Däckslitage

Despicable Me

New member
Har suttit och letat och letat efter det där med däck.
Köpte min hoj ny 07. Fast den är från 06. En blå suzuki
Nu var jag ner och tittade till min ögonsten i garaget.

För det första så startade den inte. Den var helt död.
Min granne som är bilmekaniker sa att jag skulle köpa nytt batteri.

Var lite orolig för däcken med. De har blivit platta. Som en platå.
Finns ju massor med mönster kvar på däcket, Mest på kanterna. blankt mitt på, Kan man skära i nytt mönster mitt på?
Räcker det att pumpa i mer luft i däcken?
Körde ner hojen till statoil där jag bor och kollade luften. 2,85 sa mätare.
Pumpade i till 3,85 men det märktes ingen skillnad.
Ska jag pumpa mer?
Har jag kört med förlite luft?
Måste jag byta däck? Ringde till en gummiverkstan som fixar bilen. Det kostade nästan 6000 kr för nya däck.
Däcken jag har satt på hojen när jag köpte den. Den har inte gått så långt. lite drygt 2000 mil.
 

NoMekk

New member
Det var många frågor!

Först;
Dina däck är slitna och måste bytas.

Sedan;
2000 mil på en uppsättning däck är nog vad du får räkna med.

Slutligen;
Som du beskriver slitaget så beror det sannolikt på att du kört med för lågt lufttryck. Att pumpa nu lär inte hjälpa. Du får kolla lufttrycket oftare!
 

Hasse-VTX

New member
Kolla om det finns Dunlop roadsmart till din hoj när du ändå ska byta, dom har hårdare gummi på mitten för att hålla längre.:)
 

Zopilote

New member
Jag antar att du inte har underhållsladdat batteriet under vintern... Vad du kan göra, är att försöka skrämma liv i det med en "intelligent" laddare, CTEK eller liknande. Tyvärr är nog risken stor att det har tagit för mycket stryk och måste bytas.

Vad det gäller däcken, så låter det i mina öron väldigt mycket med 2000 mil på ett bakdäck, jag får ut ungefär 500 mil på ett sporttouringdäck, hälften så mycket på ett mjukare sportdäck :rolleyes:

Bakdäcket blir gärna plattslitet på mitten om man kör mycket transportsträckor, även om lufttrycket är helt korrekt.Det finns bara en sak att göra: BYT! Du kommer att upptäcka att hojen blir betydligt bättre på vägen med nya gummin.
Jag skulle inte rekommendera att hålla på och laborera med däckstryck. Normalt för en modern landsvägshoj är 2.5bar fram och 2.9bar bak. Prova definitivt INTE att skära nya mönster i däcket, det kan sluta illa...

6000:- för nya däck är däremot inte rimligt. Det låter som om de antingen inte vill ha jobbet, eller försöker blåsa dig :mad:

Jag betalar ungefär 2500:- för en uppsättning Michelin PR2 (kvalitetsdäck) hos hojdack.se och 200 kronor hos lokala däckverkstaden för krängning och balansering. Skruva av och på hjulen tar under en timme, även om man är extrempetig som jag :)

Lycka till!
/Christian
 

Bighoj

New member
2000 mil är väldigt bra att ta ut på ett bakdäck.Du får nog göra en checklista vad som ska göras så du inte glömmer.För det första måste du komma ihåg att kolla däcktrycket lite oftare.Experimentera INTE med att karva upp djupare mönster utan byt dina däck.Under vinterhalvåret-se till att ha en smartladdare kopplad ständigt,detta gör att du får en lång livslängd på ditt batteri.Jag har ALLTID laddaren på,vinter som sommar och har aldrig startproblem.Har du centralstöd så använd detta när hojen står still länge så bör inte däcken bli platta.Jag brukar flytta min hoj 1-2 gånger i mån så att den inte står på samma ställe,men nu väger min hoj också drygt 400 kg.Vad gäller priset på däck till din cykel tycker jag du ska ringa runt lite och höra.6000 kr för däck ska du inte betala för då lurar dom dig.
 

Tom@work

New member
Hej.

Vad är det för modell på Suzukin?

Ang lufttryck så står det i din instruktionsbok vad som är rekommenderat.
Det låter som om du har haft ok lufttryck, om det är bakdäcket vi pratar om, precis som Zopilote skrev.
Det är den platta delen av däcket som ger dig bekymmer vid körning, inte lufttrycket.
Det blir som en kant mellan "platån" och resten av däcket.
Varje gång du går över kanten, så känns det i hela MC'n och det vinglar eller "trillar", vilket ger en obehaglig känsla.

du ska absolut INTE skära i däcken. Om det inte finns mönster i däcken, då är de slut. Det går inte att skära mer mönster i dem utan att förstöra dem med risk för din säkerhet.
Minsta lagliga däcksmönster är 1mm.

Ang priset du har fått, så verkar det som det är ett listpris inklusive montering.
Då blir det lätt ganska mycket pengar.
Det går att komma billigare undan om man vill och tar sig tid att leta eller fråga runt lite.
 

lime

Skriver inte
Ang lufttryck så står det i din instruktionsbok vad som är rekommenderat.

Det som står i instruktionsboken gäller de däck som är OEM-monterade på hojen. Andra däck kan ha andra siffror. Olika körstilar kräver olika lufttryck. Beroende på stötdämparinställningarna kan man behöva laborera med lufttrycket. Om man skjutsar ska det vara lite högre... o.s.v. Att bara säga "titta i instruktionsboken" funkar alltså inte helt fullt ut. Men oftast så ligger den siffran inom 10% från det som är "korrekt".
 

SuperRetard

New member
1. Sannolikt är det enda fel du gjort att du kört för långt på däcken. 2000 mil är massor.

2. Att det är platt på mitten kan bero på fel däckstryck, men du borde inte ha kommit så långt då. Mest sannolikt svänger du för lite och gasar bara rakt fram.

3. Däcket är SLUT.. Tänk inte ens tanken på att karva i det. Enda gången man skär däck är med slicks, och även de har "mönsterdjup" (även om de inte har mönster). Mängden gummi in till corden är direkt avgörande för värmeutvecklingen, som i sin tur är direkt kopplad till slitagetakten.

4. Skippa bilverkstaden.. Gå inte på 'www.dackonline.com' och beställ vad du vill ha, leta sen upp nån däcksprånglare som kan lägga om det åt dig om du åker dit med ett löst hjul. Brukar kosta 150-250 sek / däcksbyte.


Sen, gällande slitage, vad som är normalt osv så bör du nog berätta vad det är för hoj, och hur du använder den. Snarare än vilken färg den har ;). En snällt körd touringhoj kommer säkert 2000 mil på ett hårt däck. Jag kommer 200-500 mil och är nöjd med det.
 

Gr0dan

New member
Vet inte hur haj du är på hojar men här är en del videos som förklarar hur man plockar av och på saker, är betydligt billigare att ha fälgarna lösa om du bytar däck.
Denna vissar hur du tar av fram och bakdäck
http://video.mpora.de/watch/1jQPs1gTM/

Finns även fler saker
 

Ole

New member
Däckslitage / Descipable

Du har fått ett antal uttömmande svar på varför batteriet är dött, likaså varför däcket är slut.
Som medlem i SVMC har Du på ett antal ställen en rabatt på MC-däck.
Ända upp till 35% faktiskt.
Då är priset plötsligt inte ängre 6000 utan ca 4000.-
Men som nämnt, ring ett antal olika aktörer inom däck-svängen.
 

Despicable Me

New member
Oj så många svar. Var på biltema idag och köpte ett batteri.
Hojen är en blå GSXR 1000. Den var så snygg så jag bara var tvungen att köpa den.
Fanns massa däck med.. på bilgema altså, Fast bara med grovt mönster..
Man använder väll inte sånna däck på min motorcykel? Eller går det? De var billiga.

Köpte även en stor lödkolv och lite vassa verktyg och har suttit hela kvällen och skurit, smält in nytt mönste på däcket och slipat ner kanderna så det blev rundare. En lamelrondell fungerade hur bra som helst. Fast det luktade illa, Brandlarmet löste till och med ut.

Fick ett mönsterdjup på 1-1,2 mm. Så jag klarar mig nog ett litet tag iaf innan jag behöver köpa nytt däck.

Tack för alla svaren.
 

NoMekk

New member
Oj så många svar. Var på biltema idag och köpte ett batteri.
Hojen är en blå GSXR 1000. Den var så snygg så jag bara var tvungen att köpa den.
Fanns massa däck med.. på bilgema altså, Fast bara med grovt mönster..
Man använder väll inte sånna däck på min motorcykel? Eller går det? De var billiga.

Köpte även en stor lödkolv och lite vassa verktyg och har suttit hela kvällen och skurit, smält in nytt mönste på däcket och slipat ner kanderna så det blev rundare. En lamelrondell fungerade hur bra som helst. Fast det luktade illa, Brandlarmet löste till och med ut.

Fick ett mönsterdjup på 1-1,2 mm. Så jag klarar mig nog ett litet tag iaf innan jag behöver köpa nytt däck.

Tack för alla svaren.

:) Uppfriskande :)
 

Svampe

New member
Hahahaha!
Jag gissar på att TS är jävligt less på att inte snön försvinner och värmen kommer.
 

LC4ever

New member
Oj så många svar. Var på biltema idag och köpte ett batteri.
Hojen är en blå GSXR 1000. Den var så snygg så jag bara var tvungen att köpa den.
Fanns massa däck med.. på bilgema altså, Fast bara med grovt mönster..
Man använder väll inte sånna däck på min motorcykel? Eller går det? De var billiga.

Köpte även en stor lödkolv och lite vassa verktyg och har suttit hela kvällen och skurit, smält in nytt mönste på däcket och slipat ner kanderna så det blev rundare. En lamelrondell fungerade hur bra som helst. Fast det luktade illa, Brandlarmet löste till och med ut.

Fick ett mönsterdjup på 1-1,2 mm. Så jag klarar mig nog ett litet tag iaf innan jag behöver köpa nytt däck.

Tack för alla svaren.

Luktar troll :D
 

Bighoj

New member
Oj så många svar. Var på biltema idag och köpte ett batteri.
Hojen är en blå GSXR 1000. Den var så snygg så jag bara var tvungen att köpa den.
Fanns massa däck med.. på bilgema altså, Fast bara med grovt mönster..
Man använder väll inte sånna däck på min motorcykel? Eller går det? De var billiga.

Köpte även en stor lödkolv och lite vassa verktyg och har suttit hela kvällen och skurit, smält in nytt mönste på däcket och slipat ner kanderna så det blev rundare. En lamelrondell fungerade hur bra som helst. Fast det luktade illa, Brandlarmet löste till och med ut.

Fick ett mönsterdjup på 1-1,2 mm. Så jag klarar mig nog ett litet tag iaf innan jag behöver köpa nytt däck.

Tack för alla svaren.
Det du måste tänka på när du gör nya fina mönster i dina däck är stålradialen så du inte fördärvar denna.Kör du mycket grus med din GSXR kan jag med fördel rekomendera Biltemas crossdäck.Använder själv dessa däck på min Goldwing och är nu inne på min tredje sässong,och slitaget på däcken märks knappt ens.
 

DearHunter

New member
Det du måste tänka på när du gör nya fina mönster i dina däck är stålradialen så du inte fördärvar denna.Kör du mycket grus med din GSXR kan jag med fördel rekomendera Biltemas crossdäck.Använder själv dessa däck på min Goldwing och är nu inne på min tredje sässong,och slitaget på däcken märks knappt ens.

Det går även att använda drivremmar från en snöskoter på en mc för att öka framkomligheten i svår terräng. Se bara till att luta ordentligt i backarna och kryp ihop när Du svänger. Om Du vill så kan Du slipa ner banden så att det bullrar mindre när Du kör på asfalt.

Tips: Man kan få rabatt om man köper fler än en rem och sedan kan Du dela på dem.
 

Bengt Allevad

New member
Jag brukar göra så här för att minimera mina däckskostnader:

Jag kokar upp några gamla däck i en gryta och sedan penslar jag på erhållen smet på hojens slitna däck.

Sedan kör jag över ett par fotskrapor av stål från nämnda Biltema medan smeten ännu är varm och vips har man nya däck.
 
Top