Dålig koppling. Fara? Byte?

A*****

New member
Jag märkte i vintras när jag hade igång hojen en stund att när jag ställer hojen på centralstödet och lägger i 1:an och fortsätter hålla i kopplingen så snurrar hjulet iallafall.
Jag tyckte då att efter ett tag när oljan blivit varmare så slutade hjulet snurra när jag höll in kopplingen.

Idag har jag varit ute och kört 1 timme ungefär och gjorde om proceduren genom att ställa upp cykeln på centralstödet.
Hjulet snurrar när jag lägger i växel men håller inne kopplingen. Det är alltså när hjulet är fritt i luften, står jag på mark vid exempelvis rödljus, 1:ans växel och kopplingen i, då vill inte hojen driva framåt.

Är detta dödsfarligt? Eller är det liite att räkna med på en 30 år gammal hoj och att jag kan räkna med att byta (?) koppling om ett tag? Eller vad ska jag göra?
Köper man ny koppling? Nya lameller? Begagnad koppling? Vad gör man?

OCH.. kan jag fortsätta köra tills jag märker att det är ett stort problem? För nu är det ju inget stort problem.

XJ 900, 1983, Kardan.

Vad säger ni?
 

Bodensaren

New member
Att hjulet snurrar när du har det fritt i luften är inget ovanligt, om lamellerna börjar ta slut så kommer det troligen börja slira på hög växel, släpp ner farten på högsta växeln till 45-50 och ge full gas då märker du om en vill slira, det kan också yttra sig i mekaniskt ljud från kopplingen speciellt då du släpper handtaget och den ska börja dra. Kopplingen är relativt lätt att byta om det skulle behövas, satsa några hundralappar på en Haynes reparationshandbok den betalar sig ganska fort om man har en lite äldre hoj.

Om cykeln har stått hela vintern kan det vara problem från början att få den att frikoppla, detta kan lösa sig om man trycker in kopplingen och håller den intryckt ett tag, gör så några gånger så brukar den släppa.
 

enhjuling

New member
Det är fullt normalt och inget problem alls att hjulet snurrar när hojen står på stödet.
Oroa dig inte.

/Stefan
 
Top