Däckias SMC-"rabatt"

Tubbe

New member
Jag var inne hos Däckia i Lund idag och hörde mig för om pris på två däck.

Dunlop GT501 150/70-17 V bakdäck
Dunlop GT501 100/90-19 V bakdäck

Pris inkl. montering innan jag nämnde SMC-rabatt (Dunlop 26%) var;

1513 för bakdäcket
1276 för framdäcket

Pris med SMC-rabatt blev inkl. montering (montering tillkom nu plötsligt i framräkningen av det rabatterade priset...);

1413 för bakdäcket
1176 för framdäcket

Jag tycker att rabatten jag fick var ganska liten (jag vet att den baseras på listpris från GoodYear innan moms) samt att de använde monteringskostnaden som ett argument på felaktigt sätt dessutom.

Någon som har liknande erfarenhet?
 

iceman1975

New member
När jag handlade däck av dom / Däckia i Nyköping) och sa att jag var SMC medelm så fick ajg svaret att det redan hade räknat bort det... Eller hur..

Numera handlar jag endast däck från annat land..
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tubbe! Du mailade SMC med frågan också. Har skickat den vidare till Däckia. Återkommer med svar.
Det är inte meningen att man ska känna sig blåst av SMC-rabatterna. Däcksbranschen är ett problem eftersom handlarna inte utgår från riktpris utan säljer till ett lägre pris. När sedan SMC-rabatten nämns blir rabatten mycket lägre än utlovat.
 

Håkan L

New member
Jag åker aldrig mer till Däckia för att byta/köpa däck.

Rabatten gäller ju även bildäck, och jag åkte till Däckia i Märsta för att köpa nya sulor till bilen. Dom 26% i rabatt/däck blev i stort sätt plus-minus-noll när ägaren till stället förklarat att han måste ju ha en tia han också per däck för att kunna överleva:confused:

Dessutom så monterade dom ett däck med annat mönster på höger framhjul, trots att jag ring och bokat tid i förväg så att dom skulle ha däcken hemma när jag kom. Det blev två resor till däckfirman innan det var klart med bytet.:eek:

Håkan
:eek:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Svar kom idag från Däckia. Priset på däcken var redan rabatterade enligt detta: " Alla rabatter till företag och föreningar är baserade på branschens nuvarande prislistor och är i procent. Rabatterna räknas alltid av före moms. Arbetskostnader för t.ex montering, balansering mm. tillkommer. Däckia och övriga i branschen har under vissa tider på året specialpriser där däck och arbetskostnader är i ett paketpris. På redan rabatterade priser
lämnas inte ytterligare 26 % som var i det här fallet. Det utrymme finns inte i den här branschen."
 
F

Freppa

Guest
Märkligt att branschen alltid redan har rabatt på sina priser när man handla...
 

Tubbe

New member
Däckias SMC-"rabatt" - re: Maria

Att SMC har denna typ av "rabatt" känns ganska meningslöst enl. min mening. Vi hojjåkare luras att åka dit och får i slutänden bara normalt marknadspris. Jag har ringt runt till ett antal firmor (däck o. MC-firmor) och bara i ett fall har jag fått högre pris (utan någon rabatt) för däcken ifråga. Den enda vinsten som görs är att Däckia får fin reklam via SMC:s olika media och det känns inte riktigt rätt, vare sig gentemot oss SMC-medlemmar eller gentemot Däckias konkurrenter, tycker jag.

/Urban, medlem 16377
 

Bengan

New member
Likadant med Euromaster

Tycker att man kan stryka både Däckia och Euromaster från listan med medlemsförmåner. Vid prisjämförelse med andra lokala däckverkstäder så ser man ganska snart att den så kallade rabatten som Däckia och Euromaster utlovar är en "bluff". :mad:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Varje vår uppstår dessa diskussioner kring däcksrabatterna. Däcksbranschen är speciell med mängder av lockpriser och många känner sig lurade. Samtidigt visar medlemsundersökningar som genomförts att många använder SMCs däcksrabatter på Euromaster och Däckia. Därför finns rabatterna kvar.
 

EPO

New member
Äsch

Gör såhär:

1. Kolla priset via http://www.mcdackonline.com/
2. Kontakta din lokala mc-verkstad och kolla vad han vill ha för däcket
A.Du köper däcken där, allt i ett d.v.s. monterade och klara på hojen
B.Du kommer in med fälgen till verkstan, köper däcket på verkstand och hämtar fälg+nya däck där.
C.Du kommer med hoj och däck. Verkstan monterar däcken på hojen
D.Du kommer med fälgar samt däck och verkstan monterar däck på fälg.
3. Välj det budet som du själv finner vettigt.

Det som jag funderar på är om jag kan handla de däck som finns på den tyska sidan. På www.mcdackonline så finns det t.ex. Michelin 2CT 190/55 vilket inte finns på den svenska sidan :confused:

Det blir oftast billigare att handla på nätet.

Fräscha däck är en grund för rolig körning.:D
 
Last edited:
Haveri

Däckbranschen i Sverige, åtminstone på hojsidan, är på väldigt god väg att skjuta sig själv i sank. På en alltmer internationell marknadsplats går det inte att ta dubbelt så mycket för en vara i ett land som i ett grannland; det skall straffa sig. Jag unnar gärna den lokala gummihandlaren några kronors intäkt för monteringsarbete, men jag unnar absolut inte däcktillverkarna och deras distributörer den helt löjliga övervinst de tar ut ur svenska kunder. Det är flera år sedan jag köpte ett svensksålt hojdäck, och jag har inte det minsta dåligt samvete.
 

Tubbe

New member
Däckias svar

"Hej Urban.

Beklagar att du inte upplever våra kundmottagare i Lund som seriösa.
Alla rabatter till företag och föreningar är baserade på branschens nuvarande prislistor och är i procent. Rabatterna räknas alltid av före moms. Arbetskostnader för t.ex montering, balansering mm. tillkommer. Däckia och övriga i branschen har under vissa tider på året specialpriser där däck och arbetskostnader är i ett paketpris. På redan rabatterade priser lämnas inte ytterligare 26 % som var i det här fallet. Det utrymme finns inte i den här branschen. Hoppas att vi får tillfälle att hjälpa dej i fortsättningen. Har du några mer funderingar eller oklarheter är du välkommen att ringa mej. 070-334 37 37

Med vänlig hälsning
Sune Halvarsson, Försäljning Nord"

Jag har ingen aning om vad han menar med "På redan rabatterade priser lämnas inte ytterligare 26 % som var i det här fallet."

Jag har aldrig varit hos dem tidigare och borde inte ha någon slags generell rabatt där tycker jag (förutom SMC-"rabatten" alltså, och som jag ju då inte hade hunnit nämna än).
Jag tolkar det som att han menar att Däckia alltid skulle ha någon form av rabatt till sina kunder, lite grann som lågprisbutiken som alltid har rea med röda prislappar (som ju är olagligt). ;).

Mitt råd är att SMC stryker Däckia från listningen med företag som ger rabatter, det är bara Däckia som gynnas av att synas i SMC-bladet och ev. på fler ställen, inte vi hojjåkare.
 

J.L

New member
Däckbranschen - rabatter

Jag ska försöka reda ut ur däckbranschen fungerar när det gäller rabatter och priser.
Observera att alla siffror och rabattsatser endast är exempel och inte fakta!!

När en ÅF tex en Däckia handlare köper däck från en leverantör så har han en rabattsats från denne, vi kan för enkelhetens skulle säga 50 % på listpris ex moms. För ett däck som i listan kostar 2000 kr så betalar alltså Däckia verkstaden 1000 + moms. Däcksleverantören får, enligt lag, inte tala om för ÅF hur mycket han ska ta betalt för däcket.
Marknadspriset på sagda däck kanske ligger på 2000 kr. För att handlaren överhuvudtaget ska få sälja några däck så ger han momsen i rabatt till kunden. Detta är ett relativt vanligt förhållningssätt i däcksbranschen och jag kan därför förstå varför du som kund inte kan få ytterligare 26 % rabatt på det redan "rabatterade" priset även om det säkert var det som var meningen när rabatten infördes.
För mig känns det bättre med ett fast pris för tex en uppsättning däck, problemet då blir förståss att det är ganska stora skillander för ett set däck till en glidare än till en sporthoj...

Jag hoppas att jag kastat lite ljus över en klurig fråga.
Hur skulle Ni helst vilja att det såg ut om ni fick välja? Rabattsats (på vilket pris i så fall -lista eller marknadspris?) eller fast pris för en uppsättning. Finns det möjligen något 3:dje alternativ?

/Jens
 

iceman1975

New member
3:e alternativet är väll att handla från tex Tyskland..
Ju fler som gör det ju bättre.
Då måste ju tillslut svenska däckhandlare dumpa priserna..
 

Marie

Banned
Ja min erfarenhet är att om jag går in och ber om en offert på nya däck till hojen så får jag ett pris.

Går jag in ett par dar senare och visar SMC-medlemskortet och frågar vad däcken till hojen kostar får jag ett annat pris, vanligen ett par hundralappar högre......

Beställer jag sen däcken från Spanien och knallar in med dem under armen och får lagt på dem, så får jag fram en tredje slutsumma (däck+frakt+montering), vanligen 600-700 lägre än den lägsta av de båda andra.
 

Boxerknutte

New member
1500 kr för en knapp timme!

Hej!

Jag har precis bytt däck på min hoj.

Jag kollade först på en lokal firma och de ville ha 4200 kr för byte av fram- och bak däck. Då skulle de förvisso demontera och montera hjulen på hojen. Dock fick jag 25% rab. på däcken innan jag ens hade påbörjat någon prutning.

Jag gjorde en koll på Internet och köpte däcken på mynetmoto.com för ca 2400 kr med leverans till dörren. Bra leveranstid! Beställde den 2/5 och fick däcken den 8/5. Samma sorts däck som på den lokala firman. Pris för arbete med att byta ut de gammla däcken mot de nya på fälgarna och göra en balansering kostade 300 på en annan lokal firma. Summa 2700 kr. Alltså sparade jag 1500 kr på att göra arbetet med hjul- demontering och montering på hojen själv.

Bra timmpeng, 1500 kr, skattade pengar! Längre tid än en timme tar det ju inte att ta av bägge hjulen och montera dem igen.


Robert
 

@nderz

New member
"Hej Urban.

Beklagar att du inte upplever våra kundmottagare i Lund som seriösa.
Alla rabatter till företag och föreningar är baserade på branschens nuvarande prislistor och är i procent. Rabatterna räknas alltid av före moms. Arbetskostnader för t.ex montering, balansering mm. tillkommer. Däckia och övriga i branschen har under vissa tider på året specialpriser där däck och arbetskostnader är i ett paketpris. På redan rabatterade priser lämnas inte ytterligare 26 % som var i det här fallet. Det utrymme finns inte i den här branschen. Hoppas att vi får tillfälle att hjälpa dej i fortsättningen. Har du några mer funderingar eller oklarheter är du välkommen att ringa mej. 070-334 37 37

Med vänlig hälsning
Sune Halvarsson, Försäljning Nord"

Jag har ingen aning om vad han menar med "På redan rabatterade priser lämnas inte ytterligare 26 % som var i det här fallet."

Jag har aldrig varit hos dem tidigare och borde inte ha någon slags generell rabatt där tycker jag (förutom SMC-"rabatten" alltså, och som jag ju då inte hade hunnit nämna än).
Jag tolkar det som att han menar att Däckia alltid skulle ha någon form av rabatt till sina kunder, lite grann som lågprisbutiken som alltid har rea med röda prislappar (som ju är olagligt). ;).

Mitt råd är att SMC stryker Däckia från listningen med företag som ger rabatter, det är bara Däckia som gynnas av att synas i SMC-bladet och ev. på fler ställen, inte vi hojjåkare.

Jag kan bara hålla med dig Urban.
Var själv in till Gummicentralen i Uppsala och köpte både fram och bakdäck (Michelin 2CT). Jag tog en liten diskussion med dom om SMCs rabatt.
Han förklarade, och jag har full förståelse, att om han höll ordinarie pris på bakdäcket (2240kr tror jag det var) så skulle han inte få sälja några.
Så "ordinarie" rabatt pris blev 1800 kr monterat och balanserat.
Med deras sätt att räkna rabatter, innan moms plus montering så skulle däcket bli dyrare genom att använda SMCs rabatt (OBS:jag har inte räknat på det). Han på gummicentralen sa att dom skulle göra om rabattsystemet och alltid prata ordinarie pris (alltså det från levenrantören). Skitsmart då kommer vi ju luras att betala mer än deras ordinarie rabatt idag och vara lyckliga att vi fått så mycket i rabatt.....
Jag tycker det är väldigt konstigt att SMC går ut med att vi har rabatt hos Däckia, deras ordinarie rabatt pris är ju lägre än jag kan få med SMCrabatten.

Jag förodrar att rabatten antingen omförhandlas eller tas bort, i dagsläget gör vi ju reklam för Däckia utan att få något som helst tillbaka
 
Top