CSS - För vem som helst ???

JohanBMW

New member
Måste man ha en sporthoj för att kunna tillgodoräkna sig på denna kurs ??

Kanske är det bara sporthojar där ?? Eller kan vara med och baxa runt en 280 kg klump ? (K1200GT)

Johan
 

GuzziKungen

New member
Måste man ha en sporthoj för att kunna tillgodoräkna sig på denna kurs ??

Kanske är det bara sporthojar där ?? Eller kan vara med och baxa runt en 280 kg klump ? (K1200GT)

Johan

En kollega i GuzziKlubben baxade runt sin 1100 Sport på en sådan kurs.
Så det bör inte vara några problem för dig heller :D
Ha dé
 

roffe_s

Active member
Jag och en märkeskompis till Dig - Hoppe med sin K1200S, kommer i alla fall att delta. Så visst går det att vara med om än Du inte åker senaste superduper 200hk monstret:) För övrigt är jag imponerad av hans hoj när det gäller förmågan att hålla ett avsevärt tempo.

Skulle det bli problem kommer för övrigt NiklasiNorr att få på skallen - vi var nämligen så ordentliga att vi frågade innan vi bokade...

Ha de!

...Kanske är det bara sporthojar där ?? Eller kan vara med och baxa runt en 280 kg klump ? (K1200GT)

Johan
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Inga problem - alla MCs fungerar bra och är vällkomna på kurserna med CSS - California Superbike School..
 

Hoppe

New member
Hehe, det är inte hojen utan piloten som gör det :p.

Kom du till Gelleråsen med GT:n, helt övertygad om att den kommer att funka finfint (det är ju en BMW ;) )

För övrigt är jag imponerad av hans hoj när det gäller förmågan att hålla ett avsevärt tempo
 

JohanBMW

New member
Inga problem - alla MCs fungerar bra och är vällkomna på kurserna med CSS - California Superbike School..

Tackar för svar Jesper .

Varför är då CSS så mycket bättre än BKK , SHK ?

Har gått ett antal steg 4 utbildnings dagar på både Gälleråsen samt Kinnekulle. Blir inte riktigt klok på vad CSS gör som inte görs av SMC´s sporthojintruktörer .

Johan
 

jannefarm

New member
CSS - en kurs för alla som vill svänga!

Hej Johan,

Har gått både SMC's kurser och CSS steg 1&2 (1an på en R1a och 2an på en 1150 GS Adventure) och skillnaden mellan kurserna krymper alltmer då SMC's sporthojsinstruktörer blir allt bättre och vi vidareutbildar och utvecklar vårt kursmaterial kontinuerligt. Men CSS instruktörerna är trots allt proffs på kurvtagning och de har en otrolig blick för hur du kör på banan, bättre feedback kan du inte få! Förhoppningsvis kommer vi att nå upp i nästan samma nivå inom några år med våra SMC kurser, en del av SMC's SH-instruktörer kommer även att köra för CSS om jag förstått det rätt.
Om det är värt merkostnaden för en CSS-kurs är upp till var och en men själv ska jag gå steg 3&4 i sommar, kostar ju mindre än ett avgassystem som ändå bara låter mer än orginalet :)
Hoppas vi ses på Kinnekulle i Maj!
 

Niklasinorr

New member
Hej Johan,

Har gått både SMC's kurser och CSS steg 1&2 (1an på en R1a och 2an på en 1150 GS Adventure) och skillnaden mellan kurserna krymper alltmer då SMC's sporthojsinstruktörer blir allt bättre och vi vidareutbildar och utvecklar vårt kursmaterial kontinuerligt. Men CSS instruktörerna är trots allt proffs på kurvtagning och de har en otrolig blick för hur du kör på banan, bättre feedback kan du inte få! Förhoppningsvis kommer vi att nå upp i nästan samma nivå inom några år med våra SMC kurser, en del av SMC's SH-instruktörer kommer även att köra för CSS om jag förstått det rätt.
Om det är värt merkostnaden för en CSS-kurs är upp till var och en men själv ska jag gå steg 3&4 i sommar, kostar ju mindre än ett avgassystem som ändå bara låter mer än orginalet :)
Hoppas vi ses på Kinnekulle i Maj!

Bara att vara och lyssna på Andy Ibbots lektioner är värt varenda krona, han är sååååå j----vla bra!:)
 

Avarage

New member
..., en del av SMC's SH-instruktörer kommer även att köra för CSS om jag förstått det rätt.

Uttagningen till att bli godkänd CSS-coach är en halvlång och krävande process som genomförs i olika steg! Fn. är det 3st. som klarat av steg 1 & 2 (nåja, det ÄR fler men dessa 3 är de senaste och ingen av de tidigare är tyvärr heller klar CSS coach) men har några steg kvar. Om och NÄR nästa steg blir aktuellt är fn. inte klart! Tiden får utvisa!

Precis som du redan skrev. Om det är värt pengarna är ju upp till var och en men nog tycker jag det är flera steg mellan CSS upplägg/teori/coaching och SMC även om SMC har en hög kunskapsnivå och flera riktigt duktiga instruktörer.

Vad gäller grundfrågan i tråden:
- Alla förare som kör en 2-hjulig mc med fjädring och som går fortare än 20km/h kan genomföra en CSS-kurs och få ut lika mycket som alla andra hojtyper.

Kurserna genomförs dessutom väl strukturerat med avseende på hastighet (max 75% av DIN förmåga) och där varje övning styrs upp vad gäller antalet växlar du får köra med, OM och i så fall hur mycket broms du får använda för just den övningen! Efter hand släpps dessa begränsningar varefter kursdagen fortgår. Man delas också in i 3 grupper (bantid) som delvis återspeglar den hastighet (75%) som förväntas uppnås. Deltagrna MÅSTE dock inte köra 75% av sin förmåga utan det avgör du själv.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Kan du inte bootlega honom då? =)
Är han alltid med och drar teorin?

Japp, på alla dagar jag kört med dem kör han teorin i steg 1-3. Steg 4 körs ju individuellt varför andra instr. kör den teorin!

Fast blir Andy sjuk hamnar ju "lotten" på någon annan certifierad coach att köra teorin!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Japp, på alla dagar jag kört med dem kör han teorin i steg 1-3. Steg 4 körs ju individuellt varför andra instr. kör den teorin!

Fast blir Andy sjuk hamnar ju "lotten" på någon annan certifierad coach att köra teorin!

Mvh!
// Niklas

När jag gick sist så fick en annan snubbe köra ett teoripass. Han var inte dålig men i jämförelse så...:rolleyes:
 

Avarage

New member
När jag gick sist så fick en annan snubbe köra ett teoripass. Han var inte dålig men i jämförelse så...:rolleyes:

Andy är riktigt suverän, inget snack om saken! Precis som Johnny Haynes är grym i steg 4. Har bara haft 2 olika men Johnny var riktigt riktigt suverän! Något att se upp till vad gäller steg 4-instruktör inom SMC helt klart!

Mvh!
// Niklas
 
Top