Däck till äldre hoj?

Bansaie

New member
Hej på er.

Jag har en 87'ans VFR 750F som behöver nytt bakdäck. Idag sitter ett Michelin Macadam på, och det kan jag få ett nytt hos lokala däckfirman till ett så bra pris att det inte lönar sig att beställa från nätet.
Dock har inte Macadam de bästa våtegenskaperna man kan önska, vilket jag bl.a. märkte idag då det spöregnade när jag skulle till jobbet, så jag har kollat runt lite vad som finns och passar till hojen.
Den vill ha 110/90V16 fram och 130/80V18 bak

Följande däck finns i dimensioner till VFR'en
Metzeler Lasertec
Bridgestone Battlax BT45
Avon Roadrider
Dunlop GT501
och naturligtvis Michelin Macadam

Enligt tillverkarna, och vad man kan läsa ut av deras hemsidor, så har Metzeler och Bridgestone silica, för bättre våtgrepp, i sina däckmodeller ovan.

Det lutar åt att det blir ett Lasetec via nätet, men är det nån som har några erfarenheter kring däck för en så pass gammal hoj är jag tacksam för råd och tips.
Jag kan gärna ta lite kortare livslängd om jag får bra våtgrepp, eftersom jag i princip kör i ur och skur.

Ha det
 

Jåke

New member
Har kört på McDeath (Macadam), Lasertec och BT45 på tidigare hojar och jag föredrar utan tvekan Bridgestonedäcken eller möjligen Metzeler. Michelindäcken kändes aldrig riktigt bra, oavsett underlaget. Hann aldrig prova Dunlop 501 då de var nya när jag sålde den specifika hojen.

Jag gick dessutom över till 120/80-16 fram då 110:an var svår att få tag på. 140-bredd gör sig ganska bra bak till det om det kan underlätta däcksvalet.

Både Laila och jag har fortfarande en viss aversion mot Michelin-däck från de åren, även om det naturligtvis inte alls är samma sorts däck vi kör på nu...
Laila kör däremot fortfarande på Bridgestone efter att ha börjat mc-karriären på BT45or om det kan vara en indikation. Vi lägger båda minst 1500 mil per år nästan oavsett väder...
 
Last edited:

Bansaie

New member
Uppgradera

Hej.

Tack för tipsen Jåke.

Det är inga problem att ändra dimension då?

110/90V16 -> 120/80V16
130/80V18 -> 140/70V18

Det var nån som påpekade att man kanske förändrade styrgeometrin.

Det är kanske är läge att "uppgradera" dimension nästa gång det blir dags för byte då jag förmodligen får byta både fram o bak.

Ha det
 

Jåke

New member
Hej.

Det är inga problem att ändra dimension då?
Om bara fälgen har tillräcklig bredd (det brukar aldrig vara problem med en dimension upp) ska det funka.

Visst ändrar du geometrin lite, dels får du bredare däck som gör att cykeln får en annan vinkel vid nerlägg och dels blir det ju lite annan omkrets. Det sista kompenserar man i viss mån med den lägre profilen och om man byter både fram och bak ändras inte förhållandet i nån större utsträckning mellan de bägge hjulen heller.

Finns däcken i originaldimension är det ju bättre, men ibland kan det som sagt ge ett lite större urval om man tittar på alternativ i närheten.
 

sporTlovER

New member
Hej på er.

Jag har en 87'ans VFR 750F som behöver nytt bakdäck. Idag sitter ett Michelin Macadam på, och det kan jag få ett nytt hos lokala däckfirman till ett så bra pris att det inte lönar sig att beställa från nätet.
Dock har inte Macadam de bästa våtegenskaperna man kan önska, vilket jag bl.a. märkte idag då det spöregnade när jag skulle till jobbet, så jag har kollat runt lite vad som finns och passar till hojen.
Den vill ha 110/90V16 fram och 130/80V18 bak

Följande däck finns i dimensioner till VFR'en
Metzeler Lasertec
Bridgestone Battlax BT45
Avon Roadrider
Dunlop GT501
och naturligtvis Michelin Macadam

Enligt tillverkarna, och vad man kan läsa ut av deras hemsidor, så har Metzeler och Bridgestone silica, för bättre våtgrepp, i sina däckmodeller ovan.

Det lutar åt att det blir ett Lasetec via nätet, men är det nån som har några erfarenheter kring däck för en så pass gammal hoj är jag tacksam för råd och tips.
Jag kan gärna ta lite kortare livslängd om jag får bra våtgrepp, eftersom jag i princip kör i ur och skur.

Ha det

Finns inte Michelin Pilot road 2 i passande dimension:confused: Mycket Bättre än macadam däck iaf;)
 

sporTlovER

New member
Hej på er.

Jag har en 87'ans VFR 750F som behöver nytt bakdäck. Idag sitter ett Michelin Macadam på, och det kan jag få ett nytt hos lokala däckfirman till ett så bra pris att det inte lönar sig att beställa från nätet.
Dock har inte Macadam de bästa våtegenskaperna man kan önska, vilket jag bl.a. märkte idag då det spöregnade när jag skulle till jobbet, så jag har kollat runt lite vad som finns och passar till hojen.
Den vill ha 110/90V16 fram och 130/80V18 bak

Följande däck finns i dimensioner till VFR'en
Metzeler Lasertec
Bridgestone Battlax BT45
Avon Roadrider
Dunlop GT501
och naturligtvis Michelin Macadam

Enligt tillverkarna, och vad man kan läsa ut av deras hemsidor, så har Metzeler och Bridgestone silica, för bättre våtgrepp, i sina däckmodeller ovan.

Det lutar åt att det blir ett Lasetec via nätet, men är det nån som har några erfarenheter kring däck för en så pass gammal hoj är jag tacksam för råd och tips.
Jag kan gärna ta lite kortare livslängd om jag får bra våtgrepp, eftersom jag i princip kör i ur och skur.

Ha det

Finns inte Michelin Pilot road 2 i passande dimension:confused: Mycket Bättre än macadam däck iaf;) Bra våtgrepp, lång hållbarhet.
 

Bansaie

New member
Det finns inga monderna däck till VFR -87 !

Finns inte Michelin Pilot road 2 i passande dimension:confused: Mycket Bättre än macadam däck iaf;) Bra våtgrepp, lång hållbarhet.
Nej, jag har nog kollat det mesta och det är de märken och modeller jag räknar upp som har mina dimensioner på både fram och bak. Det finns nån till modell som passar bak. men då finns inte samma modell till fram.
Ingen av de nya monderna däcken finns i mina dimesioner, dessutom gör hojen en bra bit över 200 så jag bör väl ha V-däck, även om man inte får köra så fort i det här landet, så urvalet blir rätt begränsat.

Tack i.a.f.

Ha det
 

Jåke

New member
Finns inte Michelin Pilot road 2 i passande dimension:confused: Mycket Bättre än macadam däck iaf;) Bra våtgrepp, lång hållbarhet.
Pilot Road är radialdäck, på en VFR med de dimensionerna sitter diagonaldäck. Det görs i princip inga radialdäck i de storlekarna.
 

Bansaie

New member
BT45 blev det.

Jag litar på dig Jåke :cool: så nu har jag beställt ett BT45.

Kommer å testar det på Amsberg om nån vecka :D men jag är tyvärr borta nästa gång det blir av (16/7) så det får bli därefter nångång.

Ha det
 
B

_Beest_

Guest
Hur blev det?

Hej, Hur blev valet? Fungerar de bra?
Själv har jag bara kört med Michelin. Gick över från Macadam till Road för flera år sedan. Fick då gå upp i storlek (120/70 och 150/70). Supernöjd! :)

Har nu ett Power fram och Road2 bak. Jag är inte nöjd med våtegenskaperna bak på Road2... ja alla säger att det ska vara så bra våtegenskaper men jag upplever att bakdäcket är halt i väta. Vill spinna lite i Karlsviksbacken på motorvägen, Fln-Blg. :confused:

/Lars-Johan
 

Bansaie

New member
Känns bra så här långt

Det blev ett Bridgestone Battlax BT45 från McDäckonline. Jag har dock inte hunnit pröva så mycket ännu. La om däcket dan före kopparträffkortegen.

Har bara hunnit köra kortegen i lördags samt en liten sväng Falun-Ornäs-Torsång-Vika-Falun igår. Har varit borta några dar däremellan.

Känns i.a.f. bra så här långt men det kan ju mest bero på att det nya däcket har rätt form och inte är platt som ett bildäck som det gamla var. Jag återkommer om våtegenskaperna så snart jag åkt i regn.

Ha det.
 
Top