CBF600 -05 Svårstartad kall

H

honda cbf 500

Guest
Det kanske har varit ngt konstigt med dina förgasar :p

Angående chokefunktionen, den var mer riktad till TS:p

Ja luftens densitet spelar väl alltid en roll, men det märks mer när man rör sig upp i högre berg och dalar.

En föregasares inställning ändras inte varje dag men luftens densitet gör det och därav att det går olika bra olika dagar.

Jag kanske bör lägga till att jag som tidigast dragit igång mina hojar i början av februari och kör till och med oktober månad. Mellan oktober och februari-mars månad körs de också om vägarna är torra och fina. Aldrig haft några startproblem överhuvudtaget.


//Amir



Lustigt isf att alla mina förgasarhojar av varierande ålder varit såna, tycker du inte? ;)




Funkar bra, tackar som frågar. :D




Spelar luftens densitet någon stor roll om man inte rör sig mellan höga berg och djupa dalar? Insprutare har ju luftmassemätare, och kollar densitet, lufttryck och fuktighet osv kontinuerligt, men en förgasarhoj brukar väl inte ha såna mätare. Iaf inte någon jag stött på hittills. Upplys mig!
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Det kanske har varit ngt konstigt med dina förgasar :p

Ja, jo, möjligen att de inte varit vidöppna på länge. ;)


Angående chokefunktionen, den var mer riktad till TS:p

Ah, ok. Sorry. Menade inte att vara små-sarkastisk.


Ja luftens densitet spelar väl alltid en roll, men det märks mer när man rör sig upp i högre berg och dalar.

En föregasares inställning ändras inte varje dag men luftens densitet gör det och därav att det går olika bra olika dagar.

Ok. Men, jag skulle vilja påstå att förgasarinställningarna inte ändras alls, annat än om man under färd pillar på skruvarna. Är förgasaren väl inställd, så är den det.


Jag kanske bör lägga till att jag som tidigast dragit igång mina hojar i början av februari och kör till och med oktober månad. Mellan oktober och februari-mars månad körs de också om vägarna är torra och fina. Aldrig haft några startproblem överhuvudtaget.

Visst är det kul med lång säsong, eller hur!? :) Min tar aldrig slut, byter bara till hojen med de dubbade däcken. ;) På vinterhojen hade jag startproblem tidigare, men det spårades till en fransad chokevajer. Efter byte har den startat som en klocka även i förra vinterns 20-25 minusgrader. Förutom en dag, när det varit riktigt j@kla bistert ute under natten, då kicken frös och slutade ta och gick inte att få igång. Under dagen hann den tina och funkade sen igen utan problem resten av säsongen.
 
H

honda cbf 500

Guest
Lugnt adrian_vg, alltid öppen för diskussioner;)

// Amir


Ja, jo, möjligen att de inte varit vidöppna på länge. ;)




Ah, ok. Sorry. Menade inte att vara små-sarkastisk.




Ok. Men, jag skulle vilja påstå att förgasarinställningarna inte ändras alls, annat än om man under färd pillar på skruvarna. Är förgasaren väl inställd, så är den det.




Visst är det kul med lång säsong, eller hur!? :) Min tar aldrig slut, byter bara till hojen med de dubbade däcken. ;) På vinterhojen hade jag startproblem tidigare, men det spårades till en fransad chokevajer. Efter byte har den startat som en klocka även i förra vinterns 20-25 minusgrader. Förutom en dag, när det varit riktigt j@kla bistert ute under natten, då kicken frös och slutade ta och gick inte att få igång. Under dagen hann den tina och funkade sen igen utan problem resten av säsongen.
 

norrlandsgrabb

New member
För er som är intresserade så kan jag säga att vid 2400milaservicen så visade det sig att det inte fanns något spel i ventilerna.
Efter chimsning så funkar nu allt bra.

Varken serviceverkstaden eller Honda hade hört talas om detta problemet på en CBF600 tidigare.
 
Top