Anders vmx
New member
Läser mycket om livsfarliga bilister som inte ser motorcycklar, svänger ut framför osv.
Det pratas om reflexvästar blinkande ljus och tom saftblandare på hjälmen!
Jag har kört mc sedan -77 och de första åren hände det ibland (det var mycket mindre mc på vägarna då).
Men de senaste 15 åren kan jag inte påminna mig att jag råkat ut för något sådant.
I mitt jobb kör jag bil ca 7000 mil om året och blir alltför ofta skrämd av motorcycklisters livsfarliga tabbar!
Vanligaste missen är släckt lyse, ca var fjärde mc åker utan att tända lyset.
Så många trasiga lampor tror jag inte det är. varför överhuvet tagrt röra ljusknappen?
det går ju ändå på tändningen
Det mest komiska är att se reflexväst OCH släckt lyse!
Den farligaste missen är att glömma slå av bilkersen, jag har vid flera tillfällen varit
på väg att köra ut framför en högerblinkande mc, har åkt bakom en högerblinkande mc genom hela
Eskilstuna, det var nära att smälla flera gånger men gick bra.
Om du vet med dig att du glömmmer att slå av den iband, strunta hellre helt i att blinka,
skapar en del irritation men du överlever.
Backspeglar.
Man ser nästan inget bakåt i hojens backspeglar jämfört med en bil, man måste vrida på huvudet
och inte tro att man har samma koll som man har i bilen.
Det är mycket svårare att uppskatta farten på en annalkande mc än en bil,
så om du kör långt över gällande hastighet kommer många att svänga ut framför dig.
Dessa missar är troligtvis orsaken till en hel del olyckor som skylls på ouppmärksamma bilister.
Kör försiktigt när våren kommer!
//Anders
Det pratas om reflexvästar blinkande ljus och tom saftblandare på hjälmen!
Jag har kört mc sedan -77 och de första åren hände det ibland (det var mycket mindre mc på vägarna då).
Men de senaste 15 åren kan jag inte påminna mig att jag råkat ut för något sådant.
I mitt jobb kör jag bil ca 7000 mil om året och blir alltför ofta skrämd av motorcycklisters livsfarliga tabbar!
Vanligaste missen är släckt lyse, ca var fjärde mc åker utan att tända lyset.
Så många trasiga lampor tror jag inte det är. varför överhuvet tagrt röra ljusknappen?
det går ju ändå på tändningen
Det mest komiska är att se reflexväst OCH släckt lyse!
Den farligaste missen är att glömma slå av bilkersen, jag har vid flera tillfällen varit
på väg att köra ut framför en högerblinkande mc, har åkt bakom en högerblinkande mc genom hela
Eskilstuna, det var nära att smälla flera gånger men gick bra.
Om du vet med dig att du glömmmer att slå av den iband, strunta hellre helt i att blinka,
skapar en del irritation men du överlever.
Backspeglar.
Man ser nästan inget bakåt i hojens backspeglar jämfört med en bil, man måste vrida på huvudet
och inte tro att man har samma koll som man har i bilen.
Det är mycket svårare att uppskatta farten på en annalkande mc än en bil,
så om du kör långt över gällande hastighet kommer många att svänga ut framför dig.
Dessa missar är troligtvis orsaken till en hel del olyckor som skylls på ouppmärksamma bilister.
Kör försiktigt när våren kommer!
//Anders