Roligt att se att denna diskussion faktiskt fungerar med seriösa gensvar i detta forum till skillnad från det andra stora forumet i Sverige. Jag startade själv en liknande tråd i förhoppningen att bespara nån olycka efter att ha reagerat på samma sak som TS - jag såg dagligen hojar utan lyset på - men tyvärr fylldes den tråden med trams
Faktum är ju att vi har lag på halvljus och att svenska förare därför undermedvetet associerar ett halvljus med ett fordon i rörelse och lätt missar ett fordon utan påslagen belysning. Vad det innebär för ens egen del oavsett fordon bör ju alla lätt kunna förstå.
Håller med Goffen om att xenon syns väldigt bra och jag överväger själv det alternativet faktiskt. Tråden och påminnelsen är befogad om den hjälper att undvika ett enda tillbud i framtiden!
Alla får givetvis tycka och göra som de vill men om en så enkel sak som att slå på lyset kan förhindra att nån kör ut framför en så kan jag tycka att det är en självklarhet. Till alla som argumenterar emot: läs mellan raderna och ta till er information om den är relevant. Har du halvljusautomatik så surfa vidare.