Dålig erfarenhet av RG Brakes

harboged

New member
Hej,

Normalt sett hänger jag på sporthoj.com men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter även här för er som inte brukar hänga där.

Allt som skrivs här nedan finns dokumenterat i mail så för den som eventuellt inte tror på mig är det bara att be om att få se mail-historiken (tex PDF från Gmail).


Kort version:

RG Brakes skulle renovera min svagt pulserande bromsskiva men lyckades istället förstöra den så att den blev helt obrukbar. Efter en lång diskussion fick jag i alla fall tillbaka pengarna för arbetskostnaden men med som följd att jag måste fixa en ny bromsskiva.
Dessutom slängde de mina så gott som nya originalbromsbelägg som de skulle planslipa och trots löften om att kompensera mig fullt ut för det så har de bara betalat en del av det som jag fick betala för en ny uppsättning bromsbelägg.
Så i skrivande stund har jag blivit blåst på ca 800 kr av RG Brakes och fick dessutom tillbaka en helt oanvändbar bromsskiva som måste ersättas.


Längre version:

Jag och en polare skickade in tre bromsskivor för renovering. Två var polarens och en var min. Dessutom skickade jag med tillhörande bromsbelägg som skulle planslipas, vilket ingår i priset. Min skiva gav svaga pulser vid inbromsning, som märktes främst vid låga hastigheter, men det gick att leva med både på gata och bana. Jag tänkte att jag skulle chansa och skicka in den till RG Brakes för renovering för 750 kr. Jag tänkte att om det funkar så funkar det, och funkar det inte så skulle det ändå vara värt att chansa för de pengarna. Dock kunde jag aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle få tillbaka en skiva som var obrukbar!!!

Nåväl, efter en månad fick vi tillbaka skivorna men då fattades bromsbeläggen och jag påpekade att de hade glömt att skicka dem. Jag fick då detta till svar:

"Det måste ha varit de Brembobelägg som skadat skivorna och de ligger på skrottippen.
vad Du skall använda är original annars förstör Du skivorna igen."


Polarens skivor hade tydligen slitits ovanligt mycket pga att han hade kört med "fel" bromsbelägg enligt RG Brakes. De trodde att det var dessa belägg som hade orsakat slitaget och slängde dem helt sonika. Detta var iofs ett missförstånd och missförstånd kan ju så klart lätt ske men hur får man för sig att man bara tar och slänger något som tillhör en kund, vare sig de har skadat skivorna eller inte? Det är väl upp till kunden att avgöra om han vill slänga något? Hursomhelst så var det mina så gott som nya Brembo originalbelägg till min Aprilia som de hade slängt.

Jag påpekade detta, de tog på sig ansvaret och sa åt mig att köpa nya originalbelägg så skulle de ersätta mig efter uppvisande av kopia på kvittot.

OK, det var ju inte bra men förhoppningsvis skulle det lösa sig enkelt. Någon dag senare skulle jag montera på bromsskivan och får mig då en mycket tråkig överraskning. Bromsskivan går emot bromsoket och anledningen kan ses på bilden nedan där den förstörda bromsskivan till vänster jämförs med den orörda till höger. Hela bladet är axiellt förskjutet ca 2-3 mm!! Dessutom ser man hur nitarna har hamnat på sniskan pga den kraftiga deformationen av navet. Så även om skivan hade gått fritt från bromsoket undrar jag hur bra en skiva mår efter en sådan behandling.

View attachment 6766

Jag mailade RG Brakes och påpekade att skivan var oanvändbar och fick detta till svar:

"...När det gäller skivan så är det omöjligt att få en bromsskiva utan offset
rak igen, Man måste pressa lite offset för att rädda skiva. Om du har radialmonterade ok
så är det kört och du kan betrakta skivan som skrot. Om du har axialmonterade ok så kan
Du gör som alla andra, lägg en bricka mellan fäst örat och oket så kan Du flytta in ok så mycket som behövs."


Jaha!! Kul att veta det nu! Att en skiva riskerar att bli skrot pga deras behandling var inget som framgick på hemsidan eller något som de hade upplyst mig om innan, och eftersom jag kör en hoj med radialmonterade ok så finns det inget annat att göra nu än att skaffa en ny skiva. Förbannad och trött på denna soppa ringde jag upp dem och efter en lång och livlig diskussion så gick de iaf med på att betala tillbaka arbetskostnaden. Jag räknade självklart inte med att bli kompenserad för en ny skiva eftersom den inte var perfekt när jag skickade in den men den var trots allt fungerande och RG Brakes förstörde den helt. Om det inte är skäl nog för någon slags kompensation eller fin gest, så vet jag inte vad som är det.

Jaha, då var det dags att börja leta efter både bromsskiva och bromsbelägg. Enligt RG Brakes ska man enbart använda originalbelägg och det var det vi kom fram till att jag skulle köpa och sen få ersättning för. Eftersom jag varken har tid eller lust att nagelfara varenda sida på nätet så gjorde jag några snabba sökningar men undersökte främst tre redan beprövade alternativ:

1. MC-verkstan i Eskilstuna. De skulle ha 1736 kr plus frakt.
2. Aprilia Genuine Parts, England. 194 pund (ca 2130 kr) plus frakt. http://www.apriliagenuineparts.co.uk...archMode=Parts
3. AF1 Racing, USA. 160 dollar (ca 1050 kr) plus frakt. http://www.af1racing.com/store/Scrip...dProduct=23641

Eftersom jag vill minimera kostnaden ifall jag skulle bli blåst av RG Brakes så beställde jag från USA. Även om jag skulle åka på tullavgift och skatt så skulle det inte bli dyrare totalt än att beställa från Sverige. Jag meddelade RG Brakes att jag skulle beställa från USA och efter nån vecka fick jag paketet. Tyvärr fastnade det i tullen så totalkostnaden blev drygt 1800 kr. Bromsbelägg + frakt: $159.99 + $60 = $219.99 = 1459 kr. Postens extraavgift: 100 kr. Mervärdesskatt: 255 kr. TOTALT: 1814 kr. Eftersom AF1 Racing tar 60 dollar i frakt för beläggen så slängde jag med en annan pryl för 40 dollar i samma beställning utan att det påverkade fraktkostnaden men detta är självklart borträknat i mervärdesskatten och ordentligt presenterat för RG Brakes med foton på kvittona. Jag meddelade detta till RG Brakes och fick då detta till svar:

"Vad är det som händer?
jag är beredd att betala vad beläggen kostar, men utan att kolla upp marknaden utan
köpa de mest “svindyra” beläggen Du hittat på nätet ställer jag inte upp på.
bara med en enkel koll så hittade jag belägg i England för en bråkdel av priset.
Då ser prisbilden ut så här
Skivbelägg Brembo fast de bästa de har
31,29 pund x 11,57 = 362 SVK
Tillkommer moms på 25% = 90 SVK
Frakt från England max 200 SVK
Totalsumman blir 652 Svk"


De bromsbelägg som han refererar till här är helt fel bromsbelägg och var till en början det enda de ville ersätta mig med, trots att jag gjorde precis som jag blev tillsagd att göra - nämligen köpa originalbelägg och skicka kopia på kvittona (kvitto för köpet och tullavgift). Jag påpekade att det var fel bromsbelägg och fick detta till svar:

"Vi har gjort fel men försök inte att blåsa mig utan bli som alla andra kunder, de
är ärliga och det går att föra en normal dialog med dem. pengarna är på väg
och mer får Du inte. Kan Du bevisa att Dina belägg över huvud taget var original????
Fortsättningsvis är Du inte en för oss seriös kund och vi vill inte se Dig som kund hos RG BRAKES"


Självklart sved det enormt i hjärtat att få höra att jag inte längre får vara deras kund (snyft). Dessutom är jag oärlig och nu ligger även bevisbördan för att det verkligen var originalbeläggen som de slängde, på mig. Jag påpekar att de har gått med på att ersätta mig för just originalbelägg och får detta till svar:

"Lägg av. Hur vet Du att de belägg som vi skrotade var dessa???
Som sagt LÄGG AV"


Jag frågar hur man svarar på en sådan korkad fråga och påpekar återigen att det var originalbelägg och ingenting annat som de skulle ersätta mig för. Får efter en tid detta till svar:

"Frågan är bara vem som är korkad, det finns något som heter Internet och där finns en massa info.
Efter en stunds sökande kunde jag konstatera att Du gjort en urusel affär på min bekostnad, men jag betalar
bara vad det borde ha kostat. De Du anlita är de absolut dyraste på nätet och jag funderar på hur korkad
en människa kan bli. Dina belägg heter hos Aprilia AP8133886
men om man kollar på BREMBO så finns dessa belägg på ett antal motorcyklar som Ducati, Aprilia och
MotoGuzzi och där kostar samma belägg en bråkdel av vad Aprilia tar för sina så kallade orginalbelägg
Hos Brembo heter de 07BB05.xxx resten av bokstäver och siffror får Du lura ut om Du kan.
Men trots Dina färdigheter (ha, ha) så ställer jag upp på att betala det lägsta priset som går att få.
Att beställa i USA var inte så smart, för då tillkommer frakt, moms och tullavgifter.
Inom EU så slipper man moms och tullavgifter. Jag trodde att Du begrep detta.
De billigaste beläggen fanns i Holland och priset var 102 Euro plus 10 Euro för frakten.
Det gör totalt 112 Euro x dagens kurs 9,68 vilket gör 1084 Sek.
Att Du genom okunskap “brännt” ytterligare 800 Sek är inte mitt problem utan Ditt.
resterande pengar kommer att överföras till Ditt konto och efter det ser jag det hela som
avslutat."


Det var ju iaf ett steg framåt, nu har de åtminstone hittat rätt bromsbelägg. Tydligen fanns de att få ännu billigare och det är verkligen synd att jag inte fann dessa. Naturligtvis hade jag köpt dessa om jag hittat dem för att minimera kostnaden som jag eventuellt skulle bli blåst på av RG Brakes. I skrivande stund har jag fått 1017 kr (för att växelkursen hann ändras från det att han skrev det ovan citerade meddelandet...) och därmed blivit blåst på ca 800 kr.

Fortsättning i nästa inlägg...
 

harboged

New member
Så med dessa argument hade jag med andra ord inte fått full ersättning om jag så hade köpt dem hos en auktoriserad verkstad i Sverige eftersom RG Brakes lyckades hitta billigare utomlands!! Och med den logiken hade det ju varit bättre om de hade skaffat fram bromsbeläggen åt mig istället. Då skulle det dels bli så billigt som möjligt för dem plus att jag skulle slippa lägga ner tid på den här soppan samt bli blåst på pengar. Jag har handlat i god tro och valde det billigaste alternativet av de tre som jag kände till. Jag har gjort det de sa att jag skulle göra, ändå får jag inte full ersättning.

Så summa summarum:

- Bromsskivan blev sämre än innan av RG Brakes "renovering". Inte bara sämre utan helt oanvändbar.
- De slängde mina bromsbelägg vilket har kostat mig ca 800 kr.
- Jag har blivit kallad oärlig av ett företag som bara har slingrat sig, bortförklarat sig och inte uppfyllt vad de har lovat.
- Jag får inte längre vara kund hos RG Brakes (snyft)
 

Hoke

New member
Han gjorde uppenbarligen en miss gällande att fixa mina skivor och fick backjobb på det, men vem klantar sig inte ibland liksom..
När han blev tagen med byxorna nere för missen, då började han bli hotfull och bete sig riktigt oärligt.

Det är först när något går snett som det visar sig om ett företag är seriöst eller ej tycker jag.
 
Last edited:

harboged

New member
Han gjorde uppenbarligen en miss gällande att fixa mina skivor och fick backjobb på det, men vem klantar sig inte ibland liksom..
När han blev tagen med byxorna nere för missen, då började han bli hotfull och började betedde sig riktigt oärligt åt.

Det är först när något går snett som det visar sig om ett företag är seriöst eller ej tycker jag.

Visst kan man göra misstag, inget snack om saken, men det är som sagt hur man hanterar det som skiljer agnarna från vetet.

Jag känner verkligen igen mig i det där med att han blir hotfull, vrider och vänder på saker och ting för att försvara sig och är oärlig. Det slutade ju med att jag skulle bevisa att det var just sådana bromsbelägg som han hade kastat bort, kallat mig oärlig och förklarat att jag inte längre var välkommen som kund.
 

adrian_vg

New member
Finns fler handlare i Sverige som vill ha det till kundens fel. ;-)

Hade också tänkt skicka in mina skivor till RG Brakes, men tror jag avstår. Verkar bli billigare att köpa från eBay edyl...
 

harboged

New member
Liten uppdatering av läget:

Fick ett nytt trevligt mail från RG BRAKES idag...

Hej Per
Kolla gärna www.rgbrakes.se under reklamationer.
Du är inte mer anonym är RGBRAKES
Fuck of “looser”



View attachment 6804



Kunde inte hålla mig så jag tog en titt på hemsidan och det visar sig att jag har fått ett hedersomnämnande där! Att jag var portad är en gammal nyhet men nu har jag även fått RG BRAKES anklagelse mot mig nedskriven, nämligen: "nästa ”snudd” på försök till bedrägeri"....alltså....nästan....snudd....på försök....till bedrägeri.


Det är intressant med ”missnöjda kunder” Att undvika detta är nästan en omöjlighet. Jag är glad för att reklamations frekvens är nu cirka 1% och det beror på att allt inte går att fixa. Det skrivs lite på ”nätet” av kunder som är missnöjda och de flesta ”tomma tunnorna som skramlar mest” finns på sporthoj.se

Man får där se det ena ”idiotiska uttalande” efter det andra från människor som aldrig i sitt liv renoverat ens en bromsskiva, vi har gjort cirka ett tusen. Angående ”skitsnacket” på sporthoj.se.

Fall ett, vi fick in en bromsskiva som var instabil som en blöt disktrasa i navet, men försökte att fixa den, men då det handlade om en bromsskiva med ”offset” noll så fick vi gå upp till 3 mm innan navet blev stabilt, och då mc:n hade radial monterade bromsok gick det inte att centerera oket med shims mellan fästöra och ok. Så den bromsskivan får man se som skrot. Men det finns en lösning även för detta och det att ”chimsa” anläggningsytan mot fälgen. (Används ofta inom Racing)

Det andra problemet med denna kund var att det handlade om flera bromsskivor och vi försökte att lista ut till vilka skivor beläggen hörde. Vi gjorde ett misstag att ”skrota” ut beläggen och naturligtvis så blev det fel. Vi blev skyldiga kunden skivbelägg till ett bromsok, vi pratade med kunden och denne ville köpa in ny belägg. Helt plötsligt ”dök” det upp en faktura på 1800 kronor, vilket i våra ögon var

”horribelt”, så vi kolladeupp vad ett normalpris var och svaret blev c:a 1200 kronor vilket vi betalade kunden. I ett senare sked kontaktade jag en av Sverige mest erfarna tekniker på Brembo och dennes åsikt var, Vem ”fan” går och köper skivbeläg till ett ok för 1800 kronor, t.o.m 1000 spänn är för mycket. Det finns bättre belägg till dessa Bremboskivor för 400 spänn. Jag säger inte det här utan en specialist på Brembo. Det könns som om att en kund vars bromsskiva inte gick att ”rädda” letar upp det absolut dyraste stället och sedan ställer kravet. Det här är nästa ”snudd” på försök till bedrägeri.

Personen ”svartmålar” RG BRAKES och ibland så känns det som om att vi skall namnge personen som nu är ”portad” från RG BRAKES, t.ex. xxx xxxxxxxx


xxx xxxxxxxx var från början mitt namn men det är numera förkortat till Per J på företagets hemsida.

Jag fortsätter med lägesuppdateringar här lite då och då. Annars så rekommenderas länken till sporthoj.com som jag tidigare länkade till.
 

harboged

New member
RG BRAKES har istället för att svara här eller på sporthoj.com valt att publicera sin version på deras hemsida där de även skriver ut mitt namn och dessutom säger att detta är "nästa ”snudd” på försök till bedrägeri" från min sida. Eftersom jag självklart inte kan svara på deras hemsida så kommer jag här belysa ett par punkter som klart visar hur motsägelsefullt det de skriver är.

Komplett mailhistorik mellan mig och RG BRAKES kan ni hitta i denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269729-D%E5lig-erfarenhet-av-RG-Brakes


På hemsidan går det nu bla att läsa följande:
"Fall ett, vi fick in ett antal bromsskivor varav en var instabil som en blöt disktrasa i navet, men försökte att fixa den, men då det handlade om en bromsskiva med ”offset” noll så fick vi gå upp till 3 mm innan navet blev stabilt, och då mc:n hade radial monterade bromsok gick det inte att centerera oket med shims mellan fästöra och ok."

Här låter det ju minst sagt som en mycket problematisk bromsskiva men när jag frågade RG BRAKES efter renoveringen av min skiva om hur det hade gått så skrev han detta som kan läsas i den tidigare mailhistoriken:

"Det har gått bra med Era bromsskivor, men Du önskade få info hur de såg ut. “Guldskivan” skevade 0,55 mm. men efter rengöring av nitar skevad den 0,35. Det krävdes riktning av navet och slipning av bladet. Den slår nu 0,05 mm vilket är “spikrakt” jämfört med tillverkarnas garantigräns som är 0,30 mm"

Alltså, ingenting om ett nav som var som en blöt disktrasa och inget om att ett offset av skivan krävdes. RG BRAKES pratar om att navet inte var stabilt. Jag vet inte vad de känner till om instabilitetsproblem i strukturer men det brukar t.ex. handla om lokal buckling och knäckning vilket till största delen beror på hur slank en konstruktion är. Då detta är en bromsskiva som finns på flertalet motorcykelmodeller och gjord av en tillverkare som levererar till många mc-fabrikat så tror jag inte att just min bromsskiva utmärker sig vad det gäller instabilitet. Om RG BRAKES menar att navet inte var tillräckligt styvt så beror det bara på navets geometri samt materialets elasticitetsmodul. Såvida inte navet på min skiva skiljer sig i geometri eller material så har jag svårt att se att det skulle vara mindre styvt än någon annan bromsskiva av samma eller motsvarande modell. Och om RG BRAKES med "som en blöt disktrasa" menar att navet inte var hållfast nog så skulle alltså sträckgränsen på materialet i navet vara lägre än normalt, vilket också låter otroligt med tanke på de krafter som en bromsskiva får hantera vid körning. Jag tycker att det låter som en ren efterkonstruktion och ett försök till att bortförklara deras misstag.

Och som redan sagts så nämns det ingenstans, varken på hemsidan eller i deras email, att offset av skivan kan uppstå efter renovering. Likaså nämns ingenstans att beroende på konstruktionen av motorcykelns bromssystem så kan bromsskivan bli obrukbar. De skriver även att det går bra att shimsa skivan och det må stämma men för mig känns det olustigt att använda en så pass deformerad skiva där nitarna sitter snett. Frambromsarna är en av hojens viktigaste komponenter och då vill iaf jag att skivorna ska vara som de är tänkta att vara, inte deformerade.


Vidare kan man läsa:
"Det andra problemet med denna kund var att vi fått flera bromsskivor och vi försökte att lista ut till vilka skivor beläggen hörde."

Det borde inte vara så svårt att lista ut eftersom jag redan i det första mailet skrev att jag även skickade med mina bromsbelägg till min skiva som går att läsa i mailhistoriken: "Jag tänkte ta och skicka dig en bromsskiva som orsakar pulseringar vid inbromsning. Ska jag även skicka med bromsbeläggen till den skivan?" Men detta följer den röda tråden i RG BRAKES argumenterande - att försöka få det till att jag har varit otydlig med informationen, att min bromsskiva var i ett sånt dåligt skick att de försökte rädda den och att jag har försökt blåsa dem genom att köpa så dyra bromsbelägg (se nedan).


Vidare kan man läsa:
"Vi blev skyldiga kunden skivbelägg till ett bromsok, vi pratade med kunden och denne ville på eget bevåg köpa in ny belägg."

Antingen lever RG BRAKES i en egen värld eller så är det en ren lögn. Jag har aldrig uttryckt önskemål om att köpa beläggen utan det var de som sa åt mig att göra det, vilket tydligt kan läsas i mailhistoriken som har bifogats tidigare: "Köp nya och maila mig en kopia av kvittot så betalar vi dessa."


Vidare kan man läsa:
"Det känns som om att en kund vars bromsskiva inte gick att ”rädda” letar upp det absolut dyraste stället och sedan ställer kravet."

Detta stämmer ju inte heller, vilket kan läsas i mailhistoriken. Om jag hade velat beställa de dyraste beläggen som jag hittade så hade jag köpt dem från UK. De jag beställde var klart billigare och hade nästan kunnat hamna i paritet med dem som RG BRAKES lyckades hitta i Holland för 1200 kr. Tyvärr åkte jag på avgifter eftersom beläggen beställdes från USA men beläggen blev ändå inte dyrare än vad de var hos den auktoriserade mc-verkstan som jag kontaktade i Sverige angående prisuppgift.


Vidare kan man läsa:
"Det här är nästa ”snudd” på försök till bedrägeri."

Ja hur RG BRAKES kan anklaga mig för nästan snudd på försök till bedrägeri är väldigt märkligt då det är de som dels har gjort så att min bromsskiva inte bara blev sämre än innan utan helt obrukbar och dessutom slängde mina bromsbelägg och vägrar ersätta mig fullt ut.


View attachment 6867
 

Hoke

New member
Nu har Hans på sin Facebook sida skrivit att han Polisanmält mig för "närhat" och en del andra påhopp.
Han vägrar dock att svara mig på vad det är för näthat(som jag gissar att det gäller).

Jag har i huvud taget inte haft med honom att göra sedan jag fick mina skivor andra vändan och som de fungerade utmärkt efter enligt vad jag kunde bedöma.
Egentligen vill jag inte lägga ut detta, men det kanske kan rädda andra från samma otrevliga situation.
https://www.facebook.com/hans.gustafsson.7545?fref=ts
 

Ricken

Member
Nu har Hans på sin Facebook sida skrivit att han Polisanmält mig för "närhat" och en del andra påhopp.
Han vägrar dock att svara mig på vad det är för näthat(som jag gissar att det gäller).

Jag har i huvud taget inte haft med honom att göra sedan jag fick mina skivor andra vändan och som de fungerade utmärkt efter enligt vad jag kunde bedöma.
Egentligen vill jag inte lägga ut detta, men det kanske kan rädda andra från samma otrevliga situation.
https://www.facebook.com/hans.gustafsson.7545?fref=ts

Va....
Vart har du skrivit vad?
 

Hoke

New member
Det var det jag frågade också. Det enda jag vet är det i denna tråd samt den på Sporthoj som det länkas till ovan.
 

Ricken

Member
Det var det jag frågade också. Det enda jag vet är det i denna tråd samt den på Sporthoj som det länkas till ovan.

Skumt, men har man gjort bort sig så försöker man väl hitta alla möjliga utvägar att skylla på nån annan...

Är det ingen som känner karln som kan fråga vad han pysslar med?
 

Hampe

Skriver massor!
Det var det jag frågade också. Det enda jag vet är det i denna tråd samt den på Sporthoj som det länkas till ovan.

SMC - en plattform för näthat. *fniss*

Allmänt och generellt - alltså inte nödvändigtvis direkt kopplat till just denna serie av händelser, så stöter man ibland på företag, eller snarare företagare som verkar gjort till sin livsuppgift att läxa upp sin kundkrets och mucka gräl med dom man borde leva i symbios med.
Det kan vara både män och kvinnor som uppvisar detta beteende - men två saker ser jag som gemensam nämnare:

# Dom är små företag.
# Dom blir inte större.

Själv tror jag att man behöver putsa på affärsidén. Att med jämna mellanrum go postal på sådana som står med pengar i hand för att få handla är troligen inte ett vinnande koncept mer än möjligen i soppköksbranschen.




Hampe
 

Hoke

New member
Nu fick jag en bild skickad till mig från Hans med mitt inlägg på sporthoj.com enligt länken ovan.
Det inlägget har jag inga problem att kunna motivera med de e-post och SMS från honom som grund.
 

Ricken

Member
Nu fick jag en bild skickad till mig från Hans med mitt inlägg på sporthoj.com enligt länken ovan.
Det inlägget har jag inga problem att kunna motivera med de e-post och SMS från honom som grund.

Skriver han nåt annat vettigt till dig då?
 

Jonkko

New member
I Finland för kanske 10 år sen?
Liknande gräl mellan företag ock kund,dom gjorde skit service på hojen och tog hetalt för mer än dom gjort.
kunden blev sur och spred ut på några hojfoorum att akta er för företaget.
Företaget drog kunden till rätta,domslut efter att alla var överens om att företaget gjort ett skit jobb och fakturerat för mer än dom gjort.........................
Kunden dömdes skyldig och ersättningsskyldig på några tusen € åt företaget för teoretiskt sett kunder som aldrig anlitade företaget efter rykten om skit jobb .....
Ingen brydde sig om att kolla om företaget blivit av med kunder eller inte.
Företaget blev skyldig att återbetala en del av summan,skitjobb är jobb man får fakturera men inte ogjorda jobb,kunden fick under 60€ tillbaka om jag kommer ihåg rätt?
Så så kan det gå i värsta fall om det vill sig riktigt illa,men dethär var ju hit i Finland så .......
 

Pricken

New member
I Sverige har vi dock grundlagsskyddad yttrandefrihet så länge det inte övergår till förtal, hot eller förföljelse. En erfarenhetsberättelse om ett företag man inte är nöjd med kan knappast sägas vara ett förtalsbrott, eller?
 

Seth

New member
I Sverige har vi dock grundlagsskyddad yttrandefrihet så länge det inte övergår till förtal, hot eller förföljelse. En erfarenhetsberättelse om ett företag man inte är nöjd med kan knappast sägas vara ett förtalsbrott, eller?

Speciellt inte när det finns material som backar upp,
 
Top