CE-kort, vilken väg?

Motormannen

New member
Finns det några truckers här på forumet som kan tipsa om bästa vägen att ta CE-kort gärna med tillhörande YKB och kanske även truckförarbevis och ADR? Vill få det så billigt och snabbt som möjligt men finns ju olika vägar att gå. Tar jag det med enskilda lektioner på körskola kan jag jobba samtidigt och betala av för varje månad utan att ta lån, dock kommer det väl ta ganska lång tid? Tar jag det via komvux måste jag med all säkerhet flytta men får bara 30 000 i studielånsskuld, men jag får rubbet och det tar ca 20 veckor? Intensivkurs på körskola skulle innebära ett lån men jag får det väldigt snabbt men måste samtidigt ta ledigt från jobbet?
Vilken väg hade ni gått? Vill gärna byta jobb efteråt och tar gärna ströjobb till en början!
 

Diversion

New member
Jag har aldrig hört talas om att man kan ta CE via komvux, är det något nytt? Förr har det varit fordonstekniskt gymnasium, af(fast de har blivit restriktiva) eller helt enkelt betala själv på en körskola. Möjligen via AMU (nuvarande Lernia).
 

Motormannen

New member
Det blir via körskola, mest för att jag redan har ett heltidsjobb och ett schysst boende så det blir extra bökigt om jag ska ta studieledigt och flytta. Har fasta utgifter för minst 2500 i månaden exkl mat, hyra och bensin/resor så med 9000 kr/mån känns det tajt. På 20 veckor får jag en studieskuld på 30000 kr så blir väl lite mer? Dessutom är man väl inte garanterad jobb efter utbildningen ändå? Hoppas jag tagit rätt beslut, kan ju jobba och slippa ta lån medans!
 

Marie

Banned
Jag tycker att du gör rätt. Jag tog DE genom körskola 1992 parallellt med att jag jobbade heltid, och det funkade prima den gången.
 

antonest

New member
Nu har dessutom reglerna förenklats för alla som vill ta CE/DE. Växellådan kan vara hybrid vilket gör att man slipper tänka på alla sjuttioelva växlar som kan finnas i en växellåda på en tung lastbil. De var det knepiga för mig när jag tog mitt C-kort. Jag hade D-kort innan så storleken var i te heller något benymmer. Men det är det å andra sidan inte annars heller. Som en lite större bil bara. Backspeglarna blir dina bästa vänner. CE tog jag via en trafikskola som hade trailer vilket gjorde backprovet till en barnlek. Allt detta tog jag på bara några veckor under tiden jag jobbade. Det brukar gå att klämma körlektioner ganska lätt, iaf om man bobbar skift. Sammanlagt tog jag 6 dubbellektioner för både C och CE. Ganska billigt med andra ord! Det som är viktigt är att ha koll på den teoretiska biten vilken också har blivit lättare då man har tagit bort funktionsdelen på uppkörningen.
 

Marie

Banned
Jojomen, på tunga behörigheter kan man förenkla, men på A...

Fast det var ju en hel del som var rationellare och enklare "på min tid", man kunde ju ta tunga behörigheter i klump...
T.ex. fick jag ju på den tiden DE och "E på B:et" på ett bräde utan att köra ens en enda meter med släp, och det var inte många år tidigare som man fick "hela alfabetet" bara man körde upp med buss...
 

Diversion

New member
Jojomen, på tunga behörigheter kan man förenkla, men på A...

Fast det var ju en hel del som var rationellare och enklare "på min tid", man kunde ju ta tunga behörigheter i klump...
T.ex. fick jag ju på den tiden DE och "E på B:et" på ett bräde utan att köra ens en enda meter med släp, och det var inte många år tidigare som man fick "hela alfabetet" bara man körde upp med buss...

Vänta nu, menar du att om jag har B och tar CE så måste jag lika förbannat köra upp för att få BE? Vad är det för en dårhushjon som satt reglerna?
 

antonest

New member
Vänta nu, menar du att om jag har B och tar CE så måste jag lika förbannat köra upp för att få BE? Vad är det för en dårhushjon som satt reglerna?

Lugn bara lugn, har du CE så får du BE "på köpet" och även DE om du har ett D. Marie pratar om att man in på 80-talet fick BECDE när man körde upp för enbart D. Dock såg utbildningen lite annorlunda ut och man fick läsa lite lastbil och släp. Men som Marie skriver så behövde man inte köra.
 
Last edited:

Marie

Banned
Nej, men då jag körde upp DE behövdes inget släp efter bussen ens!!! :rolleyes: På den tiden fanns inte D (utan E).

Jag har för mig att man nog fortfarande får BE om man kör upp CE eller DE (där man idag behöver ha släp efter bussen i så fall)
 

Motormannen

New member
Är det fortfarande så att man får köra upp med enkelaxlad trailer?? Låter ju nice!
Det mekaniska märker jag att jag har svårast för i just teorin, och man måste ju kunna förklara dess funktion, eventuella fel och åtgärder för inspektören? Hur mycket jobb finns det och finns det arbetsgivare som betalar för t.ex släp, ADR och truck om man bara har grunden med C och YKB?
 

Bodensaren

New member
Kom ihåg att du måste köra upp för behörighet C först om du inte redan har den, och sedan köra upp för CE
 

Motormannen

New member
Jo, det har jag greppat men kan jag göra teoriprovet för CE efter att jag gjort det för C?
Kikar efter nån intensivkurs på typ 2 veckor där man först tar C och sen CE på samma kurs men det verkar inte finnas någon kurs som är upplagd så, borde ju gå om man fixat teorin privat innan?
 

Bodensaren

New member
Du måste klara av C-behörigheten helt och hållet (dvs både teori och den praktiska biten) innan du kan köra upp för CE.
 
Top