet jämfört med idag, jämför dessutom hur många bilar det är idag på vägarna jämfört med då...

4. De ingenjörer som utbildas idag kan väldigt mycket mer än de som utbildades "förr", mycket tack vare den enorma datorvana som dagens studenter besitter. Dagens krav från marknaden kräver betydligt mer av ingenjörerna i just fråga om beräkningar och användningsområdet för kunskaperna. De ingenjörer som gick ut på -60 och -70 talet skulle inte klara sig speciellt bra i dagens värld.

Det finns en riktigt bra artikel i ämnet som förklarar hur det fungerar, läs speciellt sista stycket som handlar om att "det var bättre förr"...

http://www.ingenjoren.se/2014/05/daliga-mattekunskaperzbra-ingenjorer/

Däremot att dagens grundskolesystem är helt under isen kan jag hålla med om fullständigt, det var dock INTE bättre förr även om många tror det...

5. "Internet" eller "webben" som det hette förr har precis allting kvar med både primitiva sidor (t ex Wikipedia) OCH oerhört komplicerade sidor för strömmande media, spel eller informationsutbyte. Att jämföra Webb 1.0 med dagens utbud av information blir ju bara löjligt. Ännu mer löjligt blir det om du tror att "ett stort företag" kontrollerar detta... Internet är en "ganska" stor sfär idag och för oss som varit med från början och har följt utvecklingen vet ju också att det är en "viss" skillnad på utbudet. Internet idag är så stort och används av så många människor att det inte längre finns "någon" som kan "kontrollera" det. Fråga kinesiska regeringen hur bra det går att stoppa användadet av internet...
Tror du att t ex Google eller Facebook kontrollerar till exempel SMC:s hemsida och därmed SMC:s information? Går de in och styr vad vi skriver på det här forumet?

Det finns ingenting som är svart eller vitt, allting hänger på hur historien utvecklas, varje tid har sin funktion. Det är därför man inte kan jämföra nu och då, det är inte ens samma parametrar...

gundj

New member
Att t ex säga "-Ja, om SMC läger sin info på Facebook så slutar jag direkt..." är ju bara barnsligt. Skall SMC strunta i att använda en effektiv kanal som Facebook bara för att jag som inte gillar det ska gå ur organisationen??!?!?
Det är ju ungefär som att säga upp sig från sitt jobb bara för att det införs ett nytt affärssystem för att kunna konkurrera på en föränderlig marknad...
Men det var väl väldigt märkligt vad du skriver mycket som inte har med frågan att göra.
Jag tyckte jag var väldigt tydlig nyss, det är helt OK att använda FB, Twitter, Instagram osv osv för information till medlemmarna, men hemsidan skall vara kanalen där all information finns.
Du gillar ju långsökta liknelser så du ska få en av mig.
Tänk dig den lokala MC-klubben som har en klubblokal, men ingen aktivitet sker där utan runt om på olika ställen och man får åka runt och leta efter någon för att få veta vad som sker.
Du skulle nog inte var med i den klubben så värst länge.
Så bara för att vara övertydlig, Facebook och Twitter är OK, OCKSÅ! Men inte bara.

Niklasinorr

New member
Men det var väl väldigt märkligt vad du skriver mycket som inte har med frågan att göra.
Jag tyckte jag var väldigt tydlig nyss, det är helt OK att använda FB, Twitter, Instagram osv osv för information till medlemmarna, men hemsidan skall vara kanalen där all information finns.
Du gillar ju långsökta liknelser så du ska få en av mig.
Tänk dig den lokala MC-klubben som har en klubblokal, men ingen aktivitet sker där utan runt om på olika ställen och man får åka runt och leta efter någon för att få veta vad som sker.
Du skulle nog inte var med i den klubben så värst länge.
Så bara för att vara övertydlig, Facebook och Twitter är OK, OCKSÅ! Men inte bara.

Jag visste inte att du även kallar dig Diversion vars inlägg jag svarade på?

Å andra sidan så är ju min poäng relevant även på dina tidigare inlägg.

Du skrev i början på tråden att du VÄGRADE att använda Facebook och all info skulle MAILAS till dig. Du sade att om Facebook, Twitter och andra "tramsmedia" (oklart vad du menar med det) är det som skall användas så går du ur SMC? Jag tycker att en sådan attityd är väldigt omogen och din attityd i det fallet påminner om inlägget som Diversion skrev så du får väl läsa det också?
Din fortsatta argumentation innehåller ju också det att du inte ens orkar läsa Jespers "roman" där han förklarar varför. Detta låter ju ännu en gång i mina öron som att du har en omogen attityd där hela din poäng är att du vägrar förändringar oavsett hur bra eller dåliga dessa är. Att inte ens orka sätta sig in i VARFÖR en organisation gör dessa förändringar tyder ju bara på att du är ute efter att vara motvalls, (tvärsöver som det heter på norrländska)...

Jag, och många med mig, skulle förmodligen lyssna mer på dina åsikter om du förde en diskussion som var lite högre än att bara säga att du vägrar Facebook, det är väldigt mycket sandlåda över det.

Din sista liknelse med MC-klubben vad däremot inte ett dugg långsökt, den var riktigt bra och relevant och du borde haft den redan i början av diskussionen så hade vi förmodligen kommit betydligt längre nu...

För att återgå till ämnet så är det väl ingen som tycker annorlunda om att vi skall använda många kanaler för att få ut info?
All verksamhet i form av artiklar med information, organisationen, forum, utbildning, beslut inom SMC, FEMA osv skall ligga på hemsidan. Snabba nyheter på FB och Twitter samt länkar på FB och Twitter till hemsidan där man kan läsa djupare information om just det ämnet, är inte det en bra lösning?

Dvs ganska precis det som Jesper skriver i sin "roman" så hade du med fler orkat läsa den så hade vi inte behövt tjafsa så mycket...

Petra

Super Moderator
Varför inte ha hemsidan som huvudkanal och sen använda FaceBook för det som just FB är bra på. Korta bra sammanfattningar och att bygga gemenskap. Länka sen till hemsidan för dem som vill läsa lite mer.

Kan nämna ett exempel från FaceBook där jag följer Richard Dawkins.
Där dimper det ner korta såna här inlägg med länk till aktuell sida för den som vill läsa mer.
View attachment 7236

Det tycker jag skulle vara nått för SMC, att använda FB som löpsedel med en kortfattad sammanfattning och sen länka in till hemsidan för fullständig info vare sig det handlar om senaste trafik-remissen eller grillpartyt på SMC's kontor.
Hemsidan behöver inte ändras utan bara se till att där finns motsvarande artikel/inlägg att nå från förstasidan för dem som inte nyttjar fejjan eller kvitter.

Hej Bansaie, det är faktiskt en ganska bra beskrivning av hur vi redan gör. :tummenupp

Hampe

Skriver massor!
Okay, okay - jag är ledsen om jag råkade trampa på ett olycksfall i arbetet.
Jag är informationsjunkie och vill veta vad som händer. Jag snubblade över Facebookflödet och gick i taket över grejer jag inte kunnat läsa mig till på hemsidan.

Jag är intresserad (blekt ord) av det arbete som SMC gör, och av trafiksäkerhetsarbete i stort - och jag blir ledsen av att läsa sådant här:

Vi noterar på kansliet även en ny utveckling i det sätt som vi läser nyheter på. På hemsidan, läser man ingresser och ofta inte hela texter, eller öppnar ett bifogat dokument om så finns. Man väljer då istället att ställa en fråga i ett forum (det finns massvis övriga forums än SMC) eller på Facebook, ofta sion egen sida.

Vi har alltså börjat konsumera och ta till oss nyheter på en typ av ytligt sätt!
Och detta ger SMC stora utmaningar, eftersom vore nyheter, specifikt runt det politiska arbeta är informations tungt.

Jag hör till dom som kollar nyheter och notiser på SMCs förstasida regelbundet, och klickar upp allt som verkar intressant. Och en hel del annat för att jag inbillar mig att jag behöver känna till det, eller åtminstone ha ett hum om vad det handlar om.
Sedan snuttifieringen av nyhetsförmedlingen inleddes under (tror jag det var...?) andra hälften av 1980-talet så fortsätter utvecklingen mot allt mer aptitliga, lättsmälta och innehållslösa sätt att förmedla nyheter.

Ny studiodekor, nya jinglar, ballare grafik - och mindre budskap. 57 channels and nothin' on
Det som tidigare var ett "inslag" är idag en "fördjuping". Hade uttrycket "fördjupning" funnits för 30 år sedan, vad hade det då motsvarats av nu? En avhandling...?

Well well - vi kan inte stoppa utvecklingen. Information sägs vara mer lättillgänglig idag än någonsin tidigare.
Men är den det?
Ja, för dom som vet var dom skall söka den, och för dom som vet hur man skall filtrera den.
Ändå upplever jag att färre bryr sig än någonsin tidigare, och man är sämre upplyst än vad jag minns att folk var innan man började processa nyheter ändå hårdare för att dom skulle bli lättillgängliga.

En snuttifierad nyhet kan lämna mig med en fadd smak i öronen. Var det inte mer...?
Vad var det som ledde fram till detta? Vad blir följden av det som skett?

En annan effekt som dagens nyhetsflöde kan ha på mig är...

6a00d83451bb2969e200e54f5f33388834-640wi.gif

...men nu är vi inne på större saker än vi kan påverka.
Jag uppfattar att vi är eniga om att hemsidan är basen där man skall kunna söka och hitta all information kring SMCs arbete.
Andra kanaler är kompletterande och viktiga sätt att fånga olika kategoriers intresse för det vi arbetar med, men ingen begär att ALLT + fördjuping där till skall finnas på Facebook.

Eller är jag ute och seglar...?

Hampe

Petra

Super Moderator
...en hel del text...

Jag uppfattar att vi är eniga om att hemsidan är basen där man skall kunna söka och hitta all information kring SMCs arbete.
Andra kanaler är kompletterande och viktiga sätt att fånga olika kategoriers intresse för det vi arbetar med, men ingen begär att ALLT + fördjuping där till skall finnas på Facebook.

Eller är jag ute och seglar...?

Hampe

Nej, du är inte ute och seglar. Det är precis så det är! :tummenupp

...plus att vi på sociala medier som Facebook, Twitter och här på forumet lägger korta kommentarer om aktuella händelser, ibland lite roliga klipp och annat smått och gott samt att medlemmar, kanslipersonal och styrelse(r) kan kommentera och föra diskussioner på dessa ställen.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kul & intressant tråd :)

Vi fick konfirmerad, vad jag påstådd, att flera inte vill läsa längre texter!
Vi närmre oss en konklusion på att SMC nog kommunicerar ganska bra, och fort - under hänsyn till dom olika medier som nyttas
Vi konstrar också att vi fortfarande har olika syn på tidens olika media och även behov för nyheter - information.
--
MC Folket nämns inte i denna diskussion om SMC:s verksamhets förmedling!
--

Sen tar jag mig friheten att presentera en nyhet i det elektroniska nyhets flöde.. fast det tar jag i nästa inlägg - för att säkra mig att det blir läst :)

Galne Dansken

Administrator
Personal
Massvis av dagliga MC Nyheter i SMC Appen!

Flera av oss MC entusiaster, surfer dagligen från datorer, padder och mobiler på flera olika websajter - för at vara uppdaterade i vårt glödande MC intresse!

SMC tar ett framkants steg igen - och vi nu har samlad dom aktörer som svarat; Ja-tack i nyhetsflödet i SMC Appen. Dvs vi har skapat den första MC nyhets portal - allt på ett ställe..

I SMC Appen finns nu konstant senaste nyheter från; SMC, MC-Folket, Svemo, Fastbikes och Motorrad

Det betyder att du i SMC Appen, har alla nyheter samlat på ett och samma ställe - och inte ska surfa runt på dessa 5 olika sajter. Självfallet finns det möjlighet att välja vilka nyhets källor du vill se i din smartphone.
Vi tar här endast nyhet från respektive webbsajter - tillhörande forums, Facebook-sidor, Twitterflöden är inte med!

Lycka till, finns i din SMC App.. (Vi har idag nästan 20.000 som tankat hem SMC Appen, vilket är överraskande bra)

* Bild med nyhetsflöde som det kan synas i appen
* Bild vart jag har klickad in på en Svemo nyhet

paho

New member
Intressant tråd, kommunikation är nog det svåraste man kan göra nuförtiden. Alla digitala medier har sin egenhet.
Ett tips är att lägga upp Facebook och Twitter-flödena på hemsidan också så kan de som inte har konto där se vad som händer i dessa digitala medier också.

Petra

Super Moderator
Hej,
ja kommunikation är svårt. Vi försöker att hänga med i tiden och vara där vår "publik" finns.

...och jo, flöden från Facebook, Youtube, Forum och medlemmars bloggar finns redan på hemsidan, men inte på startsidan för där slåss så mycket om att synas redan): http://forum.svmc.se/content.php

Twitterflödet ska jag försöka se till att få där också. =)

Vi har pratat länge om att få in Fb-flödet intill forumflödet på startsidan... vi får se om och hur.

Hampe

Skriver massor!
Å välkommen till forumet, paho...

Intressant tråd, kommunikation är nog det svåraste man kan göra nuförtiden. Alla digitala medier har sin egenhet.
Ett tips är att lägga upp Facebook och Twitter-flödena på hemsidan också så kan de som inte har konto där se vad som händer i dessa digitala medier också.

...med denna din förstapost.

Hampe

Skye

Kör Mycket!
Scrollat igenom denna sidan lite grann och glider snabbt in på nåt som blev aktuellt i lokaldelen Uppland om att forumet är dött och varvid Jesper svarar och hittat ett grundläggande element att diskussionerna blir sämre eller rentav uteblir..

http://forum.svmc.se/showthread.php?9436-Finns-det-inga-aktiva-i-detta-forum

Smartphones och Nätbrädor som norrmännen fyndigt kallar surfplattor..

Att skriva längre och utömmande svar från en glasskärms tangentbord är synnerligen inte lätt när den stavar som den vill, kan ta en timma att få ett inlägg att lägga till en bild och framförallt få en större överblick som en laptop eller stationär dator ger.

Många har övergett denna hörna där ett riktigt tangentbord en gång stod för all "viktig" information kommer ändå via sociala medier och en gilla knapp duger bättre än ens egna åsikt. Bara att hoppas på att nån skriver den..

Nu gillar jag min dator bättre. För i min värld vill jag greja med media, göra manualer, ge tips och råd och vill vara effektiv. Nåt jag inte kan få ut av en surfplatta. Samt intresse.. för att göra det. Stort sådant.

Vi märkte med dekalerna till våra bilar att det fanns ett intresse av att påverka på facebook. Röstandet uteblev. Även om att "Tapatalk" som är enkelt verktyg för att få koll på forumet via telefon/platta är installerat. Dock ska man veta att det finns för att få det att fungera och även där gäller det väl som allt annat i världen numer. Reklam och uppmärksamhet. Nu har det ännu inte kommit några dekaler till försäljning. Kanske för att tråden på fejan självdog, krångligt att rösta med olika portaler osv..

För många portaler ger oxå en del olika grupperingar. Var ska diskussionen finnas?
Det finns verktyg att sy ihop allt men det är inte lätt. SMC som organisation vill naturligtvis synas överallt men gäller att tala om vilken portal diskussionen är. Chat på egna hemsidan som kommentarsfält? Hänvisning till forumet och att varje nyhet dyker upp som ny tråd? Facebook med gillaknappar? Twitter med korta reflektioner och som ej leder till fördjupning.?