Dags för lite självkritik?

mule

New member
Ja du "varg" du skulle behöva åka till nåt sydeuropeiskt land t.ex Spanien, Italien, Portugal och Grekland, och se hur trafiken fungerar där. Då skulle du tycka att vi i Sverige kör som gudar.
 

K-Man

New member
Roligt att se att denna diskussion faktiskt fungerar med seriösa gensvar i detta forum till skillnad från det andra stora forumet i Sverige. Jag startade själv en liknande tråd i förhoppningen att bespara nån olycka efter att ha reagerat på samma sak som TS - jag såg dagligen hojar utan lyset på - men tyvärr fylldes den tråden med trams :(

Faktum är ju att vi har lag på halvljus och att svenska förare därför undermedvetet associerar ett halvljus med ett fordon i rörelse och lätt missar ett fordon utan påslagen belysning. Vad det innebär för ens egen del oavsett fordon bör ju alla lätt kunna förstå.

Håller med Goffen om att xenon syns väldigt bra och jag överväger själv det alternativet faktiskt. Tråden och påminnelsen är befogad om den hjälper att undvika ett enda tillbud i framtiden!

Alla får givetvis tycka och göra som de vill men om en så enkel sak som att slå på lyset kan förhindra att nån kör ut framför en så kan jag tycka att det är en självklarhet. Till alla som argumenterar emot: läs mellan raderna och ta till er information om den är relevant. Har du halvljusautomatik så surfa vidare.
 
Last edited:

per2010

New member
här kommer ett tips - köp en summer som går på 12V (t.ex. Kjell&CO har två olika) och jacka in den på blinkersrelät. Sätt fast summern på styret. Du kommer inte glömma blinkersen på igen. Summern hörs gott och väl genom en hjälm upp till och med landsvägsfart.

per
 
Last edited:

Cyborg

New member
Det är enligt mig en fråga om vad man som trafikant förväntar sig att se.
Troligen ser man i svensk normaltrafik inte motorcykeln, man ser halvljuset.

Om ingen kör med halvljus = alla kollar en gång till för att vara säkra.
Om alla kör med halvljus = ser du inget halvljus är det lätt att anta att det är fri väg.

Monterade förra året kompletterande (halvstarka) lysdiodljus för att få "triangel-ljus" på min dåvarande R100GS.
Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle vara SÅ stor skillnad på hur medtrafikanterna betedde sig, fri väg var bara förnamnet!!


Alltså:
Antingen följer man reglerna for att dra nytta av den masspsykos som kollektivt drabbat det svenska samhället eller så kör man utanför regelverket och kompenserar för det genom egen ökad uppmärksamhet.

För egen del föredrar jag både hänglen och livrem, jag har så vitt jag vet bara ett liv och gillar det.
Och finns det någon anledning till att inte använda halvljus??

Men vad vet jag, körde ju bara hoj 3000 mil i 9 Europeiska länder under förra säsongen... :wink:

/B

Tja du upplever troligtvis en psykisk effekt snarare än en verklig effekt med dina diodljus. Bara för att du kör mycket runt om i Europa betyder det inte att du vet mer än andra. Har du åsikten att folk ser dig för dina extra ljus kommer du givetvis tro att de fungerar.
 

BMW R90s

New member
Tja du upplever troligtvis en psykisk effekt snarare än en verklig effekt med dina diodljus. Bara för att du kör mycket runt om i Europa betyder det inte att du vet mer än andra. Har du åsikten att folk ser dig för dina extra ljus kommer du givetvis tro att de fungerar.
Messersmith:)
 
Top