Dags för lite självkritik?

Anders vmx

New member
Läser mycket om livsfarliga bilister som inte ser motorcycklar, svänger ut framför osv.
Det pratas om reflexvästar blinkande ljus och tom saftblandare på hjälmen!
Jag har kört mc sedan -77 och de första åren hände det ibland (det var mycket mindre mc på vägarna då).
Men de senaste 15 åren kan jag inte påminna mig att jag råkat ut för något sådant.
I mitt jobb kör jag bil ca 7000 mil om året och blir alltför ofta skrämd av motorcycklisters livsfarliga tabbar!

Vanligaste missen är släckt lyse, ca var fjärde mc åker utan att tända lyset.
Så många trasiga lampor tror jag inte det är. varför överhuvet tagrt röra ljusknappen?
det går ju ändå på tändningen
Det mest komiska är att se reflexväst OCH släckt lyse!

Den farligaste missen är att glömma slå av bilkersen, jag har vid flera tillfällen varit
på väg att köra ut framför en högerblinkande mc, har åkt bakom en högerblinkande mc genom hela
Eskilstuna, det var nära att smälla flera gånger men gick bra.
Om du vet med dig att du glömmmer att slå av den iband, strunta hellre helt i att blinka,
skapar en del irritation men du överlever.

Backspeglar.
Man ser nästan inget bakåt i hojens backspeglar jämfört med en bil, man måste vrida på huvudet
och inte tro att man har samma koll som man har i bilen.

Det är mycket svårare att uppskatta farten på en annalkande mc än en bil,
så om du kör långt över gällande hastighet kommer många att svänga ut framför dig.

Dessa missar är troligtvis orsaken till en hel del olyckor som skylls på ouppmärksamma bilister.


Kör försiktigt när våren kommer!

//Anders
 

powerglide

New member
Vanligaste missen är släckt lyse, ca var fjärde mc åker utan att tända lyset.
Så många trasiga lampor tror jag inte det är. varför överhuvet tagrt röra ljusknappen?
det går ju ändå på tändningen

I vilket land bor du?
Jag har under alla mina år på hoj inte mött en enda hojåkare med släckt lyse.

I övrigt håller jag med du :)
 

swischmc

New member
Jag har inte kört mc så länge, bara fem år, men nog har jag råkat ur för bilar som svängt ut framför näsan på mig. Fast det har hänt när jag kört bil också, så det har kanske inte med fordonet man själv färdas i/på att göra, utan på den som sitter i den svängande bilen...

Bortsett från detta med avsaknad av tänd belysning fram så håller jag med dig. Mycket handlar om hur man själv väljer att köra med sin mc. Kommer man 30+ på hastighetsbegränsningen får man nog räkna med att folk inte hinner se en! Ser jag ett fordon i en korsning som inte verkar se mig brukar jag vingla lite över vägbanan, syns man tydligt. Har sett en del förare hoppa till inne i bilen när de plötsligt upptäckt en "full" mc-förare. :) Fungerar även ypperligt när någon ligger för nära bakom en.

Som mc-ist måste man räkna med att man inte syns och inte finns. Vi finns (oftast) endast på sommarhalvåret och såklart glöms vi bort den tid vi inte finns på vägarna. Samtidigt tycker jag att det vore självklart att ha med information om både mc, moppe, cykel och gående i körutbildningen. Vi finns alla på samma väg och måste vara beredda på både det ena och det andra. Senast i dag såg jag tyvärr en olycka på ett övergångsställe med allvarlig utgång för den gående.
 

Marie

Banned
Vanligaste missen är släckt lyse, ca var fjärde mc åker utan att tända lyset.
Så många trasiga lampor tror jag inte det är. varför överhuvet tagrt röra ljusknappen?
det går ju ändå på tändningen
Det mest komiska är att se reflexväst OCH släckt lyse!

Visst ser man en hel del "ljusbefriade" motorcyklar! Kanske inte riktigt så många som var fjärde, men förvisso åtskilliga. Jag skulle vilja säga att min uppfattning är en på tio till femton.

Orsaken kan man givetvis spekulera kring. Själv slår jag alltid av ljuset under startförloppet. En vana jag lagt mig till med som vintermotorcyklist på Yamaha XJ900. Den hojen har en mycket underspänningskänslig transistortändning, och skall man öht få igång den vid minusgrader så får inte en enda onödig strömförbrukare vara tillslagen under startförsöken. Vid minusgrader finns knappast en chans att hojen tänder medan startmotorn går, den brukar tvärtom tända till just när man släpper startknappen och batterispänningen stiger lite. Eftersom den dessutom ytterst lätt blir sur på choke är det en sann konst att få igång den hojen vid några minusgrader. Med startkablar startar den *alltid* direkt.
Kom inte och säg att det finns bättre batterier. Det gör det förvisso, med Biltema är den omöjlig. Med Louis lågprismärke Saito obetydligt bättre. Med Yuasa ytterligare något bättre. Med Varta bäst hittills, men fortfarande inte riktigt acceptabelt. Det enda riktigt säkra är att ha ett 60Ah bilbatteri i ena packväskan så att man kan kabla från det. Annars finns alltid möjligheten att springa igång hojen, då startar den direkt eftersom inte startmotorn belastar batterispänningen. Men att springa igång en niohundrakubikare på snö- och isunderlag är i vissa lägen i äventyrligaste laget till och med för mig.

Nåväl, många ord om lite, men det kan finnas skäl att man slår av ljuset, till exempel för att inte belasta batteriet i onödan under startförloppet. Det viktiga är inte huruvida man stänger av ljuset under startförloppet, det viktiga är att man tänder det igen sedan hojen startat, och det är det nog en och annan som är dålig på eftersom de flesta bilar är försedda med halvljusautomatik. Själv har jag kört bilar som helt saknat halvljusautomatik fram till sommaren -08, så för min del sitter manövern att tända ljuset direkt efter motorstart i ryggmärgen.
 
Last edited:

Cyborg

New member
Kan man inte se en hoj med släckt halvljus i dagsljus är det nog bäst att antingen fixa glasögon eller fundera på om man inte ska ta bussen. Hur tror du att man gör i andra länder utan halvljustvång? kör man då alltid in i motorcyklister så fort man är ute och kör?
Detta är typiskt ett svenskt problem att hela ens liv blir så mycket svårare om någon inte följer lagen.
 

Bob Sweden

New member
Kan man inte se en hoj med släckt halvljus i dagsljus är det nog bäst att antingen fixa glasögon eller fundera på om man inte ska ta bussen. Hur tror du att man gör i andra länder utan halvljustvång? kör man då alltid in i motorcyklister så fort man är ute och kör?

Det är enligt mig en fråga om vad man som trafikant förväntar sig att se.
Troligen ser man i svensk normaltrafik inte motorcykeln, man ser halvljuset.

Om ingen kör med halvljus = alla kollar en gång till för att vara säkra.
Om alla kör med halvljus = ser du inget halvljus är det lätt att anta att det är fri väg.

Monterade förra året kompletterande (halvstarka) lysdiodljus för att få "triangel-ljus" på min dåvarande R100GS.
Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle vara SÅ stor skillnad på hur medtrafikanterna betedde sig, fri väg var bara förnamnet!!


Alltså:
Antingen följer man reglerna for att dra nytta av den masspsykos som kollektivt drabbat det svenska samhället eller så kör man utanför regelverket och kompenserar för det genom egen ökad uppmärksamhet.

För egen del föredrar jag både hänglen och livrem, jag har så vitt jag vet bara ett liv och gillar det.
Och finns det någon anledning till att inte använda halvljus??

Men vad vet jag, körde ju bara hoj 3000 mil i 9 Europeiska länder under förra säsongen... :wink:

/B
 

Pisken

New member
Dedär med nedsläckt halvljus ser man ju nästan aldrig (iaf inte på hojjar,i sthlmstrakten,dom tider jag kör)
Däremot glömda blinkers ..... ofta , rent utsagt livsfarligt ibland

Bara för att man inte hör nått tickande eller dylikt så BÖR man iaf ha någon liten koll på instrumenten ibland....där blinkar det ... samt hur fasen kan man glömma något som man gjorde ett par sek innan(slog på blinkersen) , när det kan bli öderstigra konsekvenser av sin glömska

Vet man att man har lätt för att glömma blinkersen , ta bort säkringen , använd handsignaler istället , gissar att det skall mycket till för att man ska glömma dra in armen :D
 

zettan

New member
Den farligaste missen är att glömma slå av bilkersen, jag har vid flera tillfällen varit
på väg att köra ut framför en högerblinkande mc, har åkt bakom en högerblinkande mc genom hela
Eskilstuna, det var nära att smälla flera gånger men gick bra.
Om du vet med dig att du glömmmer att slå av den iband, strunta hellre helt i att blinka,
skapar en del irritation men du överlever.

Strunta i att blinka???
Det borde väl farligare än att blinka, men inte svänga.
 

Pisken

New member
Strunta i att blinka???
Det borde väl farligare än att blinka, men inte svänga.

hur tänkte du nu ? (hajjade inte riktigt vad du skrev men.....)
Om MC föraren skiter i å blinka och bara svänger=en lite irriterad bilförare
Om MC föraren blinkar höger och INTE svänger=eventuellt en död MC förare när bilen kör ut i tron att MC föraren SKA svänga ...
 

zettan

New member
hur tänkte du nu ? (hajjade inte riktigt vad du skrev men.....)
Om MC föraren skiter i å blinka och bara svänger=en lite irriterad bilförare
Om MC föraren blinkar höger och INTE svänger=eventuellt en död MC förare när bilen kör ut i tron att MC föraren SKA svänga ...

Jo, det har du rätt i.
 

swischmc

New member
Min trafiklärare lärde mig ett bra knep för att aldrig glömma blinkers - fungerar oftast, men visst har jag också glömt när något oväntat hänt mitt i svängen...

Jag stänger av blinkersen innan jag växlar upp efter svängen. Det fungerar riktigt bra. :)
 

BMW R90s

New member
Håller med trådstartaren till 100% Spec det med halvljuset som man ser ofta är släckt.
Sporthojar borde ALLTID köra med helljus då de har mindre frontyta och halvljuset mest
påminner om ett svagt moppelyse!
Blinkers används men stängs ej av, vanligast på kromhojar. Beror det på dålig indikering
eller senila förare?
Min gamla Suzuki har automatiskt återgående blinkers, kanske borde vara lag på det!
 

wildstaren

New member
De där med att glömma blinkern på efter jag svängt är mycke vanligt på customhojjar och,varför jo de är så enkelt att nästan alla vill ha den på /i "tanken".Gjorde själv den fadäsen när jag började för länge sedan.Numer har jag flyttat upp separata blinkers på var sida om en varvräknare som är mer i siktfältet och blinkar illrött.Syns även i solsken.Detta rår mc-tillverkarna för därför att de är "mode"i det.Vi borde kanske komma med förslag åt dom oftare .
 

Jari69

New member
Jag håller inte med trådskaren i följande: Med 1500-2000 mil på MC per år de senaste åren så är det inte många hojar som jag mött som inte har ljuset tänt, däremot är det många som kör med helljuset på!

Kan inte NNt än att hålla med i följande: Däremot ser man aldeles för ofta MC-föraare som inte stängt av blinkersen, vilket kan vara direkt livsfarligt när man kommer till näste kors och bilisterna tror att du svänger och därmed kör ut framför hojen...
 

Carnivore

New member
Dedär med nedsläckt halvljus ser man ju nästan aldrig (iaf inte på hojjar,i sthlmstrakten,dom tider jag kör)
Däremot glömda blinkers ..... ofta , rent utsagt livsfarligt ibland

Bara för att man inte hör nått tickande eller dylikt så BÖR man iaf ha någon liten koll på instrumenten ibland....där blinkar det ... samt hur fasen kan man glömma något som man gjorde ett par sek innan(slog på blinkersen) , när det kan bli öderstigra konsekvenser av sin glömska

Vet man att man har lätt för att glömma blinkersen , ta bort säkringen , använd handsignaler istället , gissar att det skall mycket till för att man ska glömma dra in armen :D

Hur man kan glömma blinkers... Ja du, man blir indoktrinerad i bilkörningen att den går tillbaka av sig själv så jag förstår det verkligen.
Tycker att man ser detta på i stort sett alla gruppkörningar att nån missar att stänga av blinkersen.
 

Goffen

New member
Har väl ingen direkt åsikt i hur många som har ljuset på eller av, min har halvljusautomatik så det är inte ett val för mig.. Däremot när jag hade R6an så xenonkonverterade jag den och det va oxo sjuk skillnad på hur bilisterna betedde sig inte en bil körde ut framför mig efter konverteringen riktigt skönt måste jag säga! Jag vet att det är olagligt men om det hjälper mig att inte få ut en bil framför mig tar jag gärna konsekvenserna för det vid ev kontroll... !
 

varg

New member
kontrollbehov och förståndshandikapp

små och stora besserwissrar finns det gott om i detta land. det är tyvärr ett faktum.
allt för många verkar upptagna vid att anmärka på och tala om för andra hur och hur inte köra, eller bete sig över huvud taget, men saknar ofta självinsikten och vad skall man kalla det för, blygsamheten kanske i brist på bättre ord, att tänka efter hur man själv kör eller beter sig.
Det vore konstigt om inte detta lands mentalitet inte återspeglades även i trafiken.
Det är en svår uppgift, men kanske inte omöjlig att även besserwissrar kommer till förstånd.

Jag personligen kan ofta även uppfatta en viss "stelhet" och "osmidighet" i svensk mentalitet som gör att man har svårt "ställa om kursen" beroende på "läget" så att säga. Denna attityd återspeglas även i trafiken.
Ett exempel skulle kunna vara de som sällan eller aldrig släpper in någon i kön vid en trafikstockning tex, eller tolererar inte att i en rondell där allt ju bygger på att trafiken skall liksom flyta, även om det ibland råkar bli att du som kommer i rondellen finner ibland att någon kör in "liiiite" för nära, och då att man börjar tuta och väsnas bara pga att du kanske fått lätta någon millimeter på gasen. Jag menar för gud skull man är i en rondell och håller inga vansinniga hastigheter utan det hela bygger ju på att det skall flyta, och en förutsättning för det är en viss smidighet. OCH NU menar jag inte att inte lagar skall följas, högerregler etc, men inte heller allt sunt förnuft slängs ut genom fönstret.
Hoppas ni förstår vad jag menar. annars får jag förklara mer.

Tyvärr återpeglas en viss attityd i trafiken som vi ofta eller faktiskt alltid skulle må bättre utan och slippa en massa olyckor.
De värsta exemplen är när trafikanter faktiskt åtar sig rollen som någonslags mänskligt farthinder och med avsikt kör i väg eller svänger ut i vägen för dig, vare sig man åker bil eller mc.
De måste finna det sin skyldighet att försöka kontrollera situationen. Jag känner det som ytterligare något tyvärr allt annat än fint i svensk mentalitet att på något sätt finner många det sin "rätt" på något vis att tvinga andra följa vad de tycker de själva följer. Om de tänker något i stil med "fasiken vad den där verkar köra för fort, nu kan jag passa på och sänka den j**eln lite" och sedan inte tänker längre än så och svänger ut för att de finner det ju "sin rätt" att ta då den andra faktiskt inte följer reglerna.
Denna besserwisser attityd är livsfarlig i trafiken, dessutom otroligt tråkig och motbjudande som personlighetsdrag över huvud taget. Tyvärr är det ofta så att de som värst lider av denna åkomma har sällan som sagt den självinsikt som krävs för att förbättra sig. Ett tecken de kanske kan lyssna efter är om de ofta får höra ifrån sin omgivning och umgänge, familj eller vänner att de är besserwissrar som alltid tror sig veta bäst. Bli kallade tjurskallar eller käpprövade är andra fraser som kan ge fingervisning om att man kanske kan tänka efter lite.
Jag kallar det förståndshandikapp för det är ju vad det är.
Tar man sig "rätten" att klämma åt andra i ett behov att "hämnas" något man finner sig utsatt för någon gång, så är man farligt ute i samhället, och det gäller i högsta grad trafiken, där allt bygger på att vi just "SER" varandra och inte bara "FÄRDAS" fram som robotar. Jag skulle kunna fortsätta skriva ett tag, för ofta är man så bedrövad av att se hur folk beter sig ibland, men nu får det räcka. Hoppas ni fattat poängen iaf. Tror att allt för många dårar därute faktiskt med flyt väljer att INTE SE. Då de finner det sin rätt att skita i andras liv och säkerhet.
ta hand om er //
hälsningar Mange
 
Last edited:
Top