A*****
New member
Jag märkte i vintras när jag hade igång hojen en stund att när jag ställer hojen på centralstödet och lägger i 1:an och fortsätter hålla i kopplingen så snurrar hjulet iallafall.
Jag tyckte då att efter ett tag när oljan blivit varmare så slutade hjulet snurra när jag höll in kopplingen.
Idag har jag varit ute och kört 1 timme ungefär och gjorde om proceduren genom att ställa upp cykeln på centralstödet.
Hjulet snurrar när jag lägger i växel men håller inne kopplingen. Det är alltså när hjulet är fritt i luften, står jag på mark vid exempelvis rödljus, 1:ans växel och kopplingen i, då vill inte hojen driva framåt.
Är detta dödsfarligt? Eller är det liite att räkna med på en 30 år gammal hoj och att jag kan räkna med att byta (?) koppling om ett tag? Eller vad ska jag göra?
Köper man ny koppling? Nya lameller? Begagnad koppling? Vad gör man?
OCH.. kan jag fortsätta köra tills jag märker att det är ett stort problem? För nu är det ju inget stort problem.
XJ 900, 1983, Kardan.
Vad säger ni?
Jag tyckte då att efter ett tag när oljan blivit varmare så slutade hjulet snurra när jag höll in kopplingen.
Idag har jag varit ute och kört 1 timme ungefär och gjorde om proceduren genom att ställa upp cykeln på centralstödet.
Hjulet snurrar när jag lägger i växel men håller inne kopplingen. Det är alltså när hjulet är fritt i luften, står jag på mark vid exempelvis rödljus, 1:ans växel och kopplingen i, då vill inte hojen driva framåt.
Är detta dödsfarligt? Eller är det liite att räkna med på en 30 år gammal hoj och att jag kan räkna med att byta (?) koppling om ett tag? Eller vad ska jag göra?
Köper man ny koppling? Nya lameller? Begagnad koppling? Vad gör man?
OCH.. kan jag fortsätta köra tills jag märker att det är ett stort problem? För nu är det ju inget stort problem.
XJ 900, 1983, Kardan.
Vad säger ni?