CBF600 -05 Svårstartad kall

norrlandsgrabb

New member
Har en Honda Cbf600 -05 som ifjol blev gradvis svårare att starta.

Plockade i vinter isär förgasare och rengjorde.
Har bytt tändstift.

Den är fortfarande svårstartad när den är kall och jag måste ha full choke och lite gas för att den skall starta. Släpper jag gasen när den gått igång så dör den.
När jag fått upp lite värme i motorn så går det bra.
Hojen har gått drygt 2200 mil.

Någon som har ett bra tips.
Har funderat på bränsle/luft-blandningen
Eller kanske ventiljustering (som ingår i 2400milaservice)

/Mr. D
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Har du kollat bensinpumpen? Jag antar att det är bensinpump på din hoj.

// Amir
 

norrlandsgrabb

New member
Min CB750 behövde alltid choken vid start utom när motor var varm.

Har du kunnat starta din utan choke?

Nej jag har alltid behövt choke.
Skillnaden är att nu måste jag även ge lite gas för att den skall starta.
Sen går den inte om jag inte ger den lite gas till dess att den fått upp lite värme.
 
H

honda cbf 500

Guest
jag är inte så teknisk kunnig men jag jämförde med min veteranbilar och då ska man tänka på att de har mekanisk bränslepump och är pumpen taskig kan det ge startproblem.

För övrigt är jag lite nyfiken på vad din hoj drar är den går som den ska? Hur många mil har din gått i nuläget? Lite nyfiken då jag äger cbf 500 och vad jag vet så är det i stort sett två burkar och 100 cc som skiljer våra cyklar åt.

// Amir

Tack för tipset. Skall kolla detta.
Tänkte aldrig på bensinpumpen då den startar bra när den är varm.
 

norrlandsgrabb

New member
jag är inte så teknisk kunnig men jag jämförde med min veteranbilar och då ska man tänka på att de har mekanisk bränslepump och är pumpen taskig kan det ge startproblem.

För övrigt är jag lite nyfiken på vad din hoj drar är den går som den ska? Hur många mil har din gått i nuläget? Lite nyfiken då jag äger cbf 500 och vad jag vet så är det i stort sett två burkar och 100 cc som skiljer våra cyklar åt.

// Amir

Det beror ju lite på hur man kör.
Men långkörning i motovägshastighet så ligger den runt .47
Mer aktiv körning så hamnar den snarare på .6
 
H

honda cbf 500

Guest
Men du om din är en 05:a så borde väl du ha garanti på hojen om du lämnat in servicen, borde det inte detta falla innanför ramarna för garantin?

// Amir

Det beror ju lite på hur man kör.
Men långkörning i motovägshastighet så ligger den runt .47
Mer aktiv körning så hamnar den snarare på .6
 

RonnyB

New member
Skulle kollat så inte bränslefilter är igenbegat, har man tankat på station som nyligen blivit påfylld så rörs skiten i macken tankar upp och täpper till filter lätt. Kolla även att ingen slang ligger i kläm.
 

Triumph int

New member
Du har inte gjort nått på insug- eller avgassidan?

Går den helt perfekt när den är varm, är det full effekt,
drar den jämt och starkt ända till rödstrecket?
 

GeCe

New member
Hade själv detta problem med min XJ600 och fick då rådet att vår och höst när det är lite kallare använda 98 oktan. Och vips försvann problemet som skulle vara typiskt för den här typen och storlek på motor. Under den varma sommar tiden ska det däremot gå bra att använda 95 oktan. :)
Enkelt att testa!
 
Last edited:

evve

=)
Prova blås i lite startgas,veva till gasen samtidigt som motorn tänder till...se om den smattrar igång med lätthet.
 

Triumph int

New member
Prova med avstängd tändning om du kan köra startmotorn i
10 sek med samma hastighet.

Om batteriet är dåligt brukar startmotorn saka efter några sek.
 

adrian_vg

New member
Min uppfattning är att förgasare är ställda så att de går minst dåligt på så många olika varvtal som möjligt. Den kommer följaktligen aldrig att gå optimalt någonstans i varvtalsregistret.

Jag har (hade) samma problem som du med både vinterhojen och sommarhojen, tidigt på våren och sent på hösten för den senare. Det blir så med förgasare. Lev med det eller skaffa en insprutare.

På vinterhojen löste jag det med att ställa upp tomgången till ca 2000rpm. På sommarhojen har jag ett semestergasreglage som jag klämmer och låter motorn gå utan choke efter start, likaledes på ca 2000rpm, medan jag tar på hjälm och handskar.

Ingen av mina hojar startar fö utan choke från kallt läge. Möjligen funkar det om yttertempen är runt 20-25 plusgrader, men inte annars. Ingen av mina tidigare hojar jag har haft heller, har startat utan choke från kallt läge.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag kan tyvärr inte hålla med dig. Jag har själv honda cbf 500 och har haft 3 förgasar hojar innan denna hoj. Har aldrig haft några startproblem varje sig med kall eller varm motor och skulle inte acceptera det om det var så att jag hade några bekymmer med hojen. Det gäller att bara att ta reda på vart felet ligger i. Ibland kan det vara en liten skit sak som ställer till stora bekymmer.

Har du kollat att chokeanordningen fungerar som den ska?

Att motorer går olika bra olika dagar beror enligt min åsikt på luftens densitet.

//Amir


Min uppfattning är att förgasare är ställda så att de går minst dåligt på så många olika varvtal som möjligt. Den kommer följaktligen aldrig att gå optimalt någonstans i varvtalsregistret.

Jag har (hade) samma problem som du med både vinterhojen och sommarhojen, tidigt på våren och sent på hösten för den senare. Det blir så med förgasare. Lev med det eller skaffa en insprutare.

På vinterhojen löste jag det med att ställa upp tomgången till ca 2000rpm. På sommarhojen har jag ett semestergasreglage som jag klämmer och låter motorn gå utan choke efter start, likaledes på ca 2000rpm, medan jag tar på hjälm och handskar.

Ingen av mina hojar startar fö utan choke från kallt läge. Möjligen funkar det om yttertempen är runt 20-25 plusgrader, men inte annars. Ingen av mina tidigare hojar jag har haft heller, har startat utan choke från kallt läge.
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Jag kan tyvärr inte hålla med dig. Jag har själv honda cbf 500 och har haft 3 förgasar hojar innan denna hoj. Har aldrig haft några startproblem varje sig med kall eller varm motor och skulle inte acceptera det om det var så att jag hade några bekymmer med hojen. Det gäller att bara att ta reda på vart felet ligger i. Ibland kan det vara en liten skit sak som ställer till stora bekymmer.

Lustigt isf att alla mina förgasarhojar av varierande ålder varit såna, tycker du inte? ;)


Har du kollat att chokeanordningen fungerar som den ska?

Funkar bra, tackar som frågar. :D


Att motorer går olika bra olika dagar beror enligt min åsikt på luftens densitet.

//Amir

Spelar luftens densitet någon stor roll om man inte rör sig mellan höga berg och djupa dalar? Insprutare har ju luftmassemätare, och kollar densitet, lufttryck och fuktighet osv kontinuerligt, men en förgasarhoj brukar väl inte ha såna mätare. Iaf inte någon jag stött på hittills. Upplys mig!
 
Top