Det duger inte med bara Facebook!

Hampe

Skriver massor!
Själv är jag ingen Facebookfan, och det finns andra som totalvägrar. Total. Vägrar.

Av en slump så såg jag denna viktiga nyhet i SMCs Facebookflöde.

Idag är SMC på SKL:s Trafik- och gatudagar för att uppmana Sveriges kommuner att beakta oss hojåkare i trafikplaneringen. Drygt 500 deltagare från hela landet är här.

Viktigt att synas och kanske kunna påverka under dessa dagar!

Men inte en blänkare ens på SMCs huvudsida www.svmc.se där notiser och nyheter brukar publiceras...?

Scrollar jag vidare i SMC Facebookflöde så dyker det upp ännu en intressant och högaktuell nyhet:

En historisk bild. Nordiskt Motorcykel Råd har träffats och avhandlat mängder av viktiga frågor samt utbytt erfarenheter. Dessutom har samtliga fått nya samarbetspartners i de nordiska FIM-organisationer. En lyckad helg!

Jag är inte ute efter att förbjuda Facebook. Inte heller att SMC skall sluta publicera nyheter på Facebook - absolut inte.
Men om man plottrar lite information här och lite information där, då frågar jag mig:
Var kan man hitta helheten i det viktiga arbete som SMC gör, dag efter dag, vecka efter vecka - och på helgerna dessutom?

SMCs deltagande på bägge dessa arrangemang är jätteviktigt - upp med det på hemsidan! Där måste helheten finnas.

Hampe

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag ska försöka kommentera lite, eftersom ämnet "SMC kommunikation" är väldig intressant. Och det även är en sak som diskuteras flitigt bland både styrelse och kansli personal.

Den världen vi lever i är under ständig förändring, en väldig snabb sådan. SMC´s primära kommunikations platform, är ju MC Folket - medlemstidningen. Detta är en mycket "stor" tidning, set i relation till upplags siffror - vi trycker just nu ca. 62-65.000 ex per nummer. Det är lite minera än dagens medlems siffror på 71.680, eftersom familjemedlem endast får en tidning per familj. Sedan går runt räknad ca. 1.000 som fri-ex. till f. ex. Myndigheter, politiker och andra besluts fattade (Roligt när man kommer på Direktionen på Trafikverket, och det ligger MC Folket, som faktisk läsas). Tidningen läsas enligt vanliga värderingsmetoder, av ca. 170.000 per nummer.

Här på forumet, är det just nu måndag förmiddag 43 medlem som är inloggat och vi har 408 gäster som kollar. Och 284 som forumets statistik modul taler om är aktiva. Dvs dom har t. ex. varit inloggat senasta 4 veckorna. 11.525 personer har registrerad sig och skapat totalt 115 585 inlägg. Vi har vad jag vett dock inte koll på alla gäster i ett månatligt total överblick. Sen har vi haft runt 30 480 spamrobotter som har försökt att tryckas med forumet!

Hemsidan växlar ständigt mellan 40.000 till 60.000 besök per månad. (Jag har inte på stående fot om detta är unika besökare).

Vi noterar på kansliet även en ny utveckling i det sätt som vi läser nyheter på. På hemsidan, läser man ingresser och ofta inte hela texter, eller öppnar ett bifogat dokument om så finns. Man väljer då istället att ställa en fråga i ett forum (det finns massvis övriga forums än SMC) eller på Facebook, ofta sion egen sida.

Vi har alltså börjat konsumera och ta till oss nyheter på en typ av ytligt sätt!
Och detta ger SMC stora utmaningar, eftersom vore nyheter, specifikt runt det politiska arbeta är informations tungt.

"SMC familjen" har idagsläget runt räknad nästan 40 olika Facebook sajter, från den stora https://www.facebook.com/sverigesmotorcyklister?fref=ts till distriktssidor och andra specialare, från SMC SPORT till några som nästan inte innehåller SMC loggar (vart vi driver opinion)..

Vi fick under sommaren ett nytt Facebook mätverktyg, och vi så där att i en 4 veckors period hade vi fått 7.100.000 visningar (sjumiljoneretthundradetusind). Självfallet fick vi nån typ av hick-up när vi så dessa siffror.. Detta har tillsvidare dock inte ändrat vårt kommunikationsbeteende särskild.

Hemsidan, är bygd på ett portaliknande system, vart det idag är ca. 40 personer som på olika ställen på svmc.se kan lägga in nyheter och dylikt.
Hemsidan läsas av medlem, MC intresserade, branschen, myndigheter, beslutsfattare och pressen. Dvs vi måste vara noggranna med vad som vi lägger upp, och det går nästan inte att göra detta från en mobil.

Facebook, är det nästan enklast att uppdatera från mobilen - ta en bild skriv en ultra kort text och det är klart. Ofta görs detta under ett sittande möte..
Ska vi då ha detta upp på hemsidan, måste vi ha en bild överförd till datorn, ha internet access, skriva en text som OK (ställer större krav och tar tid).
Sedan är det erfarenhetsmässigt också skillnad på innehållet eller djupet i informationen. Det räcker inte med målgruppen på hemsidan att lägga upp en bild från ett möte och endast skriva; "Nordiskt Motorcykel Råd har träffats och avhandlat mängder av viktiga frågor samt utbytt erfarenheter. Dessutom har samtliga fått nya samarbetspartners i de nordiska FIM-organisationer. En lyckad helg!"
Hemsidan vill kräva information om ämnen som var uppe, och beslut..

En annan utmaning med informationen är ju även vad kan vi skriva från en förhandling? En stor del av alla möten rör sig om förhandlingar, vart det inte finns nått resultat - eftersom parterna ska hem och arbeta vidare med frågorna. Vi har t. ex. diskuterad öppet med Trafikverket om vi ska etablera en Live Streaming kanal - som kan broadcasta i realtid på webben när vi har möten. Trafikverket, tyckte detta ku vara en ide, ifall att medlemmen är tveksamma på om vi gör vort jobb bra nog - vilket man tycker vi gör där! Jag tror det vill bli negativt, eftersom vi därmed under möten/förhandlingar inte sku ku ha samma öppenhjärtiga diskussioner som vi faktisk har.

Sedan har vi även Twitter - här har vi beslutat tillsvidare att inte ha en SMC kanal. Vi tror det är bättra att då köra med personer - Eftersom Twitter flödet ofta blir bäst när det är "personliga relationer" - och detta har visat sig fungera utmärkt.

Nu blev detta i vanlig ordning en längre bravalje - eftersom jag ville en helhets bild av dagsläget.

Konklusion: Vi tar tar lite mera fokus på webben..

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hampe- en stor fördel med Facebook är hur enkelt och snabbt det går att lägga ut nyheter. Vi kommer att göra en artikel till hemsidan, där ska presentationen och infobladet finnas med. Vi kommer att skicka länk till artikeln till de 500 deltagarna som finns här. Just nu är fokus på vårt deltagande här och att sprida budskapet till svenska kommuner och andra intressenter.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Uppe till vänster kan jag klicka

Ämne: Det duger inte med bara Facebook!
Bli den första bland dina vänner att gilla detta.

...och bli den förste av alla mina Facebook-vänner som gillar detta. :tomte:

H

Petra

Super Moderator
Jespers svar på frågan är jättebra. Jag vill bara tillägga...

De dryga 7,1 miljoner visningar (på en månad) av Facebookinlägg handlar om den centrala sidan. Till det kommer ytterligare visningar av andra SMC-sidor.

På Twitter har vi ett centralt konto. Maria och Jag twittrar där. Ni hittar det på @motorcyklisterna eller sök hashtag #SMC

Grovt förenklat man säga att hemsidan är för mer genomarbetad info och artiklar. Facebook är för korta, snabba inlägg, ofta av lite mer personlig karaktär. Twitter är mer för riktade inlägg till utvalda mottagare. Forumet är medlemmars diskussionsplats.

Vi försöker vara aktiva överallt, men ibland lyckas vi inte.

Last edited:

VBK

New member
Som en fd aktiv gruppkörningsplanerare så kan jag bara säga att FB dödat gemenskapen.

FB är inte direkt obra men ofta så måste man vara inbjuden för att kunna ta del av det stora.

Nu ingår lyckligtvis inte SMC i de slutna grupperna, men FB har faktiskt klivit på samma nedåtgående trend som dom öppna forumen gjorde när FB tog över dominansen.

gundj

New member
Jag vägrar Facebook.
Om någon vill mig något så kan man skicka mail.
Gäller det något till en hel förening som har en officiell hemsida så är det där informationen skall vara, och sedan på andra ställen om man vill.
Twitter är nästan lika illa, man slipper kanske beskrivningarna av blöjinnehåll och senaste shoppingresan till ICA, så lite bättre är det väl.
Om SMC har för avsikt att endast kommunicera med medlemmarna via FB, Twitter och andra tramsmedia så är jag fd medlem bums.
Jag orkade inte läsa Jespers roman ovan så jag vet inte om det är så det blir.

Niklasinorr

New member
Jag VÄGRAR att svara i någon annan telefon än min bakelitkobra från 1972...!!!

Förstår inte varför ingen ringer dit?!?!?

Marie

Banned

En bakelitkobra från 1972 fungerar faktiskt fortfarande utmärkt om du ansluter den till ett telejack.

Jag vägrar Facebook.
Om någon vill mig något så kan man skicka mail.
Gäller det något till en hel förening som har en officiell hemsida så är det där informationen skall vara, och sedan på andra ställen om man vill.
Twitter är nästan lika illa, man slipper kanske beskrivningarna av blöjinnehåll och senaste shoppingresan till ICA, så lite bättre är det väl.
Om SMC har för avsikt att endast kommunicera med medlemmarna via FB, Twitter och andra tramsmedia så är jag fd medlem bums.

Jag hör också till dem som blåvägrar att befatta sig med facebook, twitter och liknande.

Diversion

New member
Jag har ett konto men jag är inte så förtjust i Facebook. Visst kan det vara ett bra hjälpmedel ibland men jag upplever att det är för ytligt som kommunikationsmedel. Jag saknar tiden då forumen var det man gick till när man hade ett specialintresse. Forumen inbjuder till djupare och mer intressanta diskussioner. Facebook känns som om det tilltalar ADHD generationen, ööh! ba! va!

Visst kan man ha mycket besökare på en sida men man måste också fråga sig om det är folk som är MC intresserade. Jag har klickat på mina bekantas gillar ICA, bakverk, Brukshundsklubben... Detta trots att jag är totalt ointresserad. Jag lovar att många av besöken är sådana klick.

gundj

New member

Nu är inte en Kobra i bakelit utan en plast och jag råkar ha en röd sådan, ursprungsvarianten utan ringklocka.
Du kanske också har en sådan och därför helt enkelt inte hör när någon ringer till dig?

Niklasinorr

New member
Nu är inte en Kobra i bakelit utan en plast och jag råkar ha en röd sådan, ursprungsvarianten utan ringklocka.
Du kanske också har en sådan och därför helt enkelt inte hör när någon ringer till dig?

Så måste det naturligtvis vara, tack! :)

Vi tar en annan liknelse!

Jag vill driva en kiosk men jag VÄGRAR ha den vid E4:an utan skall prompt ha min kiosk efter grusvägen som passerar Långtjärn i södra Lappland, min kiosk konkar efter en månad...

Visst, har jag en inre övertygelse om att driva en kiosk där jag vill driva den och skiter i att det är en dålig affär så är det ju min ensak. SMC och andra intresseorganisationer måste ju driva sin informationsverksamhet där medlemmarna finns. Läs Jespers "roman" här ovanför och tänk några steg till och var inte så negativ till andra informationsvägar...

Hampe

Skriver massor!
Dang!

Där blev du änna Facebooks och Twitterförespråkarnas bästa argument för att vikta över kommunikationen till just kortare snuttar med lättsmälta rubriker och inget mer. Du missade till och med den fetmarkerade slutsatsen.

Konklusion: Vi tar tar lite mera fokus på webben..

Så kan det gå.
Jag tycker om fördjupning, resonemang, diskussion, utbyte av tankar, möjlighet att själv söka information och chans att själv spåra historik.
För mig fungerar forumformen utmärkt för debatt, och jag är inte förtjust i Facebook.
Men, genererar det intresse så klart att vi skall finnas där. Också.

Men skall vi ge upp något annat på kuppen?

Jag har scrollat igenom Facebookflödet i går kväll, och där fanns åtskilligt jag inte uppmärksammat eller kände till.
Innebär det att jag nu kommer att bli Facebookfantast? Hardly.
Visst, om det skulle vara den enda kanalen för information så klart att jag skulle tvingas vara delaktig - informationen är viktigare än det sätt den överbringas på.

Det som oroar mig är att allt sannerligen inte finns på Facebook i nuläget, och näppeligen kan avhandlas där i framtiden.
Alltså har vi inte längre en plats där SMC arbete och projekt finns samlat.
Det är inte bra - att inte kunna få helheten, att inte kunna överblicka, att inte känna sig helt uppdaterad utan att klicka in på många olika ställen.

Jag är lika tacksam både för Jespers genomgående utläggning i tråden, som för Petras och Maries snabba titbits av information i flygande fläng mellan två möten. Det speglar den brytningstid vi förmodligen befinner oss i, det visar på engagemang i frågan och någonstans ligger en implikation som säger att frågan redan varit uppe till diskussion internt.

Bra så. Min uppfattning är att helheten skall finnas samlad på SMCs hemsida.
De tyngre diskussionerna kanske hamnar på forumet eftersom dom gör sig bäst där, och möjligen är det så att det gladare umgänget söker sig till Facebook - men den hårda faktan kring SMCs arbete långsiktigt och kortsiktigt måste finnas samlad på ett ställe.

En sak är mycket bra med SMCs närvaro på Facebook. Det är uppenbart efter några minuters scrollande att SMC på Facebook lyckas fånga och engagera avsevärt fler tjejer än SMCs forum. Roligt att se.

Hampe

gundj

New member
Så måste det naturligtvis vara, tack! :)

Vi tar en annan liknelse!

Jag vill driva en kiosk men jag VÄGRAR ha den vid E4:an utan skall prompt ha min kiosk efter grusvägen som passerar Långtjärn i södra Lappland, min kiosk konkar efter en månad...

Visst, har jag en inre övertygelse om att driva en kiosk där jag vill driva den och skiter i att det är en dålig affär så är det ju min ensak. SMC och andra intresseorganisationer måste ju driva sin informationsverksamhet där medlemmarna finns. Läs Jespers "roman" här ovanför och tänk några steg till och var inte så negativ till andra informationsvägar...
Dina liknelser är inte relevanta. Jag vill bara inte ha antingen eller utan att den formella hemsidan skall ha all information. Om man dessutom har samma information på andra ställen är helt ok.

Bansaie

New member
Varför inte ha hemsidan som huvudkanal och sen använda FaceBook för det som just FB är bra på. Korta bra sammanfattningar och att bygga gemenskap. Länka sen till hemsidan för dem som vill läsa lite mer.

Kan nämna ett exempel från FaceBook där jag följer Richard Dawkins.
Där dimper det ner korta såna här inlägg med länk till aktuell sida för den som vill läsa mer.
View attachment 7236

Det tycker jag skulle vara nått för SMC, att använda FB som löpsedel med en kortfattad sammanfattning och sen länka in till hemsidan för fullständig info vare sig det handlar om senaste trafik-remissen eller grillpartyt på SMC's kontor.
Hemsidan behöver inte ändras utan bara se till att där finns motsvarande artikel/inlägg att nå från förstasidan för dem som inte nyttjar fejjan eller kvitter.

Last edited:

Niklasinorr

New member
Dina liknelser är inte relevanta. Jag vill bara inte ha antingen eller utan att den formella hemsidan skall ha all information. Om man dessutom har samma information på andra ställen är helt ok.

Det är väl extremt relevant att förmedla information på ställen där de flesta är och läser??!?!? Dessutom kan man nå nya medlemmar på ett sådant sätt och SMC är ju faktiskt beroende av just nya medlemmar i takt med att vi gamla medlemmar lägger ner.
Förändring kostar, framförallt energi att förändra våra vanor och jag är väl medveten om detta. Det gäller ju mig själv också i många fall även om jag som person gillar förändringar så går det ibland väl snabbt.

I mitt jobb som utbildare så får jag ofta hantera människor som verkligen inte vill ändra sitt beteende eller sitt tänk. det gäller både privat och på jobbet. De flesta inser dock efter att de fått relevant information om ämnet att det nya sättet kanske var bättre/effektivare/roligare/mer ekonomiskt osv iallafall men det kostar dock energi att göra förändringen.

Ta bara en sådan sak som att betala sina räkningar. Jag minns bankböcker, checkar, postgirokuvert och lång tid varje månad för att bringa reda och skriva betalningsordern. Vi har tvingats in i internetbanken, kontokortsbetalningar, säkerhetsdosor och Swish.

När jag tänker tillbaka så inte f-n var det ju bättre förr? Det är ju så mycket enklare att t ex köpa svårhittade hojdelar på internet och eBay och betala via kort, eller är det någon som inte håller med om just den förändringen?
Det här är ju en typisk sådan förändring som för många var ett stort problem och är det fortfarande idag för många pensionärer men det är fortfarande den stora massan som har vunnit på förändringen och man kan som bekant inte stoppa utvecklingen.

Att t ex säga "-Ja, om SMC läger sin info på Facebook så slutar jag direkt..." är ju bara barnsligt. Skall SMC strunta i att använda en effektiv kanal som Facebook bara för att jag som inte gillar det ska gå ur organisationen??!?!?
Det är ju ungefär som att säga upp sig från sitt jobb bara för att det införs ett nytt affärssystem för att kunna konkurrera på en föränderlig marknad...

För övrigt så håller jag med dig fullständigt om att den formella hemsidan skall innehålla det viktiga och det djuplodande, Facebook, Twitter och vad som kommer sen skall innehålla den snabba informationen. Ungefär som det används idag alltså... :)