Carnet de passage

Shovelhead

New member
Jag skall ut på en långresa och undrar vad som gäller med carnet de passage? Behöver man verkligen det? Alla verkar ha olika uppfattning och man får olika svar beroende på vem man frågar. Det är ju dessutom en hel del pengar man behöver ligga ute med, så mycket pengar att det känns som att resan står och faller på frågan om man behöver carnet. Hojjen jag ska åka med är en Harley Davidsson -77, värd knappt 100 tusen. För Carnet behöver man ofta lägga runt 100% eller mer av motorcykelns värde, kan man komma runt detta?
 

Chopperbyggarn

New member
Carnet De Passages krävs i vissa länder men underlättar även gränspassager i många länder där det inte är ett krav.

Det finns två typer av "Carnet" ATA samt AIT/FiA dom gäller i ett år och finns att ansöka hos Motormännen eller KAK (Kungliga Automobilklubben). Du måste ansöka för Carnet i ditt hemland när det finns organisationer som utfärdar dessa i hemlandet. Jag minns inte om det är ATA eller
AIT/FiA som går att förlänga när ett års perioden löper ut under resans gång men då måste detta förhandlas fram redan vid första ansökan (detta gäller Brittiska medborgare men borde gälla även svenska medborgare).

Motormännen och KAK har haft lite olika regler angående deposition av motorcykelns värde...om dom fortfarande skiljer sig åt vet jag ej.

Högsta depositionen gäller för Indien 400% av motorcykelns värde ( av någon anledning så har ovanligt många motorcyklar lyckats "försvinna" i Indien från resenärer som rest från Europa med slutdestination Indien).

Hittade fotostat kopia av min "Carnet De Passages En Douane" från 1998 och är AIT/FiA som är utfärdad av KAK.

Medborgare i vissa länder kan istället för att lägga ut deposition göra en inteckning i sin fastighet som garanti eller teckna en speciell Carnet depositions försäkring..värt att undersöka om dessa möjligheter finns i Sverige.

Det är illegalt sålda samt stulna fordon under resor som trissar upp procentsatsen på depositionen.

I Australien 1993-94 hade jag Carnet från motormännen som innan hade haft en mycket låg procentsats i deposition för Australien men hade stigit till om jag minns rätt 50% av motorcykelns värde pga att bara något år innan så hade 1 st svensk reggad motorcykel blivit stulen utanför en Pub på natten.

Sist men inte minst så är detta en anledning till att många långresenärer åker på billiga och äldre hojar..

Om du köper DVD serien från http://www.horizonsunlimited.com/ så förklarar dom detta och mycket annat viktigt och intressant utförligt.

Anders.J
 
Last edited:

Shovelhead

New member
Carnet De Passages krävs i vissa länder men underlättar även gränspassager i många länder där det inte är ett krav.

Det finns två typer av "Carnet" ATA samt AIT/FiA dom gäller i ett år och finns att ansöka hos Motormännen eller KAK (Kungliga Automobilklubben). Du måste ansöka för Carnet i ditt hemland när det finns organisationer som utfärdar dessa i hemlandet. Jag minns inte om det är ATA eller
AIT/FiA som går att förlänga när ett års perioden löper ut under resans gång men då måste detta förhandlas fram redan vid första ansökan (detta gäller Brittiska medborgare men borde gälla även svenska medborgare).

Motormännen och KAK har haft lite olika regler angående deposition av motorcykelns värde...om dom fortfarande skiljer sig åt vet jag ej.

Högsta depositionen gäller för Indien 400% av motorcykelns värde ( av någon anledning så har ovanligt många motorcyklar lyckats "försvinna" i Indien från resenärer som rest från Europa med slutdestination Indien).

Hittade fotostat kopia av min "Carnet De Passages En Douane" från 1998 och är AIT/FiA som är utfärdad av KAK.

Medborgare i vissa länder kan istället för att lägga ut deposition göra en inteckning i sin fastighet som garanti eller teckna en speciell Carnet depositions försäkring..värt att undersöka om dessa möjligheter finns i Sverige.

Det är illegalt sålda samt stulna fordon under resor som trissar upp procentsatsen på depositionen.

I Australien 1993-94 hade jag Carnet från motormännen som innan hade haft en mycket låg procentsats i deposition för Australien men hade stigit till om jag minns rätt 50% av motorcykelns värde pga att bara något år innan så hade 1 st svensk reggad motorcykel blivit stulen utanför en Pub på natten.

Sist men inte minst så är detta en anledning till att många långresenärer åker på billiga och äldre hojar..

Om du köper DVD serien från http://www.horizonsunlimited.com/ så förklarar dom detta och mycket annat viktigt och intressant utförligt.

Anders.J

Tack så mycket för hjälpen. Du verkar sitta på väldigt mycket fakta och erfarenheter. Med andra ord så är det väldigt dumt att korsa landsgränser på en Harley Davidson, eftersom dom hojjarna rent generellt inte är speciellt billiga i förhållande till bruksvärdet...
Vem är det som avgör värdet på hojjen? För jag menar en HD från -77 är ju ganska godtyckligt hur mycket den är värd, kan ju vara allt från 30 tusen till 200 tusen utan att ögat ser någon större skillnad.
Att det ska va så förbannat krångligt att åka på annat än charterresor :(
 

Chopperbyggarn

New member
Tack så mycket för hjälpen. Du verkar sitta på väldigt mycket fakta och erfarenheter. Med andra ord så är det väldigt dumt att korsa landsgränser på en Harley Davidson, eftersom dom hojjarna rent generellt inte är speciellt billiga i förhållande till bruksvärdet...
Vem är det som avgör värdet på hojjen? För jag menar en HD från -77 är ju ganska godtyckligt hur mycket den är värd, kan ju vara allt från 30 tusen till 200 tusen utan att ögat ser någon större skillnad.
Att det ska va så förbannat krångligt att åka på annat än charterresor :(

Visst är det mycket byråkratiskt krångel med långresor som kan kännas olustigt och gränskontrollerna kan kännas obekväma då personalen där har mycket makt. Trots byråkratiskt krångel så är denna typen av resor så upplevelserika att det överskuggar baksidorna med råge!

I första läget är det Motormännen eller KAK samt huvudorganisationen som dom beställer "Carnet De passages" från som avgör om ditt uppgivna värde godtas sedan om den blir stulen så antar jag att landet där den blivit stulen/såld kan ha synpunkter på värdet då straffavgiften baseras på importavgifter i respektive land.
Om hojen blir stulen så måste du skaffa en Polis rapport som det landets tull myndigheter Auktoriserar.

Du kan ju väldigt enkelt sänka marknadsvärdet på din Shovel utan göra den mindre driftsäker..en tur till swap meet och skaffa lite skabbiga delar till hojen så har du i praktiken sänkt marknadsvärdet..

Nedanstående HPD Shovel hade inte så högt marknadsvärde jämfört med en fin orginalhoj eller påkostad och välputsad customiserad dito...:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
..........och kanske lite mindre stöldbegärlig.

Precis vad jag hade i tankarna inför första Sydamerika resan + att efter att ha kört runt USA och Australien med välputsad hoj så var det riktigt skönt att slippa att må dåligt av att folk hela tiden ville känna på lacken när den var full av damm , erjad aluminium o rost i kromet nära kuster med salta hav...

Fortsättningsvis så blir det oputsade småskabbiga hojar som är maskinellt påkostade för långresor för min del då fördelarna är många.

Anders.J
 
Top