Custom hoj?

TommySv

New member
Hej alla!
Nu kommer våren och jag är nog en av tusen som kollar på hoj just nu. Jag har hittad två cycklar som jag tycker låter mycket frestande och kollar in, en HONDA VT 1100 C3 Shadow Aero -00 och YAMAHA XVS 1100 Drag Star Classic -00 båda koster rundt 60000 och har rullad ca1500mil.
Är det någon som har ärfarenheter och vet vad jag borda akta mig för?

Tackar for svar.
Tommy
 

jan-olovj

Active member
Hej XVS 1100 är en i stora hela en trevlig hoj men den är lite trög och sävlig i sitt sätt. Efekten räcker till men mycket beror på vad jag jämför med.
Hondan har jag bara provkört men gillade inte de hårda vibrationerna, det kan vara mitt prov exemplar men det avgjorde valet för mig, vita fingra behöver man inte skaffa sig på fritid. Jag köpte en Dragstar och ämnar behålla den ännu ett tag till sedan får jag se.
Jan-Olov
 

BeerFace

New member
Hej alla!
Nu kommer våren och jag är nog en av tusen som kollar på hoj just nu. Jag har hittad två cycklar som jag tycker låter mycket frestande och kollar in, en HONDA VT 1100 C3 Shadow Aero -00 och YAMAHA XVS 1100 Drag Star Classic -00 båda koster rundt 60000 och har rullad ca1500mil.
Är det någon som har ärfarenheter och vet vad jag borda akta mig för?

Tackar for svar.
Tommy

Jag känner inte till hur Hondan är att köra men Yamahan är skön att köra, den känns dessutom "kvalitet" tycker jag. Dock så är den något kort även för mig som är normallång (har hört fler säga samma sak) så om du är lång så rekommenderar jag dig att flytta fram fot pinnarna för bästa komfort.
 

maasa

New member
Vet inte heller hur Hondan är och kör under längre tid, endast provkört den en kort bit. Håller med JanOlov att den hade kraftiga vibrationer.

Yamahan dock har jag själv och är nöjd med den. Den är skön och köra. Det finns mycket extra tillbehör etc så att man kan fixa till den personlig, om man vill. Den har bra bromsar med två skivor fram. Hondan bara en. Trög och sävlig kan jag inte hålla med om. Stabil skulle jag säga. Effekten räcker nog till för de flesta.

Classic modellen har inte fotpinnar, utan fotplattor. Rekomederar att behålla dem där de är, men sätt på en motorbåge och i den fäster du fotpinnar så får du en möjlighet till att sträcka ut benen.

Om du skulle välja Yamahan så kan jag rekommedera dig att gå med i Star-riders Sweden. En trevlig förening för custom-hojjar från Yamaha.
Eller YCC, en annan klubb för Yamaha customs.
 

ER6N

New member
Hej alla!
Nu kommer våren och jag är nog en av tusen som kollar på hoj just nu. Jag har hittad två cycklar som jag tycker låter mycket frestande och kollar in, en HONDA VT 1100 C3 Shadow Aero -00 och YAMAHA XVS 1100 Drag Star Classic -00 båda koster rundt 60000 och har rullad ca1500mil.
Är det någon som har ärfarenheter och vet vad jag borda akta mig för?

Tackar for svar.
Tommy

Du borde akta dej för customhojar.:D
Varför inte köpa en riktig motorcykel och börja njuta av att KÖRA hoj, inte åka hoj som du gör på en customsläde!!!
Nu får jag mycket skit för mina åsikter men det bjur jag på. Jag är alergisk mot custom!
 

TommySv

New member
Tackar för alla synpunter, dom är värt guld :)

Jag har under många år kört racing hojar såsom gsxr1100, gpz900r, fzr600 men jag tänkte leva ett tag till så nu når jag kliver i sadeln igen så blir det en custom ;)
Jag har nu provad båda och tycker nog inte Hondan var bra och jag håller med om att Yamaen var lite kort så man måste nog bygga ut lite, men den var trävlig att köra och det gick fort nog :).
Jag ser att en helt ny XVS1100a Drag Star -07 kostar 89900kr på YamahaCenter Karlstad och Helsingborg, 06;or för 82-86000. Och dom skal ha rundt 60' för -00;orna. Vet ni om de har fixad några barnsjukdomar under åren?
 

Marie

Banned
Du borde akta dej för customhojar.:D
Varför inte köpa en riktig motorcykel och börja njuta av att KÖRA hoj, inte åka hoj som du gör på en customsläde!!!
Nu får jag mycket skit för mina åsikter men det bjur jag på. Jag är alergisk mot custom!


Jag kan bara instämma.....
Inte begriper jag hur någon vill åka en "Albatross"....
(osannolikt klumpig, och så är ju likheten slående när de "springer" i starten.... - en del säger "paddelhoj" i stället, men det är samma tanke bakom...)
 

Emo

Moderator
Har kört customhoj i 17 år, och inte f-n paddlar då jag vad jag vet!

Har lite svårt för när folk delar in hojar i "fack" och det ena är bättre än det andra etc. Varför ska de som t.ex kör custom börja kalla räjsputtarna för det ena eller det andra, att de bara vill åka fort fort och på bana bana och inte vill åka hoj efter landsvägen och njuta t.ex. Personligen så skiter jag i vad folk har för sorts hoj, vilket märke etc. Alla hojar är säkert bra på nåt sätt. Det gäller väl att hitta det som passar just mig!

Personligen så gillar jag custom för den upprätta körstilen, jag gillar vibrationerna och ljudet och så tycker jag om att åka lugnt och titta på utsikten. Har en Kawa 1600 Classic och den är tung som ett as, men man blir van...

Nu har jag även införskaffat en lite sportigare hoj, en Triumph Speed Triple, men det ena utesluter inte det andra... anser i alla fall jag!

Sluta klanka ner på att man kör "fel" hoj, acceptera att vi alla är olika istället!
 

steFAN

New member
Har kört customhoj i 17 år, och inte f-n paddlar då jag vad jag vet!

Har lite svårt för när folk delar in hojar i "fack" och det ena är bättre än det andra etc. Varför ska de som t.ex kör custom börja kalla räjsputtarna för det ena eller det andra, att de bara vill åka fort fort och på bana bana och inte vill åka hoj efter landsvägen och njuta t.ex. Personligen så skiter jag i vad folk har för sorts hoj, vilket märke etc. Alla hojar är säkert bra på nåt sätt. Det gäller väl att hitta det som passar just mig!

Personligen så gillar jag custom för den upprätta körstilen, jag gillar vibrationerna och ljudet och så tycker jag om att åka lugnt och titta på utsikten. Har en Kawa 1600 Classic och den är tung som ett as, men man blir van...

Nu har jag även införskaffat en lite sportigare hoj, en Triumph Speed Triple, men det ena utesluter inte det andra... anser i alla fall jag!

Sluta klanka ner på att man kör "fel" hoj, acceptera att vi alla är olika istället!

Monstertant!!!:mad: Klart vi måste få reta varann,tänk på va dött det skulle bli på alla forum!! Mvh "R"steFAN :D
 

YZäta

New member
Har lite svårt för när folk delar in hojar i "fack" och det ena är bättre än det andra etc. Varför ska de som t.ex kör custom börja kalla räjsputtarna för det ena eller det andra, att de bara vill åka fort fort och på bana bana och inte vill åka hoj efter landsvägen och njuta t.ex. Personligen så skiter jag i vad folk har för sorts hoj, vilket märke etc. Alla hojar är säkert bra på nåt sätt. Det gäller väl att hitta det som passar just mig!
...
Sluta klanka ner på att man kör "fel" hoj, acceptera att vi alla är olika istället!

Jag håller med dig Emo! De flesta retas för att man har fel hojtyp eller fel märke men det är oftast hjärtligt och bara på skoj! När det kommer till kritan så är vi ju alla hojåkare och vi delar samma intresse, eller hur? Alla är olika och kör inte hoj av samma anledning och därför gillar inte alla samma typ av cyklar.

Själv gillar jag myspys på landsväg och trivdes jättebra på en custom, men bytte till nåt lite mer manöverbart förra året för omväxlings skull och tänker faktiskt till och med prova bankörning i sommar. :p

Om ekonomin tillät skulle jag vilja ha minst 4 hojar:
en stor mullrande custom att glida till jobbet på,
en skön touringmaskin för långfärden,
en läcker naken streetbike för att dra ner och köpa glass på stan,
en lätt offroad för skogskörning som har dubbdäck till vintern.
Ni kanske märker att jag inte nämnt någon snabb plastraket, vilket främst beror på att min kropp inte är gjord för att knycklas ihop i raceställning, min rygg klarar bara upprätt! Så vore jag smidigare skulle jag säkert önska en sån också... ;)

Vad jag vill säga är att man gärna kan retas men inte prata skit om varann. Kör den hoj du vill och låt mig köra vad jag vill och låt mig tycka att den hoj jag väljer är okej! :cool:
 

Emo

Moderator
Jag håller med dig Emo! De flesta retas för att man har fel hojtyp eller fel märke men det är oftast hjärtligt och bara på skoj! När det kommer till kritan så är vi ju alla hojåkare och vi delar samma intresse, eller hur? Alla är olika och kör inte hoj av samma anledning och därför gillar inte alla samma typ av cyklar.

Själv gillar jag myspys på landsväg och trivdes jättebra på en custom, men bytte till nåt lite mer manöverbart förra året för omväxlings skull och tänker faktiskt till och med prova bankörning i sommar. :p

Om ekonomin tillät skulle jag vilja ha minst 4 hojar:
en stor mullrande custom att glida till jobbet på,
en skön touringmaskin för långfärden,
en läcker naken streetbike för att dra ner och köpa glass på stan,
en lätt offroad för skogskörning som har dubbdäck till vintern.
Ni kanske märker att jag inte nämnt någon snabb plastraket, vilket främst beror på att min kropp inte är gjord för att knycklas ihop i raceställning, min rygg klarar bara upprätt! Så vore jag smidigare skulle jag säkert önska en sån också... ;)

Vad jag vill säga är att man gärna kan retas men inte prata skit om varann. Kör den hoj du vill och låt mig köra vad jag vill och låt mig tycka att den hoj jag väljer är okej! :cool:

Åh, äntligen nån som är på min sida *blänger på steFAN* ;).

Ja nu har ju jag köpt en Speed Triple och har även min custom kvar, så jag känner mig väldigt priviligerad faktiskt. Gillar också att glida på landsväg, och för min del så åker jag lika gärna med räjsputtar som med 125or e.dyl.

Vi ses i sommar!
 

sannybo

Member
Hondan har jag bara provkört men gillade inte de hårda vibrationerna, det kan vara mitt prov exemplar men det avgjorde valet för mig, vita fingra behöver man inte skaffa sig på fritid. Jag köpte en Dragstar och ämnar behålla den ännu ett tag till sedan får jag se.
Jan-Olov

Honda Shadow 1100 är en hoj som är byggd i USA för den Amerikanska marknaden. Den Amerikanska marknaden vill ha hojar som liknar HD så mycket som möjligt, därför har man på Hondan monterat på ett sk doggybone som går mellan mittenfästet på avgassystemet och ramen, allt för att få de rätta HD vibbarna. Tar man bort detta doggybone får man en Shadow helt utan vibrationer. Testade detta på min, fungerade perfekt.
 

TommySv

New member
japp, det stämmer nog bra det att jappsn vill vara amrikano när det gäller custom hojar. det är ju fruktansvärda mycke pengar på den amerikanska marknaden.
Jag har i alla fall bestämmt mig att racing tiden är över och välkomnar custom åldern :) men att köpa en HD skulle aldrig falla mig in. Jag lånade en sportster för en vecka och sedan en fat-boy några varv, det räckte för mig.
Jag tror nog att jag köper Yamaha XVS1100 eller Suzuki1500 Intruder. har lite svårt at bestämme mig :confused:
 

xyx

New member
därför har man på Hondan monterat på ett sk doggybone som går mellan mittenfästet på avgassystemet och ramen, allt för att få de rätta HD vibbarna.


Det var det dummaste jag någonsin hört om i hojdesignväg. Gör man verkligen sånt och VILL folk ha det så? :confused: :eek:
 

Adler

New member
Jag tycker inte att du skall köpa någon av hojarna eftersom de båda är mycket trötta och ganska könlösa pjäser. Om du inte vill pynta massor av stålar, är definitivt en Kawasaki Vulcan det piggaste och roligaste alternativet.
Naturligtvis är de inte lika pigga som plastgrisarna, men det är å andra sidan inte poängen. Har haft egen Shadow 1100 och kört XVS 1100 mycket. TRÅÅÅÅÅKIGA! Du kommer att tröttna! Nepp: Kawasaki tycker jag! Beroende på vad du är ute efter kan en Meanstreak 15/1600 vara kul, definitivt en glidare men ändå en som flyttar på sig utan att se ut som en gravid geting. Lite sävligare och skönare har du det på en Classic 15/1600, men de flyttar också hyggligt på sig och du blir inte efter på rak väg. Fast det är klart - i kraftiga kurvor kör sport- och nakenhojarna i åttor runt dig, medan du skrapar fotplattor och tuffar fram med ett bottenvrid som ger dig en annan sorts orgasmer ;-) Glidare är en annan pryl! Ett plus med Kawasakis Vulcan-glidare är Vulcan Riders. Klart bästa märkesklubben - allt man behöver - och gratis.
(Ja visst! Jag har naturligtvis en Vulcan om nu någon trodde något annat, men jag har haft värsting när det begav sig också. En annan pryl.
Visst är de tunga, min väger 341 kilo. Men hellre det än att se ut som en tandkrämstub i en uppånedvänd gynekologstol - och det är ingen större fara när man vant sig. (vaddå vi fick ju mjukmobbas sa ni ju ;-))

Här har du en länk till alla Vulcans som har funnits (och finns) i Sverige:
http://www.vulcanriders-sweden.org/vulcancyklar/vulcancycles.htm

Ha're!
Stefan
 
Last edited:

Adler

New member
därför har man på Hondan monterat på ett sk doggybone som går mellan mittenfästet på avgassystemet och ramen, allt för att få de rätta HD vibbarna.
Det gällde väl på Shadow C2 - inte C3 Aero?! Och inte fan skakde det särskilt på C2 heller. Vibrerade i styret gjorde det en del, tills jag petade in bly...
 
Last edited:

sannybo

Member
Det gällde väl på Shadow C2 - inte C3 Aero?! Och inte fan skakde det särskilt på C2 heller. Vibrerade i styret gjorde det en del, tills jag petade in bly...
Jag hade en C2, men har för mig att "hundbenet" sitter på alla USA byggda Shadows.
Strunt samma, jag håller med föregående talare (skrivare) Undvik Shadow, tröttare MC får man leta efter. Jag stod ut med min i en säsong sedan fick det räcka. Nu kör jag Honda X 11
 

Moje_VS1400

Member
Custom?

Pratar vi custom i största allmänhet, så glöm inte bort Yamahas Virago 1100 och Suzukis Intruder vs1400, den senare kör jag själv och den är tämligen lättsvängd oxå, noterar att mina vänner på längre hojar, som Kawa 1500classic har det bra mycket jobbigare i kurvorna (som Adler noterar).
 
Top